![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik ontken niet dat goud goed gestegen is de voorbije jaren, maar voor 2000 stelde goud weinig voor als belegging. Het is decennialang zelfs inferieur geweest aan aandelenindexen en obligatieprijzen. De groei in de goudprijs kent een veel volatieler verloop dan de groei in aandeelprijzen, wat het toekomstige prijsverloop enkel meer onzeker maakt (http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_pr..._versus_stocks). Op wikipedia geven ze trouwens een duidelijke vergelijking: Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik ben econoom van opleiding en financieel analyst van beroep. Ik ben op dagelijks vlak bezig met beleggingen en verwachte returns en ik zie de potentiële gevaren van een lange termijnbelegging in goud duidelijk in. Goud is nu zo'n beetje wat internetaandelen eind jaren 90' waren bij de gewone mens. Veel mensen die geen fluit van de beurs of beleggingen afweten zie je nu spontaan op internet fora naar voren komen om te verklaren dat goud de perfecte belegging is die enkel maar kan renderen en niet kan dalen (net hetzelfde met een technologie aandeel eind jaren 90 of een tulpenbol decennia terug). Als we kijken hoe die beleggingen het historisch hebben gedaan is het duidelijk. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De $ is voor mij net als irrelevant als de Zimbabwaanse $ : beide weten geen verschil tussen WC papier en geld als waarderuilmiddel. Mijn goud is gezakt van 44K naar 39K per kg in € na zijn vorige top een jaar terug, want ik woon in EU. Normale fibo-correctie. Intussen staan we lekker al weer 42K. In Rupee is goud al terug vertrokken trouwens: shorten die boel. ![]() Indiërs hebben totaal geen respect voor papiergeld. Foei ! Hopelijk nemen niet al de Chinezen én Russen die gewoonte over. Gij gaat papiergoud kopen vanaf 10.000$/ounce straks , net als de rest van de kudde. 2008 crash zien aankomen ? U als beroepsanalist-econoom moet dat toch zien aankomen hebben ? Waar was U toen ? In een Fortiske hier, Dexiatje daar, Enronneke, AIG-tje tussendoor en misschien nog een Freddy of Fannietje als dessert ? Les gekregen van De Grauwe Muis ? Blij dat die in VK zit. Als ie nu nog zijn mond kon houden, was het helemaal ok. http://www.tijd.be/opinie/analyse/Pa...10571-2336.art Goud is terug als Tier1 collateraal in het banksysteem. Tijd voor een grondige curretage van uw financiëel knoeisysteem. Het WC papier moet er allemaal uit. De verschuiving zal meer dan een paar millimeter bedragen. Lehman was peanuts. Laatst gewijzigd door Gambassi : 8 juli 2012 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Goud is geen belegging.
Goud is (oa.) rijkdomreserve-consolidator. Een Belgische Louis(munt) uit 1920 (=20 Bfr) is nu 250 € waard (= 10.000 Bfr) = x 500. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() To take an extreme example [of price volatility], while dollar invested in bonds in 1801 would be worth nearly a thousand dollars by 1998, a dollar invested in stocks that same year would be worth more than half a million dollars.
******************* Welke stock moest je dan gekozen hebben? Een huisvaderaandeel als Enron of Worldcom wellicht ? Half a million $ in de vuilbak. Een fonds wellicht ? Bankiers raden fondsen aan omdat ze niet weten wat er gebeurt in de wereld. Kunde beter een pannekoek verkopen en hopen dat er niet teveel Dexia of Lehman bijzit. De $ is 99.8 % van zijn waarde verloren sinds de oprichting van de Fed. Het nominaal bedrag van uw winst mag dan misschien groot lijken , de koopkracht ervan is noppes 100 jaar later. Maar inflatie, dat snappen de mensen niet. Daarom moeten bankiers en economen daar handig gebruik van maken hé. Geef ze een spaarboek met 2% jaarlijks , het nominaal bedrag stijgt en ze zijn content. Dat de prijs voor suiker vorige week met 10 % steeg is onbelangrijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor zilver => 5 fr = waarde +- 1000 fr dat is ook nog een factor 200. Bovendien zitten er daar een aantal stuks bij die verzamelwaarde hebben (heb je niet met de 20 fr goud) Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 8 juli 2012 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ze = De Chinezen.
Als econoom zou het U toch moeten intrigeren dat China, India, Iran en Venezuela olie betalen met goud tegenwoordig? Als het dan zo waardeloos is, waarom plots die transacties buiten de Swift en buiten het $-systeem met WAARDELOOS goud ? Olie is ook waardeloos dus volgens onze econoom ? Out of the box denken werd niet aangeleerd bij De Grauwe Muis wellicht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Daar gaan Rusland en China voor zorgen. Ze gaan hun afzetgebieden hier niet laten vallen. Begin alvast maar al wat Chinees te leren. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=SKjpy...ature=youtu.be Tier 1 wil zeggen dat goud vrijwel als enige risicoloze asset wordt beschouwd momenteel. AAA Laatst gewijzigd door Gambassi : 8 juli 2012 om 20:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Neen !!
De lineaire stijging van de laatste 12 jaar zal namelijk parabolisch worden, is onze verwachting. Kent U de verhouding van de echte economie tov de uitstaande derivaten momenteel (uw papier vodjes met CDOots & CDSSen) ? Heeft U een idee wat de gevolgen van een renteverhoging op die derivatenbom kunnen zijn ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zolang de VS de opec kan overtuigen olie enkel in $ te verhandelen zal hun verval geleidelijk zijn. Soms wat rapper - soms wat trager. Neem daar nog eens bij dat in de VS al allerlei wetten gestemd en goedgekeurd zijn om quasi onmiddelijk een militaire dictatuur te kunnen installeren en dat ze puur militair nog altijd de onbetwiste supermacht zijn. Vergelijk met de EU - een samenvoegsel van landen die ecobnomisch allesbehalve 1 geheel vormen en dat momenteel eigenlijk enkel overleeft bij gratie van de gepercipieerde (<>reële) kracht van Duitsland... Als ik Duitser zou zijn dan zou ik mij voorbereiden om uit de eurozone te stappen. Hoe meer ik erover nadenk hoe logischer dit me lijkt. Het zal pijnlijk zijn voor Duitsland maar te prefereren boven ten eeuwigen dage samen met de paar redelijk geleide EU landen als Finland, Oostenrijk en NL de rest te subsidiëren. De dollar zal - verzwakt weliswaar - in 2013 nog bestaan. Of de euro in 2013 nog bestaat heb ik veel meer vragen bij. Als ik logisch redeneer dan zou ik als duitser in het geniep met de nederlanders, finnen en oostenrijkers overleggen om de euro te dumpen. Ook voor de andere euro landen zou dit een 'oplossing' zijn - dan kunnen die eindelijk doen wat ze al lang wensen, i.e. euro's bijdrukken �* volonté. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Omgekeerd ook : hoe meer Westerse kranten je leest, hoe dommer je (gehouden) wordt. De $ is 100 jaar oud. De gemiddelde leeftijd van wereldcurrencies is 80 jaar. Al ruim overtijd dus. Het € tijdperk moet nog beginnen ; Dit zijn kinderziektes. het einde zal onze generatie nooit meer meemaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wel goud/zilver kunnen zeker nog wat zakken. Als de crisis verslechtert zelfs naar $800 of zo, maar dit slechts voor een korte periode. Uwe fiat papieren winkel kan echter zakken naar nul, nada, zero. Als ik kijk naar hoe mijn familie, kennissen en vrienden de laatste 10 -15 jaar hebben gepresteerd op de beurs kom ik tot 1 constante: ze hebben allemaal veel geld verloren. De effectenbeurs = een creatie om je zuurverdiende spaarcenten snel te ontfutselen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, en een aandeel van Cisco gekocht in de jaren 80 was x800 zoveel waard in 1999. Dat maakt dat aandeel ook geen "rijkdomreserve-consolidator" of hoe jij dat ook wenst te noemen. Dat is gewoon een prijsverschil tussen twee datums in.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |