![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
AdrianHealey, die anderen zo graag monster noemt. Vertel eens, hoe zouden mindervaliden leven in jouw libertarische wereld? ![]()
![]() |
![]() |
#282 | |
|
![]() Citaat:
Als je beleidsbeslissingen moet nemen, zet je alles op een rijtje en weeg je de pro's en contra's tegen mekaar af. Dat lijkt me de enige manier. Moord en brand gaan noemen als er bepaalde mogelijkheden op tafel worden gelegd en die proberen vergruizen, lijkt me dat niet. Maar zoals ik al zei: neen, ik vind die beslissing ethisch niet verantwoord. En ja, dat vind ik wel de eugenetische toer opgaan. Maar AH, het is me duidelijk wat jouw standpunt over dit thema (verplichte abortus na positieve prenatale screening is). Mijn standpunt is hetzelfde, maar jij roept dat je gedegouteerd bent omdat ik 'die optie nog maar durf neer te schrijven'. Ik begrijp je verontwaardiging, maar volgens mij ontstaat die vanuit een beperkte visie. Daarom stel ik voor dat we eens een paar denkoefeningen doen: Stel dat ik beleidsmaker ben, en morgen komt er iemand zwaar mindervalide op me af. Hij/zij zegt: ik vind het ongelofelijk, dat je het hebt toegelaten, om mij geboren te laten worden... Zie je dan niet hoe hard ik lijd? Vind je dat verantwoord? Laten we hopen dat niemand dat wil zeggen en dit in geen enkel geval waarheid wordt... maar kan je het je voorstellen? Wie is dan ethisch verantwoord bezig? Dat is zo'n beetje als euthanasie denk ik dan ... wie mag het hardst roepen dat hij het meest ethische en het meest verantwoorde doet? Het kamp dat zegt dat het onder geen enkele omstandigheid mag, zal zichzelf ongetwijfeld zeer ethisch vinden, maar het kamp dat ijvert voor vrije keuze voor iedereen ook ... Een tweede gedachtenexperiment: AdrianHealey is president van het land geworden en heeft zijn libertarische partij geïnstalleerd. Sociale zekerheid e.d. bestaan niet meer, alles is geprivatiseerd. Geen overheidsbemoeienis meer, en hij zag dat het goed was. ![]() Mindervaliden laten geboren worden, dat is zoals alles, ieders vrij keuze sprak AH. En iedereen trouwt en vogelt ook met wie hij wil. Dat is nl. zijn probleem en hij moet daar de gevolgen maar van dragen. Euh oeps: ik bedoel: dat is het enige ethisch correcte. Stel nu: mensen met een meer ontwikkelde intelligente, op de hoogte van allerlei enge ziekten en afwijkingen, laten hun kind screenen en kiezen daarna zwangerschapsbeëindiging. (Vind jij dat eigenlijk ethisch verantwoord? Dat mensen die keuze maken? Of kan je je dat voorstellen, dat mensen dat willen doen onder sommige omstandigheden?). Ze willen nl. enkel het beste voor het kind. Minder intelligente en ontwikkelde mensen, meer of minder ethisch, hebben het daar toch allemaal niet zo op. Die wetenschap is onbetrouwbaar enzo. ![]() En dan nog maar te zwijgen over het feit, dat deze mensen niet moeten rekening op 'overheidsbemoeienis' om voor hun mindervalide/zwaar zieke kind te zorgen. ![]() Er bestaat zoiets als de erfelijkheidsparadox: hoe meer je voor sociale gelijkheid probeert te zorgen ('iedereen gelijk voor de wet'), hoe sterker de verschillen veroorzaakt door erfelijkheid/biologie zullen zijn. Stof tot nadenken? Om maar te zeggen... er valt verdomd veel te zeggen over deze verschrikkelijk gecompliceerde problematiek waar ik enkel voor kan zeggen - wat betreft niet-consanguine huwelijken - dat ik hoop dat ieder voor zichzelf de best mogelijke beslissing kan maken en hier vrede in kan vinden, rekening houdend met alle en liefst objectieve informatie. Dit is ècht geen gemakkelijke kwestie. Ik denk zelfs dat dit één van dè moeilijkste kwesties is waar we voor staan in de 21e eeuw. Hier wordt trouwens al lang over nagedacht, in de academische en beleidswereld. Ook verplichte abortus is daarbij besproken. Gelukkig is men daar niet toe overgegaan. Geen enkel koppel is ook verplicht om genetische screening te ondergaan, zover ik weet. (En zeker nu de budgetten opraken, zal het verlenen van sommige zorg in vraag gesteld worden. Om ethische redenen, die ook financiële gevolgen hebben, remember de beslissing in NL om bejaarden + x-jarige leeftijd niet meer te reanimeren bvb. ![]() Edit: nog iets anders, wat ook min of meer tot de context behoort om je te laten zien dat er echt wel vragen worden gesteld wat er met ons overheidsgeld gedaan wordt ja ![]() Weesziekten. Ziektes met een zeer uitzonderlijke prevalentie. Het type waaraan maar 10 mensen in heel Europa lijden bvb. (Ik moet er niet bijvertellen dat die specifieke en extreem zeldzame ziektes zullen toenemen, met het aantal consanguine huwelijken dat toeneemt, waaronder mogelijk zelfs ziektes die vandaag de dag nog niet bekend zijn, laat staan dat er afdoende behandeling voor beschikbaar is). De overheid en de farma-wereld steken hier geld in. Dit vind ik maar logisch ook. Maar er zijn mensen die zeggen: je steekt er bijna miljarden in... voor tien man, terwijl er ziektes zijn waaraan mensen sterven, die bijna één miljard x voorkomen ... Is het sop wel de kolen waard? Toch doet onze samenleving dat en is de beslissing altijd affirmatief geweest tot nu toe. Godzijdank overigens want... je zou het maar zelf hebben en in de kou moeten blijven staan. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 december 2010 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
#283 | |
|
![]() Citaat:
Verantwoordelijkheid in onze samenleving. Rechten hebben we allemaal en we zullen van ons laten horen indien we ons daarin niet gerespecteerd voelen (CGKR ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 december 2010 om 22:51. |
|
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik ben maar een gewone (doch zware) man. Even buiten het gekende inteelt gegeven om. Wat is het meest monsterachtige?
Of door middel van doorgedreven screening, een soort van geboortebeperkende "verdeelsleutel" creeren, waarmee "de soort mens" beter in harmonie kan gaan leven met zijn huis, de planeet aarde. De andere methode om de soort mens te laten verder bestaan is door meer "huizen" te hebben. Maar ook dat is geen simpel verhaal hoor.
![]() |
#285 | |
|
![]() Citaat:
Een botte en zeer onrecht doende vergelijking, maar vergelijk het met mensen die ècht werkloos zijn omdat ze gewoonweg niet kunnen gaan werken, mindervalide zijn, ziek zijn, voor een zieke of mindervalide moeten zorgen, ... en de mensen die er alles aan doen om in de werkloosheid te blijven terwijl ze mogelijkheden genoeg hebben om te gaan werken. Voor die laatste groep kan ik echt geen begrip opbrengen, ze kost de staat veel geld en ze verkloot het voor de groep mensen die het ècht moeilijk hebben en gewoon niet anders kunnen! En daarbovenop kosten ze nog geld, aan de mensen die wel kunnen (werken), waardoor die ook hun motivatie verliezen, enzovoort.
![]() |
![]() |
#286 |
|
![]() Ik denk ook het meest cross-culturele of wijdverspreide.
![]() |
#287 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb daar ook al een aantal keren aan gedacht maar durfde het niet aanhalen binnen deze discussie, gezien ik al als monster betiteld werd en men me erop zou kunnen wijzen dat de vergelijking oneerbiedig is, en dat terecht. Maar bij rasfokkers gebeurt inderdaad hetzelfde... Ze moeten zo goed mogelijk op het ras lijken. Veel dezelfde hondjes met mekaar kruisen dus. Dat is de reden waarom heel veel kleinere knaagdieren na een aantal jaren een tumor ontwikkelen. En waarom heel veel hondjes zeer vroeg sterven. We zijn thuis trotse eigenaars van een pracht-shi-tzu, zeer mooi rasdier. Blind op zijn 10e, intussen ook doof ... komt idd voor bij quasi alle shi-tzu's...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 december 2010 om 23:07. |
|
![]() |
![]() |
#288 | |
|
![]() Citaat:
Ze zouden dan natuurlijk wel voor selectie kunnen gaan (net als jouw geval) maar voorlopig beseffen ze ook vooral dat ze een tweede gezond kind nooit voldoende aandacht zullen kunnen geven... ![]()
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men me daarom monster wil noemen, dan is de waarheid een gruwel die verboden zou moeten worden. Maar alle gekheid op een stukje. Wetenschappelijk, empirisch en historisch aangetoond is het wel een feit dat mensen die in dezelfde bloedlijn zitten beter geen nageslacht verwekken. En dat religie/lust/macht/liefde daar geen drol aan veranderd.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 18 december 2010 om 23:59. |
|
![]() |
![]() |
#290 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik probeer jezelf met je standpunten te confronteren, maar dat weiger je. Snap ik wel.
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom moet dat een beleidsbeslissing zijn?
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beter voor wie of wat?
![]() |
![]() |
#293 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat ik zou verdedigen dat we mensen gaan verplichten een operatie te onder gaan? Citaat:
![]() |
![]() |
#294 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#295 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#296 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da's een vraag ongeveer even verstandig als die van een doorsnee amoede.Beter voor de "soort mens".
#297 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als U wetmatigheden van de genetica wil ontkennen, prima voor U.
Mijn persoonlijk mening is dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Helaas is de "soort mens" individueel niet in staat om dat soort van verantwoordelijkheden op te nemen. Het is eigenlijk simpel. Ontkent U dat inteelt bestaat? In dat geval, ik wens U veel geluk met het copuleren en reproduceren met uw kleindochter.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 19 december 2010 om 03:13. |
![]() |
![]() |
#298 |
Europees Commissaris
|
![]() Toestemmende incest heb je ook nog. Feit blijft dat indien natuurlijke voortplanting plaatsvindt bij zo'n koppel dat de kans op gehandicapte kinderen aanzienlijk verhoogd wordt. Indien men met een kinderwens zit en men is neef en nicht van elkaar of zelfs broer en zus, dan is het verstandiger dat men een kind adopteert of kunstmatig insemineert met genetisch materiaal van een andere man.
Dit is uiteraard de taboes omtrent 'consentuele incest' in de meeste menselijke culturen buiten beschouwing genomen. Ik weet uiteraard dat het relatief risicoveilig vervullen van een kinderwens hier quasi onmogelijk is, gezien de sociale verstoting van zulke koppels.
#299 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Op deze manier kan de mohammedanerij zich ook in stand houden: zij zorgt er zelf voor, dat voldoende mensen worden geboren die dom genoeg zijn om erin te geloven.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |