Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2014, 13:29   #81
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Ja, geblokkeerde autosnelwegen waren nogal een realiteit hier tijdens afgelopen winter.

En ter info: mijn Tesla Model S heeft vijf (5) verwarmde zetels. Dus krijgen ook de passagiers achterin de nodige portie wintercomfort. Dit tref je overigens ook aan in andere wagens, zoals... euh... euh...
En...met die verwarmde zetels ontvries je ook je ruiten?
Of hoe doe je dat?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 13:57   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Zoals ADAC die auto´s test tiens.

Die doen dat bij - 10°C in de Klimakammer:

http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...erformance.pdf
Te lezen onderaan blz 8.

Tesla Model S 85 kreeg een goede quotering met (+) 2,4 op Klimatisierung.

ook: http://www.adac.de/infotestrat/tests...px?IDTest=5022
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2014 om 13:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 14:20   #83
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zoals ADAC die auto´s test tiens.
Tekst uitknippen en plakken... kleine vertaling bij...
Posts leesbaar maken noemt men dat...

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 28 juli 2014 om 14:21.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 14:40   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Tekst uitknippen en plakken... kleine vertaling bij...
Posts leesbaar maken noemt men dat...
pdf aanklikken en lezen.

Een Tesla heeft een automatische airco (2 zones) en automatische luchtkwaliteitsverdeler zodat steeds een goede ademlucht heerst. Voor de voorruit is een extra afgestemde-optimaliserende electrische ontdooiing -inbegrepen in het winterpakket- naast verwarmde zetels achteraan en nog een paar winterdingen tegen het invriezen (ruitespoeiers-water). Soit zoals een deftige klassieke auto ook allemaal heeft, enkel dat Tesla de energie van de accu krijgt.

Staat daar te lezen, rap vertaald.

Aangezien het accupack watergekoeld is kan men daar zeker genoeg (rest) warmte van afvoeren, wie weet staat het systeem bij de patenten van Tesla:
http://www.faqs.org/patents/assignee/tesla-motors-inc/
veel zoekplezier.

euh het laatste vrijgegeven patent bovenaan: een bijzonder geregelde warmtewisselaar blabla:

Citaat:
http://www.faqs.org/patents/app/20140193683

Abstract:

A heat exchanger integrated into an electric vehicle's battery pack enclosure is provided, where the heat exchanger conduits are mechanically and thermally coupled to the inside surface of the enclosure base plate and where the battery pack enclosure is mounted such that ambient air flows over the outside surface of the enclosure base plate during vehicle motion. A thermal management system is coupled to, and controls operation of, the integrated battery pack heat exchanger such that in a first operational mode the heat exchanger is thermally coupled to the batteries within the battery pack, and in a second operational mode the heat exchanger is thermally decoupled from the batteries within the battery pack.

Description:

FIELD OF THE INVENTION

[0001] The present invention relates generally to vehicles and, more particularly, to an automotive heat exchanger.

BACKGROUND OF THE INVENTION

[0002] Vehicle cooling systems vary widely in complexity, depending primarily upon the thermal requirements of the various vehicle systems employed in the vehicle in question. In general, these cooling systems utilize heat exchangers of one form or another to transfer the heat generated by the vehicle subsystems to the surrounding ambient environment. Such heat transfer may either be performed directly, for example in the case of a simple radiator coupled to a vehicle engine, or indirectly, for example in the case of a thermal management system utilizing multiple heat transfer circuits to transfer the heat through multiple stages in order to sufficiently lower the temperature of the component in question.

[0003] In general, vehicle heat exchangers are designed to exchange heat between two different fluids, or two similar fluids that are at different temperatures, thereby helping to maintain the various vehicle systems and components within a safe and effective operating range of temperatures. One of the fluids is typically composed of a refrigerant or water, the water often mixed with ethylene glycol or propylene glycol or a similar liquid that provides anti-freeze protection at low temperatures. In many vehicle heat exchangers such as condensers and radiators, the second fluid is air which is forced to flow through the heat exchanger, either as a result of vehicle movement or through the use of a fan.

[0004] Within the automotive industry there are several types of air heat exchangers, the design of each being based on their intended application. Exemplary heat exchangers include:

[0005] A powertrain radiator in which a coolant-to-air heat exchanger is used to remove heat from an internal combustion engine or electric motor.

[0006] A condenser in which a refrigerant-to-air heat exchanger is used to remove heat for cabin air conditioning systems or other systems (e.g., battery packs and power electronics) that employ refrigerant as the cooling fluid.

[0007] A transmission oil cooler in which an oil-to-air heat exchanger is used to remove heat from the transmission via the transmission fluid.

[0008] A steering pump oil cooler in which an oil-to-air heat exchanger is used to remove heat from the steering system via the steering fluid.

[0009] A charge air cooler in which an air-to-air heat exchanger is used to remove heat from turbocharged (compressed) air used in the engine intake system.

[0010] For a given set of fluid temperatures, the performance of a fluid-to-fluid heat exchanger depends primarily on the surface area of the heat exchanger and the volume flow rate of the two fluids through the heat exchanger. Flow rate is commonly determined as the fluid velocity through the heat exchanger multiplied by the frontal area of the heat exchanger. Larger heat exchanger surface areas and mass flow rates result in greater heat transfer from the inner fluid to the outer fluid. An increase in these same variables, however, also results in an increase in the hydraulic losses, or pressure drop losses, which are manifested in increased aerodynamic drag (i.e., vehicle motive power), pump power, and fan power. Additionally, in a fluid-to-fluid heat exchanger, the transfer of heat between the two fluids increases as the temperature difference between the two fluids increases.

[0011] In a conventional vehicle utilizing multiple heat exchangers, regardless of whether the vehicle utilizes a combustion engine, an electric motor, or a combination of both (i.e., a hybrid), the individual heat exchangers are typically positioned one in front of the other, followed by a fan, this configuration referred to as a "stack". In such a stacking arrangement, commonly the heat exchanger with the lowest outlet air temperature is located upstream, followed by higher temperature heat exchangers downstream. An example of such a configuration is a condenser followed directly by an engine radiator, followed by one or more fans. While this arrangement is more common with vehicles utilizing a combustion engine, hybrid vehicles may also use a stack of heat exchangers in order to provide cooling for the battery pack, power electronics and the motor. A principal drawback of the practice of stacking heat exchangers is an increase in hydraulic losses (i.e., fan power, aerodynamic drag) that result regardless of whether each heat exchanger in the stack is in active use. Additionally, since the temperature of the air entering the inner heat exchanger(s) will be the temperature of the air exiting the upstream heat exchanger which is typically higher than the ambient temperature, the efficiency and overall performance of the inner heat exchanger(s) is compromised. As a consequence, it is common practice to increase the surface area or thickness of the downstream heat exchangers to compensate for this decrease in expected performance which, in turn, adds weight and cost to the affected heat exchangers.

[0012] While a variety of different techniques and system configurations have been used to control the temperatures of the various subsystems and components in a vehicle, they are often inefficient, which in turn affects vehicle performance. Accordingly, what is needed is a thermal management system that achieves efficient heat transfer while effectively utilizing vehicle surfaces. The present invention provides such a thermal management system.

Read more: http://www.faqs.org/patents/app/2014...#ixzz38lqM4EhA
gaat toch...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2014 om 14:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 15:22   #85
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.368
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Met andere woorden, de accutechnologie is zodanig dat de restwarmte er op 25 manieren uit getrokken moet worden.

Langs de andere kant, als die 97% efficient is, krijgt die op pittige momenten wel een afname van 225Kw voor de kiezen, en dan is 3% nog steeds 6.75 Kw aan warmte die ergens naar toe moet. Dat wilt ge niet meer als zetelverwarming.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 28 juli 2014 om 15:23.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 15:51   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met andere woorden, de accutechnologie is zodanig dat de restwarmte er op 25 manieren uit getrokken moet worden.

Langs de andere kant, als die 97% efficient is, krijgt die op pittige momenten wel een afname van 225Kw voor de kiezen, en dan is 3% nog steeds 6.75 Kw aan warmte die ergens naar toe moet. Dat wilt ge niet meer als zetelverwarming.
Geen idee Maddox.

In elk geval test ADAC de klimatisatie van honderden top-middenklassers en luxewagens van A tot Z en de Tesla S kwam er gemiddeld goed uit ingedeeld bij de hoge middenklassewagen.
Citaat:
Tesla Model S Performance
Fünftüriges Coupé der oberen Mittelklasse (310 kW / 422 PS)

(2,4) Klimatisierung
[...
Beim ADAC Heizungstest kann das Elektrofahrzeug ein erstaunlich gutes Ergebnis einfahren. Vorn wird der Innenraum in angenehm kurzer Zeit erwärmt, hinten dauert es dagegen ein Stück länger. Aber auch hier müssen die Insassen nicht übertrieben lange frieren. Eine automatische Umluftsteuerung sorgt dafür, dass im Innenraum stets gute Atemluft herrscht. Der Model S ist serienmäßig mit einer Sitzheizung für die vorderen Passagiere ausgestattet. Gegen Aufpreis kann man das "Kalt-Wetter-Paket" ordern. Dieses beinhaltet neben einer Sitzheizung für alle drei Fondpassagiere eine beheizte Scheibenwaschanlage sowie eine optimierte Enteisungsfunktion der Windschutzscheibe.

http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...erformance.pdf page 8
Zet er je vertaler op als je me niet gelooft.
ADAC meet de tijd dat een auto bij min 10°C in een klimaatkamer zijn binnenruimtelucht aangenaam kan opwarmen (ik denk tot 21°C moet ik eens opzoeken) en meet ergens ook de kwaliteit van de lucht (vochtigheid bvb). Vooraan (2,4) warmt hij veel sneller op als achteraan (3,4). Wat wil je nog meer.

Waarom dan die ganse uitleg ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2014 om 16:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 15:51   #87
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Ja, geblokkeerde autosnelwegen waren nogal een realiteit hier tijdens afgelopen winter.

En ter info: mijn Tesla Model S heeft vijf (5) verwarmde zetels. Dus krijgen ook de passagiers achterin de nodige portie wintercomfort. Dit tref je overigens ook aan in andere wagens, zoals... euh... euh...
Maar er zit wel geen pomp in om je banden op te pompen zoals bij LADA !
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 15:53   #88
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.368
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geen idee Maddox.

In elk geval test ADAC de klimatisatie van honderden top-middenklassers en luxewagens van A tot Z en de Tesla S kwam er gemiddeld goed uit ingedeeld bij de hoge middenklassewagen.

Zet er je vertaler op als je me niet gelooft.

En op de voorste zetels zelfs verrassend zéér goed is daar verder te lezen.

Waarom dan die ganse uitleg ?
Ge wil dus dat ik zwijg?

Of wilt ge een 6.75 Kw zetelverwarming?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 16:05   #89
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ge wil dus dat ik zwijg?

Of wilt ge een 6.75 Kw zetelverwarming?
Tjonge toch, lees wat ik schreef. En antwoord daarop.

Begin je nu ook al met vraagspelletjes ?

Neen, ik wil helemaal geen zetelverwarming omdat ik ze niet nodig heb.
Mss binnen 20 jaar wel.

Waarom die uitleg ?
Wil je me nu ergens aantonen dat Tesla S een slechte klimatisatie heeft ofwat ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2014 om 16:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 16:08   #90
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
ADAC meet de tijd dat een auto bij min 10°C in een klimaatkamer zijn binnenruimtelucht aangenaam kan opwarmen (ik denk tot 21°C moet ik eens opzoeken) en meet ergens ook de kwaliteit van de lucht (vochtigheid bvb). Vooraan (2,4) warmt hij veel sneller op als achteraan (3,4). Wat wil je nog meer.
Ontvriest hij ook een ondergesneeuwde en dichtgevroren exemplaar?
Zo ja, hoeveel 'batterijkracht' moet je daarvoor opofferen?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 16:11   #91
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ontvriest hij ook een ondergesneeuwde en dichtgevroren exemplaar?
Zo ja, hoeveel 'batterijkracht' moet je daarvoor opofferen?
Bel eens naar de ADAC of kijk eens naar de fotootjes op hun site hoe een auto in hun klimaatkamer eruit ziet.

btw sneeuw isoleert.

Hoeveel benzine of diesel en olie en motorslijtage moet je daar voor opofferen om een autobinnenruimte van -10°C naar 21°C 22°C te krijgen, vergeleken met Tesla S ?
Krijg je eigenlijk je fossiele auto nog gestart bij die temperatuur ? Genoeg vermogen in je loodaccu ?
Hoeveel auto´s liggen er weer in panne als het weer eens echt vriest in BE ?

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GKC2CJ0P5
Meest voorkomende autopech op vakantie

zaterdag 11 juli 2009

1. Lege of kapotte batterij

2. Versleten banden en vergeten reserveband

3. Koelsysteem van de motor

4. Elektronische pannes en starter

5. Kapotte dieselpomp
...


Correctie er wordt van -10°C naar 22°C verwarmd bij ADAC,
Citaat:
bron http://www.welt.de/motor/article6364...sten-wird.html
Autoheizungen im ADAC-Test 1/12
Mehr als 500 Autos aus zehn Fahrzeugklassen wurden vom ADAC getestet.
Die Aufgabe bestand darin, den Innenraum von -10 auf 22 Grad zu erwärmen. Dabei wurden Cockpit und Fond getrennt gemessen und bewertet. Daraus wurde eine Gesamtnote gebildet.

Tatsächlich stehen bei dem Autoklub regelmäßig die Testwagen in der Klimakammer und müssen aus eigener Kraft den Innenraum von minus zehn auf warme 22 Grad bringen. Sieben Minuten braucht dafür der Mercedes SL 350, schneller heizt keins von bislang 500 überprüften Autos.
Mercedes SL is totnutoe de beste (ttz het snelste opgewarmd in amper 7 minuten (luchttemp°), naja heeft ook niet zoveel binnenruimte...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2014 om 16:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 16:16   #92
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Maar er zit wel geen pomp in om je banden op te pompen zoals bij LADA !
Nee, en dat mis ik helaas wel een beetje
En 't zou nogal een pomp mogen zijn om vier 21-inchers vol te krijgen!
(ter info: mijn allereerste auto - 40 jaar geleden - was... een Lada)
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 17:00   #93
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
btw sneeuw isoleert.
Ook je zicht, dat moet er dus af.
Hoeveel van je rijbereik ben je kwijt na het ontvriezen van een electrische auto?

Er zijn nogal wat wagens op de markt met een accupack van 20kWh.
- eigenlijk vergelijkbaar met een tank van amper 5 liter diesel -
Kostprijs om je 5 liter tank vol te gooien met diesel.... 6,5€ (dure accijnzen inbegrepen)
Kostprijs om je 20kWh batterij vol te 'tanken'.............. 4€

Dit lijkt absurd...... Waar ben ik mis?

5 liter diesel aan 1,3€ per liter is toch 6.5€?
20 kWh aan 0,25€ is toch ook 4€?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2014, 17:22   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ook je zicht, dat moet er dus af.
Hoeveel van je rijbereik ben je kwijt na het ontvriezen van een electrische auto?
Te verwaarlozen.
Of neus eens op Tesla-forums van Noorwegen http://elbilforum.no/forum/index.php?board=49.0 of Canada (mss Quebec in het Frans ?).
Wel interessant die eco-ritten daar en hun gemiddeld verbruik in Noorwegen. Ook dat de Tesla ook nog een 12 V accu heeft enz...

Ook op Youtube kun veel vinden.

Ik denk niet dat die hun auto buiten laten.

Daarbij ik heb een binnenhuisgarage.
Moest ik een Telsa hebben hangt die daar aan de stekker.

En zelfs lekker voorverwarmd (vooral voor mijna vrouw) in putje winter. En toch met volle accu kunnen vertrekken.

Gaat natuurlijk niet bij een klassieke brandstofwagen zijn motor starten en laten lopen bij gesloten garage.
En dan nog bijvullen met een jerrycan. LOL.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2014 om 17:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 12:04   #95
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dan nog bijvullen met een jerrycan. LOL.
Gebeurt dat dan dikwijls?
Na het opwarmen tijdens de winter van een diesel of benzine met een lege tank staan?
Ik heb het allessinds nog niet gehoord....
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 12:07   #96
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht

Er zijn nogal wat wagens op de markt met een accupack van 20kWh.
- eigenlijk vergelijkbaar met een tank van amper 5 liter diesel -
Kostprijs om je 5 liter tank vol te gooien met diesel.... 6,5€ (dure accijnzen inbegrepen)
Kostprijs om je 20kWh batterij vol te 'tanken'.............. 4€

Dit lijkt absurd...... Waar ben ik mis?

5 liter diesel aan 1,3€ per liter is toch 6.5€?
20 kWh aan 0,25€ is toch ook 4€?
Micele....ben ik hier ergens verkeerd?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 14:16   #97
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Micele....ben ik hier ergens verkeerd?
Natuurlijk ben je verkeerd.

Moest ik een Tesla S Model hebben tank ik dikwijls gratis, dat weet je toch ? Of vergeten ? ma jammer toch...

Ik zal specifieker zijn, aan vooral deze supercharger 135 kWh in D:
http://www.teslamotors.com/nl_NL/supercharger/kamen

of idem uit plaatselijke krant, was 17 juli ll namelijk geopend:
http://www.kamenweb.de/index.php/lok...eroeffnet.html

na amper een halfuur tanken heb ik al ca. 300 km meer reikwijdte.
Kan ik snel op een foffietje of ontbijt of middag/avond-eten bij Connie´s Diner dat erbij ligt:
http://www.connies-diner.de/ open van 09h-24h.

En waarom tank ik meestal daar ?
Omdat dat prachtig op ca. 70% langs mijn reisweg heen ligt, naar familie in D (met een kleine ~ 20 km, maar snelle omweg, ik moet dan niet door het Roergebied) .

Als ik bij hun aankom zal ik zelfs nog een 3/4 E-tank over hebben, op de terugweg naar huis kom ik thuis ook nog aan met quasi een halve tank over.
Dan kan ik thuis evtl wat bijladen aan mijn 11 kW of desnoods 22 kW maar dan wel aan 22 cent/kWh. Bij familie aan de normale stekker 230 VAC.

Wat begrijp je daar niet aan ?

Enkele citaten, snel vertaald
Citaat:
Tankstelle“ für Luxus-Limousinen in Kamen eröffnet
Donnerstag, den 17. Juli 2014

Im hinteren Bereich des Parkplatzes von Connie’s Diner sind acht neue „Zapfsäulen“ aufgestellt worden, die heute offiziell eingeweiht wurden.

Achteraan op de parking van Connie´s Diner staan acht nieuwe laadpalen, die vandaag officieel ingezegend worden.

Supercharger liefern bis zu 135 Kilowatt Gleichstrom direkt in die Batterien des Model S; innerhalb von etwa 20 Minuten ist so eine halbe Batterieladung aufgeladen.

Superchargers leveren tot 135 kWh gelijkstroom direkt in de batterijen van het Model S; binnen circa 20 minuten is zo een halve acculading opgeladen.

...
Der Supercharger am Schattweg die zwölfte Tesla-Tankstelle in Deutschland, rund 30 sollen es in den nächsten Jahren werden.

De Superscharger aan de Schattweg is het 12e Tesla-tankstation in D, rond 30 zouden het in de volgende jaren worden.

Dus als ik naar mijn familie in Oostenrijk rij heb ik ook om de 200 �* 300 km een supercharger 120 kWh of de updated 135 kWh waar ik gratis kan tanken. Maar tegen dan hebben ze zeker al 150 �* 200 kWh superchargers.

Citaat:
AUTOREIZEN MAKKELIJK GEMAAKT
In minuten laden, gratis

Met Tesla Superchargers kunnen Model S ​​eigenaren gratis reizen tussen steden langs drukke snelwegen in Noord-Amerika en Europa en Azië. Superchargers bieden een halve lading in slechts 20 minuten en zijn strategisch geplaatst om de eigenaren van station naar station met minimale stops te laten rijden.

Dekking
Europa
Vandaag – 42 stations
Volgende zomer zal dat aantal wel minstens verdubbeld zijn of zelfs driedubbel.

Planning Tesla Winter 2014-2015

De bovenstaande kaart laat onze wandelgangen zien die we willen gaan opzetten, plus de timing daarvan. De exacte locatie en timing kan afwijken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2014 om 14:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 14:42   #98
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht

Er zijn nogal wat wagens op de markt met een accupack van 20kWh.
- eigenlijk vergelijkbaar met een tank van amper 5 liter diesel -
Kostprijs om je 5 liter tank vol te gooien met diesel.... 6,5€ (dure accijnzen inbegrepen)
Kostprijs om je 20kWh batterij vol te 'tanken'.............. 4€

Dit lijkt absurd...... Waar ben ik mis?

5 liter diesel aan 1,3€ per liter is toch 6.5€?
20 kWh aan 0,25€ is toch ook 4€?
Even wat verduidelijken.
Het gaat ditmaal niet over een Tesla maar over een willekeurige auto met een 20kWh batterij. Ten tweede, het gaat niet over u maar gewone gebruikers.

Laat dus even die promotiepraat van de Tesla achterwege en probeer op de vraag te antwoorden.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 14:52   #99
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Even wat verduidelijken.
Het gaat ditmaal niet over een Tesla maar over een willekeurige auto met een 20kWh batterij. Ten tweede, het gaat niet over u maar gewone gebruikers.

Laat dus even die promotiepraat van de Tesla achterwege en probeer op de vraag te antwoorden.
Zoek dat eens lekker zelf op, dan leert men trouwens meer.

Tip: vergeet al de andere kosten niet die men bij een pure E-auto niet heeft.
Met googlen vind je alles. Daarbij uw oneliner : " Is dat nu zo moeilijk ? "
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2014 om 14:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 16:39   #100
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zoek dat eens lekker zelf op, dan leert men trouwens meer.

Tip: vergeet al de andere kosten niet die men bij een pure E-auto niet heeft.
Met googlen vind je alles. Daarbij uw oneliner : " Is dat nu zo moeilijk ? "
Ik heb het opgezocht en heb het hier net gepost.

20 kWh kan je vervangen door 5 liter diesel.
De 85 kWh batterij van je Tesla kan je dus vervangen door een tank van pakweg 20 liter diesel.

Juist of fout?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be