![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een andere reden waarom ik twijfel aan de oprechtheid van het regime van Colombia in deze onderhandeling is de weigering om een staakt het vuren in te voeren. Dat lijkt me toch een basisvoorwaarde om de 'goede wil' te tonen.
Maar Santos zegt zopas: Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 oktober 2012 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met de maffia onderhandel je ook niet!
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je hebt hier een typisch Zuid-Amerikaans koningsgambiet. Werp even een snell blik in de geschiedenis van Mexico en je ziet dat opstandelingen en overheid elkaar blijvend bestrijden.
Het gelijk en het ongelijk is over beide partijen evenredig verdeeld, dat houdt de zaak weliswaar in evenwicht (tot zo lang het duurt) en gezien de corruptie binnen het leger en de weerstand die ook de drugsbaronnen tegen het leger bieden, maakt de overheid redelijk kansloos (op korte termijn). De Oslo manoeuvre is dan ook een uiterst gevaarlijke onderneming voor het FARC. Farc deelnemers kunnen te allen tijde worden aangehouden en vastgezet, ongeacht welke vrijgeleide of garanties ooit. De meest onbetrouwbare partners in dit verhaal zijn de Colombiaanse overheid en die van de VS. Ik zou gewoon niet gaan.
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Santos heeft inderdaad niet veel motivatie om te onderhandelen met de FARC, die het perfecte excuus zijn voor een voortdurende regimerepressie, en tegelijk vormen de FARC militair geen bedreiging voor het regime. De enigste motivatie die ik eventueel zie is een ontmanteling van de FARC als tussenstap naar een militair conflict met Venezuela. Indien de VS via Colombia Venezuela zouden pogen aan te vallen zal Venezuela de FARC beginnen bevoorraden namelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Drughandel is big business zowel voor de Guerrilla als voor de paramilitairen en de oligarchie. Niemand die er aan denkt de handel te stoppen, wel om de plaats van de ander in te nemen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 oktober 2012 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Zo ver heb ik niet na kunnen denken omdat ik niet of nauwelijks op de hoogte ben met de huidige politieke situatie aldaar.
Wat zou de motivatie van Colombia moeten zijn om Venezuela aan te vallen? Zijn er grensgeschillen? Ik snap best wel dat de olie aantrekt als een magneet, en dat de VS huilend staan te springen om mee te doen. Dat behoeft geen nadere toelichting. Ten deze kent de VS geen enkele moraliteit - nooit gehad ook.
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Drughandel kan gebruikt worden als excuus om een escalerend grensconflict te creëren. Vergeet niet dat de VS een tijdje terug een verdrag ondertekende met Colombia over de uitbouw van 7 militaire basissen (allen gelegen tegen die grens als ik me niet vergis).
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 oktober 2012 om 15:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() De VS met militaire bases in Colombia? Onder de zgn noemer "Drugsbestrijding"? En dat wordt dan met behulp van militaire middelen doorgevoerd?
Nee, dit zie ik meer als een dekmantel-operatie 1) om zelf de drugsbevoorrading van en naar de VS in handen (van de politiek) te krijgen en 2) een oorlog met Venezuela uitlokken om hun olievelden te naasten. De omzet van de drugsbaronnen in de VS grenst aan cosmische waarden. Ik weet, en ben er van overtuigd, dat heel veel politici met drugs-en maffia geld worden gefiancierd. Het credo in de VS is "pecunia non olet" vrij vertaald betekent dat "de herkomst van het geld stinkt niet".
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Amnesty International (2012):
Citaat:
In het licht van deze misdaden is de focus op het lidmaatschap bij de FARC van een of andere Nederlandse echt bijzaak. De media zouden er beter aan doen eens een genuanceerd en globaal beeld te schetsen van het conflict en de oorzaken ervan in plaats de kant van het regime te kiezen, zoals nu gebeurt. Ik kan wel begrijpen dat men niet graag naar de oorzaken kijkt, om niet het rot eigen boezem te moeten onder ogen zien. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 oktober 2012 om 15:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Mijn stdiegenoot waarmee ik op kamers zat, kwam uit Chili. Zijn vader had een busmaatschappij en hij behoorde dus niet tot de meest linkse personen. Hij was van Duitse afkomst en zijn grootouders waren al vroeg geemigreerd.
Ik hoorde al die verhalen over Allende en de grote invloed van de VS en hun multi' s op het sociale leven. Het gaat daar uitsluitend om geld en macht en vice versa. Eigenlijk een maatschappij die niet zoveel anders is dan in de VS, met nauwelijks aanwezig een middenstand. Het is of heel rijk, of heel arm. Met zo' n cultuur valt niets te beginnen. Niet linksom en niet rechtsom. Pancho Villa was ontzettend teleurgesteld in Juarez, die hij als zijn voorvechter zag. Toen Juarez eenmaal president werd, werd het jasje omgekeerd en begon het spel van voren af aan. Waaraan ligt het? Hebben de Spanjaarden daar een beestachtige nalatenschap neergelegd? A la Torquemada? Waar komt die hang naar corruptie vandaan? Die je feitelijk ook in de VS ziet, waar maar weinig ambtenaren en politici onomkoopbaar zijn.
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien is het wel een luxe om niet corrupt te hoeven zijn. Als overleving telt wordt moraal overboord gezet. De (Latijns) Amerikaanse elites zijn veroveraars zonder veel ethiek, zonder verantwoordelijkheidsgevoel naar de have nots toe. Het negatief voorbeeld dat ze geven herhaalt zich op alle niveaus. De strijd tegen de corruptie dient aan de top te beginnen. Anders is het dweilen met de kraan open. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 oktober 2012 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Repressie heeft nu eenmaal zijn gevolgen voor de machthebbers. Gelukkig maar want anders zaten we inderdaad nog in het tijdperk van de openlijke slavernij. Dat ik respect heb voor mensen die vreedzaam protesteren wil niet zeggen dat ik onbegrip heb voor degenen die een oog om oog mentaliteit erop na houden. Des mensen allemaal. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 oktober 2012 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U bent van het extreemste dat er te vinden is op dit forum..een aanfluiting voor het democratisch gesternte waar u onder geboren bent.. zum kotsen! Ik heb alleen begrip voor de legale democratische vormen van geweld : zelfverdediding en binnen een onweerstaanbare drang... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 oktober 2012 om 19:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
begrip voor die mensen ?..alleen te vinden in walgelijke links-anarchistische extremistische middens...niet bij normale mensen.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 16 october 2012. Het leger schiet weeral op boeren in Colombia:
Citaat:
De boerenorganisatie vraagt om een reactie van de internationale gemeenschap...maar helaas die kijkt zoals steeds de andere kant op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Si ordeno asesinar a Cano de las FARC, ¿No pensará lo mismo con la Comisión en Noruega? Als hij (President Santos) de moord op Cano van de FARC beval, denkt hij dan niet hetzelfde te doen met de commissie in Noorwegen? (artikel in het Spaans) |
|
![]() |
![]() |