Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2012, 18:44   #21
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat hangt er vanaf waar precies. In 'de Vlaanders' zal dit soort garagefrans wellicht wel frequenter voorkomen. In Antwerpen en Limburg allicht veel minder.
In het West-Vlaamse taalgebruik komen redelijk wat Franse woorden voor omdat het nog één van de meest zuivere dialectgroepen is. Bijvoorbeeld 'fourchette' in plaats van vork.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2012, 22:08   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U vergist zich wat Limburg betreft.
In hun dialecten zit er zeer veel Frans.
Inderdaad, alleen wel eens de vraag stellen hoe die Franse woorden in onze dialecten ingang hebben gevonden. 't Kan leerrijk zijn!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2012, 22:11   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
In het West-Vlaamse taalgebruik komen redelijk wat Franse woorden voor omdat het nog één van de meest zuivere dialectgroepen is. Bijvoorbeeld 'fourchette' in plaats van vork.
Merkwaardige conclusie: "zuivere dialectgroep = veel Franse woorden"...
Oud 29 april 2012, 22:24   #24
Vlaanderen Boven

Standaard

Met 'zuiver' bedoel ik simpelweg: het minst getransformeerd door de standaardtaal. Door het Frans is het natuurlijk wel heel sterk aangetast, maar dat was vroeger het geval voor alle dialecten. Je moet daar verder niets achter zoeken, hoor.
Oud 29 april 2012, 22:27   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met 'zuiver' bedoel ik simpelweg: het minst getransformeerd door de standaardtaal. Door het Frans is het natuurlijk wel heel sterk aangetast, maar dat was vroeger het geval voor alle dialecten. Je moet daar verder niets achter zoeken, hoor.
Ook het West-Vlaams is sterk aan het veranderen. In bepaalde steden is het zelfs op sterven na dood. Brugge is daarvan het meest sprekende voorbeeld: de jeugd spreekt het dialect niet meer, wel een soort tussentaal met hier en daar nog een streekgebonden woordje.
Oud 29 april 2012, 22:36   #26
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook het West-Vlaams is sterk aan het veranderen. In bepaalde steden is het zelfs op sterven na dood. Brugge is daarvan het meest sprekende voorbeeld: de jeugd spreekt het dialect niet meer, wel een soort tussentaal met hier en daar nog een streekgebonden woordje.
Idem hier in Leiden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2012, 22:46   #27
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Ik heb heel wat familie in de streek van Roeselare wonen en ik heb toch de indruk dat het dialect daar nog redelijk vitaal is. Anderzijds: het West-Vlaams van nu is natuurlijk al sterk veranderd tegenover het West-Vlaams van zestig jaar geleden. Mensen hebben de neiging dat uit het oog te verliezen.
Oud 29 april 2012, 22:53   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb heel wat familie in de streek van Roeselare wonen en ik heb toch de indruk dat het dialect daar nog redelijk vitaal is. Anderzijds: het West-Vlaams van nu is natuurlijk al sterk veranderd tegenover het West-Vlaams van zestig jaar geleden. Mensen hebben de neiging dat uit het oog te verliezen.
't Hangt inderdaad van streek tot streek af. In de Westhoek is het inderdaad nog levensvatbaar; in het Brugse niet.

Door de toegenomen mobiliteit ondergaat ieder dialect veranderen. Ook soms uit schaamte. De typische sk- uit het Kortrijkse is aan het verdwijnen, omdat het vaak als stigmatiserend werkt, een stigma dat door andere West-Vlamingen erop wordt gekleefd.
Oud 29 april 2012, 23:41   #29
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wordt het eens niet tijd dat u hulp inroept van de plaatselijke GGZ afdeling in uw stad of gemeente. Dat u zelfs euforische gevoelens krijgt wanneer een criminele motorbende uit Nederland naar Vlaanderen komt dan kan ik enkel concluderen dat het triest met u gesteld is. Hangt u ook de vlag uit als de pedofiele vereniging Martijn een Vlaamse afdeling opricht...

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 29 april 2012 om 23:42.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 06:50   #30
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Wordt het eens niet tijd dat u hulp inroept van de plaatselijke GGZ afdeling in uw stad of gemeente. Dat u zelfs euforische gevoelens krijgt wanneer een criminele motorbende uit Nederland naar Vlaanderen komt dan kan ik enkel concluderen dat het triest met u gesteld is. Hangt u ook de vlag uit als de pedofiele vereniging Martijn een Vlaamse afdeling opricht...
De vlag uithangen zal ik niet zo snel doen. Maar het is niet aan mij om aan mensen met een seksuele afwijking hun grondrechten te ontkennen, zoals vergadering. Zolang ze hun fikken thuishouden natuurlijk. Anders zal een flink eind hout uit mijn persoonlijke voorraad moeten spreken.

Laatst gewijzigd door Hollander : 30 april 2012 om 06:50.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 07:08   #31
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, en frein hoor ik mensen ook nooit zeggen, maar ik moet wel toegeven dat ik niet zo vertrouwd ben met autotermen.

Velo wordt wel vaak gebruikt, maar fiets is volgens mij populairder. Bij de mensen van mijn generatie, in mijn regio, althans.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=6P3P8LRH
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 09:55   #32
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Op geen enkele manier wordt hierin bewezen dat het woord 'vélo' populairder is dan het woord 'fiets'. 'Vive le Vélo' is immers een programma over de Ronde van Frankrijk en in die welbepaalde context is het niet echt ongewoon dat men voor een Franse naam kiest.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 10:00   #33
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Op geen enkele manier wordt hierin bewezen dat het woord 'vélo' populairder is dan het woord 'fiets'. 'Vive le Vélo' is immers een programma over de Ronde van Frankrijk en in die welbepaalde context is het niet echt ongewoon dat men voor een Franse naam kiest.
Genoteerd. U komt hier doodleuk poneren dat "Vélo" geen gewoon Vlaams woord is.

Ik voeg ook nog vrijwillig de woorden Boite de vitesse, handfrein, clignoteur, moteur en gardebou bij.
Oud 30 april 2012, 10:11   #34
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Genoteerd. U komt hier doodleuk poneren dat "Vélo" geen gewoon Vlaams woord is.
Kijk, als het jouw bedoeling op dit forum enkel maar is om anderen woorden in de mond te leggen die ze niet gezegd hebben en vervolgens die zelfverzonnen stelling aan te vallen, dan hoeft dit voor mij niet langer. Voor mij stopt deze discussie hier en nu. Om in de stijl van het onderwerp te blijven: ga voor mijn part fietsen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 10:13   #35
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Het begon allemaal met het citaat:
"De meest gevreesde motorbende van Nederland, Satudarah, ....
Daar zullen de Hells Angels het niet mee eens zijn. Indien nodig zijn ze niet te beroerd om dat beeld een beetje bij te stellen. Het idee alleen al dat ze minder respect krijgen dan die Satudarah club, gruwelijk.

Maar helemaal onzin is het niet. Die club is opgericht door Molukkers die ook last hebben van de verrijking. Maar door een falende indoctrinatie stelt deze bevolkingsgroep zich niet schaapachtig op zoals de inboorlingen doen. Die krijgshaftige houding in hun cultuur is niet weg-ingeburgerd. En ook hun gemeenschapszin is groot gebleven. Google maar eens op "Culemborg Satudarah" en je komt dingen tegen als:
Culemborg:Molukkers uit hele land klaar voor veldslag
Voor allahtonen is die club inderdaad de meest gevreesde.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 11:26   #36
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Het begon allemaal met het citaat:
"De meest gevreesde motorbende van Nederland, Satudarah, ....
Daar zullen de Hells Angels het niet mee eens zijn. Indien nodig zijn ze niet te beroerd om dat beeld een beetje bij te stellen. Het idee alleen al dat ze minder respect krijgen dan die Satudarah club, gruwelijk.

Maar helemaal onzin is het niet. Die club is opgericht door Molukkers die ook last hebben van de verrijking. Maar door een falende indoctrinatie stelt deze bevolkingsgroep zich niet schaapachtig op zoals de inboorlingen doen. Die krijgshaftige houding in hun cultuur is niet weg-ingeburgerd. En ook hun gemeenschapszin is groot gebleven. Google maar eens op "Culemborg Satudarah" en je komt dingen tegen als:
Culemborg:Molukkers uit hele land klaar voor veldslag
Voor allahtonen is die club inderdaad de meest gevreesde.
Als er problemen ontstaan met die gasten stel ik voor om eerst het vuur te openen en daarna pas vragen te gaan stellen.
Voor er gewonden vallen bij onze politie en burgers.
Oud 30 april 2012, 12:51   #37
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, alleen wel eens de vraag stellen hoe die Franse woorden in onze dialecten ingang hebben gevonden. 't Kan leerrijk zijn!
Idd.
Beetje stamboomonderzoek doen, dan weet je hoe dat komt. Mijn eigen onderzoek is daarvan een voorbeeld. In het verleden was de grensmaas en de heirbaan daar langs dé handelsweg van Noord Europa naar het zuiden. Het is dan ook niet meer dan normaal dat er woorden uit aangrenzende talen overgenomen worden. En niet te vergeten dat er regelmatig huwelijken plaats vonden tussen mensen die langs de boorden van de Maas woonden. Van Luik tot Venlo.

Maar de meeste Flaminganten horen liever het verhaaltje van het Franse imperialisme.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 12:56   #38
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Jozef zet uw richtingaanwijzer aan.....
http://www.youtube.com/watch?v=_uJtAzV4Q8g
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 13:07   #39
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een woord dat door massa's vlamingen gebruikt wordt.

Net als Frein, Boïte, Velo, enz.....
De hollanders hebben het eerder over 'issue' of 'by the way', of 'see you, of 'non-profintinstelling' of de 'goal die men moet nastreven', enz,enz.

Maar ge kent de Hollanders he, altijd dat vermanende vingertje...
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 14:03   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De hollanders hebben het eerder over 'issue' of 'by the way', of 'see you, of 'non-profintinstelling' of de 'goal die men moet nastreven', enz,enz.

Maar ge kent de Hollanders he, altijd dat vermanende vingertje...
Daar gebruiken ze vaak het woord "target" voor ook.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be