Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2011, 19:49   #181
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Bart De Wever is dus zeer slecht in aardrijkskunde.
Oei, hij rekende BSL erbij. Oei.
Oud 7 april 2011, 19:50   #182
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, daar moet Van Aelst niet op antwoorden. Het antwoord is aan ouders en leerlingen. Laten we die keuzevrijheid geven welke eerste, tweede of derde vreemde taal ze wensen.
Als Van Aelst graag ouders raad geeft over de keuzes die ze voor hun kinderen zouden moeten maken ('De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school') dan moet hij zijn stelling kunnen onderbouwen. Men mag van een politicus toch nog verwachten dat hij kan argumenteren?

... En met argumenteren bedoel ik niet te verwijzen naar één of andere zweep die zogezegd al 180 jaar op mijn hoofd aant slaan is...
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 19:53   #183
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
citaat De Morgen:

'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school, de Vlamingen moeten ophouden met de zweep te weven die hen al 180 jaar slaat.' Strafpleiter Vic Van Aelst trad dit weekend toe tot de N-VA en lanceert meteen een beladen voorstel.
De Franse les in de Vlaamse scholen is voor de topadvocaat overbodig. "Waarom zouden we in Vlaanderen niet doen wat in Wallonië al 180 jaar gebeurt? Daar onderwijzen ze toch ook Engels als tweede taal? Dat wij Frans geven, wordt door de Franstaligen als excuus gebruikt om hier Frans te spreken. De Franstaligen zullen hun strijd pas staken als de kabeljauw voor de kust van Oostende Frans spreekt."

Niet alleen de strijd tegen de verfransing in Vlaanderen is voor Van Aelst een motief. "Het Frans heeft zijn status als wereldtaal compleet verloren. Het is een onbeduidende taal geworden: 1,5 procent van de wereldbevolking spreekt de taal, evenveel kent wat Frans. Dat is dus maar 3 procent. In geen enkel geciviliseerd land, zelfs niet in Italië, begrijpen de mensen je nog als je in het Frans begint."

De strafpleiter ziet niet in waarom zijn voorstel een provocatie zou zijn aan het adres van de Franstaligen. "Hebben zij Nederlands geleerd de afgelopen twee eeuwen? Zij provoceren ons, brave Vlamingen, omdat ze weigeren onze taal te leren. Van onze vriendelijkheid maken zij een recht. Zij oogsten wat ze gezaaid hebben. Dat ik dit voorstel doe, is niet de fout van de Vlamingen, maar van de Franstaligen."
Frans is eigenlijk geen VERPLICHTE taal.
Als er "voldoende" ouders zijn die willen dat Engels de 2de taal wordt, dan moet de direktie die lessen organiseren.
Zeker weten !
Werk voor de oudercomités...
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 19:54   #184
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik moet toegeven dat ik de N-Va daar niet in snap.

Meertalig zijn in dit land heeft een enorme meerwaarde in het latere professionele leven.
Duits, Spaans, Portugees, Chinees, Japans, Bahasa, Turks, Arabisch, allemaal belangrijke talen die we nodig hebben voor de grote handelspartners van Vlaanderen. Maar Frans? Waarom, om Oui en Non te mogen knikken tegen de Franse bazen? Eigenlijk heeft Vic van Aelst groot gelijk. Indien de Vlamingen zouden weigeren Frans te spreken, zou ook de interesse van Franse bedrijven in het usurperen van de Belgische economie sterk afnemen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 19:55   #185
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De meeste van die Afrikaanse landen, zoniet allemaal zijn inderdaad derde-wereld-landen.
Of durf je die waarheid niet onder ogen zien.
En welk is het verband tussen francofonia en de achtergesteldheid van die landen ?
Er is geen enkel verband met francofonia. Vlaams-Nationalisten zoals u zijn gewoon geobsedeerd met hun anti-Franstalige gevoelens die op niets trekken. Mïj kan het helemaal niet schelen wat Vlamingen van Franstaligen denken. Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 19:55   #186
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België, Frankrijk, Luxemburg, Monaco, Andorre, Zwitserland, Canada, Afrikaanse landen, enz.... : derde-wereld landen? 1 April is al gepasseerd, job!
Canada ???
Ik was vorig jaar in Quebec.
Ik moest zéér goed luisteren om hen te verstaan. Dikwijls moest ik vragen om hun zinnen te herhalen...

Oud 7 april 2011, 19:58   #187
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Canada ???
Ik moest zéér goed luisteren om hen te verstaan. Dikwijls moest ik vragen om hun zinnen te herhalen...

Ze hebben inderdaad een vreemd accent maar ze passen zich aan het "echte Frans" aan als ze success in Franstalig België, Frankrijk of Zwitserland hebben. Céline Dion is er een goed voorbeeld van.
Oud 7 april 2011, 19:59   #188
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Franstalig België, Franstalige kant van Zwitserland, Luxemburg, Monaco, Andorre, Haïti, Sainte-Lucie, de DOM-TOM (ook deel van Frankrijk : Guadeloupe, Martinique, Guyane, Saint-Barthélémy, Saint-Martin, Saint-Pierre et Miquelon, Mayotte), een deel van Canada (Québec), Marokko, Algerije, Tunesië, Bénin, Burkina Faso, Burundi, Cameroun, Comores, Ivoorkust, Djibouti, La Réunion (ook Frankrijk), Gabon, Guinée, Guinée Equatoriale, Madagascar, Mali, Niger, République Centrafricaine, Congo-Brazzaville, République Démocratique du Congo, Sénégal, Seychelles, Tchad, Togo, Rwanda, Île Maurice, Cambodge, delen van Frankrijk in Oceanië (Nouvelle-Calédonie, Polynésie Française, Wallis et Futuna), Laos, Liban, Vanuatu.

bron : http://fr.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ais
Buiten Frankrijk, hoeveel mensen zouden daar wonen ???
Oud 7 april 2011, 20:01   #189
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben inderdaad een vreemd accent maar ze passen zich aan het "echte Frans" aan als ze success in Franstalig België, Frankrijk of Zwitserland hebben. Céline Dion is er een goed voorbeeld van.
Sorry, wij moesten ons aanpassen aan hen !!!

Oud 7 april 2011, 20:01   #190
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Sorry, wij moesten ons aanpassen aan hen !!!

C'est la vie.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 20:01   #191
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Buiten Frankrijk, hoeveel mensen zouden daar wonen ???
Geen idee maar het aantal is toch groot aangezien de landen waar men Frans spreekt.
Oud 7 april 2011, 20:03   #192
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Franstalige Canadezen uit Québec of Acadië (of de minderheden elders) staan er vaak op dat hun Frans 'zoveel anders' is dan dat uit Frankrijk. Ik vroeg eens aan ene, of 'ie mij kon helpen met Frans. Hij zo: 'ja maar, jij bent een Europeaan, en ons Frans is anders dan het Frans dat jij zal horen'.

Ik vind het een beetje overdreven. Doet me denken aan die Vlamingen die doen alsof Nederlanders ons niet verstaan en vice versa. Overdreven uitvergroten van minieme details is het. Ze hebben toegang tot onderwijs en kunnen Standaard Frans, met enkele regionale uitdrukkingen en woordenschat, wat dan nog ? Het zijn afstammelingen van eerder rurale Fransen, denk ik.

Op Wikipedia heb ik gelezen dat ze twee kampen bestaan in Franstalig Canada. Mensen die voor een regionaler Frans zijn en mensen die meer voor een éénvormig Parijs-gericht Frans zijn.

Laten we echter niet vergeten dat er in Franstalig Canada ook Fransen, Zwitsers en Belgen wonen (en ook mensen uit ex-Franse kolonies uiteraard).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 april 2011 om 20:31.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 20:05   #193
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen enkel verband met francofonia. Vlaams-Nationalisten zoals u zijn gewoon geobsedeerd met hun anti-Franstalige gevoelens die op niets trekken. Mïj kan het helemaal niet schelen wat Vlamingen van Franstaligen denken. Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter!
Ik heb helemaal geen anti-franstalige gevoelens. Laat staan dat ik erover geobsedeerd zou zijn.
Franstaligen laten mij helemaal koud. K-o-u-d. H-e-l-e-m-a-a-l.

Mij kan het nog minder schelen wat Franco's over Vlamingen denken.
Oud 7 april 2011, 20:07   #194
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De Franstalige Canadezen uit Québec of Acadië (of de minderheden elders) staan er vaak op dat hun Frans 'zoveel anders' is dan dat uit Frankrijk. Ik vroeg eens aan ene, of 'ie mij kon helpen met Frans. Hij zo: 'ja maar, jij bent een Europeaan, en ons Frans is anders dan het Frans dat jij zal horen'.

Laten we echter niet vergeten dat er in Franstalig Canada ook Fransen, Zwitsers en Belgen wonen (en ook mensen uit ex-Franse kolonies uiteraard).
Belgen ?
Dat zijn meestal afstammelingen van Vlaamse boeren.
Die mensen hebben zeer hard gewerkt en hun (klein)kinderen spreken nog een beetje Vlaams (Vooral West-Vlaams).
Voor de rest spreken ze Canadees-Frans en (universeel) Engels.
Oud 7 april 2011, 20:12   #195
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans is eigenlijk geen VERPLICHTE taal.
Als er "voldoende" ouders zijn die willen dat Engels de 2de taal wordt, dan moet de direktie die lessen organiseren.
Zeker weten !
Werk voor de oudercomités...
Zou dit toch maar eens goed lezen:
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/...sp?docid=13480
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 20:13   #196
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Canada ???

Idd: ik lokte zo bijna een rel uit in Montréal toen men me terwille was in 't Frans en hun Frans zo schabouwelijk klonk dat ik spontaan op Engels overschakelde. Man, man, Canada was bijna te klein!

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 april 2011 om 20:13.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 20:14   #197
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht

Ik vind het een beetje overdreven. Doet me denken aan die Vlamingen die doen alsof Nederlanders ons niet verstaan en vice versa. Overdreven uitvergroten van minieme details is het. Ze hebben toegang tot onderwijs en kunnen Standaard Frans, met enkele regionale uitdrukkingen en woordenschat, wat dan nog ? Het zijn afstammelingen van eerder rurale Franse, denk ik.

Op Wikipedia heb ik gelezen dat ze twee kampen bestaan in Franstalig Canada. Mensen die voor een regionaler Frans zijn en mensen die meer voor een éénvormig Parijs-gericht Frans zijn.

Als Céline Dion, Garou, Roch Voisine, Isabelle Boulay, enz..... zingen, begrijpen de Franstaligen alles wat ze zeggen. Zelfs bij interviews in TV-shows begrijpen ze alles wat ze zeggen. Er is wel een duidelijke Canadese accent maar dat stoort de Franstaligen helemaal niet.
Oud 7 april 2011, 20:17   #198
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als Céline Dion, Garou, Roch Voisine, Isabelle Boulay, enz..... zingen, begrijpen de Franstaligen alles wat ze zeggen. Zelfs bij interviews in TV-shows begrijpen ze alles wat ze zeggen. Er is wel een duidelijke Canadese accent maar dat stoort de Franstaligen helemaal niet.
Canadees Frans is - in diens beschaafde vorm - zelfs verstaanbaar voor mij. Het klinkt wel erg zangerig. Ik herken het accent meteen, itt. elke Waal. Walen spreken trager dan Fransen, maar ze klinken niet fundamenteel anders voor een niet-Franstalige. Belgisch Frans klinkt wel harder dan Frans Frans.

http://www.youtube.com/watch?v=5lB-AX8_lSA

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 april 2011 om 20:18.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 20:19   #199
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Als Van Aelst graag ouders raad geeft over de keuzes die ze voor hun kinderen zouden moeten maken ('De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school') dan moet hij zijn stelling kunnen onderbouwen. Men mag van een politicus toch nog verwachten dat hij kan argumenteren?

... En met argumenteren bedoel ik niet te verwijzen naar één of andere zweep die zogezegd al 180 jaar op mijn hoofd aant slaan is...
Kom, het is gewoonweg de economische waarde. Deze is van Engels een flink stuk groter dan van Frans. Engels is de wetenschappelijke taal bij uitstek.
Komt daarbij dat niet iedereen polyglot is, zodat iemand met taalmoeilijkheden zich veel beter kan toeleggen op het Engels, dan zich te pijnigen aan het Frans.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 20:21   #200
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik heb helemaal geen anti-franstalige gevoelens. Laat staan dat ik erover geobsedeerd zou zijn.
Franstaligen laten mij helemaal koud. K-o-u-d. H-e-l-e-m-a-a-l.

Mij kan het nog minder schelen wat Franco's over Vlamingen denken.
U hebt dus niets tegen Franstaligen, dat is al positief.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be