![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#122 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mijn vriendin van toen en zelfs haar schoonfamilie praten geen dialect, maar die zijn dan ook van de buurt van Hasselt hé? Ik kan het accent daarentegen wel goed imiteren. Ik zie niet in waarom ik een plaatselijk dialect zou moeten leren wanneer ik standaard AN praat. Toen ik in Antwerpen woonde heb ik ook geen Antwerps geleerd, en gezien ik ook in Gent heb gewoond zou ik ondertussen al 3 dialecten moeten spreken? Zwaanst naa nie heij? Nogmaals: Limburgs is geen taal, doch een verzamelnaam voor dialecten. Het staat u vrij te denken dat Limburgs wel een taal is (van kerktorenmentaliteit gesproken). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U mag trouwens gerust verder gaan met u gezwets omtrent het Limburgse dialect, maar aan dergelijke stropopargumentatie doe ik niet mee.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zelfs taalkundigen verschillen daarover onderling van mening. Er zijn argumenten voor (o.a. het feit dat Limburgs toontaal gebruikt, een andere grammatica heeft enz.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Doomy doet hetzelfde, maar dan met het West-Vlaams ipv met het Limburgs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op zich is dat wel heel eigenaardig want Belgique heeft de afgelopen 180 jaar niet bepaald uitgeblonken in steun aan de streektalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Minister-President
|
![]() Dat is dan nog redelijk eufemistisch uitgedrukt. In mijn kennissenkring is er ook zo iemand: hij is er rotsvast van overtuigd dat het Gentse dialect niets met het Nederlands te maken heeft en jawel, je kan het al raden, ook hij is een vurig verdediger van de Belgische staat.
Laatst gewijzigd door stropdrager : 7 juni 2012 om 15:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is minder vreemd dan het lijkt, want het is immers de filosofie die de Belgische staat al hanteert sedert zijn ontstaan in 1830: er is slechts één 'echte' taal (het Frans) en voor de rest wordt er slechts een amalgaam van dialecten gesproken die niets met elkaar gemeen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat is het nu? Is Limburgs Nederlands of niet? Volgens de Vlaamse overheid bij monde van Marino Keulen niet. PS toen ik mr. Keulen op een receptie ontmoette in zijn eigen gemeente sprak die plat Limburgs, geen Nederlands. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar 't schijnt is stront bij onze gevleugelde vriendjes wél populair.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je zoiets gedurende één tot twee generaties strak zou opleggen, met ernstige examens en geen soepel gedelibereer, dan zou dat puur theoretisch kunnen lukken. Het lijkt me echter een totaal onhaalbare kaart. Wil men het in vlaanderen ? volgens mij niet. Wil men het in wallonië ? idem dito. Op dat vlak heeft forumlid Eberhard groot gelijk : de sleutel tot eender welke oplossing zit bij het onderwijs. Zo is het onbegrijpelijk dat in pakweg de vlaamse rand er in de scholen geen echte immersie programma's zijn voor nederlands. Dat er geen programma's zijn met verplicht(minimum) 8 uur nederlands per week, totdat er objectief geen taalachterstand meer is. Idem uiteraard voor vlamingen die in wallonië zouden gaan wonen. Maar een echt tweetalige gemeenschap ? forget it, dat zie ik er nooit komen. Onze grootste fout is om te denken dat we mensen kunnen opnemen in vlaanderen, en dat die "automatisch" zullen assimileren. Dat is de historische vergissing in ons systeem. Ons onderwijs moet daarvoor zorgen, via een zeer sterk aangepast regime. Niet gewoon de normale eindtermen en programma's, maar een specifiek taalgericht regime om van jongeren die geen ballen van nederlands kennen in korte tijd taalgenoten te maken. Als dat in de komende jaren geen uitwerking krijgt, kunnen we nog klagen tot we 100 jaar oud zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
|
![]() Nee, dat is in orde, zie je. De geleidelijke evolutie van de verscheidene Limburgse dialecten naar een regiolect dat verstaanbaar is voor de rest van Vlaanderen is boe-boe slecht, maar volledige verfransing en de daarmee gepaard gaande annihilatie van elk Limburgs element is dik in orde. Het is een vreemde vorm van zelfhaat die wel bij meer belgicisten voorkomt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Sorry maar zo moet het:
Vijanden van Vlaanderen en hun huisnegers keuren dure nepsplitsing van BHV goed, in ruil voor een de facto fascistische annexatie van Vlaams grondgebied om Brussel etwas lebensraum zu geben...
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |