![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat zinnetje, dat blijft hier maar terugkomen. Nou heb ik de Waalse politiek niet zo gevolgd, dus ben ik eigenlijk wel benieuwd waar dat verhaal vandaan komt. Is er iemand die mij wat uitleg dawel een link naar een artikel hierover kan geven? Of is het puur een gerucht zonder verdere details?
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Waalse PS en Franse PS (en Louis Tobback):
http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...t-Belgie.dhtml Het gaat echter niet alleen over die gebeurtenis. De Franstaligen zijn al veel langer met het (eventuele) einde van België bezig. Waarom anders die corridor, vraag om uitbreiding van Brussel, eis van gemeenschapsbevoegdheden voor het Brussels Gewest, ... Laatst gewijzigd door respublica : 10 mei 2011 om 20:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Waarom binnen een Belgische context blijven werken?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een Vlaams-Nederlands niveau lijkt mij, tot zolang de EU bestaat en met uitzondering van culturele materies, een tijdsverspilling. Tenzij iemand mij kan overtuigen van het tegendeel natuurlijk. Dan nog resteert de vraag: Hoe organiseert ge dat niveau? Als de besluitvorming confederaal blijft, zult ge met een Belgisch systeem in het kwadraat komen te zitten. En dan spreek ik niet over belangenconflicten en alarmbelprocedures, maar over regelrechte vetorechten voor de Vlaamse minderheid. Laatst gewijzigd door captain jack : 10 mei 2011 om 23:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zonder grendelmeerderheden, alarmbelprocedures en belangenconflicten zou België best wel eens kunnen werken. Wie daar tegenstander van is moet al niet meer gezegd worden. Een Confederatie der Nederlanden moet trouwens enkel samenwerken op gebieden waar samenwerking beide deelstaten voordeel kan opleveren. Niet zoals de kromme verhoudingen in België, waar iedere 'samenwerking' tegenwoordig dient om het zuiden van het faillissement te redden... Je moet er tenminste de discussie over kunnen voeren. Ik geloof nu meer dan ooit dat België dichter en dichter bij zijn einde komt. De vraag 'Wat na België?' stellen is de verantwoordelijk van de Vlaamse politici, en wel omdat het wel eens sneller aan bod kan komen dan verwacht.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 11 mei 2011 om 16:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
We zitten in de perfecte patstelling: het vlot niet echt in de onderhandelingen en de verkiezingen van 2010 komen steeds dichterbij. Het momentum is met andere woorden allang verloren gegaan. Een akkoord is onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk). Toch durft niemand verkiezingen uit te roepen, want men vreest stemmen te verliezen, en niemand concludeert dat het gewoon afgelopen is met België. Dus gaat de poppenkast voort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Ik vraag me af hoe dat achter de schermen zit... Als een Waalse partij een plan heeft voor de splitsing van België is dat een fait divers. Als een Vlaamse partij er een zou maken is het onmiddellijk een bende fascistoïde asociale separatisten.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 11 mei 2011 om 19:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zo vervallen we trouwens in het klassieke pro of tegen België debat. Dat ga ik, nu althans niet, met u voeren omdat de discussie over de samenwerking met Nederland gaat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vergeet ook niet dat taal en cultuur hand in hand gaan. De cultuur van de zuidelijke Nederlandse provincies leunt nauwer aan bij de Vlaamse dan bij die van de Noordelijke provincies, maar in Nederland vormt dat geen problemen. Citaat:
Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 12 mei 2011 om 16:12. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het grappigste voorbeeld is Saint Kits & Nevis: twee eilanden met dezelfde taal, maar een ietwat verschillende geschiedkundige achtergrond (zoals NL & VL). Het land heeft trouwens een duale structuur http://en.wikipedia.org/wiki/Nevis_i...ferendum,_1998 (de eilanden tellen samen 50.000 mensen) Citaat:
Zoek mij een voorbeeld van een duale (con)federatie die geslaagd is en dan hebt ge misschien een argument. Citaat:
Om het even hypothetisch op te stellen: Zeeland: 381.477 + Noord Branant: 2.444.435 + Limburg: 1.122.990 = 4 miljoen mensen (toevallig de grootte van Wallonië + Brussel...) Dat betekent dat deze Nederlanders onder een de facto Vlaams bestuur zouden vallen. Vlaanderen telt immers 2 miljoen mensen meer. De Vlamingen zouden dus alles voor het zeggen hebben (onder een normale meerderheidsregel). Ga maar eens uitleggen aan die mensen die eeuwenlang onder Nederlands bestuur hebben geleefd dat Vlaanderen nu zal bepalen waar de investeringen gedaan worden. Dat lukt niet. Ge kunt nu gaan zeggen van: "We zorgen ervoor dat de nieuwe minderheden over blokkeringsmechanismen beschikken, dan ontstaat er nooit de perceptie dat de Vlaamse meerderheid alles bepaalt." Maar we weten allebei aan welk land ons dat doet denken... Laatst gewijzigd door captain jack : 12 mei 2011 om 17:31. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Arm Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Niet denken omdat de politiekers ruzie maken dat de meeste belgen het niet goed met elkaar kunnen vinden. Het is een fout die wel meer Nederlanders maken.
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Ik ken niemand in mijn omgeving die 'je' gebruikt. Buiten enkele taalpuriteinen en groot nederlanders gebruiken de meesten hier nog altijd 'ge'. Daar is niets verkeerds of gefroceerds aan.
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
spreek voor jezelf! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Alboreto schreef vroeger met 'je' op dit forum, tot 'ie kinderlijke gij/jij-discussies las op dit forum. Ik snap niet dat het zo diep reikt, maar je doet maar. Verder hoop ik dat je je wat gekalmeerd voelt na je frustratie te tonen jegens het bestaan van Groot-Nederlanders en uiteraard jegens Nederlandse forummers (alsof iedere persoon die het einde van België wil in diens huidige vorm een Walenhater is en alsof Nederlanders uit zijn verdeeldheid te zaaien in dit 'gezonde land'; men zoekt het soms ver)
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 mei 2011 om 20:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |