Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2014, 06:49   #101
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het plan Di-Rupo werkt. De Waal zal binnenkort even rijk zijn als de Vlaming.
Ondertussen stroomt het geld nog massaler dan ooit zuidwaarts, dank zij de 6de staatsmisvorming.
De doorsnee Waal blijft even arm als de doorsnee Vlaming.
En hadden jullie je splitsingsdrang een beetje onder controle gehouden, had ons dit niet 7 dure onbetaalbare en onwerkbare bestuursorganen met hun grote hoeveelheid aan ambtenaren opgeleverd.
En jouw zever van nog een massaler geldstroom naar het zuiden word tegengesproken door de meerkost van de ziekenzorg en de pensioenen door vergrijzing in Vlaanderen.
Dat een Waal even rijk is als een Vlaming deert mij niet, net zo weinig als een Congolees die even rijk is als een Vlaming.
Met het Europees standpunt van jouw partij, gun ik jou eigenlijk wel een Grieks loon of pensioen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 06:54   #102
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
En hadden jullie je splitsingsdrang een beetje onder controle gehouden, had ons dit niet 7 dure onbetaalbare en onwerkbare bestuursorganen met hun grote hoeveelheid aan ambtenaren opgeleverd.
En jouw zever van nog een massaler geldstroom naar het zuiden word tegengesproken door de meerkost van de ziekenzorg en de pensioenen door vergrijzing in Vlaanderen.
Dat een Waal even rijk is als een Vlaming deert mij niet, net zo weinig als een Congolees die even rijk is als een Vlaming.
Met het Europees standpunt van jouw partij, gun ik jou eigenlijk wel een Grieks loon of pensioen.
Patat erop, neen boek erop.

Hier sluit ik me bij aan.
Vanwaar die afgunst? Niet enkel naar de Walen toe, maar ook naar allochtonen, zelfs naar mensen die in een ander land wonen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 06:59   #103
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Vanwaar die afgunst? Niet enkel naar de Walen toe, maar ook naar allochtonen, zelfs naar mensen die in een ander land wonen.
Niks afgunst
Integendeel,...dat ze hun plan trekken
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 11:32   #104
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Voor mij mogen de Walen zwemmen in het geld. Zo lang ze er maar zelf voor werken. Maar elk jaar 16 Miljard ontwikkelingsgeld naar Wallonië sturen zonder dat er iets veranderd is toch wat van het goede te veel.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 11:36   #105
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overheidstewerkstelling is nooit gestegen als gevolg van de staatshervormikngen. Integendeel in de periode 1970 tot 1999 werd ze juist in toom gehouden. Pas met de verspilzucht van Verhofstadt is ze terug beginnen exploderen. Uw uitspraak slaat echt nergens op.
Citaat:
onzin. De transfers gaan nog stijgen als gevolg van de 6de staatsmisvorming.
En de schulden blijven oplopen, die mogen de Vlamingen in de toekomst ook nog aflossen.
Citaat:
Hoe harder ze er voor werken hoe liever ik het heb.
Citaat:
De kans is groot dat het binnenkort hoger ligt dan een Belgisch pensioen.
Oud 8 januari 2014, 11:42   #106
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergelijken is niet zo moeilijk, je moet enkel de schuldgraad van staten, bedrijven en de bevolkingen vergelijken met het jaartal waarmee je het wil vergelijken.
In 2008 is voor een deel aan de oppervlakte gekomen hoeveel schuld er bestaat.
Het juiste bedrag zul je nooit achterhalen.
Japan tracht nog steeds de bubbel van voor 1987 te overwinnen.
Amerika en Europa beginnen nu pas te doen alsof ze nadenken over een oplossing. China en India bouwen hun bubbel voorlopig nog op, maar de eerste tekenen van de schuldopbouw worden ook daar zichtbaar.
Wie denkt dat het leegzuigen van de volledige maatschappij van bovenaf gestopt is, gelooft gewoon in sprookjes.

De kapitaal top gaat gewoon door met het leegzuigen, op kosten van de gewone man.

Eeuwige groei bestaat gewoon niet.
Waar haalt gij dat toch allemaal ?

Afijn, ik weet het. En vermits gij er geen bron bij geeft, zal ik het maar doen:
de studiedienst van de cel propaganda van de pvda.

Mijn gat ja.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 12:10   #107
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De overheidstewerkstelling is nooit gestegen als gevolg van de staatshervormikngen. Integendeel in de periode 1970 tot 1999 werd ze juist in toom gehouden. Pas met de verspilzucht van Verhofstadt is ze terug beginnen exploderen. Uw uitspraak slaat echt nergens op.
Onzin. De transfers gaan nog stijgen als gevolg van de 6de staatsmisvorming.
En de schulden blijven oplopen, die mogen de Vlamingen in de toekomst ook nog aflossen.
De grootste stijging van overheidstewerkstelling gebeurde van 1970 tot 1980 (+50%). De stabiliteitsfase liep van 1980 tot 1999. Toen kwam er weer een ernstige stijging (+ 25%).
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 12:36   #108
subocaj

Standaard

Citaat:
De overheidstewerkstelling is nooit gestegen als gevolg van de staatshervormingen. Integendeel in de periode 1970 tot 1999 werd ze juist in toom gehouden. Pas met de verspil zucht van Verhofstadt is ze terug beginnen exploderen. Uw uitspraak slaat echt nergens op.
De Morgen.
7.000 Vlaamse ambtenaren extra in zeven jaar tijd
21/03/09, 07u59
De stijging lijkt vooral verklaarbaar door de groei bij verzelfstandigde overheidsinstellingen zoals De Lijn.

Tussen 2000 en 2007 is het Vlaamse ambtenarenbestand gegroeid van 38.230 naar 45.249. Dat is een stijging met 18 procent of bijna een vijfde. Daarmee is Vlaanderen niet eens een uitzondering: ook de andere overheden in ons land stellen steeds meer mensen tewerk. Een duidelijke verklaring is er niet.
Dat blijkt uit een studie naar de efficiëntie van de ambtenarij die het Instituut voor de Overheid van de KU Leuven uitvoerde in opdracht van de Vlaamse overheid. Een van de eerste vaststellingen van de wetenschappers (Maarten Luts, Karlien Delbeke, Annie Hondeghem en Geert Bouckaert) is dat het in België ontbreekt aan coherent cijfermateriaal. In Vlaanderen staat men op dat vlak het verst, maar daar bemoeilijkt de hervorming van de ambtenarij (in 2006) de schets van een evolutie op lange termijn. Toch zijn de onderzoekers erin geslaagd om een tijdslijn van 2000 tot 2007 uit te zetten.
Minder stijging bij ministeries
En uit die cijfers blijkt dat de ambtenarij in Vlaanderen opmerkelijk gegroeid is. In 2000 werkten er in totaal 38.230 mensen voor de Vlaamse overheid, terwijl dat er in 2007 al 45.249 waren. Enkel in 2005 zakte dat aantal licht na een aanwervingsstop, maar die daling is ondertussen weer tenietgedaan. De stijging van de Vlaamse ambtenarij blijkt vooral toe te schrijven aan de groei bij de verzelfstandigde overheidsinstellingen, zoals De Lijn, en minder bij de ministeries.
De onderzoekers wijzen er zelf op dat die stijgingen deels het gevolg zijn van politieke keuzes. Zo zagen De Lijn en de VDAB hun personeelsbestand de afgelopen jaren gevoelig groeien, omdat de Vlaamse regering hoog inzette op mobiliteit en de activering van werklozen. Ook de staatshervorming van 2001 heeft een effect gehad: daardoor werden 800 ambtenaren van de federale naar de Vlaamse overheid overgeheveld. Toch kunnen die evoluties de groei niet volledig verklaren.
Ook in Brussel en federaal
Bovendien, en dat is opmerkelijk, is de Vlaamse overheid geen uitzondering. Ook het aantal federale ambtenaren steeg tussen 2003 en 2007 met bijna 5.000 tot 83.871 eenheden. De ambtenarij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest steeg in zeven jaar tijd dan weer met bijna een kwart tot 6.911. Over Wallonië zijn er geen betrouwbare gegevens ter beschikking.
In internationale onderzoeken scoort ons land traditioneel vrij pover in efficiëntiebarometers. Daardoor lanceerden verschillende politici en werkgevers de voorbije jaren voorstellen om het overheidsapparaat in te krimpen.
Kans om te herschikken
De onderzoekers benadrukken zelf echter dat het debat over de efficiëntie van de overheid niet verengd mag worden tot de vraag naar het aantal ambtenaren. Ook andere parameters, zoals klantvriendelijkheid, spelen een rol. Maar ze vinden het wel hoognodig om het debat nú te voeren. Vlaanderen heeft immers een 'window of opportunity': tijdens de komende vijftien jaar vertrekt bijna de helft (46 procent) van de hele ambtenarij op pensioen.

"Dat biedt de kans om een aantal personeelsherschikkingen door te voeren", schrijven ze. Als men talmt, dreigt men later voor "moeilijker, pijnlijker en vermoedelijk ook kostelijker" scenario's te moeten kiezen. (Ruud Goossens)

Bovenstaand artikel is dan weer een grote leugen?
Zoals je weet zullen die 46 % die de komende 15 jaar vertrekken niet veel goedkoper worden door hun pensioen en ze allemaal niet vervangen lijkt me ook een moeilijkheid.
Wat wel kan is eenzelfde gelijkschakeling van ambtenaren en werknemersstatuten.

Citaat:
onzin. De transfers gaan nog stijgen als gevolg van de 6de staatsmisvorming.
Ja? Vertel me eens in reële cijfers en niet in slogan taal, hoeveel.

Citaat:
Natuurlijk, dan kan jij nog meer onzin verkopen op dit forum.

Citaat:
Als ze uit de Euro stappen wel.

Ben je kwaad als ik nu ga wandelen en een Duveltje nuttigen? Ik beloof je dat ik het geld van mijn Nederlands ambtenarenpensioen daarvoor zal gebruiken. Doei.
Oud 8 januari 2014, 13:58   #109
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Morgen.
7.000 Vlaamse ambtenaren extra in zeven jaar tijd
21/03/09, 07u59
De stijging lijkt vooral verklaarbaar door de groei bij verzelfstandigde overheidsinstellingen zoals De Lijn.

Tussen 2000 en 2007 is het Vlaamse ambtenarenbestand gegroeid van 38.230 naar 45.249. Dat is een stijging met 18 procent of bijna een vijfde. Daarmee is Vlaanderen niet eens een uitzondering: ook de andere overheden in ons land stellen steeds meer mensen tewerk. Een duidelijke verklaring is er niet.
Dat blijkt uit een studie naar de efficiëntie van de ambtenarij die het Instituut voor de Overheid van de KU Leuven uitvoerde in opdracht van de Vlaamse overheid. Een van de eerste vaststellingen van de wetenschappers (Maarten Luts, Karlien Delbeke, Annie Hondeghem en Geert Bouckaert) is dat het in België ontbreekt aan coherent cijfermateriaal. In Vlaanderen staat men op dat vlak het verst, maar daar bemoeilijkt de hervorming van de ambtenarij (in 2006) de schets van een evolutie op lange termijn. Toch zijn de onderzoekers erin geslaagd om een tijdslijn van 2000 tot 2007 uit te zetten.
Minder stijging bij ministeries
En uit die cijfers blijkt dat de ambtenarij in Vlaanderen opmerkelijk gegroeid is. In 2000 werkten er in totaal 38.230 mensen voor de Vlaamse overheid, terwijl dat er in 2007 al 45.249 waren. Enkel in 2005 zakte dat aantal licht na een aanwervingsstop, maar die daling is ondertussen weer tenietgedaan. De stijging van de Vlaamse ambtenarij blijkt vooral toe te schrijven aan de groei bij de verzelfstandigde overheidsinstellingen, zoals De Lijn, en minder bij de ministeries.
De onderzoekers wijzen er zelf op dat die stijgingen deels het gevolg zijn van politieke keuzes. Zo zagen De Lijn en de VDAB hun personeelsbestand de afgelopen jaren gevoelig groeien, omdat de Vlaamse regering hoog inzette op mobiliteit en de activering van werklozen. Ook de staatshervorming van 2001 heeft een effect gehad: daardoor werden 800 ambtenaren van de federale naar de Vlaamse overheid overgeheveld. Toch kunnen die evoluties de groei niet volledig verklaren.
Ook in Brussel en federaal
Bovendien, en dat is opmerkelijk, is de Vlaamse overheid geen uitzondering. Ook het aantal federale ambtenaren steeg tussen 2003 en 2007 met bijna 5.000 tot 83.871 eenheden. De ambtenarij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest steeg in zeven jaar tijd dan weer met bijna een kwart tot 6.911. Over Wallonië zijn er geen betrouwbare gegevens ter beschikking.
In internationale onderzoeken scoort ons land traditioneel vrij pover in efficiëntiebarometers. Daardoor lanceerden verschillende politici en werkgevers de voorbije jaren voorstellen om het overheidsapparaat in te krimpen.
Kans om te herschikken
De onderzoekers benadrukken zelf echter dat het debat over de efficiëntie van de overheid niet verengd mag worden tot de vraag naar het aantal ambtenaren. Ook andere parameters, zoals klantvriendelijkheid, spelen een rol. Maar ze vinden het wel hoognodig om het debat nú te voeren. Vlaanderen heeft immers een 'window of opportunity': tijdens de komende vijftien jaar vertrekt bijna de helft (46 procent) van de hele ambtenarij op pensioen.

"Dat biedt de kans om een aantal personeelsherschikkingen door te voeren", schrijven ze. Als men talmt, dreigt men later voor "moeilijker, pijnlijker en vermoedelijk ook kostelijker" scenario's te moeten kiezen. (Ruud Goossens)

Bovenstaand artikel is dan weer een grote leugen?
Zoals je weet zullen die 46 % die de komende 15 jaar vertrekken niet veel goedkoper worden door hun pensioen en ze allemaal niet vervangen lijkt me ook een moeilijkheid.
Wat wel kan is eenzelfde gelijkschakeling van ambtenaren en werknemersstatuten.

Ja? Vertel me eens in reële cijfers en niet in slogan taal, hoeveel.

Natuurlijk, dan kan jij nog meer onzin verkopen op dit forum.

Als ze uit de Euro stappen wel.

Ben je kwaad als ik nu ga wandelen en een Duveltje nuttigen? Ik beloof je dat ik het geld van mijn Nederlands ambtenarenpensioen daarvoor zal gebruiken. Doei.
Toch bedankt om te bevestigen dat de Paarse regeringen een ramp waren voor de groei van het aantal ambtenaren, en niet de staatshervormingen. Gratis bussen waren dan toch niet zo heel goedkoop zo blijkt.
Oud 8 januari 2014, 18:30   #110
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waar haalt gij dat toch allemaal ?

Afijn, ik weet het. En vermits gij er geen bron bij geeft, zal ik het maar doen:
de studiedienst van de cel propaganda van de pvda.

Mijn gat ja.

.
Is het te moeilijk te begrijpen?
Vraag dan eens aan de studiedienst van VOKA of het klopt wat ik beweer. Want met alle blunders van N-VA zullen jullie je baas moeten vragen of het klopt.
Trouwens ik vraag al een tijdje om cijfertjes om jullie programma te betalen en waar jullie die centjes gaan halen.
Doodse stilte over de hele lijn.
Oud 8 januari 2014, 18:31   #111
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

En wat met de Limburgers en de Brabanders?
Oud 8 januari 2014, 18:39   #112
subocaj

Standaard

Citaat:
Toch bedankt om te bevestigen dat de Paarse regeringen een ramp waren voor de groei van het aantal ambtenaren, en niet de staatshervormingen. Gratis bussen waren dan toch niet zo heel goedkoop zo blijkt.
Heb ik dat ooit ergens ontkend?
Maar ook met N-VA in de Vlaamse regering is er niets veranderd.
Paars, donkerblauw, geel, rood het maakt niet uit, de particratie bewaakt haar postjes en de macht.
De volgende 4 maanden word het nog lachen geblazen met de trouwe partij papegaaien voor de plaatsjes.

Ikke, nee ikke, nee ikke.......
Oud 8 januari 2014, 18:52   #113
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En wat stelt de PVDA voor, iedereen hetzelfde statuut als boomschorsscheerder?
Oud 8 januari 2014, 19:01   #114
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds het begin van deze eeuw is het BBP per hoofd van de Vlaamse bevolking er met meer dan 5% op achteruitgegaan rekening gehouden met de inflatie.
Van waar haal jij die cijfers en wie versta jij juist onder de Vlaamse bevolking ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2014, 19:03   #115
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, ik moet wat minder selectief zijn in het aanvaarden van opdrachten, maar klagen mag ik niet. Ik bepaal zelf wel hoeveel ik wil werken om rond te komen
Vanwaar dan deze oproep aan anderen om te klagen ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 8 januari 2014, 19:04   #116
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De daling deed zich effectief voor in de tweede helft van het jaar, nadat ze Bart de Wever eindelijk buiten gekregen hadden.
Welke periode was Bart De Wever dan wel binnen volgens jou ?

Oud 8 januari 2014, 19:06   #117
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De daling deed zich voor toen Di Rupo het six-pack had getekend en België zoals alle andere pigslanden onbeperkte toegang kreeg tot ECB-geld.
In ruil staat België onder curatele van Europa.
Niet alleen de PIIGSS-landen kregen onbeperkte toegang tot ECB-Geld. De ELA gelden werden ook aan Franse en Duitse mastodontbanken toegestaan zonder nog vragen te stellen over de waarde van de verplichte borgstelling.

Oud 8 januari 2014, 19:08   #118
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Welke periode was Bart De Wever dan wel binnen volgens jou ?
Ach, hij mocht tussen Juni 2010 en Juni 2011 toch mee aan tafel zitten en wafels eten? Het was de laatste keer dat het goed ging in België.
Oud 8 januari 2014, 19:11   #119
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Van waar haal jij die cijfers en wie versta jij juist onder de Vlaamse bevolking ?
Cijfers komen van de SERV, en gaan over het Vlaams gewest (met inachtname van de tewerkstelling van personen uit het Vlaams Gewest in het Brussels gedrocht).
Oud 8 januari 2014, 19:11   #120
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De staatshervormingen zijn steeds gepaard gegaan met een aangroei van het ambtenarenkorps.

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be