Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2013, 05:17   #1
Pin en Puk
Banneling

Standaard Gevangenisdirecteur wil gevangenissen afschaffen

Gevangenisdirecteur Hans Claus: ‘We moeten naar een veel persoonlijker aanpak van de gevangenen

OUDENAARDE - Een innovatief voorstel om het gevangenisbeleid grondig te veranderen, daarmee komt Hans Claus, gevangenisdirecteur in Oudenaarde, op de proppen. Hij pleit voor de bouw van 900 detentiehuizen ter vervanging van de ‘onpersoonlijke' en ‘onbetaalbare' gevangenissen. Claus wil gedetineerden zo in de maatschappij activeren, bijvoorbeeld door ze als fietsenmakers of groenarbeiders te laten werken.

Een gedetineerde die overdag in een stationsbuurt kapotte fietsbanden herstelt. Of een gevangene die in samenspraak met de buurt het parkje of het basketbalterrein onderhoudt. En diezelfde gedetineerden die 's avonds niet in een grote gevangenis overnachten, maar in een kleine leefgroep in een aangepast detentiehuis, temidden van een woonwijk. Dat is een notendop waar gevangenisdirecteur Hans Claus van droomt. Het klinkt vreemd uit zijn mond, maar hij is zelf geen fan van gevangenissen. ‘Althans niet van de gevangenissen die we alsmaar blijven bouwen', zegt hij. ‘Ze zijn veel te groot, onbetaalbaar en staan een persoonlijke benadering van een gedetineerde in de weg. Een individueel plan met het oog op een snelle herintegratie in de maatschappij is nochtans de kerntaak van een gevangenis, maar daar wordt niet aan voldaan.'

900 huizen Claus neemt geen blad voor de mond en zegt dat het gevangeniswezen zich in een staat van bijna permanente crisis bevindt. En om uit die permanente crisis te geraken, stelt hij vandaag een revolutionair project voor, gegoten in het boek Huizen, naar een duurzame penitentiaire aanpak. Ook Jos Van der Velpen, voorzitter van de Liga voor Mensenrechten, schreef mee aan het voorstel tot vernieuwde detentie. Een boek dat er komt na twee jaar brainstormen met wetenschappers, studenten, politici, architecten en gedetineerden. Het boek biedt concrete financiële berekeningen, maquettes, juridische voorstellen, een personeelsplan en infrastructurele antwoorden.

Claus verduidelijkt. ‘Ik pleit voor de bouw van detentiehuizen, meer bepaald zo'n 900, waar groepjes van 10 �* 15 gevangenen in ondergebracht worden.' Claus wil daarbij gebruik maken van de ‘honderden' leegstaande gebouwen van de overheid. ‘Ik denk bijvoorbeeld ook aan een oud cinemacomplex, een ingesloten parking, kleine fabriekjes, noem maar op. In plaats van een extra lening te moeten ingaan voor de bouw van een nieuwe gevangenis zoals in Beveren, of cellen te huren zoals in Tilburg, kan men dat geld beter gebruiken voor de renovatie van leegstaande panden.' Hij maakt zich sterk dat zijn voorstel geen eurocent meer kost dan het huidige ‘inefficiënte' gevangenisbeleid.

Tussen de bevolking

De gevangenisdirecteur wil ook een veel persoonlijkere aanpak. ‘Nu wordt iedere gevangene – van kruimeldief tot zware gangster – gelijk behandeld. Steek ze naargelang hun misdrijf samen in kleinere leefeenheden en zorg voor een betere begeleiding.'

Concreet wil hij dat gevangenen deel gaan uitmaken van de maatschappij. ‘Stop ze in een beveiligd huis en laat ze iets terug doen voor de maatschappij. Laat ze fietsen herstellen, een wandelpark onderhouden, noem maar op. Door ze in een woonbuurt te zetten, wordt hun terugkeer in de maatschappij bespoedigd én is er naast controle van verschillende ‘huisbegeleiders', portiers en sociaal assistenten ook controle van de buurt zelf. Uit alle studies blijkt dat het veel veiliger is om kleinschaliger te werken. Als de screening en de opvolging zorgvuldig gebeurt, hoeft dat niet voor gevaarlijke situaties te zorgen.'‘

De top van het Gevangeniswezen wil voorlopig niet officieel reageren op de ambitieuze voorstellen van Claus en Van der Velpen. Topman Hans Meurisse zou alvast tegen zijn, wegens onbetaalbaar en maatschappelijk niet te verantwoorden. .
------------------------------------------------------------------------
Die man is zo zot als een kruk
Waarom niet bij iedere particulier " Gevangenniskamer te huur " aan de voorgevel ?

Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 5 maart 2013 om 05:18.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 06:44   #2
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Jaja, diegene die uw dochter een half jaar geleden verkracht heeft, kom je dan tegen op je wandeling.Vrolijk de struik aan het snoeien waar hij uw dochter aangerand heeft.
Die gevangenisdirecteur heeft een beetje tekort aan aandacht. Vandaar zijn voorstel.
Rollercoaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 07:15   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die man is zo zot als een kruk
Ja dat denk ik er ook van, wat slikt die vent zeg.

Die moeten ze volgens mij direct uit zijn functie van gevangenisdirecteur ontheffen want die begrijpt niet met wat hij bezig is.

Citaat:
Claus wil gedetineerden zo in de maatschappij activeren, bijvoorbeeld door ze als fietsenmakers of groenarbeiders te laten werken.
Gaat u uw fiets daar laten maken, ik niet. Ik zal het zelf wel doen.
Groenarbeiders, in de meeste steden zijn dat allemaal allochtonen (geen probleem mee als ze hun job naar behoren doen) die de job gekregen hebben dus dat is al volzet.

Zou men niet beter zijn van de jonge mensen (die juist van school komen) of mensen die de pech gehad hebben in het werklozencircuit terechtgekomen te zijn terug in de maatschappij te activeren dan diegenen die er zelf voor kozen uitgerangeerd te zijn voor een bepaalde tijd.

Stel u maar weeral eens voor, mensen die bijvoorbeeld slachtoffer van zo iemand waren en dan uw fietske daar laten maken of die in het straatbeeld de plantjes zien water geven

Uiteindelijk kiest u daar volledig zelf voor om in de gevangenis terecht te komen. Uiteraard zijn niet alle zaken hetzelfde en in extremis zijn er misschien die voor een enkelband of wat anders in aanmerking kunnen komen.

p.s. En dan wil ik mij nog niet uitlaten over de "mooie" foto van de man in kwestie.

En dat weeral op mijn nuchtere maag zeg

Zie ook onderschrift!!!!

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 maart 2013 om 07:17.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 07:38   #4
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
Jaja, diegene die uw dochter een half jaar geleden verkracht heeft, kom je dan tegen op je wandeling.Vrolijk de struik aan het snoeien waar hij uw dochter aangerand heeft.
Die gevangenisdirecteur heeft een beetje tekort aan aandacht. Vandaar zijn voorstel.
Het idee is nochtans niet nieuw, bij de gevallen zonder vlucht-gevaar is het veel beter ze aan het werk te houden en voor te bereiden op hun terugkeer. Nu weten ze van niets en komen haast automatisch bij het OCMW terecht, wat ben je daarmee?
Verkrachters kun je zo ook beter begeleiden en bezien of hun probleem oplosbaar is, we kunnen ze geen spuitje geven dus is het belangrijkste dat ze zo weinig mogelijk hervallen en dat systeem blijkt momenteel niet te werken.

BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 07:48   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toepasselijk liedje bij de foto van post #4 misschien.

Working on a chain

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 maart 2013 om 07:48.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 08:34   #6
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

(muziek aan) Wie zal dat betalen, wie heeft zoveel geld ? (muziek uit)
Oud 5 maart 2013, 08:38   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Concreet wil hij dat gevangenen deel gaan uitmaken van de maatschappij.
Volgens mij m�*�*kten ze deel uit van de maatschappij voordat ze in de gevangenis belandden. Het verschil zou dan gewoon zijn dat ze én werk én gratis woonst krijgen als ze eerst een ferme (straf +drie jaar) misdaad begaan hebben. Dat noemen ze straf. 1/3 is illegaal in het land, d�*t gaat er dus voor zorgen dat ze netjes naar huis gaan zonder hier eerst een misdaad te plegen? Hoe zat het nu weer met dat verhaaltje van sinterklaas?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 08:43   #8
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
(muziek aan) Wie zal dat betalen, wie heeft zoveel geld ? (muziek uit)
Alsof dat de huidige gevangenissen goedkoop zijn, het grootste probleem aan z'n voorstel is het vinden van gekwalificeerd personeel, nu kan iedereen in de bak werken.
Oud 5 maart 2013, 08:45   #9
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Volgens mij m�*�*kten ze deel uit van de maatschappij voordat ze in de gevangenis belandden. Het verschil zou dan gewoon zijn dat ze én werk én gratis woonst krijgen als ze eerst een ferme (straf +drie jaar) misdaad begaan hebben. Dat noemen ze straf. 1/3 is illegaal in het land, d�*t gaat er dus voor zorgen dat ze netjes naar huis gaan zonder hier eerst een misdaad te plegen? Hoe zat het nu weer met dat verhaaltje van sinterklaas?
We kunnen ze toch beter zwerfvuil en graffiti laten opkuisen dan niets te doen, de kostprijs zal hetzelfde zijn hoor.
Oud 5 maart 2013, 12:38   #10
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Alsof dat de huidige gevangenissen goedkoop zijn, het grootste probleem aan z'n voorstel is het vinden van gekwalificeerd personeel, nu kan iedereen in de bak werken.
Wat zou meer kosten : al die nieuwbouw en meer al of niet gekwalificeerd personeel, of wat er nu is ?
Oud 5 maart 2013, 12:57   #11
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Wat zou meer kosten : al die nieuwbouw en meer al of niet gekwalificeerd personeel, of wat er nu is ?
gekwalificeerd personeel kost niet meer dan andere, het worden allemaal ambtenaren.
Oud 5 maart 2013, 12:58   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat "terug in de maatschappij integreren" vind ik geitenwollensokken dik gezever.

Het is niet zo dat iemand die een bepaald misdrijf pleegt, ineens buiten de maatschappij staat.

Mijn vertrekpunt: iemand die iets gedaan heeft waarvan de rest van de maatschappij zegt dat het zo onwenselijk is, dat er een zeer officiele waarschuwing moet voor gegeven worden, die moet zo'n waarschuwing:
a) krijgen
b) zeer duidelijk gemaakt worden
c) zeer duidelijk voelen dat hij/zij dat geen tweede keer meer moet proberen.

Als het misdrijf zo erg is, in samenspel met het gedrag/karakter van betrokkene, dan moet er een tweede element in de discussie komen: de bescherming van de maatschappij.

Mijn visie:
- straf de wetsovertreders met zaken die hen pijn doen. Meestal zal dat de portemonnee zijn. Maar waarom ook niet alternatieven zoals niet meer met de auto mogen rijden ...
- kan het vorige onvoldoende waar gemaakt worden, naargelang de ernst van de feiten of naargelang de veiligheid: dan komt de gevangenis pas in beeld.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 13:07   #13
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Noorse gevangenis Bastoy

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bast%C3%B8y

Citaat:
De recidive op Bastøy bedraagt 29 procent. Er loopt een langdurig wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Oslo naar dit cijfer. Voor heel Noorwegen is de recidive 65 tot 72 procent. Recidive bedraagt in Nederland 75 tot 80 procent.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bast%C3%B8y
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 13:59   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We kunnen ze toch beter zwerfvuil en graffiti laten opkuisen dan niets te doen, de kostprijs zal hetzelfde zijn hoor.
daar heb ik geen probleem mee, maar 's avonds dan gewoon aan de ketting terug naar het cachot en niet in een buurthuis naast mijn deur aub.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 17:28   #15
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Hot_rod's schermafbeelding

Standaard

Aan sommige weer bijzonder intelligente posts hier kan je lezen dat er weer veel van die personen tussen zitten die druk op zoek zijn naar hun dierlijke roots.
Waarschijnlijk hebben jullie dus allemaal al dat boek gelezen en alle beschouwingen in overweging genomen voor jullie dit formuleerden?

Het gaat hier over gevangenen die niet thuishoren in het genre zware criminaliteit, genre zware beschietingen, een rits aan brutale overvallen met slachtoffers, moordenaars en dergelijke meer.
Die man heeft het over gedetineerden, die weliswaar criminele feiten gepleegd hebben, maar waarvan is bepaald dat zij die feiten pleegden in een soort roes of door invloed van slechte invloeden van dat moment, maar waarvan bewezen is dat ze wel degelijk kans maken op een succesvolle herintegratie.
In Noorwegen gebeurd dat met inspraak van de eventuele slachtoffers en komen moordenaars o.a. daarvoor ook niet in aanmerking.
Ik zou jullie adviseren eerst eens het boek te lezen (voor sommigen hier zal dat het eerste boek zijn ooit, maar doe eens moeite) en dan verder te discussiëren met kennis van zaken (voor de verandering hier).
Ik denk niet dat ze in Noorwegen zulke goeie resultaten zouden hebben mocht het systeem niet werken.
Oud 5 maart 2013, 17:31   #16
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe zat het nu weer met dat verhaaltje van sinterklaas?
Speciaal opgezocht voor circe

Ik wist het ook niet hoe het met de Sint zat tot mijn dochter afkwam met de voordracht van dat meisje.

Het ware Sinterklaas verhaal!

De schijnheilige tssssss (Ter info: een schijnheilige is een heilige die schijnt heilig te zijn, zo lopen er wel meer rond dacht ik ... )
Oud 5 maart 2013, 17:42   #17
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
Aan sommige weer bijzonder intelligente posts hier kan je lezen dat er weer veel van die personen tussen zitten die druk op zoek zijn naar hun dierlijke roots.
Waarschijnlijk hebben jullie dus allemaal al dat boek gelezen en alle beschouwingen in overweging genomen voor jullie dit formuleerden?

Het gaat hier over gevangenen die niet thuishoren in het genre zware criminaliteit, genre zware beschietingen, een rits aan brutale overvallen met slachtoffers, moordenaars en dergelijke meer.
Die man heeft het over gedetineerden, die weliswaar criminele feiten gepleegd hebben, maar waarvan is bepaald dat zij die feiten pleegden in een soort roes of door invloed van slechte invloeden van dat moment, maar waarvan bewezen is dat ze wel degelijk kans maken op een succesvolle herintegratie.
In Noorwegen gebeurd dat met inspraak van de eventuele slachtoffers en komen moordenaars o.a. daarvoor ook niet in aanmerking.
Ik zou jullie adviseren eerst eens het boek te lezen (voor sommigen hier zal dat het eerste boek zijn ooit, maar doe eens moeite) en dan verder te discussiëren met kennis van zaken (voor de verandering hier).
Ik denk niet dat ze in Noorwegen zulke goeie resultaten zouden hebben mocht het systeem niet werken.
Daar hebben ze geen boodschap aan:
Een primaire infantiele drang om de stouterikken eens goed hun vet te geven is de boodschap.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 18:16   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Daar hebben ze geen boodschap aan:
Een primaire infantiele drang om de stouterikken eens goed hun vet te geven is de boodschap.
Dat is ook logisch, de onvoorstelbare luxe in de gevangenis is wraakroepend.

Ik hoorde zelfs dat diegenen die geld hebben een TV kunnen huren, er zijn er zelfs bij die alle dagen de gazet kopen!
Oud 5 maart 2013, 19:52   #19
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
gekwalificeerd personeel kost niet meer dan andere, het worden allemaal ambtenaren.
Ach zo, dus elke ambtenaar verdient (jij zal wel zeggen 'krijgen', maar alla) evenveel ?
Oud 5 maart 2013, 19:59   #20
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
enz.....
Voor het geval ik bij deze categorie word gerekend (en anders ook natuurlijk ) : ik had toch graag eerst eens de kostprijs van dit voorstel geweten....want dat zal boven op het budget van de reeds bestaande inrichtingen moeten komen aangezien er wegens de overbevolking aldaar geen vermindering van de capaciteit, en dus ook de kosten, van deze inrichtingen zal zijn..... Of wel ?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be