Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2011, 07:59   #21
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom ze nog steeds studies doen om prestaties van leerlingengroepen te vergelijken. We weten al lang dat Vlaanderen het slechtst presteert wat gelijke kansen betreft.
‘Het onderwijs werkt ongelijkheid in de hand in plaats van die weg te werken', zegt Dirk Jacobs, socioloog aan de ULB. ‘Het faalt in het ontwikkelen van de talenten van allochtone jongeren.' In opdracht van de Koning Boudewijnstichting ging Jacobs met zijn collega Andrea Rea na hoe het zit met de schoolprestaties van migrantenkinderen. Hun conclusie is duidelijk: het schoolsysteem schiet structureel tekort wanneer het gaat over gelijke kansen.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=A43ENSO5
Zowat de helft van de allochtone jongeren van Turkse of Noord-Afrikaanse afkomst verlaat het secundair onderwijs zonder diploma.

Oorzaak is onder meer het lagere sociaal-economische milieu van de jongeren, de andere thuistaal en de laattijdige intrede in het secundair onderwijs.
....
"Het sociaal-economische milieu verklaart in belangrijke mate de resultaten", aldus Ignace Glorieux, medeauteur van het boek. "Uiteraard is dat milieu even doorslaggevend voor allochtone als voor autochtone jongeren, maar allochtone jongeren zijn veel meer vertegenwoordigd in dat lagere sociaal-economische milieu."
http://www.hbvl.be/Archief/guid/helf...e-2facf5df1678
Unicef: "België laat kwetsbare kinderen vallen"
http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Nie...n-vallen.dhtml

"Belgisch onderwijs kampioen van ongelijkheid"
België is het land met de grootste kloof tussen de sterkste en zwakste presteerders op school, een kloof die verband houdt met de sociale afkomst van de leerlingen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...lijkheid.dhtml
Sociale ongelijkheid in het onderwijs in België
http://www.skolo.org/spip.php?article498&lang=fr

Hoeveel studies hebben we nog nodig vooraleer er iets gedaan wordt?
Zoek de link :

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...-n-media-falen
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 08:43   #22
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh?

Misschien kun je dan even verklaren waarom de helft van de witte Vlaamse autochtonen op de eigen tv moet worden ondertiteld.
Misschien kan u dan even verklaren waarom in Franstalige gebieden alle anderstalige programma's moeten gedubd worden?
Nooit leren lezen op school daar?
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 09:02   #23
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Welke link?

Je hebt er blijkbaar inhoudelijk niets tegen in te brengen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 09:17   #24
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet waarom ze nog steeds studies doen om prestaties van leerlingengroepen te vergelijken. We weten al lang dat Vlaanderen het slechtst presteert wat gelijke kansen betreft.
‘Het onderwijs werkt ongelijkheid in de hand in plaats van die weg te werken', zegt Dirk Jacobs, socioloog aan de ULB. ‘Het faalt in het ontwikkelen van de talenten van allochtone jongeren.' In opdracht van de Koning Boudewijnstichting ging Jacobs met zijn collega Andrea Rea na hoe het zit met de schoolprestaties van migrantenkinderen. Hun conclusie is duidelijk: het schoolsysteem schiet structureel tekort wanneer het gaat over gelijke kansen.
Zowat de helft van de allochtone jongeren van Turkse of Noord-Afrikaanse afkomst verlaat het secundair onderwijs zonder diploma.

Oorzaak is onder meer het lagere sociaal-economische milieu van de jongeren, de andere thuistaal en de laattijdige intrede in het secundair onderwijs.
....
"Het sociaal-economische milieu verklaart in belangrijke mate de resultaten", aldus Ignace Glorieux, medeauteur van het boek. "Uiteraard is dat milieu even doorslaggevend voor allochtone als voor autochtone jongeren, maar allochtone jongeren zijn veel meer vertegenwoordigd in dat lagere sociaal-economische milieu."

België is het land met de grootste kloof tussen de sterkste en zwakste presteerders op school, een kloof die verband houdt met de sociale afkomst van de leerlingen.

Zeer juist maar ik vrees dat de kern van het probleem niet het ontbreken van een keuzevak zou zijn, al zou ik meerdere keuzevakken wel positief vinden in de eerste jaren middelbaar onderwijs zowel praktijk, taal als andere theorievakken.

Het onderwijs is veroudert en bovendien investeerd men er veel te weinig in, dat is nu net het probleem. Men moet vernieuwen en investeren in zijn toekomst. Keuzevakken, ik zeg ja maar dan moet men die wel doortrekken en niet enkel naar voor gaan schuiven als 'de oplossing'.
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 09:40   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
De drie mensen van Noord-Afrikaanse afkomst waarmee ik werk spreken ook goed Nederlands (met een accent).
Een goede kennis uit China spreekt nog steeds chinees tegen Chinese kennissen en Engels tegen ons.

Ik denk dat het afhangt van persoon tot persoon.
Een mogelijke uitleg zou kunnen zijn dat men alleen mensen aanneemt die wat Nederlands spreken.
Hoeveel er niet aangenomen werden omdat ze geen Nederlands spreken is uit uw post niet op te maken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 09:51   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij zouden vele jongeren in de doelgroep buizen op vakken Arabisch en Turks. Precies of ze spreken/schrijven die talen goed.

Trouwens, wat dan met alle Russen, Kosovaren, Bulgaren, Polen en Serviërs? Beetje racistisch van de mevrouw.
Oud 1 september 2011, 09:51   #27
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Een mogelijke uitleg zou kunnen zijn dat men alleen mensen aanneemt die wat Nederlands spreken.
Hoeveel er niet aangenomen werden omdat ze geen Nederlands spreken is uit uw post niet op te maken.
Citaat:
De +/- 1.800 mensen met een immigrantenafkomst waar ik mee werk, spreken ook fatsoenlijk nederlands...dat komt vermoedelijk omdat dat één van de jobcriteria is..
Oud 1 september 2011, 10:32   #28
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben je daar weer met je 3 hoofddoekdragende collega's ?

De +/- 1.800 mensen met een immigrantenafkomst waar ik mee werk, spreken ook fatsoenlijk nederlands...dat komt vermoedelijk omdat dat één van de jobcriteria is..
Klopt, de Marokkaanse en Turkse vrouwen waarmee ik samengewerkt heb, kenden ook perfect Nederlands. Anders konden ze bij ons gewoon niet beginnen.
Oud 1 september 2011, 11:11   #29
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oorzaak is onder meer het lagere sociaal-economische milieu van de jongeren, de andere thuistaal en de laattijdige intrede in het secundair onderwijs. ....

Nu moet je mij eens laten weten wat een school of gemeenschap hieraan moet gaan doen? Ze willen overal hun vod op hun hoofd kunnen aandoen...daar komen ze massaal voor op straat om te eisen dat zelf willen doen en laten wat ze willen...maar nu moet de regering weer wel gaan bepalen welke taal ze thuis moeten gaan spreken?

Zolang je de schuld maar op anderen kan steken e.

Wie heeft de schuld dat ze thuis een andere taal spreken?
Wie heeft de schuld dat ze van een lagere sociale klasse komen?
Wie heeft de schuld dat ze vroegtijdig de scholen verlaten zonder diploma?
Wie heeft de schuld dat ze hun kinderen later naar school sturen?
Wie heeft de schuld dat het opnieuw hier meestal over moslim jongeren gaat? Altijd toevallig zeker.
Waarom flaureren andere nationaliteiten wel? De scholen zijn nog steeds dezelfde.

Laatst gewijzigd door illwill : 1 september 2011 om 11:15.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 11:23   #30
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Misschien kan u dan even verklaren waarom in Franstalige gebieden alle anderstalige programma's moeten gedubd worden?
Nooit leren lezen op school daar?
Jazeker.

Waarschijnlijk omdat men in de rest van de wereld televisie wil kijken ipv te lezen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 11:25   #31
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Jazeker.

Waarschijnlijk omdat men in de rest van de wereld televisie wil kijken ipv te lezen.
Of omdat de hersenen in de rest van de wereld geen 2 taken (lezen+kijken) tegelijkertijd aankunnen..
Oud 1 september 2011, 11:28   #32
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jazeker.

Omdat ze zo ijdel zijn als de pest om alles in hun eigen taal te behouden.
Oud 1 september 2011, 11:28   #33
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of omdat de hersenen in de rest van de wereld geen 2 taken (lezen+kijken) tegelijkertijd aankunnen..
Voor gesproken tekst hebben de meeste mensen oren gekregen.

Het blijft al vreemd op zich dat onze zelfbenoemde talenwonders uberhaupt ondertitels nodig hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Omdat ze zo ijdel zijn als de pest om alles in hun eigen taal te behouden.
Altijd lachen...een archetypische provinciaal die de rest van de wereld de les komt lezen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 september 2011 om 11:29.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 11:30   #34
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het blijft al vreemd op zich dat onze zelfbenoemde talenwonders uberhaupt ondertitels nodig hebben.

Altijd lachen...een archetypische provinciaal die de rest van de wereld de les komt lezen.
Wanneer hebben Belgen gezegt dat ze taalwonders zijn?

DIALECT voor de zoveelste keer. Of heb je nog nooit van doven gehoord? Maar ja, jij vind dat doven uit de maatschappij moeten gezet worden waarschijnlijk.

Laatst gewijzigd door illwill : 1 september 2011 om 11:31.
Oud 1 september 2011, 11:33   #35
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Al ben ik een massamoordenaar, dat doet er niet toe. Ik zeg nergens wat de Fransen of de rest van de wereld moet doen, ik zeg gewoon waar het aan ligt. Maar dat verschil is natuurlijk weer te moeilijk voor jou om te kunnen onderscheiden.
Oud 1 september 2011, 11:36   #36
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

U bronnen bevinden zich ter hoogte van de huidige probleemzone van Tom Boonen...mijn repliek kwam ook daarvan..sarcasme..maar dat begrijpt alleen het 'klootjesvolk' zeker ?
Oud 1 september 2011, 11:53   #37
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Zeer juist maar ik vrees dat de kern van het probleem niet het ontbreken van een keuzevak zou zijn, al zou ik meerdere keuzevakken wel positief vinden in de eerste jaren middelbaar onderwijs zowel praktijk, taal als andere theorievakken.

Het onderwijs is veroudert en bovendien investeerd men er veel te weinig in, dat is nu net het probleem. Men moet vernieuwen en investeren in zijn toekomst. Keuzevakken, ik zeg ja maar dan moet men die wel doortrekken en niet enkel naar voor gaan schuiven als 'de oplossing'.
Inderdaad. Dat denk ik ook.
Oud 1 september 2011, 12:09   #38
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Jazeker.

Ja, stel u eens voor dat de Tv-kijker een taal zou bijleren tijdens het volgen van 'Mooi en Meedogenloos' of, horror, ook nog eens iets zo vermoeiends en intellectueel uitdagends moet doen als lezen tijdens een film.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2011, 12:14   #39
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Nu moet je mij eens laten weten wat een school of gemeenschap hieraan moet gaan doen?
Recepten voor goede schoolresultaten
http://www.chengetheworld.org/nl/ind...cle&pid=1772#3
België - Finland : de exorbitante prijs van het schoolliberalisme
http://www.skolo.org/spip.php?article499&lang=fr

Citaat:
Ze willen overal hun vod op hun hoofd kunnen aandoen...daar komen ze massaal voor op straat om te eisen dat zelf willen doen en laten wat ze willen...maar nu moet de regering weer wel gaan bepalen welke taal ze thuis moeten gaan spreken?
Het dragen van de hoofddoek belemmert onderwijs volgen toch niet.
De thuistaal speelt inderdaad een rol, maar andere factoren spelen ook een belangrijke rol.
Van waar komen de slechte resultaten van migrantenleerlingen in België
http://www.skolo.org/spip.php?article500&lang=fr
Citaat:
Zolang je de schuld maar op anderen kan steken e.

Wie heeft de schuld dat ze thuis een andere taal spreken?
Wie heeft de schuld dat ze van een lagere sociale klasse komen?
Wie heeft de schuld dat ze vroegtijdig de scholen verlaten zonder diploma?
Wie heeft de schuld dat ze hun kinderen later naar school sturen?
Wie heeft de schuld dat het opnieuw hier meestal over moslim jongeren gaat?
Dat is geen kwestie van schuldigen aanwijzen.
Het staat al jaar en dag vast dat Vlaanderen het barslecht doet. Mag dat al gezegd worden? Mag en kan daar eindelijk iets aan gedaan worden?
Citaat:
Altijd toevallig zeker.
Waarom flaureren andere nationaliteiten wel? De scholen zijn nog steeds dezelfde.
Waarom scoort Vlaanderen slechtst? Waarom doen andere landen het beter?
Ook toeval?
Oud 1 september 2011, 12:25   #40
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

We hebben nu eenmaal een veel te laks migratiebeleid, doorspekt van allerlei sociale voorzieningen, zonder dat daar veel plichten voor de migrant tegenover staan. Dit trekt allicht mensen aan die in eigen land waarschijnlijk ook niet zouden uitblinken op studiegebied en weinig nut zien om dat hier plots wel te gaan doen. Je krijgt hier immers geld zonder er voor te moeten werken.

Hou er dan nog eens rekening mee dat heel wat van die immigranten (vnl. diegenen uit (Noord) Afrika) toch iet of wat vertrouwt zijn met het Frans (wegens ook wel in land van oorsprong gesproken) en dat verklaart dan weer het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be