Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2013, 18:52   #321
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Opslag?
Nooit gehad...
Ikke wel, hoor....na examens en zo van die andere ambetante dingen die waarschijnlijk in de privé niet bestaan....
Oud 20 april 2013, 18:59   #322
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Ikke wel, hoor....na examens en zo van die andere ambetante dingen die waarschijnlijk in de privé niet bestaan....
Dat is promotie, dat is iets anders.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 19:07   #323
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is promotie, dat is iets anders.
Awel, opslag na promotie...
Indexaanpassing.....of ook geen opslag ?
(opslag : loonsverhoging.....verhoging van het loon....en er staat niet bij dat dat afhankelijk is van 't één of 't ander of niet...)
Ik ken er, om eens iets serieus te schrijven, toch die wèl een opslag (in de zin die jij bedoelt) hebben gehad : die die van het allerlaagste niveau, dat werd afgeschaft, promoveerden tot 't niveau er boven (niveau 4 werd niveau 3).
Oud 20 april 2013, 19:32   #324
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Welk onrecht?
Ik werk (binnenkort "werkte") in de toelevering van Ford.
Hetzelfde werk, in slechtere omstandigheden en aan 500 Euro/maand netto minder dan mijn Fordcollega.
Ben jij jaloers op mij?
Ik had nog 500 euro minder dan jij in nog slechtere omstandigheden Het dubbele van de wettelijke ontslagvergoeding gekregen. En jij ? Meer dan het tiendubbele naar verluid. Maar het is je volledig gegund. Ford keert 1/3 tot 1/2 van wat jullie krijgen voor een half leven arbeid uit aan de ceo voor één jaar als dank voor de miljarden winst. Allemaal de schuld van de ambtenaren !

Je had maar (mee) moeten staken toen de autoconstructeurs begonnen met onderaannemingen en uitbesteden en de macht van de bonden breken en de rijken rijker maken. Enkele weken staken in heel Europa in de auto-industrie een twintig jaar geleden en die zever was afgeblazen.

Ik wilde staken toen de boel door een kapitaalgroep werd over genomen waar ik werkte. Maar we zouden wel zien. En nog geen twee jaar later 1/4 van de mensen buiten, al de laagst geschoolden. En ondertussen is het bedrijf onderdeel van Goldman Sachs.

Kom gerust bij naar waar ik nu werk maar je zal mee moeten vechten om te behouden wat je dan hebt want we staan er niet goed voor door de privatiseringen en de publieke opinie. Eerst werven ze nog eens goed aan en dan een streep door het statuut want omgekeerd vinden ze niemand. Zelf beslissingen moeten nemen waar nogal veel geld en een zeldzame keer ook mensenlevens van af hangen is wel niet alles. Ik heb dat onderschat maar ik ben dan ook geen held.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 21:59   #325
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Nog 1 keer, stel je het volgende voor.
Een ambtenaar krijgt als nettowedde zijn brutowedde, want er gaan geen voorafbetalingen voor zijn belastingen, en afhoudingen voor de pensioenen en andere sociale lasten af. Een ambtenaar betaalt op die nettowedde geen belastingen, want als hetgene hij nu daarop als belastingen betaalt geen belastingen zijn, dan moet hij ze vanaf nu ook niet meer betalen, hé ?
Benieuwd hoeveel ze in de privé dan méér gaan mogen betalen om die minderinkomsten te compenseren ?
((((P.s. misschien betaald in deze context in 't vervolg met een 't' schrijven ? In de laatste zin is 't juist.... ))))
Allé, 'k wil je nog halfweg tegemoetkomen. Wat wordt afgehouden voor uitbetaling van de wedde kan je inderdaad beschouwen als een vestzak-broekzak-operatie. Maar je houdt geen rekening met de belastingsvoeten, de gezinssituatie en alle andere aftrekposten en meer van dattum waardoor de ene inderdaad meer belastingen betaalt dan de andere.....of dacht je dat dat bij de ambtenaren niet van toepassing is ?
ok ja, da's een kleine variabele volgens gezin maar het veranderd niets aan het concept dat een overheid geen pensioen opbouwt voor z'n ambtenaren, het betaald gewoon alles met de belasting van de niet-ambtenaren.

Ambtenaren kunnen enkel opbrengen als ze met hun werk ervoor zorgen dat industrie en niet-ambtenaren meer belasting betalen, ze moeten dus goed en functioneel beheerd worden en dat is dus al jaren niet het geval.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 00:55   #326
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Heeft elk werknemer uit de privé dan een aanvullend spaarpensioen? En hebben die dan allemaal een aanvullend spaarpensioen dat voor 400 netto extra per maand kan zorgen?

Toch wel...
Dus 400 euro min een aanvullend spaarpensioen min het loonsvoordeel dat mensen uit de privé vroeger (en nu nog in in sommige gevallen hebben) en dan kom jij aan 2,5 huis? Lijkt me sterk.

400 x 12 maanden x 15 jaar = 72000 euro gedeeld door 2,5 zijn dus huizen van 28800 euro.

Demonen, hoeveel is je ontslagpremie en hoeveel ga je per maand bijkrijgen tot je pensioengerechtigde leeftijd om alle wereldproblemen in de schoenen van de ambtenaren te schuiven vanachter je computer?
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 08:33   #327
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je vergist je: als de overheidsvakbonden akkoord waren met niet momentele opslag voor de huidige ambtenaren, èn solidariteit met de ambtenaren die op pensioen zijn of zullen zijn .... dan is dat mogelijks een goede zet.

Of het een goede zet is, zal op het einde blijken als de rekeningen afgesloten worden.
Met inbegrip van gouden handdrukken, tweede pijler, enz.

Anderzijds, dat ons statuut niet gemoderniseerd geraakt, dat moet je aan de politiekers van de oude machtspartijen verwijten. Zij hebben geen moed, en geven liever toe aan hun vriendjes in de vakbonden.

Het punt dat ik maar wou maken, was, dat de vakbonden, alhoewel hun taak sociaal is, ieder voor zijn groep opkomt, en zich niet, of weinig bekommert om de anderen.
Voor de rest is het natuurlijk geen zwart/wit verhaal. Men heeft ook arbeiders/bedienden die door het systeeem van tweede pijler uiteindelijk ongeveer een gelijkwaardig beginpensioen hebben als de ambtenaren. Maar men heeft er ook een heleboel anderen, vooral arbeiders dan. En zij zijn uiteindelijk de slachtoffers van het systeem. En worden ook verdedigd door dezelfde vakbonden (zij het dan wel door andere centrales).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:12   #328
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

We kunnen de zaak ook eens vanuit een andere hoek proberen aan te pakken:
we kiezen een typisch voorbeeld van een ambtenaar, en discussiëren over wat voor hem/haar een eerlijke pree zou zijn.
En ook een typisch voorbeeld van een privé werknemer ... enz.

Ik kies de ambtenaar: een onderwijzer.
Mooi statuut, mooie vakantieregeling, altijd thuis als de kindjes thuis zijn, tenzij 'oudercontactdagen' ... en een mooi pensioen.

Volgens mij mag een beginnende onderwijzer zo'n 1600 euro verdienen,
na een paar jaar toch vlug opschuiven naar 2000 euro,
om op een maximum van 2200 euro netto te komen.
Pensioen mag dan 1700 euro zijn.
Pensioenleeftijd: 65 maar de laatste jaren een deeltijdse activiteit maar met slechts beperkte wedde-inlevering.

Wie biedt meer ?
Wie zou het daarvoor doen, met dat soort diploma en specificiteit (omgaan heelderdagen met zo'n bende kinderen ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:30   #329
Boyke
Banneling

Standaard

Ambtenaren verdienen een goed pensioen, uitgesteld loon weet u wel ?
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:36   #330
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Statutaire ambtenaren kregen een lagere AANVANGSwedde omdat ze als compensatie NOOIT afgedankt konden worden en daardoor steeds een volle loopbaan hadden. Hun pensioen werd op de laatste 5 jaar (nu 10 jaar) en dat zijn de best betaalde jaren berekend.
Hoe verklaar je dat statutairen die dezelfde funktie als hun collega's contractuelen hebben en tevens dezelfde wedde, tot 3.000 Euro/maand meer pensioen hebben?
En hoe verklaar je de perikwatie die enkel ten goede komt aan dat soort Ubermenschen?

Laatst gewijzigd door demonen : 21 april 2013 om 14:01.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:39   #331
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Zijn de lonen van de ambtenaren dan zo laag?

Ze gaan op pensioen op 58 met 2 jaar ziekteverlof en krijgen het pensioen gebaseerd op hun laatste loon, niet op het loon dat ze tijdens hun loopbaan gekregen hebben. 32 jaar verhoogd pensioen op werknemer en z'n weduwe (40-50 jaar??), da's geen kleine loonsaanpassing.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:41   #332
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Statutaire ambtenaren kregen een lagere AANVANGSwedde omdat ze als compensatie NOOIT afgedankt konden worden en daardoor steeds een volle loopbaan hadden. Hun pensioen werd op de laatste 5 jaar (nu 10 jaar) en dat zijn de best betaalde jaren berekend.
Hoe verklaar je dat statutairen die dezelfde fuktie als hun collega's contractuelen hebben en tevens dezelfde wedde, tot 3.000 Euro/maand meer pensioen hebben?
En hoe verklaar je de perikwatie die enkel ten goede komt aan dat soort Ubermenschen?
Kun je eens antwoorden op mijn vraag die ik hierboven gesteld heb?
Ik heb het voorbeeld van mij terug genomen en ervan uitgegaan dat ze 80 jaar wordt, zij heeft hiervoor 72000 euro meer pensioen dan het maximale pensioen uit de privé.
Mijn vraag is nu, je mag nu thuisblijven tot je 65ste, je hebt een ontslagvergoeding gekregen en mogelijk een pensioenspaarfonds dat door de werkgever gespekt werd. Kun je deze bedragen eens vermelde? Of het laatste alleen?
Oud 21 april 2013, 14:16   #333
demonen
Banneling

Standaard

Als u een volledige loopbaan als werknemer bewijst en uw lonen altijd de grens voor de pensioenberekening bereikten, is het maximum brutomaandbedrag van uw pensioen:

Ingangsdatum Index Rustpensioen 'gezin' Rustpensioen 'alleenstaande'
01.12.2012 136,09 2.633,13 EUR 2.106,50 EUR
NB: wegens inhoudingen zal het nettobedrag kleiner zijn.

Opgelet:

Dit is een theoretisch voorbeeld van een persoon die 45 jaar geleden is beginnen werken en zonder enige onderbreking steeds een loon heeft verdiend dat minimaal gelijk was aan het loonplafond voor elk van de kalenderjaren.
Voor arbeiders kan een dergelijke maximum pensioenberekening nu niet worden gemaakt omdat er voor deze beroepscategorie pas vanaf 1981 loonplafonds werden ingevoerd.

http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/c...s/default.aspx
Oud 21 april 2013, 14:33   #334
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Statutaire ambtenaren kregen een lagere AANVANGSwedde
Mispoes;
ze hebben (vaak) een hogere aanvangswedde.
Zeker en vast al in het onderwijs.
Maar in de privé wordt dat vrij vlug ingehaald.

En nog vinden ze vaak niet genoeg ambtenaren. Zie onderwijs, gevangeniswezen ...

Citaat:
omdat ze als compensatie NOOIT afgedankt konden worden en daardoor steeds een volle loopbaan hadden. Hun pensioen werd op de laatste 5 jaar (nu 10 jaar) en dat zijn de best betaalde jaren berekend.
Hoe verklaar je dat statutairen die dezelfde funktie als hun collega's contractuelen hebben en tevens dezelfde wedde, tot 3.000 Euro/maand meer pensioen hebben?
Ook nog niet gestorven van een eerste overdrijving zeker?

Of vergelijkt ge alweer een tuinier A2 met een prof biowetenschappen?

En dat ze in de privé nog altijd niet een vergelijkbaar systeem als de perequatie ingevoerd hebben, moet ge verwijten aan 1) de privé 2) de vakbonden van de privé. Maar niet, niet niet aan de ambtenaren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 15:08   #335
demonen
Banneling

Standaard

Waarom zijn de ambtenarenpensioenen zo'n groot probleem? Ten eerste omdat er veel ambtenaren zijn. De crisis in de jaren zeventig werd opgelost door werklozen naar de overheid af te leiden. Die mensen gaan nu massaal met pensioen.
Ten tweede omdat een ambtenarenpensioen gemiddeld 80 % hoger ligt dan een privé-pensioen.

De ambtenarenpensioenen blijven ondertussen een tikkende tijdbom. De generatie twintigers zal het gelag betalen. Ze waren al het kind van de rekening bij de terugbetaling van de overheidsschuld. En nu krijgen ze de rekening van de vergrijzing voorgeschoteld.

Ultiem kan men zich afvragen of het ambtenarenstatuut nog iets van deze tijd is. Misschien is afschaffen een beter idee.

http://trends.knack.be/economie/opin...4643832919.htm

Laatst gewijzigd door demonen : 21 april 2013 om 15:09.
Oud 21 april 2013, 15:11   #336
demonen
Banneling

Standaard

Het Belgische pensioenstelsel slaagt er niet in gepensioneerden het minimale behoud van hun levensstandaard te garanderen. Bovendien zijn de pensioenuitkeringen zeer ongelijk verdeeld. Dat is de conclusie van de pensioenatlas die de Leuvense hoogleraar Jos Berghmans publiceert.

De pensioenatlas is duidelijk: koppels die twee ambtenarenpensioenen combineren krijgen gemiddeld het hoogste wettelijk pensioen (4653 euro), terwijl koppels die twee zelfstandigenpensioenen combineren gemiddeld het laagste wettelijk pensioen krijgen (1012 euro).

http://trends.knack.be/economie/nieu...4822945178.htm
Oud 21 april 2013, 15:54   #337
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het Belgische pensioenstelsel slaagt er niet in gepensioneerden het minimale behoud van hun levensstandaard te garanderen. Bovendien zijn de pensioenuitkeringen zeer ongelijk verdeeld. Dat is de conclusie van de pensioenatlas die de Leuvense hoogleraar Jos Berghmans publiceert.

De pensioenatlas is duidelijk: koppels die twee ambtenarenpensioenen combineren krijgen gemiddeld het hoogste wettelijk pensioen (4653 euro), terwijl koppels die twee zelfstandigenpensioenen combineren gemiddeld het laagste wettelijk pensioen krijgen (1012 euro).

http://trends.knack.be/economie/nieu...4822945178.htm
Eigenlijk is uw topicske niet meer dan een beetje schelden op de ambtenaren, vanaf dat het concreet wordt met je afhaken en copy-paste je maar wat google je kan leveren.
Oud 21 april 2013, 15:59   #338
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We kunnen de zaak ook eens vanuit een andere hoek proberen aan te pakken:
we kiezen een typisch voorbeeld van een ambtenaar, en discussiëren over wat voor hem/haar een eerlijke pree zou zijn.
En ook een typisch voorbeeld van een privé werknemer ... enz.

Ik kies de ambtenaar: een onderwijzer.
Mooi statuut, mooie vakantieregeling, altijd thuis als de kindjes thuis zijn, tenzij 'oudercontactdagen' ... en een mooi pensioen.

Volgens mij mag een beginnende onderwijzer zo'n 1600 euro verdienen,
na een paar jaar toch vlug opschuiven naar 2000 euro,
om op een maximum van 2200 euro netto te komen.
Pensioen mag dan 1700 euro zijn.
Pensioenleeftijd: 65 maar de laatste jaren een deeltijdse activiteit maar met slechts beperkte wedde-inlevering.

Wie biedt meer ?
Wie zou het daarvoor doen, met dat soort diploma en specificiteit (omgaan heelderdagen met zo'n bende kinderen ...)

Als dat de wedden van een leerkracht zijn, blijkt mij dit toch niet overdreven.
Daarom, het is geen zwart/wit verhaal. Maar dat neemt niet weg dat ongeveer eenzelfde beloning tijdens de loopbaan, en ongeveer eenzelfde pensioen daarna, het systeem een stuk transparanter zou maken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 16:29   #339
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als dat de wedden van een leerkracht zijn, blijkt mij dit toch niet overdreven.
Daarom, het is geen zwart/wit verhaal. Maar dat neemt niet weg dat ongeveer eenzelfde beloning tijdens de loopbaan, en ongeveer eenzelfde pensioen daarna, het systeem een stuk transparanter zou maken.
'Transparant' is nu eenmaal iets wat geen enkele politicus, geen enkele vakbond en geen enkele andere belanghebbende organisatie wil. Dan zouden er immers geen 'uitzonderingen', 'premies voor dit en premies voor dat', enz. kunnen uitgedeeld worden. En dat is nu eenmaal, in dit soort zaken, de bestaansreden van die lieden..... Transparantie zou namelijk als gevolg hebben dat 'de mensen' hen niet meer nodig hebben om uit die wirwar van reglementen en regeltjes wijs te geraken.
Oud 22 april 2013, 07:07   #340
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Ze zitten aan tafel om het verschil arbeiders-bedienden weg te werken.
Waarom ambtenaren daar niet bijvoegen?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be