|  | Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. | 
| 
 | |||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen | 
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. | 
|  | 
|  | Discussietools | 
|  27 juli 2004, 09:09 | #1 | ||
| Eur. Commissievoorzitter Geregistreerd: 12 januari 2004 Locatie: België, Nederland 
					Berichten: 9.987
				 |  Supertrucks op de baan? Citaat: 
 "Er zijn alleen maar voordelen" klinkt mij dus als sterk overdreven in de oren. Men zou beter het vervoer over het spoor en het water verder uitbouwen. 
				__________________ Het is de NWO! Eentje voor Pindar & co: http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA en ook wel hilarisch is Citaat: 
 | ||
|   |   | 
|  27 juli 2004, 09:29 | #2 | 
| Parlementsvoorzitter Geregistreerd: 23 mei 2004 
					Berichten: 2.267
				 |   Ik vraag me ook af of het wegennet daar op voorzien is. "als een trein op een tramspoor", om binnen je vergelijking te blijven. tja, ik zou ook wel willen weten wat de voordelen zijn... 
				__________________ goddamn my navel itches | 
|   |   | 
|  27 juli 2004, 09:44 | #3 | ||
| Eur. Commissievoorzitter Geregistreerd: 12 januari 2004 Locatie: België, Nederland 
					Berichten: 9.987
				 |   Citaat: 
 - Brandstofbesparing doordat truck en aanhanger heel erg dicht tegen elkaar rijden, zoals twee trucks die in elkaars zog zouden rijden. Het achterste deel ondervind dus minder weerstand en het geheel zal een lager verbruik hebben dan 2 afzonderlijke trucks. - Neemt minder plek in op de weg - al moet je in principe wel rekening houden met extra remafstand (hier gaat het wel eens mis, met die vrachtwagens). Nadelen: - Grote massa, grote remafstand. Ongevallen zullen altijd in het nadeel van de gewone automobilist uitdraaien, misschien niet in het begin omdat men dan meer zal opletten als men met zo'n ding rijdt, maar na verloop van tijd zal er ook gewenning optreden. - Raak maar eens de binnenstad in met zo'n ding. - Rotondes zijn niet aangepast voor dit soort vervoer. - Het neemt het fileprobleem niet weg, vermindert het hoogstens tijdelijk een beetje. Uitstel voor het file-infarct, foute investering want ze biedt geen goeie oplossing op lange termijn. - Slingerende aanhangwagens, ik mag er niet aan denken... Zo even uit mijn duim de belangrijkste pro's en contra's. 
				__________________ Het is de NWO! Eentje voor Pindar & co: http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA en ook wel hilarisch is Citaat: 
 | ||
|   |   | 
|  27 juli 2004, 10:08 | #4 | 
| Burger Geregistreerd: 22 juni 2003 Locatie: mijne versterker. 
					Berichten: 105
				 |   k'zou zo ne SUPER-TRUCK ne keer door mijn supergemeente willen zien rijden, hier en daar een rotondeke meepakkend, een vluchtheuvelken hier, een vluchtheuvelken daar, ne spooroverweg waar ge zelfs met nen deftige Landrover nog voorzichtig oversteekt, hier en daar ne schoonen bloembak en last but not least op bijna iedere hoek in 't centrum houten paaltjes met ne reflector ( die nu al sneuvelen als twijgjes)  
				__________________ Verstandige mensen spreken uit ervaring. Zéér verstandige mensen spreken uit ervaring niet ! | 
|   |   | 
|  27 juli 2004, 10:14 | #5 | 
| Parlementsvoorzitter Geregistreerd: 28 juni 2004 Locatie: Lokeren 
					Berichten: 2.082
				 |   Moesten deze "supervrachtwagens" alleen op snelwegen en industrieparken blijven zou dit inderdaad alleen maar voordelen hebben. Vanaf ze in stedelijke gebieden moeten komen, komen er gegarandeerd problemen van. Just my 2 cents 
				__________________ - Get all the fools on your side and you can be elected to anything. -  Frank Dane | 
|   |   | 
|  28 juli 2004, 09:33 | #6 | |
| Parlementsvoorzitter Geregistreerd: 23 mei 2004 
					Berichten: 2.267
				 |   Citaat: 
 En voor een paaltje te versplinteren krijgt ge zeker geen extra punten, hoor. 't Is juist dat ge wat trager en voorzichtiger zou rijden  En ik vermoed dat camions al helemaal niet in uw dorpskern mógen rijden, als ik het zo hoor. 
				__________________ goddamn my navel itches | |
|   |   | 
|  28 juli 2004, 09:37 | #7 | |
| Parlementsvoorzitter Geregistreerd: 23 mei 2004 
					Berichten: 2.267
				 |   Citaat: 
 Doordat ze verschillende afnemers aandoen, blijft de lading niet evenwichtig verdeeld. Dat zorgt voor meer gevaar, niet? Nogmaals: ik zou het graag onderzocht zien... 
				__________________ goddamn my navel itches | |
|   |   | 
|  28 juli 2004, 09:50 | #8 | 
| Perm. Vertegenwoordiger VN Geregistreerd: 31 maart 2004 Locatie: Nabij het Reigersnest 
					Berichten: 10.447
				 |   Die supertrucks komen niet in een stad.  Ze zijn meestal bedoeld om van fabriek tot fabriek te rijden, of naar de haven.  Vermits autosnelwegen geen rare bochten maken, of kruispunten hebben zijn deze idd ideaal voor zulk verkeer. Dat er hier en daar aanpassingen moeten gebeuren (zeker obstakeltrajecten) is de overheid zeer gewillig in. In mijn buurten heeft de chemie-industrie enkele van die monsters ingezet om tussen hun fabrieken te transporteren, en men heeft toen de weg doorgelegd in de rotondes (maar dan met slagboompjes om gewone auto's te verplichten het kringkse te maken). Ik kan mij eveneens heel veel voordelen bedenken, die machientjes zijn veel veiliger & stabieler dan gewone trucks i.v.m verliezen van de lading. Ze verlagen de kost enorm, omdat er voor minder benzine en uren, meer vracht kan worden verscheept. Ze zijn modern & state-of-the-art, waardoor ze een langer leven beschoren zijn + in orde met allerhande wetgevingen (CO, camera voor dode hoek, ...), het is quasi onmogelijk om in zo'n fort als verstekeling te kruipen, enz. enz. Nadelen zie ik vooral in de ongelukken, maar dan voor gewone bestuurders & niet zozeer voor de truck. Per schram op de laatste, heb je een deuk van een meter in een normale auto zonder passagierskooi. Al lijken mij ongelukken met deze trucks zeer onwaarschijnlijk. 
				__________________ NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! | 
|   |   | 
|  28 juli 2004, 10:48 | #9 | 
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 19 juni 2002 
					Berichten: 43.125
				 |   Mits aangepast verkeersreglement (realistische snelheden-inhaalverbod-enkel op geschikte wegen etc.) kunnen de nadelen perfect omzeild worden, lijkt me. 
				__________________ Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie | 
|   |   | 
|  28 juli 2004, 11:11 | #10 | |
| Parlementsvoorzitter Geregistreerd: 23 februari 2004 
					Berichten: 2.430
				 |   Citaat: 
 Voor transitverkeer lijkt me dat inderdaad een haalbare formule... In Australië rijden er overigens nog heel andere monsters rond; in een vorig leven werkte ik voor een vrachtwagenconstructeur en heb ik zo'n "beest" mogen bewonderen... hallucinant gewoon. Maar ja, ze hebben daar dan ook de ruimte he. 
				__________________ [font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] | |
|   |   | 
|  28 juli 2004, 13:45 | #11 | 
| Eur. Commissievoorzitter Geregistreerd: 23 juli 2003 
					Berichten: 9.858
				 |   De ruimte (in lengte) wel. In breedte is dat toch al minder: de Stuart Highway in Australië waar je die road trains veel tegenkomt is ook maar een simpel tweevaksbaantje. Als ge daar met uw mobilhomeke achter hangt en wilt voorbijsteken, dan is het ook een minuutje adem inhouden en plankgas... 
				__________________ Out of the blue, into the black | 
|   |   | 
|  28 juli 2004, 15:11 | #12 | 
| Banneling Geregistreerd: 22 maart 2004 
					Berichten: 3.520
				 |   Ja en de developmentroad in NO australie is een brede kapotte eenvaksbaan waar als je zo'n gevaarte op je ziet afkomen je beter direkt van de weg rijdt. De roadtrucks (tot vijf opliggers) zijn daar het enige economische haalbare alhoewel het spoor meer en meer een alternatief biedt, maar zeker niet geliefd. Ze veroorzaken duizenden dode dieren per dag (nacht eigenlijk). | 
|   |   | 
|  28 juli 2004, 15:23 | #13 | 
| Parlementsvoorzitter Geregistreerd: 23 februari 2004 
					Berichten: 2.430
				 |   Altijd kangoeroesteak na een nachtje bollen met de Roadtruck. Ze zijn dan ook bijzonder stevig gebouwd én berekend op zeer exotische roadkill.  De draaicirkel is ook faaaaaantastisch ! Ik denk trouwens dat sommige op- en afritten hier in ons Belgiekske absoluut niet bruikbaar zijn voor die machines. Is eigenlijk ook wel een trein op wielen he. 
				__________________ [font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] | 
|   |   |