Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten Anti-Belgen zich onthouden bij de Federale Verkiezingen?
Ja 14 33,33%
Neen 28 66,67%
Anders (verklaar) 0 0%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2012, 14:28   #21
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _arthur_ Bekijk bericht
Wat je in feite wil is een linkse partij met de vlaamse onafhankelijkheid als programmapunt.
Begin er dan een! Niemand houdt je tegen.
Ik wil dat niet. De Vlaamse Onafhankelijkheid is partij-overschrijdend. Wat er moet komen, dat is een tijdelijk politieke alliantie die de Vlaamse Onafhankelijkheid REALISEERT, waarna ze kan ontbonden worden en het partijpolitieke spel binnen Vlaanderen terug zijn normale gang gaat.

Een kern van zulke alliantie kan de N-VA & VB vormen. Maar links en centrum moet zich dan niet laten kennen en toetreden....Er moet een onderhandelaar aangeduid worden om deze alliantie te verwezenlijken. Ondertussen kunnen de kiezers zich onthouden op de Federale verkiezingen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 oktober 2012 om 14:29.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 14:30   #22
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Moeten anti-Vlamingen zich dan voortaan ook onthouden bij de Vlaamse verkiezingen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Off topic.

Open daar zelf een draad over
Rake opmerking , die precies in deze topic past omdat hij de onzin ervan aantoont.

Laatst gewijzigd door Anselmo : 31 oktober 2012 om 14:32.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 14:31   #23
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Anselmo : 31 oktober 2012 om 14:32.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 14:31   #24
_arthur_
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik wil dat niet. De Vlaamse Onafhankelijkheid is partij-overschrijdend. Wat er moet komen, dat is een tijdelijk politieke alliantie die de Vlaamse Onafhankelijkheid REALISEERT, waarna ze kan ontbonden worden en het partijpolitieke spel binnen Vlaanderen terug zijn normale gang gaat.

Een kern van zulke alliantie kan de N-VA & VB vormen. Maar links en centrum moet zich dan niet laten kennen en toetreden....Er moet een onderhandelaar aangeduid worden om deze alliantie te verwezenlijken. Ondertussen kunnen de kiezers zich onthouden op de Federale verkiezingen.
Waarom moeten de kiezers zich onthouden? Stuurt voor stemmen voor een partij die de vlaamse onafhankelijkheid wil geen veel sterker signaal?

(Retorische vraag! Natuurlijk is dat zo. Er is geen enkele goede reden om niet gaan te stemmen.)
_arthur_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 14:32   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Razke opmerking , die precies in deze topic past omdat hij de onzin ervan aantoont.
Rake opmerking (van mij, niet van jou)
Oud 31 oktober 2012, 14:33   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom moeten de kiezers zich onthouden? Stuurt voor stemmen voor een partij die de vlaamse onafhankelijkheid wil geen veel sterker signaal?

(Retorische vraag! Natuurlijk is dat zo. Er is geen enkele goede reden om niet gaan te stemmen.)
Rechts kaapt de Vlaams-Onafhankelijke issue. Maar alleen gaan ze ook NIETS bereiken
Oud 31 oktober 2012, 14:36   #27
eno2
Banneling

Standaard

Als je niks wil te maken hebben met België en tegen zijn bestaan bent, moet je er ook Federaal niet voor gaan stemmen, dat is maar eerlijk én logisch én consequent. Laat staan meewerken aan België door in allerlei verkiesbare plaatsjes te gaan zitten.
Oud 31 oktober 2012, 14:49   #28
stuyckp
Banneling

Standaard

Niet gaan stemmen of blanco stemmen is een stem voor de meerderheid.
Ik vind deze strategie, omdat je denkt dat de politici wakker gaan liggen van blanco stemmen, het vertegenwoordigt immers geen lege zitjes, ongelooflijk achterlijk. Alleen iemand die niets van het politieke bestel in België kent kan met zo'n kwakkel komen.
Er is wel degelijk nood aan een links georienteerde separatistische partij of laat het er eentje zijn die ook een confederatie nastreeft of een veel verder geevolueerde vorm van een federaal model. Maar helaas heeft het verleden uitgewezen dat die de kiesdrempel niet haalt.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 14:50   #29
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je niks wil te maken hebben met België en tegen zijn bestaan bent, moet je er ook Federaal niet voor gaan stemmen, dat is maar eerlijk én logisch én consequent. Laat staan meewerken aan België door in allerlei verkiesbare plaatsjes te gaan zitten.
Neen, dat is ongemeen achterlijk. Net als deze draad.
Het is misschien eerlijk, maar onlogisch in ons politiek bestel, en compleet debiel omdat je daar zeker niets mee gaat bereiken.
Oud 31 oktober 2012, 14:51   #30
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Rake opmerking (van mij, niet van jou)
Neen, mijn beste uw opmerkingen raken kant nog wal.
Oud 31 oktober 2012, 14:54   #31
_arthur_
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Rechts kaapt de Vlaams-Onafhankelijke issue. Maar alleen gaan ze ook NIETS bereiken
Neen, het is een van de programmapunten van sommige rechtse partijen.
Ze kapen helemaal niets. Niemand (ook niet die rechtse partijen) zegt dat je niet links kan zijn en voor de vlaamse onafhankelijkheid kan zijn.

Rechts kaapt de vlaamse onafhankelijkheid niet meer of minder dan dat links de groene zaak kaapt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Totale nonsens natuurlijk. Je kan je perfect laten verkiezen binnen een instelling om met als programma de afschaffing van de instelling. Perfect democratisch.
Wat jij voorstelt wil zeggen dat (jouw zogenaamde) 'anti-belgen' maar gewoon moeten zwijgen. Hoe moeten ze dan krijgen wat ze willen? Een geweldadige revolutie? Over oneerlijk gesproken...

Niet alleen dat, je gaat ook voorbij aan het feit dat zowel N-VA als VB een breder programma hebben dan alleen maar de vlaamse onafhankelijkheid.
Oud 31 oktober 2012, 14:56   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Niet gaan stemmen of blanco stemmen is een stem voor de meerderheid.
Ik vind deze strategie, omdat je denkt dat de politici wakker gaan liggen van blanco stemmen, het vertegenwoordigt immers geen lege zitjes, ongelooflijk achterlijk. Alleen iemand die niets van het politieke bestel in België kent kan met zo'n kwakkel komen.
Er is wel degelijk nood aan een links georienteerde separatistische partij of laat het er eentje zijn die ook een confederatie nastreeft of een veel verder geevolueerde vorm van een federaal model. Maar helaas heeft het verleden uitgewezen dat die de kiesdrempel niet haalt.
Jouw voorstel is dus even zinloos als de zinloosheid die je mijn voorstel toebedeelt. Je moet wel veel schrik hebben van het mogelijke stemverlies...

Ik ben Anti-Belg en stem niet meer binnen Belgische structuren. Punt.
En ik wil ook niet dat Anti-Belgen binnen Belgische structuren functioneren.

Daar panikeer jij natuurlijk van. Van binnenuit splitsen gaat niet, omdat we in rechts-linkse lijnen opgedeeld zitten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 oktober 2012 om 14:58.
Oud 31 oktober 2012, 15:00   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Neen, dat is ongemeen achterlijk. Net als deze draad.
Het is misschien eerlijk, maar onlogisch in ons politiek bestel, en compleet debiel omdat je daar zeker niets mee gaat bereiken.
Jij gaat ook niets bereiken. Er is een tijdelijke vereniging van Vlamingen nodig om Vlaanderen Onafhankelijk te krijgen

Ik noem je niettemin wel niet achterlijk, hoewel jij ook niets gaat bereiken.
Daar ben ik te beleefd voor.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 oktober 2012 om 15:01.
Oud 31 oktober 2012, 15:01   #34
_arthur_
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Van binnenuit splitsen gaat niet, omdat we in rechts-linkse lijnen opgedeeld zitten.
Hier zit je in feite te beweren dat over recht/linkse grenzen heen samenwerken om 1 punt waar je akkoord over bent uit te voeren.
Met andere woorden, een coalitie tussen linkse en rechtse partijen kan niet bestaan.

Oefening voor de lezer: noem 1 land, 1 regering met zo'n coalitie.
Oud 31 oktober 2012, 15:03   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Rechts kaapt de vlaamse onafhankelijkheid niet meer of minder dan dat links de groene zaak kaapt.
Dus helemaal
Oud 31 oktober 2012, 15:05   #36
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Hier zit je in feite te beweren dat over recht/linkse grenzen heen samenwerken om 1 punt waar je akkoord over bent uit te voeren.
Herformuleer in goed Nederlands aub
Citaat:
Met andere woorden, een coalitie tussen linkse en rechtse partijen kan niet bestaan.

Oefening voor de lezer: noem 1 land, 1 regering met zo'n coalitie.
Herlees mijn post over een tijdelijke vereniging van Vlaamse partijen voor Onafhankelijkheid.

Via de normale partijpolitiek zal het nooit lukken
Oud 31 oktober 2012, 15:08   #37
_arthur_
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Herformuleer in goed Nederlands aub
Hier zit je in feite te beweren dat over recht/linkse grenzen heen samenwerken om 1 punt waar je akkoord over bent uit te voeren onmogelijk is.

Citaat:
Herlees mijn post over een tijdelijke vereniging van Vlaamse partijen voor Onafhankelijkheid.
Heet zo'n tijdelijke vereniging niet een 'coaltie'? En dat plan een een 'regerinsakkoord'?

Citaat:
Via de normale partijpolitiek zal het nooit lukken
Heb je daar enig bewijs voor? Ik mis een argumentatie voor dit punt.

Laatst gewijzigd door _arthur_ : 31 oktober 2012 om 15:12.
Oud 31 oktober 2012, 15:12   #38
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Hier zit je in feite te beweren dat over recht/linkse grenzen heen samenwerken om 1 punt waar je akkoord over bent uit te voeren onmogelijk is.
Dat lijkt me wel ja. Tenzij er een tijdelijke alliantie gevormd kan worden onder een aantal Vlaamse partijen van rechts en midden en links. Tijdens die tijdelijke alliantie zouden de kiezers zich federaal kunnen onthouden van stemmen. Anti-belgische partijen zouden zich federaal ook wel eens mogen terugtrekken, als ze consequent wilden zijn...

(je zin is nog niet makkelijk leesbaar)

Aangevuld:
Citaat:
Hier zit je in feite te beweren dat over recht/linkse grenzen heen samenwerken ,om 1 punt waar je akkoord over bent uit te voeren , onmogelijk is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 oktober 2012 om 15:17.
Oud 31 oktober 2012, 15:13   #39
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Heb je daar enig bewijs voor? Ik mis een argumentatie voor dit punt.
Het is in het verleden nooit gelukt en volgens mij in de toekomst ook onmogelijk. Ik kan dat laatste natuurlijk nooit bewijzen.
Oud 31 oktober 2012, 15:21   #40
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Het eenvoudigste is een referendum, dat men echter alleen maar om de 10 jaar mag inrichten - mijn pronostiek is dat zoals in Quebec zo'n referendum niet meer haalt dan 49%... De enige plaats in Europa waar dergelijke actie een gunstig gevolg zou krijgen is Baskenland, waar dan de eis blijft om ook het deel van Baskenland dat in Frankrijk ligt
aan te sluiten bij die nieuwe staat..

Dat er diverse krachten zich tegen zulke evolutie verzetten hoeft geen betoog: de enige oplosszing volgens mij is gewoon alle staatsgrenzen in Europa in vraag stellen
en via een nieuw verkozen EP met ruime bevoegdheden eenechte constituante op te richten. Op die manier kunnen de bestaande Europese instellingen grondig gedemocratizeerd worden en evolueren we naar een rechtvaardiger samenleving.

Laten we vooral niet vergeten dat een ware democratie niet slechts de uitdrukking mag zijn van een tijdelijke meerderheid, maar bovenal respect moet hebben voor de bestaande wetten die "de rechtvaardigheid" zo dicht mogelijk benaderen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be