![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jouw bewering dat dat tot LAGERE lonen zou leiden is mijns inziens van de pot gerukt. Wat natuurlijk waar is, is dat er VERSCHUIVINGEN in de arbeidsmarkt(en) optreden ten gevolge van automatisering, en als men zich per se niet aan die verschuivingen wil aanpassen, men zijn "oude type" van arbeid natuurlijk op den duur niet meer aan hoge prijzen verkocht krijgt wegens een instorten van de vraag ernaar. Er is nog maar weinig vraag naar reparateurs van tondeldozen. Als je per se een tondeldoos reparateur wil blijven, zal je inderdaad moeite hebben om aan werk te geraken (in loondienst of door eigen initiatiefname). Dom lopende-band werk zal waarschijnlijk stilaan verdwijnen, ja. De vraag is, kunnen mensen die "normaal gezien" lopende-band werk hadden gedaan, echt niks anders doen ? En wat deden die mensen VOOR er lopende-band werk was ? Citaat:
Je moet je ganse punt dus steunen op een bewering die al 200 jaar lang opduikt, en die nog geen enkele keer door enig cijfermateriaal gestaafd werd in het verleden.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 6 februari 2012 om 11:21. |
||
|
|
|
|
|
#262 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
(En je moet nu niet doen alsof je niet beweerd hebt dat ze maar voor minder moeten gaan werken als dat nodig is om hen rendabel te houden.) Citaat:
Ik wil best geloven dat we nog niet zover zijn, maar dan wil ik wel bewijs dat er nog alternatieven bestaan. Hoe ga je vandaag mensen die niet (goed) kunnen studeren rendabel houden wanneer hun job verdwijnt? (Zij zijn natuurlijk de eerste slachtoffers.) En hoe ga je ze rendabel houden ZONDER LOONVERLIES? En je moet een job bedenken voor elk van hen, dus geen uitzonderlijke functies waarvoor je maar één op de duizend mensen nodig hebt. Veel succes. Ikzelf zie in ieder geval geen mogelijkheden om elk van hen in België in 2012 rendabel te houden. Maar dumpen wat economisch onbruikbaar is, wil ik niet. |
||
|
|
|
|
|
#263 |
|
Europees Commissaris
|
Merk ook op dat de inkorting van de werkweek tegenover 200 jaar geleden in feite een grote toename van werkloosheid is. We zitten al verder in de evolutie naar werkloosheid dan velen beseffen. En dat is positief, mits een juiste aanpak.
|
|
|
|
|
|
#264 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar in elk geval zijn die functies verdwenen omdat er een BETERE manier was om dingen te doen en die betere manier van dingen te doen geeft natuurlijk NIEUWE functies. Er zijn nu special forces in de plaats van die boogschieters en samourai's ; er zijn garagisten in de plaats van die hoefijzer smeden. Daar waar er vroeger klerken waren die tonnen papier klasseerden, tonnen fiches maakten over allerlei archieven en dergelijke zijn er nu veel minder, maar er zijn nu IT departement. Dat zijn niet enkel ingenieurs en informatici: daar worden ook kabels getrokken, papier in printers gestopt, .... En er zijn functies die bijna niet veranderen: diensten aan de persoon: kinderoppas, huismeid, schoonmaakster, tuinman, .... Citaat:
Als ik valse liedjes zing en geen kat wil naar mij komen luisteren, en ik WIL perse dat doen als job, dan is het normaal dat ik niet veel verdien. Dat men vroeger misschien wel graag naar mijn kattegejank wilde luisteren en daar geld voor betalen, wil niet zeggen dat ik mij daarop moet vastpinnen en weigeren van een andere job te doen. Dat valt dik tegen want ik voelde mij geroepen om de Nachtegaal van Grenoble te zijn, maar als er geen vraag (meer) naar is, dan is mijn gejank ook niks waard. Citaat:
Citaat:
Mensen moeten ZICHZELF rendabel houden. Daar is niemand anders verantwoordelijk voor. Ze verdienen wat ze bereiken als rentabiliteit. En ik denk dat de meeste mensen zichzelf min of meer rendabel kunnen maken - of gaan afhangen van een paar naasten die rendabel genoeg zijn. Alleen hebben we hier in ons westen een heel zware hypotheek op die rentabiliteit gelegd: je moet 3 keer zo rendabel zijn als je kan verdienen, omdat je 2/3 van je inkomsten moet afstaan ; om onrendabelen een gemakkelijker leventje te bezorgen, waardoor die zeker geen moeite zullen doen om rendabel te worden, en blijven zingen als een valse kat omdat het hun roeping is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#265 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De inkorting van de werkweek is er gekomen omdat de productiviteit toenam, en men zich dus KON PERMITTEREN van minder te werken en toch meer te verdienen. Maw, wat op een zeker ogenblik het gunstigste leek voor vele werknemers, was niet zozeer van meer te verdienen, maar wel van meer vrije tijd te hebben. Trouwens, je hebt een argument tegen: het feit dat er nu meestal twee verdieners zijn per koppel, en vroeger slechts een, heeft een verdubbeling van de arbeidsmarkt veroorzaakt ook he. "werkloosheid" is geen probleem van niet genoeg werkuren, het is een probleem van niet genoeg inkomen voor de hoeveelheid arbeid die men wenst te verkopen. Hierop is maar 1 antwoord: hoge productiviteit. Veel kapitaal en veel automatisering. Citaat:
En als er nog zijn die 3 dagen per week willen werken, en daardoor 15 keer meer PRODUCEREN en dus ook verdienen, is dat nog beter.
|
|
|
|
#266 | ||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Neen. Zij werken voor een lager loon. Wat mijn beweringen dus absoluut niet onderuithaalt. Met een lager loon zal je langer rendabel kunnen blijven voor de werkgever. Dat is nogal logisch. Of een mens met dat lagere loon tevreden moet zijn, dat is iets anders. |
||||
|
|
|
|
|
#267 | |||
|
Europees Commissaris
|
De discussie gaat niet over WIE voor rendabiliteit moet zorgen. Wat ik ter discussie stel, is OF iedereen rendabel gehouden kan worden. Bewijs met inductie, rekening houdend met de schaarsheid van de middelen. Ik heb al een inductiebewijs van het tegendeel gegeven, maar als je ook uw punt met inductie kan aantonen, dan wordt mijn bewijs natuurlijk onderuitgehaald. De inductiebasis is al uitvoerig in deze discussie besproken. Nu de rest nog.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor de dertigste keer of zo: ik ben een grote voorstander van automatisering. |
|||
|
|
|
|
|
#268 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#269 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je kan stellen: om een konijn te vangen heb je 10 jagers met de blote hand nodig. De uitvinding van boog en pijl maakt dat je nog maar 1 jager nodig hebt. 9 jagers zijn werkloos nu. Je kan ook zeggen: we kunnen nu met 10 jagers 10 konijnen vangen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Aangezien je machines moet maken die het onvoorzienbare zullen trachten te voorzien, en je hen daarvoor hebt moeten programmeren, heb je bij definitie geen belemmeringen meer ingebouwd om eens de hypothese "en als we die lastige mensen nu eens uitmoorden" ook te overwegen, he. Citaat:
Citaat:
Als zou blijken dat binnen 7000 jaar het kapitalistische model niet meer van toepassing is, dan heeft dat geen enkele invloed over de discussie of het NU zinnig is of niet. Tegen dat we uitgezwermd zijn over half de Melkweg moet je ook maar eens denken wat ervan zou zijn. Het punt is dat er in het recente verleden geen enkele aanwijzing is voor zelfs maar een AANLOOP naar jouw stelling, en dat er landen zijn waar ook moderne fabrieken worden neergepoot waar de hoeveelheid jobs toeneemt en de remuneratie toeneemt. Daarentegen, JIJ kan niet aantonen dat het niet de overdreven zware fiscale en sociale puncties zijn op productiviteit om ganse legertjes onproductieven in redelijke luxe laten te leven, die voor werkloosheid zorgen. Citaat:
|
|
|
|
#270 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
En UITERAARD hebben ze dus minder loon kunnen afdwingen hierdoor, dus was de keuze, of ze die nu beseften of niet, van minder te verdienen voor meer vrije tijd, he. Citaat:
Je kan niet argumenteren dat er "teveel werklozen komen door automatisering" en dat er "geen jobs voor iedereen kunnen gevonden worden", en als het niet in uw kraam past want uw stelling onderuit haalt, stellen dat huismoeders ook arbeiders zijn en dus een (niet-betaalde) job uitoefenen. Je moet ergens vastleggen wat het betekent, om "een job te hebben", he. Ik wil anders ook wel enkele mensen bij mij thuis opnemen (zoals "een huismoeder") die tegen kost en inwoon het huishouden doen. Maar ik zal geen kat vinden.
|
|
|
|
#271 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Dubbel zo efficiënt kunnen produceren zorgt er helemaal niet voor dat er dubbel zoveel verkocht kan worden. Ik ga niet dagelijks 1000 broden per dag willen of kunnen eten als dat vanuit het te beperkte oogpunt van de productiviteit mogelijk is. Laat staan dat er genoeg grondstoffen zouden zijn om als lopende input te kunnen gebruiken. Vanaf de moment dat iemand de economische wetenschap in de vuilbak gooit, ga ik niet meer met die persoon verder discussiëren over economie. Het is mogelijk dat ik ernaast zit met de bewering die ik nu ga doen, maar het lijkt me dat het niet uw bedoeling is om tot waarheid te komen; dat de enige effecten van een discussie met u de volgenden zijn: u leren hoe u het best van het onderwerp afwijkt en uw propaganda voeden door u te laten leren welke leugens het best werken om twijfel te zaaien over theorieën die met een inductiebewijs ondersteund kunnen worden. Niet dat u zo de enige op dit forum bent, maar ik kan niet verweten worden dat ik het met u niet lang heb geprobeerd, discussiëren. Over een paar dagen of zo, als ik eens tijd en goesting heb, wil ik nog wel eens duidelijk gestructureerd mijn inductiebewijs uitschrijven waarin aangetoond wordt dat uiteindelijk de overgrote meerderheid van de mensheid binnen een vrije markt economisch nutteloos wordt, en die dan ook aantoont dat de theorie van de vrije markt onbruikbaar is om in de praktijk te gebruiken vanuit het oogpunt dat het leven van anderen en voor de meesten ook dat van henzelf van tel is. Het gaat er helemaal niet over wanneer een zeer ingrijpende verandering voelbaar wordt. Er moet hoe dan ook rekening mee gehouden worden. Het is niet nodig dat we de zoveelste keer in de geschiedenis gevolgen bestrijden pas wanneer de ramp al volop bezig is. En als er dan iemand, wanneer ik mijn bewijs geplaatst heb, iets tegen het inductiebewijs in te brengen heeft, dan wil ik daar gerust nog op reageren, maar niet op de constante uitlatingen als gevolg van kortetermijndenken en zuivere propaganda-motieven. |
|
|
|
|
|
|
#272 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is het bijlange nog niet. Uw voorbeeld is natuurlijk veelzeggend en ridicuul, want "broden" moet staan voor "alles wat we zouden kunnen wensen". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je kan "bewijzen voeren" zoveel je wil, als de empirische waarneming het tegenspreekt, dan is het de theorie die verkeerd zit, en niet "de realiteit". (die manier van doen heet "wetenschap").
|
|
|
|
#273 |
|
Burgemeester
|
Het einde van schaarste is theoretisch en praktisch onmogelijk omdat goederen unieke eigenschappen hebben. Eigenschappen per definitie niet herproduceerbaar zijn. Misschien is het theoretisch wel mogelijk dat we er voor alle praktische doeleinden geen schaarste meer is aan energie, zoals er bijvoorbeeld op aarde geen schaarste is aan lucht. Maar er is wel een schaarste aan lucht onder water of in de ruimte.
Dat komt omdat lucht en energie vrij homogeen zijn. Maar de meeste goederen zijn dat niet. Bijvoorbeeld de hoogste penthouse in Brussel is een schaars goed. Daarvan kan er maar 1 zijn. Ongeacht hoeveel de samenleving kan produceren. Zo hebben de meeste goederen fysische of zelfs emotionele eigenschappen die niet reproduceerbaar zijn. Zelfs in de meest utopische samenleving, zal er nog steeds schaarste zijn. En vandaag de dag zijn we met twee miljard mensen die in absolute armoede leven nog heel ver verwijderd van een utopische samenleving. |
|
|
|
|
|
#274 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Analoog: als ik sterke rationele argumenten heb voor de theorie dat de meerderheid van de mensen binnen een vrije markt economisch nutteloos wordt, dan volstaat de empirische waarneming dat het NOG niet gebeurd is niet om de theorie in de vuilbak te gooien. Het is dan een rationele discussie, geen empirische. Laatst gewijzigd door Robinus V : 7 februari 2012 om 16:20. |
||
|
|
|
|
|
#275 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#276 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#277 |
|
Parlementslid
|
de juiste grafiek zou zijn ; de productiviteit tegen arbeidsuren tewerkstelling
Laatst gewijzigd door stropke1000 : 8 februari 2012 om 02:16. |
|
|
|
|
|
#278 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik begrijp uw redenering wel hoor, daar niet van. Maar ik denk dat je ze baseert op verkeerde uitgangspunten, namelijk dat "alles al opgebruikt is" en dat je denkt dat dat de oorsprong van de "schaarste" is, terwijl er nog een gans universum te nemen valt en zelf lokaler gezien, we nog maar aan 't begin staan van de mogelijkheden die de fysische omgeving ons biedt. Als je ziet in welke moeilijke omstandigheden mensen zich uit de slag trekken in andere gebieden van de wereld is dat al voldoende bewijs zou ik denken. Citaat:
Maar jouw theorie voorziet ENKEL maar daling. Je stelt dat automatisering tot werkloosheid leidt. We zijn al meer dan 200 jaar flink aan het automatiseren, en we zijn al 8000 jaar een beetje aan het automatiseren. Jouw theorie toegepast daarop zou moeten leiden tot een voorspelling dat werkloosheid ALTIJD toeneemt en nu astronomische hoogten bereikt. Je hebt in jouw theorie GEEN ENKELE verklaring voor het laag blijven van de werkloosheid gedurende de laatste 200 jaar. Het is als de zwaartekrachtstheorie die stelt dat projectielen ENKEL MAAR kunnen vallen en dat gebruiken als voorspelling dat een projectiel OOIT WEL EENS zal dalen. Ik stel gewoon dat DIE THEORIE fout moet zijn want projectielen worden empirisch waargenomen van ook te stijgen. Citaat:
Ook is het zo dat jouw argument enkel zin heeft als de conclusie voor de nabije toekomst is. Als het aangekaarte probleem zich zou voordoen binnen 7000 jaar, moeten we daar nu nog niet over nadenken. Zelfs niet binnen 80 jaar. Enkel als het binnen nu en 30 jaar zich zou voordoen. En aangezien jouw theorie dus al 200 jaar verkeerde voorspellingen maakt, is het een beetje moeilijk dat als een sluitend argument te beschouwen voor de komende 30 jaar. Het heeft geen zin om de problemen binnen 300 jaar op te lossen als we die van de komende 30 jaar daardoor verkeerd aanpakken he.
|
|
|
|
#279 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ja, er zijn nog producten op de wereld die nog niet ontgonnen zijn, maar het worden er steeds minder en wat overblijft is duurder dan tevoren om te ontginnen. Zeker voor iemand zonder kapitaal is het praktisch onmogelijk om de overblijvende grondstoffen te kunnen ontginnen. Als iemand ze nog kan ontginnen, dan zal het meer dan waarschijnlijk iemand met veel kapitaal zijn. Citaat:
U ziet. Mijn theorie verklaart beide, zowel het blijven bestaan van arbeid als het uiteindelijk toch verdwijnen ervan. |
||
|
|
|
|
|
#280 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Ik ken mensen die gewoon door wat software te schrijven voor i-phone een paar miljoen Euro hebben binnengerijfd. Ik heb een vriendin die een bedrijf heeft opgericht waar ze professionele opleidingen via internet klaarstoomt. Haar ganse kapitaal zit in haar laptop (en in haar hoofd). (en ik bijt mijn nagels af dat ik die dingen zelf niet heb gedaan Dat was 50 jaar geleden allemaal niet mogelijk. Toen moest je nogal kapitaalkrachtig zijn om een studie kunnen te leveren, je had veel meer duur kapitaal nodig (als er een computer aan te pas kwam, was je pas echt de pineut). Citaat:
Indien de werknemer zogezegd "te duur" wordt omdat een volledig automatische fabriek VEEL GOEDKOPER produceert dan hij met zijn loonlast, dan wil dat ook zeggen dat de PRODUCTEN die gemaakt worden veel goeiekoper worden (want hun productiekost is veel lager, en dus zal de concurrentie ervoor zorgen dat hun verkoopsprijs ook lager zal zijn). De "kosten" om te overleven dalen dus ook, want het minimale "mandje" overlevingsproducten (verwarmde hangaar met matras, een brood en mineraalwater per dag, een douche per dag) wordt ook altijd maar goedkoper wegens goeiekopere productie (en trouwens ook een vraagkurve die lager ligt als er zoveel weinig kapitaalkrachtige kopers zijn). Er is geen reden om enerzijds te beschouwen dat werknemers "te duur" geworden zijn in het productieproces, en daar aan de andere kant de veel goeiekopere producten die daaruit resulteren niet te aanvaarden. Hoe meer automatisering, hoe goedkoper de producten zullen zijn, hoe lager de lonen kunnen worden om dezelfde koopkracht te hebben, he. Tenminste als je beschouwt dat die automatisering de werknemer "te duur" had gemaakt - anders zou de automatisering niet doorgevoerd worden. Maw je hebt: "werknemer wil minimaal overlevingsloon X" "klassieke productie levert minimaal overlevingspakket aan kost X en kan werknemer aan loon X in dienst houden" "automatisering maakt productiekost veel kleiner, X/10, dan met werknemer aan loon X" "met loon X kan je nu 10 keer zoveel kopen omdat alles 10 keer goeiekoper is geworden door automatisering" "eigenlijk zou een werknemer nu een minimaal overlevingsloon X/10 kunnen gebruiken" "werknemer is weer "competitief" " Het is omdat de werknemer zijn hoog loon wil houden, terwijl de automatisering de productiekost omlaag houdt, dat hij niet meer competitief is. Dat is jouw veronderstelling van "vaste kost". Je vergeet te integreren dat als de automatisering de productie goeiekoop maakt, zij ook de prijs omlaag zal halen, en dus die "vaste kost" ook omlaag kan. Er is dus geen reden waarom die twee curves elkaar in de nabije toekomst moeten snijden. Het beste bewijs is dat dat in Indie en China en zo niet gebeurt.
|
|