Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 17 maart 2011, 21:48   #81
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ach ja, het verwondert me niet dat maoïsten en stalinisten grote fan zijn van Khadaffi. Zolang het maar niet Westers en democratisch is, is het goed zeker? Soort zoekt soort. Al die lieden die spuwen op de vrije samenleving, waarin ze leven, mogen van mijn part die vrije samenleving verlaten om onder de knoet van een 'geliefde' dictator te gaan leven... Het feit dat jullie hier vrije meningsuiting genieten, die ik onder jullie geliefde tirannieën nooit zou krijgen, bewijst de superioriteit van ons systeem.
1) Men hoeft geen maoist of stalinist te zijn om een concept als soevereiniteit belangrijk te vinden. Integendeel: het begrip volkssoevereiniteit is een westers concept waarbij enkel en alleen de wil van het volk in een bepaald geografische eenheid van belang is, niet de wil van een andere volk of regering daarbuiten. Me dunkt dat ook rechts daar (niet geheel onterecht) mee schermt.

2) We zijn vandaag niet in staat om te weten, meten of vast te stellen wat het Libische volk wil. Ik merk dat de pers oscilleert tussen 'Het Libische leger' en 'Qaddhafi getrouwe troepen' enerzijds en 'de opstandelingen' en 'vertegenwoordigers van de democratische oppositie' anderzijds. Dat is allemaal propaganda. We zijn allemaal in staat om onze wensdromen voor waar te nemen, maar ik kan van hieruit niet bepalen hoe democratisch die oppositie eigenlijk is en in welke mate ze de wil van het volk vertegenwoordigt noch kan mijn kritiek op Qaddhafi ophouden bij de vaststelling dat hij een karikatuur van zichzelf is geworden. Ik wens mijn wereldbeeld niet op dergelijke 'inzichten' te baseren.

3) objectieve cijfers over Libië leren ons dat dat land op gebied van kindersterfte, levensverwachting, alfabetisering en levensstandaard beter scoort dan eender welk land in het continent. Die cijfers zijn niet alleen onbetwistbaar, ze zijn bovendien het resultaat van het beleid van Qaddhafi en zijn regering. Aangezien ze het best scoren van het hele continent, kunnen we dat beleid niet zondermeer afschieten.

4) Ondanks dat positieve bilan moeten we onze kritiek op Qaddhafi en zijn beleid niet sparen. Democratisering en vrijheid zijn na te streven idealen. Dat moeten we ongenuanceerd steunen. Vraag is alleen welke middelen daartoe zijn aangewezen aangezien ze de beste garantie bieden. De huidige oppositie biedt geen enlele garantie. Wel integendeel: het is een zootje moslimextremisten en nostalgische monarchisten met belangen in de olie-industrie die vooral Britse en VS-belangen behartigen (zoals ze zelf ook letterlijk zeggen).

Mijn conclusie in deze is dat de rebellie in Libië niet vergelijkbaar is met die in Egypte of Tunesië en dat in dit geval Qaddhafi meer steun verdient dan de oppositie.

Ik hoop dat ik me niet vergis.

ministe van agitatie is offline  
Oud 17 maart 2011, 21:54   #82
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
En wanneer gaat die no-fly-zone dan in? Volgende week ofzo eens?
Nee, binnen de volgende uren na het besluit.
AyneRand is offline  
Oud 18 maart 2011, 02:43   #83
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Nee, binnen de volgende uren na het besluit.
Tjah.
Ik wil nog zien of Kadhafi zich daar aan gaat houden, en wat de geallieerden er aan gaan doen.
bgf324 is offline  
Oud 18 maart 2011, 03:00   #84
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tjah.
Ik wil nog zien of Kadhafi zich daar aan gaat houden, en wat de geallieerden er aan gaan doen.
Volgens teletekst van de VRT volgen er mogelijk de komende uren al gerichte luchtaanvallen tegen doelwitten van Khaddafi.
daiwa is offline  
Oud 18 maart 2011, 03:51   #85
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Volgens teletekst van de VRT volgen er mogelijk de komende uren al gerichte luchtaanvallen tegen doelwitten van Khaddafi.
We had to destroy libya in order to save it.

ministe van agitatie is offline  
Oud 18 maart 2011, 06:36   #86
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tjah.
Het idee alleen al dat er hypergesofisticeerde gevechtsvliegtuigen in de buurt zijn zal Kaddie en ook zijn piloten en militairen afschrikken.

Stel U eens voor dat er ineens Apache's of A10's voor uw neus opduiken ?

Herinnert U zich dat tijdens de Golfoorlog massaal Iraakse toestellen overliepen (overvlogen) naar Iran ?
Henri1 is offline  
Oud 18 maart 2011, 08:07   #87
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
1) Men hoeft geen maoist of stalinist te zijn om een concept als soevereiniteit belangrijk te vinden. Integendeel: het begrip volkssoevereiniteit is een westers concept waarbij enkel en alleen de wil van het volk in een bepaald geografische eenheid van belang is, niet de wil van een andere volk of regering daarbuiten. Me dunkt dat ook rechts daar (niet geheel onterecht) mee schermt.

2) We zijn vandaag niet in staat om te weten, meten of vast te stellen wat het Libische volk wil. Ik merk dat de pers oscilleert tussen 'Het Libische leger' en 'Qaddhafi getrouwe troepen' enerzijds en 'de opstandelingen' en 'vertegenwoordigers van de democratische oppositie' anderzijds. Dat is allemaal propaganda. We zijn allemaal in staat om onze wensdromen voor waar te nemen, maar ik kan van hieruit niet bepalen hoe democratisch die oppositie eigenlijk is en in welke mate ze de wil van het volk vertegenwoordigt noch kan mijn kritiek op Qaddhafi ophouden bij de vaststelling dat hij een karikatuur van zichzelf is geworden. Ik wens mijn wereldbeeld niet op dergelijke 'inzichten' te baseren.

3) objectieve cijfers over Libië leren ons dat dat land op gebied van kindersterfte, levensverwachting, alfabetisering en levensstandaard beter scoort dan eender welk land in het continent. Die cijfers zijn niet alleen onbetwistbaar, ze zijn bovendien het resultaat van het beleid van Qaddhafi en zijn regering. Aangezien ze het best scoren van het hele continent, kunnen we dat beleid niet zondermeer afschieten.

4) Ondanks dat positieve bilan moeten we onze kritiek op Qaddhafi en zijn beleid niet sparen. Democratisering en vrijheid zijn na te streven idealen. Dat moeten we ongenuanceerd steunen. Vraag is alleen welke middelen daartoe zijn aangewezen aangezien ze de beste garantie bieden. De huidige oppositie biedt geen enlele garantie. Wel integendeel: het is een zootje moslimextremisten en nostalgische monarchisten met belangen in de olie-industrie die vooral Britse en VS-belangen behartigen (zoals ze zelf ook letterlijk zeggen).

Mijn conclusie in deze is dat de rebellie in Libië niet vergelijkbaar is met die in Egypte of Tunesië en dat in dit geval Qaddhafi meer steun verdient dan de oppositie.

Ik hoop dat ik me niet vergis.
1) Soevereiniteit geldt niet voor dictaturen, die alle krediet verloren hebben door misdaden tegen de menselijkheid, maar alleen voor volkeren en onafhankelijke democratische staten.
2) Klopt.
3) Klopt (voor zover ik weet is Libië toch zeker welvarender dan zijn omgeving.)
4) Dat klopt niet, er zitten daar ook intellectuelen en overgelopen lui van het regime bij. Ik ben geen expert van de situatie, maar dat het enkel uit extremisten en monarchisten bestaat lijkt mij niet correct te zijn.
Wanneer hebben ze dat van die olie gezegd, aub? Interessant dat ze volgens jou zowel moslimextremisten als vrijwaarders van de Amerikaanse belangen zijn.

Je conclusie lijkt mij ongegrond. Bewijs eens dat de opstandelingen 'erger zijn dan Khadaffi.' Hoe kan iemand die op binnenlandse betogers laat schieten met buitenlandse huurlingen en de meest waanzinnige zaken verkondigd 'steun' verdienen?
respublica is offline  
Oud 19 maart 2011, 17:32   #88
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

De bevrijding is begonnen.
Derk de Tweede is offline  
Oud 19 maart 2011, 17:44   #89
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het is wat je bevrijding noemt...

Ik wacht op de eerste Fransoos of Brit die het leven laat bij deze glorieuze missie.
poekieJ is offline  
Oud 19 maart 2011, 17:47   #90
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Het is wat je bevrijding noemt...

Ik wacht op de eerste Fransoos of Brit die het leven laat bij deze glorieuze missie.
Ik zal er geen traan om laten...

Bolsjewiek is offline  
Oud 19 maart 2011, 17:52   #91
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Ik zal er geen traan om laten...
Ik houd statistieken bij.

In afghanistan zijn er 56 gesneuveld, benieuwd hoeveel er in Libië het rijtje aanvullen.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 19 maart 2011 om 17:52.
poekieJ is offline  
Oud 19 maart 2011, 17:54   #92
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik houd statistieken bij.

In afghanistan zijn er 56 gesneuveld, benieuwd hoeveel er in Libië het rijtje aanvullen.
Voor mijn part duizend, liever dat dan één Libische burger.

Laatst gewijzigd door Bolsjewiek : 19 maart 2011 om 17:55.
Bolsjewiek is offline  
Oud 19 maart 2011, 18:34   #93
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

@ Respublica

En wat betreft de VS? Daar ligt ook een aardig lijstje van wandaden voor klaar. Heelwat volkeren hebben een behoorlijk appeltje te schillen met dit schooiersvolk.
Oud 19 maart 2011, 18:37   #94
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Voor mijn part duizend, liever dat dan één Libische burger.
Een uitspraak die geïnspireerd is door Uw Liefde voor de Mensheid?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 19 maart 2011 om 18:37.
Another Jack is offline  
Oud 19 maart 2011, 18:42   #95
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een uitspraak die geïnspireerd is door Uw Liefde voor de Mensheid?
We kunnen daar blijkbaar alleen onze bommen verliezen.

Denk daar eens over na, en stel de vraag aan de bevolking.

Wedden dat een grote meerderheid tegen deze interventie is? Waarom doen onze politici dan het omgekeerde?

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 19 maart 2011 om 18:42.
Nr.10 is offline  
Oud 19 maart 2011, 18:55   #96
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
We kunnen daar blijkbaar alleen onze bommen verliezen.

Denk daar eens over na, en stel de vraag aan de bevolking.

Wedden dat een grote meerderheid tegen deze interventie is? Waarom doen onze politici dan het omgekeerde?
Dé bevolking bestaat niet: er zijn er die gevlucht zijn, er zijn die een nieuw regime willen en daarvoor willen vechten, er zijn er die Khadafhi blijven dienen, er er zijn de onschuldigen (wiens lot werd bezegeld nadat de kolonel de wapenstilstand geschonden heeft)

Over welke bevolkingsgroep juist heb je het?
Another Jack is offline  
Oud 19 maart 2011, 19:15   #97
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Over welke bevolkingsgroep juist heb je het?
Onze bevolking, in onze naam worden daar bommen gesmeten.
Nr.10 is offline  
Oud 19 maart 2011, 19:17   #98
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Onze bevolking, in onze naam worden daar bommen gesmeten.
Sorry, ik wist niet dat u een PVDA'er was.
Another Jack is offline  
Oud 19 maart 2011, 19:17   #99
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De herkolonisatie is begonnen.
bgf324 is offline  
Oud 19 maart 2011, 19:20   #100
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De herkolonisatie is begonnen.
Net zoals Rommel in den tijd!
Dat moet jij toch reuze vinden!
Another Jack is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be