Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2011, 18:17   #221
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Het is nochtans glashelder: "separatisme, o., (...) het streven door een volksgroep in een staat naar het vormen van een eigen afzonderlijke staat." (Van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal). Dat geldt voor alle mensen (ook voor diegenen voor wie het niet goed uitkomt dat het zo helder is )
Waar veel mensen nog zelf een inhoud aan geven, van het VB separatisme tot dat bij sommige van de cd&v veelal word NVA bij vb geschaard wat bsoluut niet juist is omdat de manier waarop en het uiteindelijk doel verschilt.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 18:22   #222
k9

Standaard

Citaat:
(toch nog even deze eruit gepikt omdat er een feitelijke onjuistheid in staat)
De N-VA is er helemaal zélf uitgestapt hoor. Het is tsjeverij dat te ontkennen. Al kan het feit dat de tsjeven er niet mee zijn uitgestapt natuurlijk evenzeer tsjeverij zijn - je moet een ouwe aap geen streken leren.
Onzin hun standpunten liepen uiteen iets heel anders dan eruit stappen .
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 18:23   #223
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Confederalisme houdt separatisme in. Confederalisme kan men niet bereiken zonder Vlaamse afhankelijkheid, anders gaat het om federalisme.

http://www.bplus.be/NL/Citaten-43.php

Overigens is niet enkel NVA die hier fout over informeert, ook CD&V en OVLD doen dat. P.S. voor zover ik weet heeft sp.a zich ook nooit voorstander van confederalisme genoemd.
Daar kan een eeuwigheid over gemeierd worden. Nogal wat Belgicisten komen aandraven met het verhaal dat confederalisme gelijkstaat met separatisme omdat het theoretisch gaat om een overeenkomst tussen onafhankelijke staten. Laat dit dan zo zijn. Maar de staatshervorming kan zo diepgaand worden uitgewerkt dat het resultaat ervan virtueel hetzelfde is, zonder dat daarmee een voorafgaande onafhankelijkheidsverklaring moet gepaard gaan. Ik ben evenwel in dat opzicht realistisch. De francofonen zullen tot hun laatste snik zich verzetten tegen een confederalisme. Met als resultaat dat de Vlamingen op den duur niet anders zullen kunnen dan zich formeel onafhankelijk te verklaren.
Oud 24 december 2011, 18:25   #224
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Si, bwana! (Voel je je nu wat beter thuis?) Brullen helpt niet bij mij, ventje!
Uw zoveelste nietszeggend antwoord.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 18:26   #225
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar op hetgeen ik vertel heb je geen antwoord. Dus ga je maar wat uit je nek kletsen.
U vertelt zoveel...
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 18:56   #226
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is nochtans glashelder: "separatisme, o., (...) het streven door een volksgroep in een staat naar het vormen van een eigen afzonderlijke staat." (Van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal). Dat geldt voor alle mensen (ook voor diegenen voor wie het niet goed uitkomt dat het zo helder is )
Akkoord, maar dan zal je in dat groot woordenboek ongetwijfeld ook confederalisme terugvinden, o.a. in de statuten van CD&V en O Vld terug te vinden. Zijn dat dan seperatisten?
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 18:56   #227
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Nu plotseling geloof je hem wel weer?
Blijkbaar sprak hij toen ook al niet meer in naam van de CD&V. Maar zo zijn er wel meer in dat slangennest.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 19:09   #228
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar de staatshervorming kan zo diepgaand worden uitgewerkt dat het resultaat ervan virtueel hetzelfde is, zonder dat daarmee een voorafgaande onafhankelijkheidsverklaring moet gepaard gaan. Ik ben evenwel in dat opzicht realistisch. De francofonen zullen tot hun laatste snik zich verzetten tegen een confederalisme. Met als resultaat dat de Vlamingen op den duur niet anders zullen kunnen dan zich formeel onafhankelijk te verklaren.
Ik ben ook realistisch over staatshervormingen en (con)federaliseren van bevoegdheden: grote extra administratieve kosten, veel werk dat driedubbel gedaan moet worden (één keer per gewest of gemeenschap).

En als die extra kosten voor de gemiddelde Belg enkel dienen voor wat egoïstische bevrediging van enkele Vlamingen, dan zal ook ik me daar tot mijn laatste snik tegen verzetten.

En laten we nog wat realistischer zijn: ik moet niet aan jullie gehoorzamen en bijgevolg moeten dé Vlamingen helemaal geen formele onafhankelijkheid verklaren.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 24 december 2011 om 19:10.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 19:44   #229
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik ben ook realistisch over staatshervormingen en (con)federaliseren van bevoegdheden: grote extra administratieve kosten, veel werk dat driedubbel gedaan moet worden (één keer per gewest of gemeenschap).

En als die extra kosten voor de gemiddelde Belg enkel dienen voor wat egoïstische bevrediging van enkele Vlamingen, dan zal ook ik me daar tot mijn laatste snik tegen verzetten.

En laten we nog wat realistischer zijn: ik moet niet aan jullie gehoorzamen en bijgevolg moeten dé Vlamingen helemaal geen formele onafhankelijkheid verklaren.
Ondertussen geven de peilingen aan dat die "enkele egoïstische Vlamingen" (m.a.w. de V-Partijen) zowat de helft van het Vlaamse kiezerskorps vertegenwoordigen. Ja, hallo!
Oud 24 december 2011, 19:45   #230
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jij pleit dus voor twee onafhankelijke staten? Dat is inderdaad één niveau minder te bekostigen! ik wist dat we ooit overeen zouden komen. En dan nog op kerstavond!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 19:45   #231
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ondertussen geven de peilingen aan dat die "enkele egoïstische Vlamingen" (m.a.w. de V-Partijen) zowat de helft van het Vlaamse kiezerskorps vertegenwoordigen. Ja, hallo!
En de andere Vlamingen moeten zich dan maar als irrelevant beschouwen. Dat is nationalisme.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 24 december 2011 om 19:46.
Oud 24 december 2011, 19:51   #232
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
En de andere Vlamingen moeten zich dan maar als irrelevant beschouwen. Dat is nationalisme.
Kun je de zaak ook niet gewoon omdraaien? De Vlamingen moeten in het rampzalige Belgische staatsbestel blijven omdat er nog enkelen zijn die zich daar aan vastklampen?

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 24 december 2011, 19:56   #233
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jij pleit dus voor twee onafhankelijke staten? Dat is inderdaad één niveau minder te bekostigen! ik wist dat we ooit overeen zouden komen. En dan nog op kerstavond!
Eén staat levert nog minder administratieve kosten op dan twee.

Ik wil niet zeggen dat ik per se een unitarist ben. Een autonomie op het vlak van onderwijs per taalgemeenschap lijkt me voordelen te hebben wat de taalvakken betreft. Dat kan evengoed door een ander niveau gedaan worden, zolang er geen overlap is van taalgebieden.

Maar als je dingen als kinderbijslag gaat splitsen, dan betaal je een hoge prijs aan administratieve kosten, terwijl i.t.t. de taal die er gesproken wordt er geen verschil is tussen de noden van kinderen per taalgemeenschap. Het is maar een voorbeeld.

Citaat:
Kun je de zaak ook niet gewoon omdraaien? De Vlamingen moeten in het rampzalige Belgische staatsbestel blijven omdat er nog enkelen zijn die zich daar aan vastklampen?
In die redenering mag een individu voor zichzelf beslissen om geen belastingen te betalen, he. Dan is er van democratie helemaal geen sprake meer.
Oud 24 december 2011, 19:59   #234
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Eén staat levert nog minder administratieve kosten op dan twee.

Ik wil niet zeggen dat ik per se een unitarist ben. Een autonomie op het vlak van onderwijs per taalgemeenschap lijkt me voordelen te hebben wat de taalvakken betreft. Dat kan evengoed door een ander niveau gedaan worden, zolang er geen overlap is van taalgebieden.

Maar als je dingen als kinderbijslag gaat splitsen, dan betaal je een hoge prijs aan administratieve kosten, terwijl i.t.t. de taal die er gesproken wordt er geen verschil is tussen de noden van kinderen per taalgemeenschap. Het is maar een voorbeeld.

In die redenering mag een individu voor zichzelf beslissen om geen belastingen te betalen, he. Dan is er van democratie helemaal geen sprake meer.
Waarom pleit je er dan niet voor om de kinderbijslagen binnen de EU of zelfs op wereldvlak te nivelleren? Ben jij dan een EU'er?

Citaat:
Oud 24 december 2011, 20:16   #235
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel wel wel! Kijk eens aan. Een democratische meerderheid binnen Vlaanderen is kennelijk voor jou van geen tel.
Oud 24 december 2011, 20:25   #236
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
(toch nog even deze eruit gepikt omdat er een feitelijke onjuistheid in staat)
De N-VA is er helemaal zélf uitgestapt hoor. Het is tsjeverij dat te ontkennen. Al kan het feit dat de tsjeven er niet mee zijn uitgestapt natuurlijk evenzeer tsjeverij zijn - je moet een ouwe aap geen streken leren.
Hetgeen u hier doet is tsjeverij.
Want dat was de vraag niet. Hebben ze ja of neen gezegd geen regering te vormen zonder N-VA. Dat staat los van wat er later gebeurd is.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 20:33   #237
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom pleit je er dan niet voor om de kinderbijslagen binnen de EU of zelfs op wereldvlak te nivelleren? Ben jij dan een EU'er?
Ik pleit ook voor verregaande samenwerking op niveaus die België overstijgen. Dit om (één) administratieve kosten te optimaliseren en (twee) mensen geen ongelijke behandeling te geven op basis van het gebied waar ze toevallig wonen.

Ondanks dat word ik op dit forum vaak belgicist genoemd, als verzamelnaam voor iedereen die niet blindelings meegaat in dat verhaaltje van 'Vlaamse autonomie'.

Citaat:
Wel wel wel! Kijk eens aan. Een democratische meerderheid binnen Vlaanderen is kennelijk voor jou van geen tel.
Een Vlaamse meerderheid is van tel voor de Vlaamse regering. Voor de Belgische regering is enkel een Belgische meerderheid van tel.
Oud 24 december 2011, 21:15   #238
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar kan een eeuwigheid over gemeierd worden. Nogal wat Belgicisten komen aandraven met het verhaal dat confederalisme gelijkstaat met separatisme omdat het theoretisch gaat om een overeenkomst tussen onafhankelijke staten. Laat dit dan zo zijn. Maar de staatshervorming kan zo diepgaand worden uitgewerkt dat het resultaat ervan virtueel hetzelfde is, zonder dat daarmee een voorafgaande onafhankelijkheidsverklaring moet gepaard gaan. Ik ben evenwel in dat opzicht realistisch. De francofonen zullen tot hun laatste snik zich verzetten tegen een confederalisme. Met als resultaat dat de Vlamingen op den duur niet anders zullen kunnen dan zich formeel onafhankelijk te verklaren.
Ik ben het hier grotendeels mee eens, echter bij een standvastige (con)federalistische stellingname (met o.a. gescheiden RSZ en ondanks alles 10-jarige geleidelijk afnemende solidariteit ... scenario Senelle) door de Vlamingen zullen het de Waalse franstaligen zijn die zich formeel onafhankelijk verklaren om dan meteen aan te sluiten bij 'la mère patrie' (kwestie van geld...). Wij zouden er goed aan doen hen daarbij behulpzaam te zijn en een commissieloon (schuldenafbouw en enkele tweetalige steden ...) verwerven bij de altijd grondgebiedhongerige Fransen.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 21:27   #239
goochelaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik pleit ook voor verregaande samenwerking op niveaus die België overstijgen. Dit om (één) administratieve kosten te optimaliseren en (twee) mensen geen ongelijke behandeling te geven op basis van het gebied waar ze toevallig wonen.

Ondanks dat word ik op dit forum vaak belgicist genoemd, als verzamelnaam voor iedereen die niet blindelings meegaat in dat verhaaltje van 'Vlaamse autonomie'.

Een Vlaamse meerderheid is van tel voor de Vlaamse regering. Voor de Belgische regering is enkel een Belgische meerderheid van tel.
Inderdaad... voor België zijn Vlamingen echt niet van tel.
goochelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 21:29   #240
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

De laagste administratieve en andere beheerskosten heeft men als men zover mogelijk decentraliseert d.w.z. tot op gemeentelijk niveau. Analyseer de Zwitserse uiterst democratische en goedkope staatshuishouding. Gemeenten innen ruwweg 70 % van de belastingen, de kantons (+/- onze gewesten) innen de 30 % overige. De federatie int de BTW en krijgt een toelage van de kantons, afgelopen. Goedkoop en deugdelijk.
Let maar op met die superadministraties �* la Europa, VS, China of wijlen USSR. Uiteindelijk komt het er op neer dat in zo'n geval figuurlijk gesproken een Finse rendierveehouder in Lapland bepaalt wat een tomatenkweker in Andaloesië aan waterbesparingsubsidie krijgt of dat hij 3 x per jaar naar de tandarts mag enz... Zo'n systemen zijn een uitnodiging tot de dictatuur van de zogezegd intelligensten onder nepotisme (apparatsjiks of mandarijnen...)
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be