Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2011, 20:57   #1
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard Erdogan in duitsland: "Turkse immigrantenkinderen moeten eerst Turks leren dan duits"

Erdogan versterkt alleen maar wat Merkel zei: de multiculturele samenleving is mislukt. Ik ben eigenlijk benieuwd of Erdogan hetzelfde zegt tegen de Koerden in zijn land: Eerst Koerdisch leren en dan pas Turks.

Citaat:
Recep Tayyip Erdogan says immigrant children should learn Turkish first and then German. Newspaper commentators remain deeply divided over the prime minister's visit.

In a country that is home to nearly 3 million people of Turkish descent, any time the leader of Turkey visits Germany, the details of his trip are followed very closely. Three years ago, Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan angered German politicians when he stated during a speech in a concert arena in Cologne that assimilation is a "crime against humanity." The message to Turks living in Germany was that they are Turkish first and German second, even if they were born here.

http://www.spiegel.de/international/...748379,00.html

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 6 maart 2011 om 20:59.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 21:16   #2
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Een gevaarlijk persoon, die Erdogan. Zou de Duitse regering hem niet beter verbieden om nog één voet in hun land te zetten?

Laatst gewijzigd door poekieJ : 6 maart 2011 om 21:16.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 21:26   #3
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Een geweldige man. Ben het bijna altijd eens met hem behalve in de deze.
Oud 6 maart 2011, 21:30   #4
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Wat Erdogan hier zegt over taal spreken is volledig in overeenstemming met de vigerende mening van Turken.
"hoe kan je ooit een vreemde taal leren als je niet eerst je moeder/vader taal spreekt?".
Wetenschappelijk onderzoek over het verwerven van twee talen door kinderen, doet niet ter zake.
Vandaar dat Turkse kinderen die voor de eerste keer naar school gaan vaak alleen Turks spreken. Als de maatschappij wil dat die kinderen ook een andere taal spreken dan moet de overheid zorgen dat ze die taal op school leren.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 21:45   #5
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Ik heb tot ik naar de kleuterklas ging alleen Turks gesproken. Vandaag, 40 jaar later, beheers ik de Nederlandse taal nagenoeg perfect. Hetzelfde verhaal geldt voor mijn vijf broers en zussen. Men hoort het ook niet aan ons. Ik heb wel een licht Limburgs accent maar dat schijnt sexy te zijn. Geen ramp dus.
Toen ik acht jaar werd, ontdekte ik de bibliotheek en heb ik massa's boeken verslonden. Ook de strips van Jommeke en Suske & Wiske gingen erin als zoete koek. Het is dus wel belangrijk om er in de lagere school voldoende aandacht aan te schenken.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 21:51   #6
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Erdogan in Duitsland: "Turkse immigrantenkinderen moeten eerst Turks leren dan Duits"
Tweetaligheid aangeleerd op jonge leeftijd heeft veel voordelen. Je kan die talen als het ware op moedertaalniveau spreken. Wanneer je op latere leeftijd een andere taal leert, beheers je die meestal niet het op het niveau van een 'native'.

Als je in Duitsland woont, en je wilt je kinderen tweetalig opvoeden, dan moet je met niet-Duits (Belgisch bvb ) beginnen. Op school zullen de kinderen noodgedwongen Duits moeten leren. Het zou moeilijk worden als je met Duits begon en dan verwachtte dat ze op de schoolleeftijd nog snel Turks, Vlaams, Nederlands of welke taal dan ook zouden aanleren.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 22:02   #7
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het zou moeilijk worden als je met Duits begon en dan verwachtte dat ze op de schoolleeftijd nog snel Turks, Vlaams, Nederlands of welke taal dan ook zouden aanleren.
Boerenlummel.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 22:05   #8
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik ben drie-talig opgegroeid, Duits, Nederlands, Engels. Later kwam daar Frans bij toen mijn ouders het huis in F. kochten en daar geen NL allochtonen waren maar alleen Fransen. We zijn daar dus volledig ingeburgerd, mijn zuster trouwde daar een Fransman en is het dus naar mijn idee geen enkel probleem wanneer kinderen meertalig opgroeien. Verre van dat zelfs. En als je familie in Turkije hebt is het vanzelfsprekend dat je ook Turks leert.
Oud 6 maart 2011, 22:18   #9
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Boerenlummel.
Oud 6 maart 2011, 22:19   #10
suqar_7loe

Standaard

Toen ik naar de kleuterklas ging sprak ik ook niet goed Nederlands. Ma sprak altijd in een andere taal tegen ons. Nederlands leer je heel gemakkelijk. Tegen dat ik in het eerste leerjaar zat sprak ik perfect Nederlands en Marokkaans.
Oud 6 maart 2011, 22:21   #11
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik ben drie-talig opgegroeid, Duits, Nederlands, Engels. Later kwam daar Frans bij toen mijn ouders het huis in F. kochten en daar geen NL allochtonen waren maar alleen Fransen. We zijn daar dus volledig ingeburgerd, mijn zuster trouwde daar een Fransman en is het dus naar mijn idee geen enkel probleem wanneer kinderen meertalig opgroeien. Verre van dat zelfs. En als je familie in Turkije hebt is het vanzelfsprekend dat je ook Turks leert.
Dank u, D'Artois. Als echte ervaringsdeskundigen er hun zeg over doen, komen we uiteindelijk dicht bij de waarheid.
Oud 6 maart 2011, 22:29   #12
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ha, ha .....
Oud 6 maart 2011, 22:43   #13
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Een geweldige man. Ben het bijna altijd eens met hem behalve in de deze.
Een godsdienstwaanzinnige...religie in de dienst van machtswellust.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 22:48   #14
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Toen ik naar de kleuterklas ging sprak ik ook niet goed Nederlands. Ma sprak altijd in een andere taal tegen ons. Nederlands leer je heel gemakkelijk. Tegen dat ik in het eerste leerjaar zat sprak ik perfect Nederlands en Marokkaans.
Je had beter Nederlands en bvb Frans of Engels geleerd. Wie spreekt er nu Marrokkaans, behalve in Marrokko zelf ? Dat is toch verlies van tijd en energie, die taal leren ? Of wil je daar misschien gaan wonen ? ( hoop doet leven )
Oud 6 maart 2011, 22:52   #15
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Je had beter Nederlands en bvb Frans of Engels geleerd. Wie spreekt er nu Marrokkaans, behalve in Marrokko zelf ? Dat is toch verlies van tijd en energie, die taal leren ? Of wil je daar misschien gaan wonen ? ( hoop doet leven )
Ik communiceer nochtans dagelijks in mn vreemde taal ondanks dat ik vaker Nederlands spreek. Dus neen, het is absoluut geen verlies van energie en tijd die taal te leren. Hoe meer talen je spreekt, hoe beter. Frans en Engels leert men ook op school dus een doorsnee Marokkaan is 4talig

Neen, ik ben niet van plan daar te gaan wonen. Dat zou je graag willen hé?

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 6 maart 2011 om 22:56.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 22:55   #16
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik communiceer nochtans dagelijks in mn vreemde taal ondanks dat ik vaker Nederlands spreek. Dus neen, het is absoluut geen verlies van energie en tijd die taal te leren. Hoe meer talen te spreekt, hoe beter. Frans en Engels leert men ook op school dus een doorsnee Marokkaan is 4talig

Neen, ik ben niet van plan daar te gaan wonen. Dat zou je graag willen hé?
Nee, dat is mij gelijk. Eén meer of minder, dat zien we toch niet. Moesten er nu 1000-den vertrekken, d�*n zou ik tevreden zijn.
En als dat 10.000 -den worden, dan spring ik een gat in de lucht.
En wat die talen betreft : waar is het goed voor om onder elkaar in het noordafrikaans te blijven klappen, als je toch hier wilt blijven ? Wij, autochtonen, hebben daar geen boodschap aan. Integreer eindelijk eens, zwier je godsdienst over boord, geef je kinderen Vlaamse voornamen, en vergeet de Magreb, daar moeten ze toch niet van jullie hebben.

Laatst gewijzigd door den dinges : 6 maart 2011 om 22:58.
Oud 6 maart 2011, 22:56   #17
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Nee, dat is mij gelijk. Eén meer of minder, dat zien we toch niet. Moesten er nu 1000-den vertrekken, d�*n zou ik tevreden zijn.
En als dat 10.000 -den worden, dan spring ik een gat in de lucht.
Dream on.
Oud 6 maart 2011, 22:58   #18
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Je houdt dat privé zoiets, in plaats van vanop een kanteel (als premier nota bene) het extreem turks nationalisme te prediken. Afvoeren zo iemand, desnoods met geweld. Wie turks wil praten moet in Turkije zijn.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 22:59   #19
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Dream on.
En nu klapt ze al Engels ook al, se Hoe zegde da in't marrokkaans ?
Oud 6 maart 2011, 23:00   #20
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Wie turks wil praten moet in Turkije zijn.
Niks van. Men spreekt Turks waar en wanneer men maar wilt. Uiteraard dient de taal ook gekend te zijn van de plaats waar je leeft.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be