![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
In Zürich zijn er voor elke automobilist 9 OV gebruikers. Maken we het OV minder aantrekkelijker dan gaan mensen weer met de auto naar de stad komen, met alle gevolgen van dien. Ook voor de verkeersveiligheid. En dat er in Zürich voor elke automobilist 9 OV gebruikers zijn is, en daar zijn werkelijke alle experts het overt eens, aan de tram te danken. Als je dus het effect van de introductie van trams op de verkeersveiligheid correct wil bepalen, moet je dus ook rekening houden met het effect van trams op de modal split in het verkeer.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.715
|
![]() Je, ... interpreteert ? Naja, SWOV berekent de "tram-cijfers" van Nederland tov de auto, en ik denk niet dat Belgie (betreft ballingsgebied Antwerpen) zodanig véél betere cijfers gaat voorleggen als Nederland, integendeel. Het ging ook even over "tramstad Antwerpen".
Citaat:
Tenzij ze in Zürich relatief -vergelijkswijze- zeer weinig fietsers hebben en alertere zwakke weggebruikers, men weet nooit. Of gaat Zwitserland het dan pakweg 4 maal beter doen als Nederland qua OV-veiligheid voor alle weggebruikers ? Graag de cijfers dan, ik heb al naar de bron gevraagd, of heb je geen Zwitserse bron ? Tja. Citaat:
![]() Citaat:
Want de vergevingsgezinde auto is veel veiliger aan stadssnelheden als de tram (die zich wslk nooit aan 30 kmh gaat houden), zeker als men weet dat de auto nog altijd kan uitwijken en veel korter kan remmen voor de kwetsbare weggebruikers waaronder senioren en kinderen, maar blijkbaar tellen die laatste enkel in het zondebokplaatje auto: " Oho wat zijn de ongevalgevolgen bij een botsing met een auto toch zó zwaar, die van een tram helemaal niet want die heeft altijd voorrang zeker ? ![]() Dat alles maakt SWOV wel heel duidelijk niet, dat een auto 57 keer minder dodelijke ongevallen heeft betreft slachtofferrisico ! Citaat:
Want zelfs per personenkilomter gaat de auto pakweg 4 maal minder dodelijk zijn als de tram. In *NL rekent men met > 20 personen gemiddelde bezettingsgraad in de tram, de *NL-auto > 1,5. Volgens dit (oud)rapport: http://www.milieurapport.be/Upload/M...TED_O&O_01.PDF page 11 respectievelijk met *28 en *2, verhouding 14. 57/14 = 4,07 hoger (dodelijk) slachtofferrisico. Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 mei 2014 om 14:54. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
|
![]() Betaal jij je maar blauw voor een bus die nooit op tijd is. Ik doe daar niet aan mee. Niet op tijd = geen centen. Simpel. Moeten ze nog maar eens nadenken voordat ze nog eens een besparing op het OV doorvoeren en daarmee lijnen die iemand toch altijd wel nodig heeft, wegschrappen. België telt ondertussen 11 miljoen inwoners. Dan verwacht je dat het OV daaraan wordt aangepast. Het tegenovergestelde wordt echter met de dag duidelijker.
Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 3 mei 2014 om 16:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
|
![]() De blinde voortrekkerij van de zwakke weggebruiker en het openbaar vervoer hebben niks gedaan om de mobiliteitsproblemen aan te pakken.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Wat het SWOV doet is aanbevelen dat men meer aandacht besteed aan de veiligheid van trams. En dat doet men ook. Vergelijk de voorkant van een moderne tram eens me die van een van 30 jaar geleden... Citaat:
In 2012: 2 doden bij trams, en 4 bij bussen... In totaal heeft het OV in Zwitserland voor 2012 27 doden op zijn geweten. Het autoverkeer is goed voor 339 doden. Het OV is in Zwitserland dus goed voor 22% van de personenkm, en 9% van de verkeersdoden. Een verschuiving van de modal split ten voordele van het OV is dus ook ten voordele van de verkeersveiligheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met een auto is dat anders. Zelfs op het voetpad ben je niet veilig voor autos...
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Vandaar dat men beter moet open ogen de zwakke weggebruiker voortrekt...
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En da's met bergen subsidies, terwijl eigen vervoer doodbelast wordt. Stel u voor, er zijn nog steeds een hoop ambtenaren/politici die desondanks alle voordelen qua openbaar vervoer, en alle nadelen van eigen vervoer toch nog steeds kiezen voor eigen vervoer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.715
|
![]() Citaat:
SWOV (W= Wetenschappelijk) zal zoiets ook nooit stellen, dat weet je. Citaat:
Niemand "interpreteert" hier wat. SWOV geeft de cijfers weer, en insinueeert dat er nog heel veel veiigheidswerk aan het openbaar vervoer tov de auto, vooral de tram, hoe ze het willen verbeteren zeggen ze niet (ik neem aan dat dit infrastructureel een serieus kostenplaatje is, denk aan de metro...). Verder is het logisch verschil tussen een bus en tram dat de tram meestal altijd absolute voorrang geniet (behalve aan hun verkeerslichten) tov de bus dat geen spoorvoertuig is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vrachtwagens en vervoer van goederen (ook lichte en zware bestelwagens) tel ik niet bij de personenauto. Trams en bussen gaan die massa´s leveringen van goederen in ballingsgebieden en omgeving ook niet doen. Dus meer appelen met appelen vergelijken = enkel personenvervoer. (zware vrachtwagens worden in de regel steeds zoveel mogelijk geweerd in de stad, jij gaat al die doden meetellen ?) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vraag me af hoeveel tweewielers verongelukken op die tramsporen die er steeds liggen, en die doden direct of indirect natuurlijk bij het wegverkeer geteld worden. Zie je ik kan ook zo redeneren zoals jij. ![]() Citaat:
Soit, de cijfers geven je eerder zwakke pogingen steeds ongelijk.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 mei 2014 om 16:36. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.715
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nederland: nog een drietal tramsteden en wat sneltram (mss ook in Belgisch Limburg ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Tram#Vandaag Ja, ook in Zwitserland: Enkel CH-Duitstalig sputtert nog wat (uitzonderingen bevestigen de dalende trend aan bovengrondse tramkms). Citaat:
![]() ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 mei 2014 om 18:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
sus antigoon ![]() sociale en politieke voordelen, maar van onze roots doen we geen afstand, dit zou verraad zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil, enkel nodig voor het één en ander te bekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ergo Micele, het OV kan beter afgebouwd worden?
Ben er niet onakkoord mee. Maar de trein is het milieuvriendelijke alternatief voor vliegtuigen binnen europa. De trein heeft geen behoefte aan fossiele brandstof, met een vast en goed doordacht schema is het een basisbelasting voor het electriciteitsnet, waar kerncentrales bij uitstek voor geschikt zijn. Maar dat wil wel zeggen dat treinen niet voor een tripke naar het volgende dorp bedoeld zijn, maar voor reizen naar hoofdsteden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.715
|
![]() Citaat:
Wordt de taxitrip langer (snelweg) wordt de fossiele range-extender �* la BMW i8 ingeschakeld even 100 km �* 250 kmh op aparte taxistrook. ![]() Voor langere landtrips in idd de hogesnelheidstrein concurrentie van het vliegtuig. Naar persoonlijke keuze van de reiziger. Luchthavens hebben wel veel minder infra nodig.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 mei 2014 om 20:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() In de stad waar ik woon worden buslijnen omgebouwd tot tramlijnen om de hinder van het OV voor het autoverkeer te verminderen. En jij wil dat weer terugdraaien?
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.715
|
![]() Citaat:
![]() Elke CH-stad neemt zijn beslissingen op maat, "gemiddeld-Zwitserse steden" ziet het er niet goed uit voor de "plaatsverspillende" tram. Citaat:
In Belgie is het vermoedelijk erger, enkel de kusttram zorgt voor gemiddeld 2,2 doden/jaar (2007 - 2011(tot okt) = 12 doden op 5 jaar): http://www.janroegiers.be/artikel/mo...er-bij-priori/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 mei 2014 om 12:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
En niet enkel hier. Werkelijk overal ter wereld de tram aan een come back bezig.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.715
|
![]() Citaat:
(S-Bahn is een trein ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 mei 2014 om 13:21. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Overal in Zwitserland groeien de bestaande tram netten. De eerste steden met een geheel nieuwe tramlijn zal echter waarschijnlijk Biel en Lugano zijn. Citaat:
Maar ook elders in Europa zie je hetzelfde. Strasbourg heeft in 20 jaar een net van 40 km gebouwd, en wil het de komende 20 jaar in omvang verdubbelelen. Ik herhaal het nogmaals: Werkelijk overal is de tram aan een come back bezig.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
![]() Ja, naar experten mobiliteit moeten we luisteren.
We zien hun expertise weelderig tieren. -lol- |
![]() |
![]() |