Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 1 oktober 2012, 10:57   #1
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard Ze meent het!

Citaat:
HASSELT - ‘Na het drama op Pukkelpop is het blijven stormen', zegt de Hasseltse burgemeester Hilde Claes. Ze vecht voor het behoud van haar sjerp.

‘Dat is echt niet mooi van u', zegt Hilde Claes, burgemeester van Hasselt, lachend. Op het kopje koffie voor onze neus staat in sierlijke letters ‘Hasselt (h) eerlijke stad'. ‘Neen, die kopjes zijn niet gemaakt na de hele affaire die er bij de Hasseltse politie is geweest. Wij steunen de eerlijke handel. Wij kopen al onze producten bij de wereldwinkel.' Maar de zogenaamde Hazodi-affaire blijft Claes achtervolgen. Na haar doortastende en meelevende optreden bij de ramp op Pukkelpop, nu ruim een jaar geleden, dachten haar politieke tegenstanders dat de huidige campagne overbodig zou zijn. ‘Ik heb toen onmiddellijk gezegd tegen mijn medewerkers: pas op, ze gaan mij van mijn voetstuk proberen te stoten. En dat is ook wat er is gebeurd.'

Een nieuwe Panorama-uitzending over de hele Hazodi-affaire lag klaar, maar wordt niet uitgezonden. Sommigen zien in die beslissing de hand van minister van Media Ingrid Lieten (SP.A), een partij- en gouwgenote.

‘Het stopt echt niet hé. Als vier of vijf hoofdredacteurs bij de VRT zeggen dat er onvoldoende elementen waren om een nieuwe reportage te maken en ze expliciet ontkennen dat er enige beïnvloeding was, wat kan ik dan nog meer zeggen? Ik heb samen met de korpschef en onze raadsman drie uur samengezeten met de makers van de eventuele vervolgreportage en onze raadsman heeft nadien nog eens vier uur met hen gepraat. We hebben alles op tafel gelegd wat we kunnen op tafel leggen.'

‘Maar dat neemt niet weg dat die eerste Panoramareportage mijn ogen heeft geopend. Ik was als eerste, na tien jaar, de problemen bij de politie aan het aanpakken. Maar het had doortastender gekund en daarvoor heb ik mij verontschuldigd. Maar na de reportage hebben we twee tandjes bijgestoken. Vergeet niet dat 99 procent van het korps altijd zuiver is geweest. Onze nieuwe korpschef wordt trouwens nu door andere korpsen gevraagd om te spreken over integriteit.'

Maar er wordt u verweten het verslag van iForce, dat de hele affaire onderzocht, geheim te houden.

‘Iedereen was zogezegd rot, en daarom hebben we een onafhankelijk bureau ingeschakeld om de hele affaire te onderzoeken. En dat resultaat was niet zo zwart-wit als iedereen had gedacht. Bleek dat niet alleen de korpschef zichzelf onterechte vergoedingen had toegekend, maar ook een aantal klokkenluiders zelf schuldig was aan wat ze aanklaagden. Dat verslag is besproken en goedkeurd door de voltallige politieraad. Maar dat verslag op straat gooien kan niet, want dan hypothekeren we de juridische procedure waartoe de politieraad beslist heeft.'

De klokkenluiders zwaaien met interne politierapporten om hun onschuld te bewijzen.

‘Wij hebben die rapporten niet en bij ons weten zijn er ook geen rapporten die handelen over de periode 2000-2002. Dat is het ogenblik waarop de politiehervorming plaatsvond en iForce na een grondig onderzoek de onregelmatigheden heeft vastgesteld. Die waren heel subtiel verborgen.'

Ook de aanwezigheid van Beerschot-doelman Stijn Stijnen op uw lijst veroorzaakte heel wat beroering. Zijn aanwezigheid op uw lijst zou een wederdienst zijn voor de redding van ‘zijn' voetbalclub in Hasselt.

‘Het is altijd moeilijk om je te verdedigen tegen beweringen. De zaak-Stijnen is echt tegen mij gebruikt om mijn naam te bezoedelen. Het schepencollege heeft unaniem beslist om de voetbalclub te redden. Je kan toch niet zomaar driehonderd jeugdspelertjes op straat zetten? Voor elke andere sportclub hadden we hetzelfde gedaan.'

Het is toch vreemd dat Stijnen, die heeft toegegeven lid geweest te zijn van N-VA, plots op uw lijst Helemaal Hasselt staat.

‘Ik vind dat niet. Bij lokale verkiezingen speelt ideologie bijna niet. Mensen stemmen op mensen waarin ze vertrouwen hebben, en die het beste met de stad voorhebben. Stijnen is zo iemand.'

Ivo Belet (CD&V), uw uitdager voor de burgemeesterssjerp, verweet u zelfs een schijn van corruptie.

‘Dat heeft mij geschokt. Belet is geen politicus van het zevende knoopsgat. Een Europees parlementslid mag wel weten wat de term corruptie betekent. Het dossier is unaniem goedgekeurd in het schepencollege en in de gemeenteraad heeft hij het mee gestemd. Stop eindelijk toch eens met dat modder gooien. Ik stel alleen maar vast dat die beschuldigingen meer en meer aan heel Hasselt en zijn inwoners kleven. De stad verdient dat niet. Ik roep Belet op om eindelijk de belangen van Hasselt te behartigen als hij echt de ambitie heeft om burgemeester te worden. Ik neem aan dat hij Hasselt ook een mooie stad vindt en de ambitie heeft om haar voort uit te bouwen. Dan is hij niet goed bezig. Ik heb altijd gezegd dat de CD&V-schepenen uitstekend werk hebben geleverd en hij geeft ze een draai om de oren.'

Wat verwacht u eigenlijk van de verkiezingen?

‘Ik heb er het volste vertrouwen in, maar verwacht niet dat we nog een absolute meerderheid kunnen halen. Ik hoop de grootste te zijn en dan een coalitie te vormen met iemand die mee wil bouwen aan de stad. Iemand die positief naar de stad kijkt. Er komt zeker geen afspiegelingscollege meer. Het heeft veel goede dingen gedaan, maar als ik hoor dat het geassocieerd wordt met een ons-kent-ons-mentaliteit, wil dat zeggen dat de burger er geen vertrouwen meer in heeft. Mensen moeten vertrouwen hebben in hun beleidsvoerders.'
http://www.standaard.be/artikel/deta...20930_00317259

Kritiek op haar beleid is dus niet toegestaan.

Laatst gewijzigd door Maikel Joosten : 1 oktober 2012 om 10:58.
Maikel Joosten is offline  
Oud 1 oktober 2012, 11:08   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik snap eigenlijk niet dat die uberhaupt nog stemmen gaat halen. Die Panorama reportage was gewoon vernietigend voor haar en heel dat zaakje met Iforce stinkt. Hoe kan dat bedrijf nu ooit onpartijdige resultaten presenteren. Ze werden betaald door Claes. Te gek voor woorden eigenlijk. Stevaert, Claes. En de mensen daar blijven gewoon SP.A stemmen. Doet mij sterk denken aan de toestanden in Charleroi.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 1 oktober 2012, 11:25   #3
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Wat een nip
Oud 1 oktober 2012, 13:56   #4
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar speelt het spelletjhe van de verschillende cliques al lang. Ook de klagers zouden bepaalde boter op het hoofd hebben (niemand echt onschuldig dus) maar gewoon langs de verliezende kant gestaan hebben van interne machtstrijdjes en als revenge het deksel van de beerput hebben gelicht... Klaarblijkelijk wist Herman Reynders de santenboetiek onder controle te houden en is de boel pas echt ontspoort toen Claes - die van toeten of blazen wist (gebrek aan dossierkennis) - burgemeester werd en zich volledig door een clique liet inpakken.
Wiley E Coyote is offline  
Oud 1 oktober 2012, 19:38   #5
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik snap eigenlijk niet dat die uberhaupt nog stemmen gaat halen. Die Panorama reportage was gewoon vernietigend voor haar en heel dat zaakje met Iforce stinkt. Hoe kan dat bedrijf nu ooit onpartijdige resultaten presenteren. Ze werden betaald door Claes. Te gek voor woorden eigenlijk. Stevaert, Claes. En de mensen daar blijven gewoon SP.A stemmen. Doet mij sterk denken aan de toestanden in Charleroi.
Limburgers houden van hun maffiabazen, net zoals de Luikenaars of Karolingers.
fonne is offline  
Oud 1 oktober 2012, 19:42   #6
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb samen met de korpschef en onze raadsman drie uur samengezeten met de makers van de eventuele vervolgreportage en onze raadsman heeft nadien nog eens vier uur met hen gepraat.
Hallo? Zeven uur hebben ze de VRT moeten bedreigen voor ze overstag gingen?
fonne is offline  
Oud 2 oktober 2012, 17:17   #7
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Als ik de Hasselaars hier op bureau vraag op wie ze gaan stemmen kijken ze eens naar de grond en zeggen ze "Nuuh jaaaah. Daahat weeetiek noch niet zheeker". Maar als je dan doorvraagt: SPa, want een of ander familielid is daarbij of zoiets.

Ogen dicht, broek af, enkels vastpakken en dromen van dat Limburggevoel
Klein Licht is offline  
Oud 2 oktober 2012, 20:08   #8
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft kan Limburg in de toekomst tot Wallonie behoren.
Oud 2 oktober 2012, 20:38   #9
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht

Over mijn lijk!
Oud 5 oktober 2012, 06:24   #10
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Limburgers in het vizier ?

Geen probleem, geef Limburg BE en NL gewoon terug aan Liège.
Henri1 is offline  
Oud 5 oktober 2012, 07:06   #11
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Dan heb ik slecht nieuws voor je: het doel van de Franstalige politici is Vlaams-Brabant bij hun rijkje te voegen, niet Limburg.
SDG is offline  
Oud 5 oktober 2012, 07:59   #12
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Met Maastriech als hoofdstad?
fonne is offline  
Oud 5 oktober 2012, 08:42   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Zou jij dat een wenselijk scenario vinden ?

Zo neen, waarom suggereer je het dan ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be