Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2014, 09:44   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Uniaten zijn niet Orthodox, maar schismaten, dus gelieve jouw ervaringen in wat uniaat-vieringen niet door te trekken naar orthodoxen.
Kijk toch maar eventjes met wat meer aandacht naar mijn bericht: het ging om een liturgie bij de orthodoxen. Over het algemeen vind ik bij de uniaten een veel grotere devotie en tevens ook actieve participatie aan de liturgie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2014, 09:45   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit een mennonieten-viering bijgewoond, dus geen idee hoe die eruit ziet. Ik stelde ook dat mij stelling niet voor alle protestanten opging.
Alleen heb ik wel de indruk dat u uw conclusie over protestante vieringen over heel de lijn doortrekt.
Oud 8 februari 2014, 09:52   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De leer is dus wel een integraal deel. Geen geldige sacramenten, een vervormde theologie en gebrek aan Heilige Traditie bemoeilijken wel degelijk orthopraxie.
U verwart weer een paar zaken. Nergens wordt de band tussen waar geloof, juiste leer en aanbidding in geest en waarheid in vraag gesteld. Wel dat de lijn ononderbroken zou werken. En nu moet ik vaststellen dat, ondanks hun heterodox geloof, heel wat protestanten er een veel christelijker levenswandel op nahouden dan bij sommige orthodoxen.

Bij orthodoxen vind ik soms heel wat inhoudsloos ritualisme.

U zou het moeten kennen. Toestanden waarbij gelovigen pas rond de tijd van de evangelielezing de kerk binnenkomen, zich niets aantrekken van wat de diaken of priester aan het reciteren is, vervolgens buigen en kaarsen aansteken, om dan vervolgens met buurman rustig een praatje te slaan. Het zijn geen uitzonderingen, maar vaak voorkomende praktijken. Mensen die kruistekens maken omdat de priester of diaken er een maakt, maar hoegenaamd niet weten waarom. Ook al omdat ze nauwelijks nog een woord Oudslavisch verstaan (ooit al eens het grote ambongebed bekeken in het Oudslavisch: een raadselachtige tekst, zelfs voor wie die wat noties van die taal heeft).
Oud 8 februari 2014, 09:54   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat dan ook bij beiden om vertoningen waar inkeer niet van belang is. Het verschil is dat het om éénmalig festijn per jaat gaat in de Orthodxe- en uniaat-kerk waarover zelfs uniaten en orthodoxen een verdeelde mening hebben, terwijl 'evangelischen' elke week zo'n show opvoeren en beweren dat het een liturgische viering is.
U maakt zich weer eens schuldig aan veralgemening, terwijl u een bericht eerder zelf een nuance aanbracht.
Oud 8 februari 2014, 09:55   #165
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Waarom is het pronken met rijkdom en grote auto,s zo,n streefdoel voor vele Vlamingen? Rijkdom is goed maar toon het zo weinig mogelijk. Anders krijg je hautain gedrag en dat is in Vlaanderen gemeengoed.
Wat bescheidenheid betreft, kunnen de Nederlanders nog wel iets leren van de Vlamingen.
Rollercoaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2014, 09:58   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grieken die denken dat een Griek best orthodox Christen is en een orthodoxe christen best Grieks is zijn dan ook een probleem, ik ben de eerste om dat toe te geven, als etnische West-Europeaan.
Niet zelden krijg je daarmee te maken: een merkwaardige verbintenis tussen religie en identiteit. Het doet me onmiddellijk denken aan de ervaringen van een Limburgse familie die zich op een gegeven moment had bekeerd tot de orthodoxie, maar na jaren nog steeds niet voor vol werd aanzien door de Grieken van de parochie waar ze naartoe gingen. Resultaat: uiteindelijk zijn ze overgegaan naar de uniaten.
Oud 8 februari 2014, 10:00   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat zou eerder naar Sola Fide neigen, en dan krijg je toestanden zoals in het protestantisme, waar je kan doen wat je wilt, als het maar goed voelt, en indien je weet dat het fout is, bij jezelf, of bij een predikant van een denominatie naar keuze (zonder geldige wijding) wat berouw toont.
Wat is het verschil met het sacrament van de biecht bij katholieken, orthodoxen en sommige anglicanen?

Je doet wat je wilt, je weet dat je fout bent, je gaat naar de priester, je toont berouw en je krijgt vergeving.
Oud 8 februari 2014, 10:57   #168
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Doe mij maar toch maar een prachtige katholieke barokkerk ipv dat preutse calvinisme.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2014, 11:26   #169
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Doe mij maar toch maar een prachtige katholieke barokkerk ipv dat preutse calvinisme.
Dit zij toegegeven: de katholieke kerken zijn veel mooier dan die van de protestanten.

Probleem is alleen of Jezus dat zo had voorzien toen ie nog op zijn ezeltje zat.

Maar goed: nadenkende had ie het kunnen weten dat hemel en aarde een eenheid zijn en dat de pracht des Heren ook enig uiterlijk vertoon verdient.

harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2014, 12:31   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het katholicisme gelijkstellen met barok lijkt me afbreuk aan waarover het gaat.

Ik kan barok niet echt appreciëren. Ik ben praktizerend katholiek. Geef mij maar liever een verstild romaans kerkje, een vurige gotische kathedraal of een Byzantijnse kloosterkerk.
Oud 8 februari 2014, 13:05   #171
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het katholicisme gelijkstellen met barok lijkt me afbreuk aan waarover het gaat.

Ik kan barok niet echt appreciëren. Ik ben praktizerend katholiek. Geef mij maar liever een verstild romaans kerkje, een vurige gotische kathedraal of een Byzantijnse kloosterkerk.
Volkomen met u eens.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2014, 13:07   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Volkomen met u eens.
Barok is op zich prachtig, maar het is een protserige, triomfalistische kunst die eigenlijk geen mystieke diepgang uitstraalt. Daarom herken ik mij er niet in.
Oud 8 februari 2014, 13:10   #173
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Barok is op zich prachtig, maar het is een protserige, triomfalistische kunst die eigenlijk geen mystieke diepgang uitstraalt. Daarom herken ik mij er niet in.
Bovendien is Barok overdreven gekunsteld. Het straalt allesbehalve het evangelie uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 februari 2014 om 13:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2014, 15:07   #174
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Dat de Vlaming alles wat enig triomfalisme uitstraalt haat is genoegzaam bekend.
Dat zijn nuchter boerenverstand elke vorm die afwijkt van de rechte lijn en de cirkel moeilijk kan verwerken, ook.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2014, 18:58   #175
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwart weer een paar zaken. Nergens wordt de band tussen waar geloof, juiste leer en aanbidding in geest en waarheid in vraag gesteld. Wel dat de lijn ononderbroken zou werken. En nu moet ik vaststellen dat, ondanks hun heterodox geloof, heel wat protestanten er een veel christelijker levenswandel op nahouden dan bij sommige orthodoxen.
Natuurlijk kan dat. Er zijn heel vrome protestanten en heel slechte orthodoxen.
Citaat:
Bij orthodoxen vind ik soms heel wat inhoudsloos ritualisme.
Dat ontken ik ook nergens.
Citaat:
U zou het moeten kennen. Toestanden waarbij gelovigen pas rond de tijd van de evangelielezing de kerk binnenkomen, zich niets aantrekken van wat de diaken of priester aan het reciteren is, vervolgens buigen en kaarsen aansteken, om dan vervolgens met buurman rustig een praatje te slaan. Het zijn geen uitzonderingen, maar vaak voorkomende praktijken.
Je hebt hier een punt, maar rond de tijd van de evangelielezind is naar mijn ervaring wel heel laat. En respectloos zijn in de kerk is een losstaand probleem van de kwestie van uiterlijk vertoon en inkeer.
Citaat:
Mensen die kruistekens maken omdat de priester of diaken er een maakt, maar hoegenaamd niet weten waarom. Ook al omdat ze nauwelijks nog een woord Oudslavisch verstaan (ooit al eens het grote ambongebed bekeken in het Oudslavisch: een raadselachtige tekst, zelfs voor wie die wat noties van die taal heeft).
Ik kan daar geen oordeel over vellen, daar ik geen Kerkslavisch spreek en ook niet weet hoe dit zich verhoud t.o.v. moderne Slavische talen, die ik ook niet spreek.
Maar het was beter gesteld met het Latijn van de gemiddelde katholiek ten tijde van de Tridentijnse mis?
Oud 8 februari 2014, 19:01   #176
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U maakt zich weer eens schuldig aan veralgemening, terwijl u een bericht eerder zelf een nuance aanbracht.
Ja, er zijn protestanten die heel ingetogen vieringen hebben. Maar ik ben nog nergens een 'evangelistische' viering tegengekomen waar ingetogenheid de norm was. 'Evangelistische christenen' zijn dan ook slechts één sectie van de protestanten
Oud 8 februari 2014, 19:05   #177
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil met het sacrament van de biecht bij katholieken, orthodoxen en sommige anglicanen?
Ga jij nu werkelijk als katholiek vragen wat het verschil is tussen het sacrament van de biecht bij een gewijd persoon, en even bij jezelf wat prevelen volgens de protestantse notie, of gewoon de volgende kerk zoeken waar wat je ook doet wel getolereerd wordt volgens de predikant en zijn persoonlijke mening over het Schrift?
Oud 8 februari 2014, 19:09   #178
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat de Vlaming alles wat enig triomfalisme uitstraalt haat is genoegzaam bekend.
Dat zijn nuchter boerenverstand elke vorm die afwijkt van de rechte lijn en de cirkel moeilijk kan verwerken, ook.
Ik denk dat dit nu net andersom is zie. Als we even kijken hoe kaal de Calvinistische kerken erbij staan en vergelijk dit eens met de uitbundige beelden en versieringen in de Katholieke kerken in Vlaanderen. Nu nog steeds hebben Nederlanders moeite met de gebogen lijnen. Als men Jugendstil wil zien moet je in Vlaanderen zijn en als je Nieuwe Zakelijkheid wil zien, moet je over de Moerdijk trekken. Is je dit nog niet opgevallen of kan je de sloot van je erf niet over?

Laatst gewijzigd door Aton : 8 februari 2014 om 19:11.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2014, 19:11   #179
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet zelden krijg je daarmee te maken: een merkwaardige verbintenis tussen religie en identiteit. Het doet me onmiddellijk denken aan de ervaringen van een Limburgse familie die zich op een gegeven moment had bekeerd tot de orthodoxie, maar na jaren nog steeds niet voor vol werd aanzien door de Grieken van de parochie waar ze naartoe gingen. Resultaat: uiteindelijk zijn ze overgegaan naar de uniaten.
Dat is naar mijn ervaring wel eerder een probleem van Grieken dan van orthodoxen in het algemeen. En toch, in de parochie die ik het eerst bezocht, die multi-etnisch was, is iedereen even aangenaam in ontvangst.

Religie en identiteit verwarren is overigens geen orthodox monopolie. Zie de Ieren.
Oud 8 februari 2014, 19:11   #180
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 8 februari 2014 om 19:12.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be