Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2012, 00:40   #201
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
De keuze van de NVA in 14 is niet moeilijk te voorspellen hé...kijk naar Antwerpen...
Wat hebben we -- met 'we' bedoel ik iedereen die naar een onafhankelijk Vlaanderen streeft -- te winnen door samenwerking van het VB en N-VA, behalve als het om het realiseren van de onafhankelijkheid gaat? Denk je dat gematigde kiezers dat gaan appreciëren? En als we ooit de 50%+1 willen halen gaan we die gematigden nodig hebben

Laatst gewijzigd door mkb : 13 mei 2012 om 00:41.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 00:42   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Wat hebben we -- met 'we' bedoel ik iedereen die naar een onafhankelijk Vlaanderen streeft -- te winnen door samenwerking van het VB en N-VA, behalve als het om het realiseren van de onafhankelijkheid gaat? Denk je dat gematigde kiezers dat gaan appreciëren? En als we ooit de 50%+1 willen halen gaan we die gematigden nodig hebben
De gematigden willen geen onafhankelijkheid van Vlaanderen. Kortom, als dat het objectief is, vergist de N-VA zich van bondgenoot.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 00:48   #203
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De gematigden willen geen onafhankelijkheid van Vlaanderen. Kortom, als dat het objectief is, vergist de N-VA zich van bondgenoot.
De gematigde kiezer eist geen onafhankelijk Vlaanderen, maar dat wilt nog niet zeggen dat ze er tegen zijn. Het is dus een kwestie van die gematigden over de streep te krijgen.
Oud 13 mei 2012, 00:49   #204
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Jambon en Bracke met hun ideeën de partij - volgens u toch - domineren, dan hoeft het inderdaad voor mij niet.
Dat domineren kunnen ze alleen als de radicalen wegblijven, waarom denk je nu dat ze zich uit alle macht en bij elke gelegenheid afzetten tegen die mensen?
Oud 13 mei 2012, 00:50   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gematigde kiezer eist geen onafhankelijk Vlaanderen, maar dat wilt nog niet zeggen dat ze er tegen zijn. Het is dus een kwestie van die gematigden over de streep te krijgen.
Als er één ding vaststaat, is het dat wel: die gematigde kiezer krijg je voor dat niet warm. Mensen zijn in dat opzicht uiteindelijk vrij conservatief.
Oud 13 mei 2012, 00:52   #206
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap het voor de volle 100% Xeno.
Evenwel geloof ik niet in die sprookjes van "wij gaan ze daar eens van gedacht laten veranderen"...no way...
Als u een lidkaart koopt van de NVA zal deze enkel gebruikt worden als bewijs van hun grote geljik eerder dan dat u enige stem in het kapittel zal hebben...
Komaan hé Xeno...neem dat er een hele tros VB'ers zich aandient...die moeten gaan klappen tussen evenveel tjeven en blauwzuurventers hé (bekijk de laatste peilingen eens)....uw putch-plan bekt mooi maar is totaal irealistisch...
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik geloof dat dit alleszins meer kans op resultaat heeft dan nog eens voor den aap zijn voeten dertig jaar Vb stemmen.

Want die dertig jaar op het VB stemmen heeft niets uit gehaald, net zoals de volgende dertig jaar VB stemmen niets zal uithalen. En dat is geen waardeoordeel over het VB, dat is gewoon een vaststelling.
Oud 13 mei 2012, 00:53   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat domineren kunnen ze alleen als de radicalen wegblijven, waarom denk je nu dat ze zich uit alle macht en bij elke gelegenheid afzetten tegen die mensen?
De N-VA moet dan maar eerst orde op zaken stellen in eigen rangen. Daarna zullen we nog eens beginnen met te overwegen om eventueel onze stem aan het N-VA te geven. Nu is het defintief voorbij.
Oud 13 mei 2012, 00:55   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik geloof dat dit alleszins meer kans op resultaat heeft dan nog eens voor den aap zijn voeten dertig jaar Vb stemmen.

Want die dertig jaar op het VB stemmen heeft niets uit gehaald, net zoals de volgende dertig jaar VB stemmen niets zal uithalen. En dat is geen waardeoordeel over het VB, dat is gewoon een vaststelling.
De ommekeer in het politieke bedrijf en de thema's die nu aangesneden worden, wijzen erop dat dertig jaar VB-stemmen weldegelijk iets uitgehaald heeft. Niet noodzakelijk voor de partij, maar wel voor de invloed op het maatschappelijk denken.
Oud 13 mei 2012, 00:57   #209
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als er één ding vaststaat, is het dat wel: die gematigde kiezer krijg je voor dat niet warm. Mensen zijn in dat opzicht uiteindelijk vrij conservatief.
Tuurlijk kan je die daar warm voor krijgen. Vergelijk de huidige publieke opinie mbt de onafhankelijkheid eens met die van een paar jaar geleden.
Oud 13 mei 2012, 00:59   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk kan je die daar warm voor krijgen. Vergelijk de huidige publieke opinie mbt de onafhankelijkheid eens met die van een paar jaar geleden.
Een meerderheid krijg je heus niet warm door een enkele verkiezingsslag. Maar goed, de N-VA heeft de keuze gemaakt niet in te gaan op de uitgestoken hand van een Vlaamsgezinde broeder. Dan moeten ze het er ook maar bijnemen dat dat segment niet door hen aangeboord zal worden.
Oud 13 mei 2012, 00:59   #211
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ommekeer in het politieke bedrijf en de thema's die nu aangesneden worden, wijzen erop dat dertig jaar VB-stemmen weldegelijk iets uitgehaald heeft. Niet noodzakelijk voor de partij, maar wel voor de invloed op het maatschappelijk denken.
De ommekeer in het politieke denken van de Vlaming heeft meer met het crapuul-gehalte van België en de traditio-profitariaat te maken dan met het VB.
Oud 13 mei 2012, 01:00   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ommekeer in het politieke denken van de Vlaming heeft meer met het crapuul-gehalte van België en de traditio-profitariaat te maken dan met het VB.
Dat is slechts een bewering en de zekerheid ligt slechts bij uw gevoel.
Oud 13 mei 2012, 01:04   #213
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is slechts een bewering en de zekerheid ligt slechts bij uw gevoel.
Alles wat hier geschreven wordt zijn beweringen Jan.

Kijk nu toch eens objectief naar wat de huidige toestand is, laat de emotie en de stijfkoppigheid nu toch eens achterwege en gebruik onder andere de voor de hand liggende opportuniteiten, lees Machiavelli en Sun Tzu.

Als je de N-VA top vrij spel geeft gaan ze de traditio's kunnen overtuigen en het spelletje tegen het Vlaams radicale meespelen. Als we dat niet kunnen tegenhouden dan is er weer een generatie verloren voor Vlaanderen.
Oud 13 mei 2012, 01:09   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles wat hier geschreven wordt zijn beweringen Jan.

Kijk nu toch eens objectief naar wat de huidige toestand is, laat de emotie en de stijfkoppigheid nu toch eens achterwege en gebruik onder andere de voor de hand liggende opportuniteiten, lees Machiavelli en Sun Tzu.

Als je de N-VA top vrij spel geeft gaan ze de traditio's kunnen overtuigen en het spelletje tegen het Vlaams radicale meespelen. Als we dat niet kunnen tegenhouden dan is er weer een generatie verloren voor Vlaanderen.
Ik geef geen blanco cheque. Aan niemand. De N-VA heeft duidelijk aangegeven dat ze niet wenst samen te werken met het Vlaams Belang. Hun keuze. Mijn keuze om daar niet met mee te gaan. Niet wij dragen hier last of schuld. Wel de N-VA.
Oud 13 mei 2012, 01:14   #215
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef geen blanco cheque. Aan niemand. De N-VA heeft duidelijk aangegeven dat ze niet wenst samen te werken met het Vlaams Belang. Hun keuze. Mijn keuze om daar niet met mee te gaan. Niet wij dragen hier last of schuld. Wel de N-VA.
Het doel, vriend Jan, is niet de samenwerking tussen VB en N-VA tegen elke prijs, het doel is een onafhankelijk Vlaanderen.

Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Oud 13 mei 2012, 01:17   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het doel, vriend Jan, is niet de samenwerking tussen VB en N-VA tegen elke prijs, het doel is een onafhankelijk Vlaanderen.

Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Als je met het oog op je doel al bepaalde opties op voorhand als opblaast, ben je niet strategisch bezig.
Oud 13 mei 2012, 02:24   #217
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je met het oog op je doel al bepaalde opties op voorhand als opblaast, ben je niet strategisch bezig.
Het zou beter zijn dat je je aanpast aan de politieke realiteit, en die is dat de N-VA-top tegen elke prijs de Vb'ers wil weghouden van de N-VA, want als de achterban, diegenen die komen stemmen op de ledencongressen te radicaal is, dan mag de N-VA-top een kruis maken over hun traditio dromen.

Nog eens dertig jaar op het VB stemmen zonder dat je iets bereikt lijkt me ook niet echt strategisch, en dat allemaal omdat de N-VA-top u, en zoveel andere VB'ers, bespeelt zoals een muziekinstrument.
Oud 13 mei 2012, 02:31   #218
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geachte Heer/Mevrouw Gwylan.

Ik vrees dat, eens u diep in het Vlaamse hart heeft gekeken, u de waarheid aangaande de ware Vlaamse Volksaard inderdaad goed heeft begrepen.
Ga dus maar gerust voor die "totale onderwerping".

Nu zal u uiteraard onmiddellijk vragen: "Maar Fieseltje toch, waarom noemt u zich dan nog Vlaams Nationalist"?

Het antwoord is even duidelijk als eenvoudig: "Het Vlaams volk is mijn volk. Ik heb er maar één".
Het is mevrouw Gwylan, maar sommige forumvrienden noemen mij eenvoudigweg « Meeuwtje », en dat is vanzelfsprekend net zo goed. Het betekent weliswaar niet dat ik u ooit « Fieseltje » zou noemen zoals u suggereert, want heren die de moed hebben om hun politieke visie met overgave en gestande argumenten te verdedigen zijn voor mij steeds een mijnheer, zelfs als die visie niet met de mijne overeenkomt. Wil derhalve aanvaarden dat ik u mijnheer Fieseler blijf noemen.

Uw algemene politieke opinie bevindt zich duidelijk rechtser van het centrum dan de mijne, en het is in ieder geval zo dat uw en mijn afkomst, nationaliteit en moedertaal geheel verschillend zijn. Uw standpunt in citaat verraadt evenwel een zo mogelijk nog groter verschil : anders dan u weiger ik te aanvaarden dat de slaafse onderwerping van de Vlamingen grenzenloos is.

U mag dat gerust een hopeloos naïeve visie noemen, en u mag er terecht van uitgaan dat ik één en ander van op grote afstand moeilijker kan inschatten dan u. U mag evenzeer, zoals sommigen hier, vinden dat een buitenlandse geen mening kan en zelfs mag hebben omtrent uw aller binnenlandse politiek, en u kunt voor mijn part gerust vinden, net als sommige anderen op dit forum, dat ik hetzij een kutwijf ben, hetzij een even ongeletterde als bekakte domme trien die zich beter met haak- en breiwerk zou bezighouden dan het hier aan te durven om, bij gebrek aan vlottere kennis van uw taal, op een al te statige wijze een mening te verkondigen in zaken waarvan vrouwen sowieso geen millimeter verstand kunnen hebben.

Maar dat alles zal nooit ofte nimmer mijn overtuiging aantasten dat eender welke meerderheidsbevolkingsgroep in eender welk staatsverband – ja, zelfs de Vlamingen in België – er uiteindelijk in zal slagen om democratisch zelfbeschikkingsrecht te verwerven, ook zonder spectaculaire heldendaden, en zelfs als de verwezenlijking ervan (al te) lange tijd in beslag neemt.

Ik heb misschien makkelijk praten, mijnheer Fieseler, maar ik zeg u : de dag komt dat het minderheidsregime in België de steun zal verliezen van uw Nederlandstalige regimepartijtjes, zonder dewelke bedoeld regime niet kan voortbestaan. Voor de vorming van uw huidige federale meerderheid duurde het al anderhalf jaar vooraleer het regime bedoelde steun openlijk kreeg, en wil mij geloven dat dit in de toekomst zo mogelijk nog moeilijker zal zijn. Ik laat u zelf raden wat er zal gebeuren als het uiteindelijk onmogelijk zal worden om een federale “Belgische” meerderheid in mekaar te knutselen…

Louter cijfermatig is het inderdaad makkelijk om er van uit te gaan dat de Belgische Franstaligen bijvoorbeeld in de kamer van volksvertegenwoordigers slechts de steun van veertien van de achtentachtig Nederlandstalige verkozenen nodig hebben om een federale bestuursmeerderheid te vormen, want 62 + 14 = 76, zijnde de helft plus één van de kamerleden.

Maar als we dan toch bij louter cijfermatige hypotheses willen blijven, kan ik net zo goed stellen dat de Nederlandstaligen in de kamer sowieso steeds de democratische meerderheid uitmaken zonder ook maar één Franstalige nodig te hebben, en zelfs als maximaal 12 Nederlandstaligen zouden afhaken. Immers : 88 min 12 is evenzeer 76, nietwaar.

Kortom, het zou eenvoudigweg volstaan dat de Vlamingen uiteindelijk eens begrijpen dat zij desgewenst volkomen grondwettelijk en op volstrekt democratische wijze (meerderheid tegen minderheid) de dienst kunnen uitmaken in België, zonder enige steun of medewerking van de Belgische Franstaligen. Daarbij is bovendien het wettelijk omzeilen van de NL/FR pariteitsregel binnen de regering een fluitje van een cent, zoals ik hier voorheen reeds omstandig uiteenzette.

Kunt u zich dergelijk scenario, in een uiterst geval, dan echt niet inbeelden ?

Nou, ik wel, temeer daar de Belgische Franstaligen nu reeds zelf een precedent geschapen hebben door de ongeschreven traditie aan hun laars te lappen dat er een meerderheid moet zijn in elke taalgroep, en zij ongetwijfeld niet zullen aarzelen om dat een volgende keer in nog meerdere mate te doen om het regime nog een tijdlang overeind te houden.

Nu, dat de Belgische Franstaligen (terecht) nooit een volkomen uit Nederlandstaligen bestaande federale bestuursmeerderheid zouden aanvaarden weet ik ook wel, maar wettelijk en zelfs grondwettelijk hebben ze in voorkomend geval weinig of geen middelen om er iets tegen te doen, want tja, in een voorgehouden democratisch bestel is een meerderheid nu eenmaal een meerderheid, nietwaar…
Evenwel, en andermaal : u kunt zelf raden wat de uiteindelijke reactie van de Belgische Franstaligen in de praktijk zou zijn in voorkomend geval.

Derhalve en tot slot, mijnheer Fieseler : ik kan het helemaal met u eens zijn dat de Vlamingen, nochtans duidelijk de meerderheidsbevolkingsgroep in België, politiek laks en al te onderdanig zijn. Laten we het omschrijven als een apert gebrek aan politieke assertiviteit.

Maar zoals velen waaronder ikzelf het hier reeds hebben gezegd : het uiteindelijk uiteenvallen van de huidige Belgische staatsstructuur en dus de neergang van het Belgisch Franstalig minderheidsregime zal ongetwijfeld meer aan de Belgische Franstaligen te wijten zijn dan aan de Vlamingen. De Belgische Franstaligen zijn immers nu al bezig, daartoe gedwongen door te weinig uitbundige steun vanuit “het Noorden des lands”, om precedenten te scheppen die hen later als een boomerang naar de kop zullen vliegen : zelfs maar een heel klein beetje Vlaamse moed en gestandheid op het juiste moment zal dan volstaan om de Belgische staatsstructuur op gepaste wijze in democratischer vaarwater te leiden, waarbij zowel de Vlamingen als de Walen over het eigen lot zullen kunnen beschikken zonder dat de andere zich er te veel mee kan bemoeien.

Dat is wat ik u allen oprecht toewens, en ik ben er van overtuigd dat die wens ooit realiteit zal worden.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 06:28   #219
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ethisch en economisch was LDD redelijk conform mijn ideologische opvattingen.
Maar buiten Lode Vereeck vond ik hun voorgedragen kandidaten zelden interessant.
Communautair zou ik BUB moeten stemmen.

Maar de ene partij is in staat van ontbinding, en de andere raakt wat moeilijk van de grond.
Je hebt het dus door, ik kan nauwelijks een kant op, ik kan me niet laten vertegenwoordigen.
Twee groupuscules die achter de komma scoren. Face it: er is geen markt voor jouw politieke opvatting.
Oud 13 mei 2012, 06:32   #220
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Typisch tweeslachtig N-Va gewauwel.
Onbelangrijk. De N-VA moet niet duidelijk zijn, de N-VA moet stemmen halen en de CD&V-VLD vernietigen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be