![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ? | |||
Neen, ik wil er niet van weten. |
![]() ![]() ![]() |
20 | 32,26% |
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten |
![]() ![]() ![]() |
13 | 20,97% |
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie |
![]() ![]() ![]() |
29 | 46,77% |
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Welk is de moeilijkheid of het probleem om een NL tekst op een azerty te tikken? Voor informaticatoepassingen of voor cijfermateriaal op een subnotebook zonder numeriek klavier zie ik het voordeel van qwerty, daarbuiten niet: niet iedereen beperkt zijn tikwerk tot NL en EN. Laatst gewijzigd door filosoof : 3 januari 2011 om 23:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Staatssecretaris
|
![]() Als de afstand tussen de toetsen voor sommigen een probleem is, waarom dan geen Datahands nemen?
![]() Wel een beetje kostelijker als gewone toetsenborden.
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.google.com/search?hl=&q=q...BE233&ie=UTF-8. Laatst gewijzigd door filosoof : 3 januari 2011 om 23:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat heeft dit te maken met wat ik schrijf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Europees Commissaris
|
![]() Sowieso voor de handigste gaan, zelfs al is de verbetering minimaal. Verder snap ik niet hoe een QWERTY het tikken zou vertragen voor een Engelse tekst. Voor een Franse tekst wel, wegens die irritante W die in de weg staat. Wij zitten dan met die lastige Y. Goed voor zij die aan Kevinisme lijden, ja.
Verder kan mijn linkermiddelvinger de krampen om die W herhaaldelijk te tikken nog nét aan, maar ik heb mijn jonge leeftijd nog mee.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 23:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() De uitslag van Google wordt waarschijnlijk ook beïnvloed door je taalkeuze instellingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En een dergelijk toetsenbord moet niet ontwikkeld worden; het bestaat al. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
|
![]() Citaat:
QWERTY is ook ontworpen voor een andere taal : het Engels, en dus ook niet optimaal voor het Nederlands. En ja, ik geef toe dat de cijfers makkelijker te bereiken zijn in QWERTY, maar van zodra je er een vreemde taal moet mee typen (Nederlands, Frans, Duits, Spaans, ...) zit je gauw met problemen. Ik heb ook graag die extra grote ENTER (RETURN) toets vanop een AZERTY toetsenbord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Staatssecretaris
|
![]() Nu dit bestaat en werkt al, hoewel het niet aangeslagen is. Ik heb het geluk gehad om er eens eentje te kunnen proberen en dat werkt echt ongelooflijk. Het is een hele aanpassing dat wel.
![]() |
#154 |
Europees Commissaris
|
![]() Doet me denken aan een beurs voor elektrische aparatuur in Brussel dit jaar. Er was een Belgisch bedrijf dat haar materiaal in Duitsland laat produceren, en ook een hoop Nederlandse die alles uit de VS importeerden. Waarom eigenlijk ? De Amerikaanse reglementering is strenger op de frequentie dan de Duitse en de leverafstand is korter voor betere kwaliteit bij die laatste.
Ik blijf Nederland een beter land beschouwen, met een aangenamere samenleving dan de Belgische/Vlaamse; maar hun teruggetrokkenheid jegens Duitsland en hun bijna obsessief-compulsieve gerichtheid op de VS heb ik nooit gesnapt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 23:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
Zo kan ik perfect á é �* ó ú ý typen, die je in het Spaans kunt gebruiken, zonder te moeten op een 'character map' terug te vallen. Ik heb geen probleem met zoëven, of om iets in scène te zetten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is al lang geschreven dat ook Qwerty niet ideaal is voor onze Nederlandse taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Qwerty is net een tikkeltje minder onhandig. Maar het is zeker niet ten behoeve van de Engelse taal ontworpen; dat kun je wel van DVORAK en COLEMAK zeggen, en omdat de frequentie van letters en lettercombinaties in het Nederlands niet erg van de Engelse afwijkt, en Colemak aan de computer is aangepast, zou deze discussie niet over Azerty/Qwerty, maar over Azerty/Colemak moeten worden gevoerd. En voor wie Colemak te marginaal vindt: het is op één minuut op uw computer te installeren, en kan op ieder moment worden uitgeschakeld. Met de huidige technologie is de frequentie waarmee één of andere toetsenbord-layout voorkomt, geen argument voor de praktische relevantie ervan. En er is voor één keer echt geen reden om over de Franse invloed te klagen; er is meer reden om te klagen over het conservatisme waarmee vastgehouden wordt aan toetsenborden die al een halve eeuw uit de tijd zijn.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je zou zelfs kunnen zeggen dat Qwerty speciaal ontworpen is om Engelstaligen te pesten.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() en waarschijnlijk beter voor technische teksten, met een beperkte woordenschat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |