![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Soit, we kunnen die veganisten enkel maar goed informeren over het belang van B12. Citaat:
Stel we hebben een relatie x = y+z. Stel dat y en z stochastisch zijn, met verdeling uniform tussen 0 en 1. Willen we nu eens kijken of er een relatie is tussen x en y, dan letten we niet op z. We gaan dan een relatie x = y+0,5 uitkomen, omdat de z zich heeft uitgemiddeld. Nu, over die relatie tussen intelligentie en vegetarisme. Het blijkt uit studies dat er een positieve correlatie is, dat vegetariers gemiddeld een hoger IQ hebben dan gemiddelde bevolking. De vraag is dan: wat is oorzaak, en wat is gevolg? De meest waarschijnlijke verklaring is dat intelligente mensen meer nadenken over hun vleesconsumptie, en daardoor inzien dat ze veggie zouden moeten worden. Een andere verklaring is dat plantaardige voeding mensen slimmer maakt, of dat er in vlees stoffen zitten die mensen dom maken. Maar die verklaring is veel minder plausibel.
![]() |
![]() |
#182 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waarom zouden wij mensen het dan anders moeten doen?
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 31 januari 2011 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mijn ervaring met de meeste vegetaries is dat ze niet in staat zijn om op een consistente en overtuigende manier hun keuze te verdedigen. Een slimme vegetarie antwoord mij gewoon dat hij vlees niet lust, en over smaak valt niet te diskussiëren, maar veel vegetariërs blijven volhouden dat zet het "voor de dieren doen" wat niet echt onderbouwd kan worden.
![]() |
![]() |
#184 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je schrijft het wel grappig: elke diersoort beschouwt soortgenoten tot de ingroup. Een diersoort is een abstracte verzameling van individuen, en kan zelf niet iets beschouwen. Maar wat belangrijker is: waarom schreef je niet "Het is natuurlijk wel zo dat zowat elke dierpopulatie (roedel, kudde,...) populatiegenoten tot de "in group" beschouwt"? Citaat:
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of dat nu haalbaar is, is compleet irrelevant. Ik eet namelijk graag vlees.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20648045 Maar dat doet er niet toe; door mij zijn er al zeker 4 mensen (waarvan ik het weet) veganist geworden, en ik zeg beginnende veganisten altijd om B12 supplement te nemen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens is dat veeteeltbedrijf ook afhankelijk van een pharmaceutisch bedrijf, zelfs voor B12 (1/3 van B12 productie gaat naar veeteelt) Citaat:
Citaat:
Daaruit zou logisch gezien moeten volgen dat ze vegetarier worden. Helaas, die vleeseters gedragen zich inconsistent, omdat ze misleid of slecht geïnformeerd zijn. In Het Dierendebacle heb ik ergens een klein stukje geschreven over waardering versus preferentie. Ik beweer daarin dat sterke morele intuities zoiets als smaken zijn: ik kan niet discussieren over het basisrecht of over het antidiscriminatieprincipe. In mijn boek geef ik het voorbeeld van de peer. Stel jij vindt een peer lekker. Daarover valt niet te twisten: ik kan je niet overtuigen van het tegendeel. Ik geef u nu een gerecht, en jij zegt "bah, vies, dat ga ik niet eten!" Ik zeg nu dat het stukjes blauwgekleurde peer zijn. En we kunnen nu beginnen discussieren over feiten, over het feit dat de vorm niet de smaak beinvloedt (een vierkant blokje peer is even lekker als een ronde), dat die blauwe kleur smaakloos is,... Jij moet uiteindelijk erkennen dat het waar is wat ik zeg. En kijk eens aan: ik heb je met rationele argumenten overtuigd van het oordeel dat dit gerecht wel lekker is! Zo werkt dat ook in de ethiek. Mensen die vlees eten, zijn misleid, zoals ook jij misleid was door de vorm en de kleur van die peer. Er is echter één verschil tussen ethiek en smaak (het voorbeeld van die peer): bij ethiek hebben we een overtuigingsdrang, bij smaak niet. Zeg jij dat dat blauwe gerecht niet lekker is, dan interesseert mij dat niet zo, ik heb niet zo'n drang om je te overtuigen van het tegendeel. Bij ethiek is er wel die drang, omdat er sterke emoties aan gekoppeld zijn.
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 31 januari 2011 om 13:53. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
(het smaakargument is geen sterk ethisch argument, want dan zou je kannibalisme moeten toestaan indien die kannibaal mensenvlees lekker zou vinden)
![]() |
![]() |
#189 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://works.bepress.com/michael_allen1/3/ Je doet me heel sterk denken aan een kind dat graag chocola eet. Dat kind wil ook geen 1% van de maaltijden eten, en zegt tegen moeder: "ik wil chocola." En ja, ik insinueer dat dat dan een superkoppig kind is, maar ik stel voor om eens een willekeurige moeder aan te spreken en haar te vragen wat ze denkt van zulk een kind.
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#192 |
Staatssecretaris
|
![]() Steek die insinuaties over wie wat is ook maar waar de zon niet schijnt.
& stel maar onderzoeken op, mensen zijn gek van vlees zowel in natuurlijke vorm als in bereide vorm en dat gaat nooit gecounterd kunnen worden. Ik zeg trouwens ook niet "ik wil chocola", ik zeg "groenten zijn voor konijnen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
|
![]() Ik heb ook geen ethisch argument nodig om mijn vleesconsumptie te rechtvaardigen.
![]() |
#194 | ||
|
![]() Citaat:
Echter jij hebt aangegeven wel bezwaren te hebben tegen industriële productie van levensmiddelen. Vandaar dat ik dit aanhaal. De meeste B12 komt overigens van genetisch gemodificieerde bacteriën, als ik het goed heb. En ik snap niet zo goed waarom kunstmatige supplementen aan je voeding toevoegen wel mag, maar kunstmatige supplementen toevogen aan de bloempotten waar mijn tomaten in groeien dan opeens niet zou mogen... Citaat:
Dat kan je niet onderbouwen, aangezien het voor ons niet mogelijk is te achterhalen wat dieren willen dat wij voor hen doen.
![]() |
![]() |
#195 |
|
![]() ik ben zeker dat als een dier de keuze heeft tussen pijn en gene-pijn, dat het wel gene-pijn zal kiezen
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben eigenlijk wel blij dat jullie verwijzen naar het smaakargument. Dat toont het hebzuchtige aan: de eigen triviale belangen laten primeren boven de vitale belangen van andere personen. Je moet daar eens over nadenken wat dat wil zeggen. Dat is zoiets afgrijselijk extreem egoistisch, dat geen mens me verstand en een beetje ethisch besef kan goedkeuren. Want jij bent dus niet tegen verkrachting en kannibalisme enzo, neem ik aan. Want in de rechtszaal zegt de verkrachter tegen de jury: "Wat jullie als ethisch beschouwen is ook compleet irrelevant. Ik vind vrouwen verkrachten nog steeds leuk en dat is dan ook mijn argument om te verkrachten en te blijven verkrachten." Voila, vrijgesproken...
![]() |
![]() |
#197 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Enfin, wilt u de hele dag graag kauwen op een rauwe pezige biefstuk? (zelfs dat wil een vleeseter niet ![]()
![]() |
![]() |
#198 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En waarom zeg je dat groenten voor konijnen zijn? Wil je jezelf belachelijk maken? Wil je een karikatuur of stereotype van de tegenpartij tekenen? Wil je zeggen dat je niets kent van gezonde voeding (waar staan de groenten in de voedingsdriehoek?)? Wil je zeggen dat mensen geen groenten moeten eten? Of dat we aan al die tuinbouw doen om konijnen te voederen? Je verliest eigenlijk wel veel geloofwaardigheid in een disussie, door zoiets te zeggen. Ik snap niet waarom jullie zoiets zeggen. Het lijkt wel een blinde wanhoopsdaad van iemand die geen argumenten heeft.
![]() |
![]() |
#199 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo werkt dat in rechtzaken ook, hé. De bewijslast ligt nu bij u, want ik heb mijn ding gedaan; ik heb mijn argumenten gegeven. Eerlijkheidshalve ligt de bewijslast nu dus bij u. Dus je hebt het recht om je te verdedigen. Kun je dat niet, of wil je dat niet, dan kun je niet vrijgesproken worden.
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat dier heeft zowieso de keuze niet. Ofwel bestaat het niet, ofwel wordt het gemaakt voor menselijke consumptie. Simple as that.
|
![]() |
![]() |