Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2012, 15:18   #121
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gewoon logisch geredeneerd. Je kan daar toch geen speld tussen krijgen. Of wel? Indien wij Limburgs mogen praten, hetgeen de overheid niet erkent als Nederlands, zou dat toch discriminatie t.o.v. Franstaligen.

BTW in mijn collegetijd is er een periode geweest dat leerlingen straf konden krijgen als we Limburgs praatten op de speelplaats. Dat was natuurlijk niet vol te houden. De leerkrachten spraken met elkaar ook geen AN, enkel in de klas.
U getuigt dus zelf dat het helemaal niet verboden is om Limburgs te spreken op de speelplaats.
Oud 7 juni 2012, 15:25   #122
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waarom ik een minderwaardigheidscomplex moet hebben. Het ligt niet aan mij dat Vlamingen te lomp zijn om in te zien dat haar overheid alsmaar meer dictatoriale trekjes krijgt.
Niemand houdt u tegen om uw variant van het Limburgs te kallen hé?

Citaat:
PS Als u 10 jaar in Limburg gewoond hebt zal u waarschijnlijk perfect de streektaal onder de knie hebben. Kwestie van te integreren en u aan te passen aan de daar eeuwenlang heersende cultuur van de gastbevolking. Of toch niet????
Mijn vriendin van toen en zelfs haar schoonfamilie praten geen dialect, maar die zijn dan ook van de buurt van Hasselt hé? Ik kan het accent daarentegen wel goed imiteren. Ik zie niet in waarom ik een plaatselijk dialect zou moeten leren wanneer ik standaard AN praat. Toen ik in Antwerpen woonde heb ik ook geen Antwerps geleerd, en gezien ik ook in Gent heb gewoond zou ik ondertussen al 3 dialecten moeten spreken? Zwaanst naa nie heij? Nogmaals: Limburgs is geen taal, doch een verzamelnaam voor dialecten. Het staat u vrij te denken dat Limburgs wel een taal is (van kerktorenmentaliteit gesproken).
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 15:26   #123
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
* in het verleden heeft Vlaanderen gesteld dat de Limburgse streektaal die in Voeren op een gemeenteraad gesproken werd geen Nederlands was en dus niet voldeed aan de grondwettelijke eisen van Nederlandstaligheid op het grondgebied van het Vlaamse gewest.
Ik denk dat Happart (Waalse inwijkeling) en zijn kornuiten eerder Frans spraken, maar dit geheel ter zijde.
Oud 7 juni 2012, 15:33   #124
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat em dus om de verplichting dat mensen die niks met de leiding of het bestuur te maken hebben verplicht worden onderling de Nederlandse taal te spreken.
Het is dan ook voor een Limburger verboden op het plaatselijke speelplein met zijn kinderen in zijn moedertaal te spreken als daar enkel de officiëel erkende taal mag gesproken worden.*

* in het verleden heeft Vlaanderen gesteld dat de Limburgse streektaal die in Voeren op een gemeenteraad gesproken werd geen Nederlands was en dus niet voldeed aan de grondwettelijke eisen van Nederlandstaligheid op het grondgebied van het Vlaamse gewest.
*bis: ge moet dat hier in Limburg eens proberen op te leggen. Het rijk van NVA en consoorten zou rap uit zijn. Kijk maar wat Wilders bereikt heeft met zijn (bedrieglijke) slogan 'Limburg aan de Limburgers"
Het staat u altijd vrij om onderwijs te gaan zoeken in een taal die u wel aanstaat. Kijk, vroeger was het zo dat het verboden was om Nederlands te spreken op de Vlaamse speelplaatsen. De voertaal was Frans en nu gaat u een beetje verontwaardigd doen dat de voertaal Nederlands is in een Nederlandstalige school.

U mag trouwens gerust verder gaan met u gezwets omtrent het Limburgse dialect, maar aan dergelijke stropopargumentatie doe ik niet mee.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 15:34   #125
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht

Mijn vriendin van toen en zelfs haar schoonfamilie praten geen dialect, maar die zijn dan ook van de buurt van Hasselt hé? Ik kan het accent daarentegen wel goed imiteren. Ik zie niet in waarom ik een plaatselijk dialect zou moeten leren wanneer ik standaard AN praat. Toen ik in Antwerpen woonde heb ik ook geen Antwerps geleerd, en gezien ik ook in Gent heb gewoond zou ik ondertussen al 3 dialecten moeten spreken? Zwaanst naa nie heij?
Kijk dat is een heel aannemelijke redenering. Ik zie ook niet in waarom mijn zoon de plaatselijke taal moet leren voor de twee jaar dat hij in het buitenland zal zijn. Maar ik denk niet dat die buitenlanders gaan eisen dat hij op het plaatselijke speelplein met zijn kind de plaatselijke taal spreekt. In Zaventem verlangen ze dat. Daar zit het verschil. In Vlaanderen eist men uit 'respect' voor de bevolking dat men de Nederlandse taal leert. En als ik datzelfde respect vraag voor mijn taal en cultuur spreekt men van een kerktorenmentaliteit. Flaminganten draaien met de wind al hoe het in hun kraam past. Dat klaag ik aan.
Citaat:
Nogmaals: Limburgs is geen taal, doch een verzamelnaam voor dialecten. Het staat u vrij te denken dat Limburgs wel een taal is (van kerktorenmentaliteit gesproken).
Zelfs taalkundigen verschillen daarover onderling van mening. Er zijn argumenten voor (o.a. het feit dat Limburgs toontaal gebruikt, een andere grammatica heeft enz.)
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 15:42   #126
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn vriendin van toen en zelfs haar schoonfamilie praten geen dialect, maar die zijn dan ook van de buurt van Hasselt hé? Ik kan het accent daarentegen wel goed imiteren. Ik zie niet in waarom ik een plaatselijk dialect zou moeten leren wanneer ik standaard AN praat. Toen ik in Antwerpen woonde heb ik ook geen Antwerps geleerd, en gezien ik ook in Gent heb gewoond zou ik ondertussen al 3 dialecten moeten spreken? Zwaanst naa nie heij? Nogmaals: Limburgs is geen taal, doch een verzamelnaam voor dialecten. Het staat u vrij te denken dat Limburgs wel een taal is (van kerktorenmentaliteit gesproken).
De reden waarom Pajoske zo hamert op het Limburgs is heel eenvoudig: hij is een fervent verdediger van de Belgische staat. 1 van det typische eigenschappen die heel wat Vlaamse belgicisten hebben, is het ontkennen van het feit dat Vlaanderen een bestuurlijke en taalkundige eenheid vormt. Daarom zegt hij voortdurend dat het Limburgs geen Nederlands is. Meer hoef je er niet achter te zoeken.

Doomy doet hetzelfde, maar dan met het West-Vlaams ipv met het Limburgs.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 15:47   #127
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Op zich is dat wel heel eigenaardig want Belgique heeft de afgelopen 180 jaar niet bepaald uitgeblonken in steun aan de streektalen.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 15:58   #128
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Op zich is dat wel heel eigenaardig want Belgique heeft de afgelopen 180 jaar niet bepaald uitgeblonken in steun aan de streektalen.
Dat is dan nog redelijk eufemistisch uitgedrukt. In mijn kennissenkring is er ook zo iemand: hij is er rotsvast van overtuigd dat het Gentse dialect niets met het Nederlands te maken heeft en jawel, je kan het al raden, ook hij is een vurig verdediger van de Belgische staat.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 7 juni 2012 om 15:59.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 16:27   #129
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Het is minder vreemd dan het lijkt, want het is immers de filosofie die de Belgische staat al hanteert sedert zijn ontstaan in 1830: er is slechts één 'echte' taal (het Frans) en voor de rest wordt er slechts een amalgaam van dialecten gesproken die niets met elkaar gemeen hebben.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 16:57   #130
pajoske

Standaard

Citaat:
http://www.limburgs.org/nl/limburgs

Citaat:
België heeft dit verdrag niet ondertekend omdat het de Franstalige en Nederlandstalige minderheden binnen de gemeenschappen niet wil erkennen (zie faciliteitengemeente) en ratificatie van het Handvest de taalpolitieke evenwichten in België zou kunnen verstoren.

Vooruitlopend op een eventuele ondertekening in de toekomst, heeft Vlaanderen wel adviezen ingewonnen over de erkenning van regionale talen op haar grondgebied. De Nederlandse Taalunie adviseerde hierbij om het Limburgs niet te erkennen, ondanks dat deze taal in Nederland wel erkend is. De Taalunie was destijds ook al tegen erkenning van het Limburgs in Nederland, maar dit advies is toen door de Nederlandse politiek genegeerd.

De Franse Gemeenschap van België heeft in 1990 een decreet aangenomen waarin het bestaan van "regionale talen" op haar grondgebied werd erkend en de studie en het gebruik ervan werd aangemoedigd. Om welke regionale talen het zou gaan werd echter niet vastgelegd. Er werd een speciale commissie voor regionale talen in het leven geroepen, maar deze heeft tot dusver weinig bereikt. De belangrijkste regionale taal, het Waals, wordt in de praktijk nauwelijks beschermd en gebruikt. Er bestaat bovendien onenigheid over de vraag of deze langue d'oïl niet als dialect van het Frans gezien moet worden. Het Luxemburgs wordt in het arrondissement van Aarlen (het 'Arelerland') in straatnamen gebruikt, maar verder ontbreken ook hier beschermende maatregelen. Hetzelfde geldt voor de Platdietse streek (de gemeenten Blieberg, Welkenraedt en Baelen), waar de spreektaal een Duits-Nederlands grensdialect is.
Oud 7 juni 2012, 17:02   #131
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
De reden waarom Pajoske zo hamert op het Limburgs is heel eenvoudig: hij is een fervent verdediger van de Belgische staat. 1 van det typische eigenschappen die heel wat Vlaamse belgicisten hebben, is het ontkennen van het feit dat Vlaanderen een bestuurlijke en taalkundige eenheid vormt. Daarom zegt hij voortdurend dat het Limburgs geen Nederlands is. Meer hoef je er niet achter te zoeken.
Ik ben anders niet alleen met mijn stelling:
Citaat:
Het Limburgs is geen dialect, maar een taal
De Limburgse taal is een zelfstandige en volwaardige, aan het Duits en Nederlands verwante taal. Het heeft een andere oorsprong dan het Nederlands en bestrijkt een vrij groot gebied. In Limburg spreken ongeveer een miljoen mensen Limburgs en het taalgebied strekt zich over drie landen uit: België, Duitsland (gemeente Zelfkant) en Nederland.
bron: http://taal.phileon.nl/limburgs.php
Oud 7 juni 2012, 18:01   #132
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht

Doomy doet hetzelfde, maar dan met het West-Vlaams ipv met het Limburgs.
Dat had ik reeds door hoor Dit is uiteraard ook de aandacht afleiden van de speelpleinenpolitiek in BHV. Goeie zaak trouwens, want op die manier helpt men bij de integratie van de anderstaligen. Zo niet blijven ze gewoonweg Frans (of andere talen) praten. On est quand même tous des Belges non? Een Franstalige zal praktisch nooit uit eigen beweging die moeite doen; ah neen, hij spreekt immers een "grote" kultuurtaal...
Oud 7 juni 2012, 18:03   #133
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Happart (Waalse inwijkeling) en zijn kornuiten eerder Frans spraken, maar dit geheel ter zijde.
Ik merk dat u nogal een gebrek aan correcte informatie hebt. Ter info:
Citaat:
Tijdens de gemeenteraden in Vlaanderen kan enkel het Nederlands gesproken worden. In de gemeenteraad van Voeren is het gebruik van het Plattdütsch of van een andere taal bijgevolg niet toegelaten". Dat stelt Vlaams minister Marino Keulen (Open Vld) op een schriftelijke vraag van Jan Peumans (N-VA). Keulen fluit daarmee de Limburgse gouverneur Steve Stevaert terug die in december in Vers l'Avenir het tegendeel had beweerd.
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...d-Voeren.dhtml
Wat is het nu? Is Limburgs Nederlands of niet? Volgens de Vlaamse overheid bij monde van Marino Keulen niet.
PS toen ik mr. Keulen op een receptie ontmoette in zijn eigen gemeente sprak die plat Limburgs, geen Nederlands.
Oud 7 juni 2012, 18:06   #134
pajoske

Standaard

Citaat:
Dat had ik reeds door hoor Dit is uiteraard ook de aandacht afleiden van de speelpleinenpolitiek in BHV. Goeie zaak trouwens, want op die manier helpt men bij de integratie van de anderstaligen. Zo niet blijven ze gewoonweg Frans (of andere talen) praten. On est quand même tous des Belges non? Een Franstalige zal praktisch nooit uit eigen beweging die moeite doen; ah neen, hij spreekt immers een "grote" kultuurtaal...
Ik blijf herhalen: dwang is een verkeerde keuze. Men vangt geen vliegen met azijn.
Oud 7 juni 2012, 18:09   #135
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf herhalen: dwang is een verkeerde keuze. Men vangt geen vliegen met azijn.
Naar 't schijnt is stront bij onze gevleugelde vriendjes wél populair.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 19:14   #136
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Turks is geen officiële taal in België, Frans wel. Men moet voor tweetaligheid pleiten. Het ideaalst zou zowiezo zijn dat heel Vlaanderen en heel Franstalig België evenveel Vlamingen als Franstaligen tellen. Neem dus bijvoorbeeld steden als Gent, Antwerpen, Leuven, Namur, Liège, Arlon : een bevolking 50/50. 50% Vlamingen, 50% Franstaligen.
Toch een beetje realistisch blijven hee... Om zoiets te kunnen bekomen zou je al moeten beginnen met het hele onderwijssysteem totaal aan te passen. Dat zou betekenen : als je vijf uur nederlands onderwijst, ook vijf uur frans. En bij ons omgekeerd. Dus : een aantal andere uren schrappen. Dus : engels zijn bevoorrechte plaats in het waalse onderwijs afnemen. (tien uur taal onderricht per week is al niet min, daar kan niet veel meer bijkomen denk ik)

Als je zoiets gedurende één tot twee generaties strak zou opleggen, met ernstige examens en geen soepel gedelibereer, dan zou dat puur theoretisch kunnen lukken. Het lijkt me echter een totaal onhaalbare kaart.

Wil men het in vlaanderen ? volgens mij niet. Wil men het in wallonië ? idem dito.

Op dat vlak heeft forumlid Eberhard groot gelijk : de sleutel tot eender welke oplossing zit bij het onderwijs. Zo is het onbegrijpelijk dat in pakweg de vlaamse rand er in de scholen geen echte immersie programma's zijn voor nederlands. Dat er geen programma's zijn met verplicht(minimum) 8 uur nederlands per week, totdat er objectief geen taalachterstand meer is. Idem uiteraard voor vlamingen die in wallonië zouden gaan wonen.

Maar een echt tweetalige gemeenschap ? forget it, dat zie ik er nooit komen.

Onze grootste fout is om te denken dat we mensen kunnen opnemen in vlaanderen, en dat die "automatisch" zullen assimileren. Dat is de historische vergissing in ons systeem. Ons onderwijs moet daarvoor zorgen, via een zeer sterk aangepast regime. Niet gewoon de normale eindtermen en programma's, maar een specifiek taalgericht regime om van jongeren die geen ballen van nederlands kennen in korte tijd taalgenoten te maken. Als dat in de komende jaren geen uitwerking krijgt, kunnen we nog klagen tot we 100 jaar oud zijn.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 20:01   #137
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Toch een beetje realistisch blijven hee... Om zoiets te kunnen bekomen zou je al moeten beginnen met het hele onderwijssysteem totaal aan te passen. Dat zou betekenen : als je vijf uur nederlands onderwijst, ook vijf uur frans. En bij ons omgekeerd. Dus : een aantal andere uren schrappen. Dus : engels zijn bevoorrechte plaats in het waalse onderwijs afnemen. (tien uur taal onderricht per week is al niet min, daar kan niet veel meer bijkomen denk ik)

Als je zoiets gedurende één tot twee generaties strak zou opleggen, met ernstige examens en geen soepel gedelibereer, dan zou dat puur theoretisch kunnen lukken. Het lijkt me echter een totaal onhaalbare kaart.

Wil men het in vlaanderen ? volgens mij niet. Wil men het in wallonië ? idem dito.

Op dat vlak heeft forumlid Eberhard groot gelijk : de sleutel tot eender welke oplossing zit bij het onderwijs. Zo is het onbegrijpelijk dat in pakweg de vlaamse rand er in de scholen geen echte immersie programma's zijn voor nederlands. Dat er geen programma's zijn met verplicht(minimum) 8 uur nederlands per week, totdat er objectief geen taalachterstand meer is. Idem uiteraard voor vlamingen die in wallonië zouden gaan wonen.

Maar een echt tweetalige gemeenschap ? forget it, dat zie ik er nooit komen.

Onze grootste fout is om te denken dat we mensen kunnen opnemen in vlaanderen, en dat die "automatisch" zullen assimileren. Dat is de historische vergissing in ons systeem. Ons onderwijs moet daarvoor zorgen, via een zeer sterk aangepast regime. Niet gewoon de normale eindtermen en programma's, maar een specifiek taalgericht regime om van jongeren die geen ballen van nederlands kennen in korte tijd taalgenoten te maken. Als dat in de komende jaren geen uitwerking krijgt, kunnen we nog klagen tot we 100 jaar oud zijn.
Voor de eerste keer zeg je eens iets nuttigs.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 21:04   #138
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat is in orde, zie je. De geleidelijke evolutie van de verscheidene Limburgse dialecten naar een regiolect dat verstaanbaar is voor de rest van Vlaanderen is boe-boe slecht, maar volledige verfransing en de daarmee gepaard gaande annihilatie van elk Limburgs element is dik in orde. Het is een vreemde vorm van zelfhaat die wel bij meer belgicisten voorkomt.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2012, 21:10   #139
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Sorry maar zo moet het:

Vijanden van Vlaanderen en hun huisnegers keuren dure nepsplitsing van BHV goed, in ruil voor een de facto fascistische annexatie van Vlaams grondgebied om Brussel etwas lebensraum zu geben...
Oud 7 juni 2012, 21:14   #140
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk dat is een heel aannemelijke redenering. Ik zie ook niet in waarom mijn zoon de plaatselijke taal moet leren voor de twee jaar dat hij in het buitenland zal zijn. Maar ik denk niet dat die buitenlanders gaan eisen dat hij op het plaatselijke speelplein met zijn kind de plaatselijke taal spreekt. In Zaventem verlangen ze dat. Daar zit het verschil. In Vlaanderen eist men uit 'respect' voor de bevolking dat men de Nederlandse taal leert. En als ik datzelfde respect vraag voor mijn taal en cultuur spreekt men van een kerktorenmentaliteit. Flaminganten draaien met de wind al hoe het in hun kraam past. Dat klaag ik aan.
De vergelijking loopt toch volledig mank. Ze vragen helemaal niet of franstaligen aub het Brabants (laat staan het Zaventems) willen spreken, wel dat men in staat is gebruik te maken van het Nederlands. De enige officiële, gestandaardiseerde taal van Vlaanderen dus.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be