![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3961 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een taalgrap is in zekere zin betekenisloos, het is een metagrap. Hetzelfde begrip, feit of concept daarentegen wordt in verschillende talen vaak totaal anders uitgedrukt. De taal is dus de vervangbare afspraak, de essentie waar ze op doelt blijft ongewijzigd. Het voertuig verandert, het doel blijft hetzelfde. Taal is dus het (uitdrukkings)middel om onze realiteit, visie etc. weer te geven. De boodschap is het doel, niet de boodschapper of de wijze waarop hij de boodschap brengt.
![]() |
![]() |
![]() |
#3962 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je gaat me toch niet vertellen dat je overheid (staat, gewest, provincie, gemeente etc.) laat prevaleren over het individu? De overheden moeten ten dienste van het individu het openbare leven reguleren, slechts voor zover nodig. Het individu moet niet wijken voor, noch ten dienste staan van de overheden. Ik profiteer dus volop en complexloos van de diensten van de Belgische overheid op een manier die ik het in een Vlaamse republiekske nog niet snel zie gebeuren.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 2 mei 2011 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3963 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Een goed argument: Vlaanderen is rijk geworden binnen de Belgische context.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3964 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() dankzij of desondanks?
![]() |
#3965 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#3966 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neem maar eens de proef op de som: vergelijk "Les Fleurs du Mal" met "De Bloemen van het Kwaad". ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3967 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het belang dat jij hecht aan de wijze van overbrengen is secundair. Dat belang berust louter op esthetische afspraken en appreciatie. Het spel met een specifieke taal brengt enkel een artistieke meerwaarde, nooit een inhoudelijke verschuiving. Poëzie brengt dezelfde boodschap als proza, enkel wat stylistisch opgesmukt.
![]() |
![]() |
![]() |
#3968 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3969 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
MARC GROET 'S MORGENS DE DINGEN Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem ploem ploem dag stoel naast de tafel dag brood op de tafel dag visserke-vis met de pijp en dag visserke-vis met de pet pet en pijp van het visserke-vis goeiendag Daa-ag vis dag lieve vis dag klein visselijn mijn In welke taal/taal kunt u dit gedicht (laten) vertalen zonder dat er - naast een onvermijdelijke esthetische 'herwaardering' - tegelijk ook een inhoudelijke verschuiving optreedt? In hoeveel talen wordt het liedje van het loze vissertje gezongen?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3970 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook toepasselijk, op het land waar deze draad over gaat:
BERCEUSE Nr. 2 Slaap als een reus slaap als een roos slaap als een reus van een roos reuzeke rozeke zoetekoeksdozeke doe de deur dicht van de doos Ik slaap ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#3971 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een woord is de tederste aanraking van het oor dat luistert.
![]() |
#3972 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gedicht bevat een boodschap, een gevoel: een kleuter verwelkomt de nieuwe dag in de objecten die hij 's morgens tegenkomt, whatever. Die boodschap wordt uitgedrukt in een infantiel gebrabbel, een soort meta-taaltje (nauwelijks Nederlands, maar kom) Ook hier dient 'taal' enkel om iets aan ons mee te delen. Ik zie het probleem niet om diezelfde boodschap op een vergelijkbare wijze in een andere taal te transponeren. Dus zelfs de onorthodoxe taalspielerei uit jouw voorbeeld, doet nauwelijks meer dan een geestestoestand of gevoel o.i.d. meedelen aan de lezer. Als we bovendien bedenken dat poëzie slechts een randverschijnsel van taal is, waar de vorm, klankenspel en stijl(figuren) inderdaad soms prevaleren op de boodschap, dan toont jouw voorbeeld echt niet aan hoe taal meer is dan een communicatiemiddel, een vehikel om gedachten, ideeën, gevoelens etc. mee te delen. Je kan eventueel nog de mantra aanhalen waarbij taal totaal haar betekenis verliest en veelal een therapeuthisch effect beoogt, maar net als poëzie blijft het bij randfenomenen, die geen afbreuk doen aan de stelling dat taal niets meer is dan een communicatiemiddel. On topic: België bestaat nog steeds, Republiek Vlaanderen lijkt verder af dan ooit. N-Va wordt stilaan uitgerangeerd ten voordele van een klassieke regering. Als bruikbaar excuus zal de financiële markt en hier en daar een Europese oekaze wel opgevoerd worden. ![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 3 mei 2011 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3973 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met of zonder stijl, taal is communicatie. Citaat:
Misschien kan jij of ik het niet, maar het lijkt me geen onmogelijke opdracht. En dan nog doet dit geen afbreuk aan het feit dat taal, ook gortdroge stijlloze wettekst, niks meer of minder is dan communicatie. Citaat:
Gaat dat voor elke schrijver op? Ik durf dat sterk betwijfelen...
![]() |
![]() |
![]() |
#3974 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb je toevallig de naam van zulk land waarvan de premier zegt: '' De verkiezingen zijn ongrondwettelijk maar toch tellen ze''. ?
Laatst gewijzigd door daiwa : 3 mei 2011 om 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3975 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze willen een staat omverwerpen, maar voor de grondwet van diezelfde staat vallen ze vol ontzag in kattezwijm. Een grondwet is in se geen hogere of betere of meer te respecteren wet als een 'gewone'. Wanneer ze niet langer bruikbaar is, om wat voor reden dan ook, dan wordt die net als andere wetten aan de kant geschoven. Wat betreft verkiezingen: die prevaleren in feite op elke wet. Je verkiest immers idealiter diegenen die de wetten maken, of slechte wetten wijzigen of zelfs afschaffen. Wetten van vorige generaties mogen toch nooit een rem zijn voor hen die nu andere wetten willen voor andere omstandigheden? Wetten en grondwetten hebben geen eeuwigheidswaarde en zijn geen voor altijd aangegane verplichtingen gegrift in stenen tafelen. Zoniet zouden we verstard zijn in de regulering van de maatschappij, en was ontwikkeling gestopt zowat 3 eeuwen terug.
![]() |
![]() |
![]() |
#3976 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Good Morning Belgium!!!!! ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#3977 |
Minister
|
![]() Superstaaf beschouwd België duidelijk niet als een natie, want anders ben je niet zo geobsedeerd door het bestaan van de instellingen, die normaal gezien slechts het product zijn van de veel oudere en reëlere natie. Maar de Belgische instellingen zijn het enige dat België tot België maakt. Niemand zou België oprichten moest hij van nul af aan kunnen beginnen.
Zelfs belgicisten beschouwen België niet als een natie, want enkele jaren geleden werd 175 jaar 'België' gevierd. Niet 175 jaar 'Koninkrijk', neen, 175 jaar België. Men erkent dus met dat feest dat België een uitvinding uit 1830 is en niet meer dan dat. Stel je voor dat men in Frankrijk 180 jaar 'Frankrijk' zou vieren. Of 60 jaar 'Duitsland.' Of 25 jaar 'Vlaanderen.' Neen, want die gebieden beschouwen zichzelf als naties, en hun overheidsinstellingen zijn slechts producten van de naties. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3978 |
Europees Commissaris
|
![]() Met al mijn respect, maar ik ben ook eerder geneigd te denken dat taal voor een groot deel de manier waarop je denkt bepaalt. Verder wordt taal ook door cultuur beïnvloed. Volgens mij werd dit algemeen aanvaard, quod non dus.
http://www.stanfordalumni.org/news/m...oroditsky.html Hoe dan ook: ik vind dat robottenachtige denken enggeestig om het minst te zeggen. Geen fantasie.
![]() |
#3979 |
Europees Commissaris
|
![]() stomme dubbelklik. Mijn muis is volgens mij verouderd.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 mei 2011 om 12:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3980 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |