Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2014, 16:48   #501
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het Suid-Afrikaans is ook dezelfde taal wat de oorsprong betreft als het Nederlands, maar het is toch ook een vreemde taal. Ik versta die wel een beetje, maar ik versta ook niet alles. Dat is niet mijn taal ! In die zin moet u dit verstaan. Dus als de mensen -toen, in de tijd van Willem I- deze perceptie hadden over het 'hollands', dan zeggen zij maar zoals zij het dachten. Namelijk: dat is onze taal niet. U kunt dan u nog wel opperen: zij vergissen zich, want om die en die redenen was het hun taal wél. Voor u dan, maar niet voor hen. En wat er nog bijkomt, spijtig genoeg voor u, er was zelfs geen enkele affiniteit met de (gesproken) taal uit het Noorden of toch zeer weinig.
Euh, in die tijd zal een Limburger het West-Vlaams dialect ook niet beschouwd hebben als "zijn taal", hoor?!

Durft u dan eventjes doorredeneren zoals u deed met dat "Hollands"? Waarschijnlijk niet, daar u slechts uit bent op de tegenstelling Hollands-Vlaams. Juist de aangevoerde argumenten wijzen evenwel op eenzelfde diepe tegenstelling binnen Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 16:48   #502
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Bijgevoegde afbeelding(e)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 16:50   #503
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk begrijpen ze een Vlaamse film. Alleen heeft dat te maken met gevoel en vertrouwdheid dat samenhangt met een bepaalde tongval. Kijk, vorige zomer waren we weer eens een lange tijd in Oostenrijk en Zwitserland. Daar zie je ook gelijkaardige zaken: reclames die je ook op de Duitse tv ziet, krijgen voor die twee landen een aangepaste versie, ofwel in Zwitsers-Duits ofwel in Standaardduits met een overduidelijk Oostenrijks accent. Wat we bij ons aantreffen, is helemaal niet uniek. Het komt elders ook wel voor.
Neen, volgens mij verstaan ze dat taaltje niet. Of op zijn minst vrij oppervlakkig. Ik weet dit, want ik heb familie wonen in het hoge noorden. Ze begrijpen het niet. Daarom moet men ook de Vlaamse feuilletons ondertitelen, want ze verstaan daarachter maar de helft van het mooie Vlaamse weer.Hetgeen als gevolg heeft dat ze natuurlijk niet goed meer kunnen volgen. En dan haken onze niet begrijpende Hollandse kijkers af, zodat tenslotte er niets anders opzit voor de zenders dan te ondertitelen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2014 om 17:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 16:54   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, volgens mij verstaan ze dat taaltje niet. Of op zijn minst vrij oppervlakkig.
Jawel, hoor. Ik heb Nederlandse vrienden. Als die bij ons komen, spreken we met z'n allen AN. Alleen durf ik al eens mijn Waregems bovenhalen. In grote lijnen begrijpen ze dat toch, al komt het voor hen heel bevreemdend over. AN in Vlaamse tongval is geen enkel probleem.

Trouwens, u weet toch dat we in Vlaanderen tot voor kort massaal naar de Nederlandse tv keken. Denkt u dan dat de Vlamingen toen mensen als Ron Brandsteder, Willeke Alberti, Pim Jacobs... niet begrepen? Allemaal spraken ze AN met duidelijk Noord-Nederlands accent.
Oud 1 oktober 2014, 16:56   #505
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet dit, want ik heb familie wonen in het hoge noorden? Ze begrijpen het niet. Daarom moet men ook de Vlaams feuilletons ondertitelen, want ze verstaan daarachter maar de helft van het mooie Vlaamse weer.Hetgeen als gevolg heeft dat ze natuurlijk niet goed meer kunnen volgen. En dan haken onze niet begrijpende Hollandse kijkers af, zodat tenslotte er niets anders opzit voor de zenders dan te ondertitelen.
Het draait niet rond begrip, maar rond vertrouwdheid. In Duitsland is men bijvoorbeeld door allerlei tv-programma's vertrouwd met Duits met Oostenrijkse tongval. Nochtans, en ik kan het u verzekeren, dat Oostenrijks-Duits (geen dialect) kan in woordenschat alleen al sterk verschillen wat gangbaar is in Duitsland.
Oud 1 oktober 2014, 16:56   #506
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, hoor. Ik heb Nederlandse vrienden. Als die bij ons komen, spreken we met z'n allen AN. Alleen durf ik al eens mijn Waregems bovenhalen. In grote lijnen begrijpen ze dat toch, al komt het voor hen heel bevreemdend over. AN in Vlaamse tongval is geen enkel probleem.

Trouwens, u weet toch dat we in Vlaanderen tot voor kort massaal naar de Nederlandse tv keken. Denkt u dan dat de Vlamingen toen mensen als Ron Brandsteder, Willeke Alberti, Pim Jacobs... niet begrepen? Allemaal spraken ze AN met duidelijk Noord-Nederlands accent.
Ja ja, natuurlijk, wij Vlamingen verstaan hen in hun feuilletons, maar zij ons niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2014 om 16:58.
Oud 1 oktober 2014, 16:57   #507
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De eerste twee punten zijn geen feiten, maar slechts uw, verkeerde, conclusie. Nederduits staat trouwens helemaal niet gelijk met "Hollands", maar was als benaming ook al gangbaar in de zuidelijke Nederlanden.
Bij het overlijden van koningin Juliana hoorde ik een geluidsopname van haar moeder Wilhelmina. Het leekt alsof Martine Tanghe aan het woord was.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 17:23   #508
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh, in die tijd zal een Limburger het West-Vlaams dialect ook niet beschouwd hebben als "zijn taal", hoor?!

Durft u dan eventjes doorredeneren zoals u deed met dat "Hollands"? Waarschijnlijk niet, daar u slechts uit bent op de tegenstelling Hollands-Vlaams. Juist de aangevoerde argumenten wijzen evenwel op eenzelfde diepe tegenstelling binnen Vlaanderen.
Ik probeer op geen enkel ogenblik tegenstellingen te scheppen. Ik haal gewoon feiten aan. U probeert die te ontkennen. Natuurlijk omdat u zich situeert in het 'groot-nederlandse' kamp. En dus tracht u de tegenstellingen tussen de Hollanders en Vlamingen tijdens het VKN te minimaliseren. Maar er waren wel degelijk tegenstellingen, en één ervan was de taal. Nogmaals en voor de zoveelste keer: ikzelf zeg dat niet. De mensen van toen doen mij dit zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2014 om 17:24.
Oud 1 oktober 2014, 17:38   #509
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu nog niet. Dat is niet verwonderlijk trouwens.
Citaat:
In tegenstelling tot de overige dialecten in Vlaanderen (die op het West-Nederfrankisch teruggaan) behoort het LImburgs tot de Oost-Nederfrankische tak van de Germaanse taalfamilie. De Brabantse en Vlaamse dialecten zijn de rechtstreekse voorouders van onze Nederlandse standaardtaal, maar het Limburgs is slechts in de tweede graad, als een tante, mee verwant.
bron: http://books.google.be/books?id=zP4_...page&q&f=false

p21
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 17:58   #510
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we uw gedachtegang eventjes volgen dat lijkt het erop dat u meent dat er in Vlaanderen allerlei taalvarianten bestonden, maar schijnbaar in Nederland niet. Denkt u dus echt dat er in het toenmalig Nederland geen dialecten werd gesproken of dat iedereen vloeiend en kreukvrij de standaardtaal beheerste?
Dat is zelfs nu nog het geval niet! Wat door onze Nederlandse forumgenoten regelmatig wordt aangehaald.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 19:22   #511
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja, natuurlijk, wij Vlamingen verstaan hen in hun feuilletons, maar zij ons niet.
Ongefundeerde bewering.
Oud 1 oktober 2014, 19:25   #512
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik probeer op geen enkel ogenblik tegenstellingen te scheppen. Ik haal gewoon feiten aan. U probeert die te ontkennen. Natuurlijk omdat u zich situeert in het 'groot-nederlandse' kamp. En dus tracht u de tegenstellingen tussen de Hollanders en Vlamingen tijdens het VKN te minimaliseren. Maar er waren wel degelijk tegenstellingen, en één ervan was de taal. Nogmaals en voor de zoveelste keer: ikzelf zeg dat niet. De mensen van toen doen mij dit zeggen.
Kijk, daar gaat u weer met uw ongefundeerde bewering. Hoe komt u ertoe te besluiten dat ik me zou situeren "in het 'groot-nederlandse' (sic) kamp"?

Ik tracht trouwens niets te minimaliseren, al zeker niet de toen zeker bestaande tegenstellingen die vooral het resultaat waren van vooroordelen en isolement.
Oud 1 oktober 2014, 19:27   #513
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Nu nog niet. Dat is niet verwonderlijk trouwens.
Kortom, er bestond toen geen tegenstelling "Hollands-Vlaams", maar er bestond vervreemding voor elkaars taalvarianten binnen als buiten de zuidelijke Nederlanden.
Oud 1 oktober 2014, 19:29   #514
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is zelfs nu nog het geval niet! Wat door onze Nederlandse forumgenoten regelmatig wordt aangehaald.
In dat verband: enige tijd geleden was er op een van de Nederlandse regionale tv-zenders (te ontvangen met satelliet) een uitzending over bepaalde problemen in de Nederlandse landbouw. Het grootste deel van de geïnterviewde landbouwers spraken heel dialectisch, vaak bijzonder moeilijk begrijpbaar voor iemand die niet vertrouwd is met de dialecten uit het noorden van Nederland.
Oud 1 oktober 2014, 19:53   #515
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar dat betekent niet dat er ook sprake is van een andere taal. Kijk, als u nu naar Frans-Vlaanderen gaat en daar met de nog in leven zijnde Vlaamstaligen AN zou spreken, zal je eenzelfde reactie krijgen. Heel normaal: deze mensen komen maar nauwelijks in contact met de Nederlandse standaardtaal. Ook al spreken ze een Nederlands dialect, ze hebben bijna geen enkele vertrouwdheid met de overeenkomstige standaardtaal.
En volgens het Oosten vormt dat dan een vrijgeleide om er het Frans in te voeren als bestuurstaal zoals dat gebeurde in het Belistan van 1830...
om effe terug te komen op de ware inzet van de diskussie.
En dat in de plaats van wat Willem deed, het volk (terug) in kontakt brengen met zijn kultuurtaal nadat deze tijdens de Franse bezetting verboden werd.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 oktober 2014 om 20:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 19:58   #516
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het draait niet rond begrip, maar rond vertrouwdheid. In Duitsland is men bijvoorbeeld door allerlei tv-programma's vertrouwd met Duits met Oostenrijkse tongval. Nochtans, en ik kan het u verzekeren, dat Oostenrijks-Duits (geen dialect) kan in woordenschat alleen al sterk verschillen wat gangbaar is in Duitsland.
Dus kan men in Oostenrijk even goed het Frans invoeren als standaardtaal vermits Duits er ervaren wordt als een vreemde taal is, als ik het Oosten zijn principe transponeer naar ginds.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 oktober 2014 om 20:00.
Oud 1 oktober 2014, 20:04   #517
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik probeer op geen enkel ogenblik tegenstellingen te scheppen. Ik haal gewoon feiten aan. U probeert die te ontkennen. Natuurlijk omdat u zich situeert in het 'groot-nederlandse' kamp.
Hahaha...Raar hoe weinig ge Jan kent na er avonden en avonden virtueel mee gediskussieerd te hebben.
Oud 1 oktober 2014, 20:13   #518
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, daar gaat u weer met uw ongefundeerde bewering. Hoe komt u ertoe te besluiten dat ik me zou situeren "in het 'groot-nederlandse' (sic) kamp"?

Ik tracht trouwens niets te minimaliseren, al zeker niet de toen zeker bestaande tegenstellingen die vooral het resultaat waren van vooroordelen en isolement.
Bent u dan de 'groot-nederlandse' gedachte of de Dietse gedachte ongenegen?
Oud 1 oktober 2014, 20:14   #519
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Bij het overlijden van koningin Juliana hoorde ik een geluidsopname van haar moeder Wilhelmina. Het leekt alsof Martine Tanghe aan het woord was.
Soms hoor ik van Nederlanders dan 'ons' AN "lekker ouderwets" klinkt.
Oud 1 oktober 2014, 20:14   #520
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dus kan men in Oostenrijk even goed het Frans invoeren als standaardtaal vermits Duits er ervaren wordt als een vreemde taal is, als ik het Oosten zijn principe transponeer naar ginds.....

U maakt er een karikatuur van.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2014 om 20:14.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be