![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#861 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bronnen en de interpretatie ervan aangehaald door pilaarbijters zijn steeds eminent te verkiezen door de immanentie van hun geloof ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#862 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’ En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn Paulus van Tarsus aan de christenen te Rome hoofdstuk 1 verzen 17 tot 20. Paulus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#863 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er staat nu eenmaal niet in de grondtekst "... als zondaar geboren..." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#864 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#865 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Niet de werken, niet de eeuwige kracht, niet de goddelijkheid 2. Nog minder zie ik een christelijke god als 'optie'. Ben ik nu dom? En kunnen de slimme mensen die daar wel met hun verstand bijkunnen mij verduidelijken dat: 1. Er een soortement god bestaat die beantwoordt aan de tekst 2. Dat het precies de christelijke god is en geen andere die de echte is. Met dank.
![]() |
![]() |
#866 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
... wie kan beter de tekst van Paulus van Tarsus toelichten, dan Paulus van Tarsus zelf? Lees even mee... ik zie wel hoe je reageert. Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God. Want er staat geschreven: Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen. Paulus van Tarsus in de eerste twee hoofdstulkken van zijn brief aan de Korinthiërs. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#867 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vergis me met de islam daar probeert men zoveel mogelijk gebieden te islamiseren opdat mensen het geweten zullen hebben anders heb je nog een excuus. Het christendom is in feite nog véél erger : je moet het maar geweten hebben Dien Paulus toch .... dezelfde die kwam te stellen dat vrouwen zich maar moesten sluieren als ze gingen bidden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#868 | |
Minister-President
|
![]() Heb ik gedaan Paulus, heb me met een zekere maar groeiende weerzin door de tekst van die andere Paulus geworsteld. De tekst heeft mijn inziens een hoog Harrie Christus gehalte. En dat wil al wat zeggen. Warrig, wollig, nietszeggend (tenzij je bereid bent te 'geloven'), overtuigd van eigen gelijk. Van het soort dat al van alle denkbare forums is gezwierd.
Lees ook even het bittere einde mee: Citaat:
Waarom zou je dus uitgerekend die Paulus volgen en niet - pak hem beet - mij. Ik ben een even goede stofzuigerverkoper met de voet tussen de deur en ik verkoop - dat 'weet' ik - de beste stofzuigers. Ik heb het al verwoord: Geloof dat op woorden en interpretatie van woorden steunt stelt niet veel voor. Ik geloof niet in die Paulus. Jij blijkbaar wel en je denkt - armzalig, sorry voor de uitdrukking - dat je in god gelooft.
![]() |
![]() |
#869 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U vergeet erbij te vertellen dat Luther vertrokken is van de grondteksten in het Hebreeuws, Aramees en het Grieks. En dat hij niet alleen woordjes vertaalde maar ook de betekenis achter de woordjes. Net zoals u zo vaak doet wanneer u en uw acolieten doen wanneer ze de bijbel proberen uit te leggen. Ook de katholieke Willibrordbijbel, wiens vertaling de goedkeuring draagt van Rome, vertaalt deze tekst zoals Luther. Dat zou u als 'hard-die' katholiek toch moeten weten. Nu hoeven we niet precies naar dit vers te gaan. Er zijn nog andere passages in deze psalm waar de auteur telkens weer zegt dat hij zondig is. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2012 om 09:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#870 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom ook hebben de gereformeerden in Nederland vrij vlug de Nederlandse versie van de Lutherbijbel eensgezind en volledig verworpen. Daarom ook dat ze voor een eigen vertaling kozen, een die woordgetrouw hoorde te zijn. Het resultaat is een niet-interpretatieve vertaling waarbij de kanttekening - jawel, de traditionele uitgave van de Statenbijbel heeft een bijzonder uitgebreid notenapparaat - de mogelijke interpretatie kan toelichten of de oorspronkelijke bewoordingen kan aangeven. Het resultaat is bijzonder getrouw. Daarom ook dat bijvoorbeeld de Katholieke Encyclopaedie - waarvan de redacteuren niet verdacht konden worden van sympathie voor het protestantisme - de Statenvertaling prijzen omwille van zijn hoogstaande kwaliteit. De Willibrord is helemaal niet goedgekeurd door Rome. Waar haalt u dat vandaan? De Willibrord heeft trouwens van in het begin vrij veel kritiek te verduren gekregen, niet alleen vanuit traditionele hoek. In de tijd van de eerste uitgave van de Willibrord was de reactie trouwens dermate dat men in traditionele kringen is overgegaan tot een herdruk van de Canisiusbijbel. En deze laatste bijbel is veel woordgetrouwer in vergelijking met de Willibrord. En tenslotte: dit gaat niet om de persoonlijke zondigheid, maar om de gevolgen van de erfzonde (oerzonde) die eenieder met zich meedraagt. Net zomin het hier om schuldgevoelens gaat zoals u eerder beweerde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#871 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#872 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hier wel over de Willibrordusversie van 1975. Die is wel degelijk goedgekeurd door Rome. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#873 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#874 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En waarom zouden we Rome nemen als authoriteitsargument om te bepalen of een vertaling zou voldoen ?
Da's gewoon weer compleet het spelletje 'wij weten het beter' |
![]() |
![]() |
![]() |
#875 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#876 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#877 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rome heeft in ieder geval (sowieso) gesproken. Want er mogen slechts door Rome goedgekeurde bijbels gebruikt worden door katholieken. Zeker voor wat de eucharistievieringen betreft.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 juni 2012 om 12:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#878 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovenstaande in blauw is dus niet juist. Katholieken mogen wel degelijk door Rome niet goedgekeurde bijbels lezen. Maar de bijbelteksten binnen kerkelijke activiteiten moeten wel degelijk kunnen bogen op een kerkelijke goedkeuring. En een 'imprimatur' is zo'n kerkelijke goedkeuring. De Wilibrordbijbel nu kreeg zo'n deze goedkeuring. Zulk een imprimatur wordt verleend volgens de kerkelijke voorschriften. Maar, en hier heeft Van den Berghe gelijk, voor de Willibrordbijbel schijnt er geen apart goedkeuringstraject te zijn gevolgd in Rome. Dat was in die tijd ook niet gebruikelijk naar het schijnt. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 juni 2012 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#879 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#880 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rome heeft de Nederlandse bijbelvertaling niet goedgekeurd. Rome heeft zelfs niet de pericopencyclus in het Nederlands goedgekeurd. Daar u schijnbaar niet weet hoe het in elkaar steekt, zal ik het u maar even duiden. De Nederlandse en Belgische bisschoppenconferentie hebben opdracht gegeven tot de Willibrordvertaling. De eerste vertaling kon uiteindelijk rekenen op hun instemming, met uitzondering van de omzetting van de psalmen. Uit de Willibrordvertaling heeft men de pericopen gehaald, met uitzondering van de psalmen. Rome heeft hier op geen enkel ogenblik de hand in gehad. Als u meent dat dit laatste onwaar is, nodig ik u nogmaals uit mij de referentie te geven naar de goedkeuring van de paus, de Apostolische Stoel, de Congregatie voor de Geloofsleer of de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst. De oude bepaling dat er door de katholieke gelovigen alleen maar katholieke vertalingen mogen worden gebruikt, bestaat niet meer trouwens. Door de afschaffing van de index onder Paulus VI geldt die oude regel niet meer die verbonden was aan de index en de rol die de voorloper van de Congregatie voor de Geloofsleer hierin had. |
|
![]() |
![]() |