![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() vervolg... post 38 was het
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=38 aja, moest men het niet gelezen hebben dieselroetpartikels (van benzine is geen sprake... ![]() wordt qua gevaarlijkheid met asbest en arseen gelijkgesteld (in Wiki toch, met referte WHO) vooral als het om de kleinste of UFP gaat, wat men quasi nog niet kan meten. Dus eigenlijk hoe moderner de dieselmotortechniek is hoe kleiner de roetpartikels hoe gevaarlijker... dat de massa hoegenaamd veel verminderd door allerhande filters zegt hoegenaamd niets... want die UFP vliegen er los door... Citaat:
@ Aurora_Borealis, bedankt voor je post overigens, mooie uiteenzetting qua benzeen en ... Citaat:
VMM test daar de luchtkwaliteit daar zitten dus PAK´s (van verbrande Benzeen en andere HC) ook eigenlijk in of niet ? Ik heb trouwens de links gegeven in # post 33 # waar VMM speciaal die PAK´s onderzocht heeft in een andere studie, dus het zou me verwonderen dat ze daar in die studie geen rekening mee houden. # # Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 30 september 2012 om 19:24. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() 3e keer nahaken:
![]() Je wou het over PAK´s hebben, ik zei al eerder dat je bij PAK´s de extra PAK´s bij de *regeneratie van roet in de roetfilter wslk vergeet (*secundair emissie eigenlijk), roetfilters bestaan vanaf euro 4 bij middenklasse dieselwagens, en vanaf euro 5 bij alle dieselwagens, ondertussen rijden dus al redelijk vele diesels met roetfilter. *De roet met PAK´s moet er toch uit hé al dan niet voor een groot deel omgezet in CO2. Citaat:
Daarom dat ik altijd zeg dat een roetfilter een (poreus) doekje tegen het bloeden is. Een doekje dat > 300 x meer PAK´s vrijgeeft als het nabrand, als zonder doekje... Daarbij met doekje verbruikt een diesel tot 9 % meer (ook door/tijdens de naverbrandingen wegens veel rijker mengsel) 1. Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 30 september 2012 om 20:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
volgens deze link: Citaat:
ca 9 maand later heeft ADAC echter de nieuwe Audi A3 TFSI getest (post 38) en die haalde die Euronorm 6 wel gemakkelijk, of Partikelaantal (PN) 6x10_11 /km, dit zelfs bij strengere eigen metingen in de praktijk (dus niet die flauwe rollenbanktest) blijkbaar hebben enkele constructeurs hun benzinemotoren snel geoptimaliseerd bij hun nagelnieuwe modellen (via software motorelectronica (chiptuning) gaat dit relatief snel), dit door die terechte kritiek van ADAC. Citaat:
Wat dus helemaal niet moeilijk is te halen, de Audi A3 TFSI bewijst het. * Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 30 september 2012 om 22:33. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Er zijn wel degelijk PAK's die toxischer zijn dan benzo[a]pyreen. Zie onderstaande lijsten. Vooral de vrij zware PAK's zoals de isomeren van dibenzopyreen zijn toxischer (de PEF > 1, PEF van benzo[a]pyreen heeft als referentie 1). Ook de nitroPAK's, met 6-nitrochryseen op kop zijn nog een stuk kankerverwekkender dan benzo[a]pyreen.
Citaat:
Uitstoot van PAKs van een 1.9 CDi Euro4 motor met retrofitted DPF (dieselpartikelfilter, wall flow type) in NEDC rijcyclus. Onderstaande resultaten geven de PAK concentratie weer voor de filter (rode balken), de concentratie na de filter terwijl deze in filter-modus werkt (paarse balken) en de concentratie na de filter wanneer deze zich in regeneratiemodus bevindt (blauw). In regeneratie worden niet meer PAK's uitgestoten dan wanneer deze uitlaatgassen niet gefilterd zouden worden. Dat is zeker zo voor de eerder vluchtige PAKs (pyreen en fluoranteen en zo), voor de weinig vluchtige PAK's wordt al helemaal bijna niets uitgestoten tijdens regeneratie (er is geen benzo[a]pyreen uitstoot tijdens regeneratie). Wanneer de filter niet regenereert is de uitstoot aan PAK's ook significant lager (de meeste studies rapporteren max. 90 % verwijdering). Schijnbaar absorbeert de filter dan heel wat PAK's aan het opgevangen roet en met de huidige technologie van regenerern worden deze PAK schijnbaar voor een groot stuk verbrand (o.a. door toevoeging van regeneratiekatalysatoren zoals cerium aan de DPF). Volgende link is ook interessant, vooral sectie 2.2 ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
Maar ik had de links vergeten bij de andere Wiki-info (refs onderaan in Wiki) die veel recenter zijn. Blijkbaar bestaan er nog altijd "goede en slechte" roetfiltersystemen, "sommige" hebben schadelijke PAK-neveneffecten factor-xx, andere nauwelijks. Ik hoop ooit dat die slechtere systemen de wereld uit zijn, ook of ze duurzaam na xx.000 kms en naast het zo goed mogelijk filteren ook voldoende ontgiften... vbn. Citaat:
Citaat:
http://www.umwelt-campus.de/ucb/file...ten_Diesel.pdf moet ik nog nalezen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2012 om 17:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() vervolg:
Citaat:
PAK´s worden algemeen door de roetfilter voor 90% vermindert maar ook een deel in gevaarlijkere gentoxische Nitro-Paks omgezet. page 32 - 33 Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2012 om 18:51. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Citaat:
link Citaat:
Het gevolg is dat de spuitnevel uit veel kleinere druppeltjes bestaat (geeft kleinere roetdeeljes). Bovendien is de ontbrandingstijd veel korter van een recente diesel, aldus is er minder tijd voor agglomeratie van de dieselroetdeeltjes... het resultaat zijn veel meer kleinere (maar giftigere) roetdeeltjes, die ook niet meer zichtbaar zijn voor het naakte oog. Die oude walmende diesels produceerden roetdeeltjes die zo groot waren dat ze nauwelijks de bloedbaan konden binnendringen... de huidige diesels (en mss. ook benzinewagens - zie eerder post) produceren dermate fijn stof dat rechtsreeks de bloed/brein-barrière doordringen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
Voor de DI-benzines is idd nog verder labo-onderzoek nodig vooral naar de toxiteit van hun ultrafijne roetdeeltjes en aromaten en PAK´s, ik denk dat daar veel verbetering te halen is in de techniek/design van de verbrandingsruimte (betere mengeling, betere verstuiving) zie bvb link benzinemotor onderaan. Ook als men de brandstof zelf aanpakt vbn http://nl.wikipedia.org/wiki/Alkylaatbenzine http://en.wikipedia.org/wiki/Flexible-fuel_vehicle Citaat:
De Euronormen voor klassieke moderne DI-benzines euro 6 qua aantal UFP (PN) en ook massa (PM) zijn veel te laks #, er is helemaal geen reden die 3 jaar lang minder streng te maken (respijt) als die van Euro 6 diesel, maar ik vrees dat die euronormdata niet meer gaat of kan veranderen, alhoewel men nu al bewezen heeft dat die nu al gemakkelijk te halen zijn (strengere praktijktest ADAC als Euronorm 6 ! bij nieuwe audi A3 1,8 TFSI benzine, ook volgas en tot 130 kmh: http://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest_neu_2012_118924.pdf ), dus ze kunnen voor een DI benzine zelfs ruim strenger (al in 2014) als de euronorm 6 (PN en PM) voor diesels. Die NOx-filters zal voor de meeste diesels verplicht worden om vooral de NOx-grens van Euro 6 te halen, of ze moeten ongeveer volgende techniek toepassen: http://www.mazda.com/mazdaspirit/sky...kyactiv-d.html Ook bij de DI benzinemotor is opmerkelijk, wie had ooit gedacht dat een diesel en benzine dezelfde compressieverhouding (14:1) kunnen hebben ? http://www.mazda.com/mazdaspirit/sky...kyactiv-g.html # zelfs ADAC-experten vinden dat: ![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2012 om 22:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() vervolg hier moet ik mezelf verduidelijken:
Citaat:
In elk geval worden die UFP metingen niet statistisch opgevolgd (nog te weinig meters en-of verspreiding) In elk geval stoten diesels en DI benzines en andere (LPG/CNG) hier steeds meer van uit naarmate de motortechniek "verbeterd" ttz "relatief zuiniger wordt". Maar of dit beter is voor de gezondheid ? Integendeel zou het wel kunnen zijn...: PM 10 en PM 2,5 worden steeds minder gemeten maar vooral PM10 (ook PM2,5 maar minder) is dan ook de verkeerde maat en totaal achterhaald als het om schadelijkheid gaat ttz het veel dieper indringen in het lichaam. Overigens is de tekst (en ref 13) ook gewoon via Wiki te vinden: Citaat:
ook: Citaat:
http://project.geluidsnet.nl/ufp/ het is duidelijk dat de gelijktijdig plaatsvindende -nog recente fijnstofmeting PM10/2,5*- TEOM bijna nietszeggend (rode kleur) is vergeleken met de UFP-meting (blauwe kleur), kijk vooral op het grafiekverloop piekuren tussen 8 en 10 uur en verder; als men de muiswijzer op het grafieklijn legt kan men de waarde van het fijnstof naargelang fijnheid aflezen, en vooral het enorme verschil in evolutie tussen de twee: 33628,4 aantal UFP/cm³ tussen 8h40 en 8h50 24412,3 aantal UFP/cm³ tussen 9h20 en 9h30 = - 27,4 % daling over die periode 22,5 µgr/m³ TEOM tussen 8h40 en 8h50 8,8 µgr/m³ TEOM tussen 9h20 en 9h30 = - 60,9 % daling over dezelfde periode ![]() *(TEOM-meting is PM 10/2,5 of massa aan deeltjes grootteorde < 10/2,5 µmeter, naargelang geplaatste inlaat: http://mp.nl/publications/vvv/Meetap...M+P%202011.pdf Maar nu komt het.... - Tussen 10h20 en 11h20-11h40 was er ook een significante stijging bij UFP van 15598 -> ~ 23000 UFP-deeltjes waar de TEOM massa-meting tezelfdertijd zelfs daalde van 16,7 naar 11,2 µgr/m³. ![]() Dus we kunnen zeggen -zoals de NL-media zegt hierboven - dat die massametingen totaal onvoldoende zijn (hoogstens aanvullende waarde) als het om de relatieve gevaarlijkheid gaat van het vooral schadelijke ultrafijnstof. (dat van verbranding van eenderwat => de enorme piek tussen 19h20-19h50 was een vrachtwagenbrand, daar kwamen beide pieken ook niet exact overeen waar de grote-deeltjespiek al bijna terug gehalveerd was stond de UFP ´deeltjes pas op zijn piek, eerst de grote brokken fijnstof na verbranding en bij intensere brand de veel kleinere UFP ? )
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 oktober 2012 om 11:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Het zou dus beter zijn om al die gesofisticeerde uitlaatgaszuiveringssystemen gewoon van de motor af te gooien. Veel gezonder en veel goedkoper. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
Niemand heeft in de 21e eeuw echt een dieselpersonenwagen nodig om van A naar B te rijden. Alle automerken hebben genoeg zuinige benzines en benzinehybrides en E-auto´s in hun wagenpark (elk type model**), ook CNG-auto´s niet vergeten. ** merken van "A tot Z" of van Alfa Romeo tot VW, kies diesel of benzine per model: http://www.adac.de/_mmm/pdf/b-d-vgl_47090.pdf http://www.bloomberg.com/news/2014-0...n-beijing.html Tja... ![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2014 om 17:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
|
![]() In Antwerpen zijn de resultaten van het airbezen project er. https://www.uantwerpen.be/nl/onderzo...cten/airbezen/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarbij kan men met CNG-bussen UFP véél meer verminderen (meer als 80 % minder) én NOx en CO2 nog extra verminderen tov de vervuilendste busbrandstof: de dieselbus. Bij fijne roetpartikels is er namelijk relatief weinig verschil -in aantal - in grensuitstoot tussen Euro5 (geen aantal voorzien) en Euro6, wel vooral bij NOx. http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasno...se_.3E_3.2C5_t 3 jaar geleden voorbeeld metropool Los Angeles Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2014 om 20:01. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
|
![]() Dus niet alleen de stoutje autootjes he
![]()
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() vb Hoofdveroorzakers van vooral PM 10 of de "verkeerde" maat:
Citaat:
![]() Of toch een hint: Citaat:
![]() Citaat:
# http://www.informatie.binnenvaart.nl...nerbinnenvaart # [14] #: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2014 om 23:06. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.534
|
![]() Citaat:
Automobilisten zijn moordenaars. De uitlaat naar binnen nu!
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
Die WHO normen zijn idd nog altijd een lachertje (euh compromis) als het om de schadelijkheid-giftigheid van ultrafijnstof én NOx gaat (want het is altijd beide tesamen wat uit de uitlaat komt, klit gewoon aan mekaar en de PAKs komen daar ook nog bij, ook de giftige Nitropaks bij naverbranding) Feit: - de WHO heeft nog altijd geen ultrafijnstofgrens voor PM 0,1 roetdeeltjes, de kleinste maat voor hun fijnstofgrens is PM 2,5 of 25 maal groter in diameter. Daarbij stoten moderne fossiele voertuigen voor 80% PM 0,1 uit... PM 0,1 wordt helemaal niet gemonitord op grote schaal, wat men niet weet niet deert? ![]() Uw artikel toch even plakken: (eigenlijk zouden alle voetgangers en fietsers en ja zelfs iedereen ook die in de wagen met zo een speciaal masker kunnen rondlopen of -rijden, ja zelfs slapen... Citaat:
Citaat:
Ex-VW Chef Winterkorn bvb riskeert 25 jaar bak indien D hem uitlevert aan de USA. Andere zoals Stadler (Audi) en consoorten leiden nog altijd autocontructeurs in Europa. Manipulation by Europe... ach unsere Bobos wissen zuviel... https://www.focus.de/finanzen/news/d...d_8912039.html Ben benieuwd wat de Duitse of Europese rechtspraak gaat beslissen als die miljoenen dieselgedupeerden gelijk gaan krijgen in hun rechtszaak tegen die constructeurs. Toch als ze het voor het gerecht trekken. In juni onlangs waren er rechtszaken ook tegen Daimler die gewonnen werden, voor dezelfde redenen als tegen VW: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2018 om 10:08. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.931
|
![]() Citaat:
Ik heb die posts hiervoor zelf niet meer gelezen. Weer veel kopieer en plakwerk van nutteloze informatie. Maar de politiek heeft weer iets extra om de mensen nog meer centen uit hun zakken te halen. Soms heb ik heimwee naar 20 jaar geleden. Toen was er nog geen gezever over al die pietluttigheden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.694
|
![]() Amai, ik wist niet dat de camion al 2000 jaar oud is!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Electrische vrachtwagens zijn er sinds 2014, weliswaar op zeer kleine schaal en regionaal verkeer. Er komen er steeds maar bij.
Nog pakweg 10 jaar zie je wslk geen fossiele vrachtwagen meer in stadsverkeer. Toch eens wakker worden. ![]() Je moogt wikipedia gebruiken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_vrachtwagen https://de.wikipedia.org/wiki/Elektrolastkraftwagen https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_truck Ik zie de volgende 10 jaar het logistiek verkeer evolueren naar grote logistieke centra /verdeelpunten (bvb Venlo) langs snelwegen van waaruit de regionale vrachtwagens dan electrisch rijden naar de bestemming. Dieselvrachtwagens leveren enkel dan nog over lange afstanden (en 90% snelweg) En als er dan genoeg batterijen geproduceerd worden gaan die deels ook op electrisch rijden, want meer winst door beter rendement ttz minder verbruikskost en minder onderhoudskosten. Geen diesel en geen adblue meer. Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2018 om 13:10. |
![]() |
![]() |