Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2015, 08:19   #541
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe de aires in Frankrijk er zullen uitzien als iedereen rond het middaguur gedurende 40 minuten tracht een oplaadpaal te bemachtigen. Zelfs nu pauzeren we rond 11u30 of pas na 14u00 om de druktes op de toch niet zo legendarische (ivm de A6 bv) A10 te mijden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja dan moet men wat wachten zeker ? Maar voorlopig gaat het nog vlotjes.
Ik denk dat hij een punt heeft hier. Eigenlijk is Tesla "gedoemd" om het slachtoffer te worden van zijn eigen succes: hoe meer er gaan rondrijden, hoe meer die SuperChargers gaan bezet zijn. Ik ondervond het zelf al aan den lijve in Nivelles, waar er tot voor kort maar 2 stalls beschikbaar waren, en dus waren die haast permanent ingenomen. In dat soort gevallen is het geen kwestie van enkele minuten te wachten tot de tank van de wagen voor je vol is, maar moet je die redelijkerwijze toch een klein half uur opladen gunnen, en dat is toch een lange wachttijd...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2015, 11:53   #542
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Ik denk dat hij een punt heeft hier. Eigenlijk is Tesla "gedoemd" om het slachtoffer te worden van zijn eigen succes: hoe meer er gaan rondrijden, hoe meer die SuperChargers gaan bezet zijn. Ik ondervond het zelf al aan den lijve in Nivelles, waar er tot voor kort maar 2 stalls beschikbaar waren, en dus waren die haast permanent ingenomen. In dat soort gevallen is het geen kwestie van enkele minuten te wachten tot de tank van de wagen voor je vol is, maar moet je die redelijkerwijze toch een klein half uur opladen gunnen, en dat is toch een lange wachttijd...
Dat vreesde ik ook al...

Tja eigenlijk onbegrijpelijk dat ze in Nijvel maar 2 laadpalen hebben, terwijl in de regel dat meestal 8 laadpalen zijn, of toch minimum 6.

In Nederland heeft de Tesla ook succes, Tesla zal daar zeker ook nog een paar superchargerstations �* 8 of 9 laadpalen moeten bijplaatsen (zoals ze in Noorwegen deden).
Ik zie dat Tesla vermoedelijk al + 2500 auto´s in NL heeft ingeschreven, voor een E-auto van + 80k opmerkelijk, als er werkelijk +130 Tesla´s per maand blijven bijkomen moeten er navenant meer snellaadmogelijkheden komen, natuurlijk kan men altijd nog thuis (veel trager) laden, of bij de DC-laders van Chademo:
Citaat:
Top 6 geregistreerde modellen volledig elektrische voertuigen (31-11-2014)

Model Voertuigtype Aantal Verschil t.o.v. vorige maand
Tesla Model S Personenauto (FEV) 2.305 +130
Nissan Leaf Personenauto (FEV) 1.110 -40
Renault Zoe Personenauto (FEV) 750 +26
BMW I3 Personenauto (FEV) 385 +8
Smart ForTwo Electric Drive Personenauto (FEV) 383 +4
Renault Twizy Quadricycle (FEV) 371 +8
http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurza...-zaken/cijfers
Bartjeuh, kun jij eigenlijk online weten hoeveel laadpalen er specifiek en waar bezet zijn via je display ? En eventueel hoelang ze nog "moeten" laden ?
Zegt natuurlijk niet alles maar toch redelijk genoeg om een eventuele keuze te maken.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2015 om 12:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2015, 12:04   #543
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

plǝɹǝʍ ǝp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik denk dat iemand als Elon Musk hier al vele nachten van wakker ligt, en aan de einder het OCMW ziet lonken...
OCMW in de USA? Je maakt een grapje
plǝɹǝʍ ǝp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2015, 12:19   #544
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Op mobile.de staan er al 63 'Model S' te koop. De goedkoopste heb je voor 70.000€ en is 10 maand oud.
Vermoedelijk zijn die overgestapt naar een snellere Tesla, bvb P85D van ~ 700 PK of ze wilden eens een andere kleur (of andere opties), wie weet ?

http://www.teslamotors.com/nl_BE/models/design

Momenteel 43 Model S 85P vanaf € 72000, > 1 jaar oud:
http://suchen.mobile.de/auto/tesla.h...owerAsArray=KW

Van een vergelijkbare Porsche Panamera > 400 PK vanaf Bouwjaar 2013 staan er 263 in:
http://suchen.mobile.de/auto/porsche...owerAsArray=KW
met ongeveer dezelfde relatiefe vraagprijs.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2015 om 12:44.
Oud 6 januari 2015, 12:40   #545
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Tesla Model X is alleszins nog wat groter als Model S, maar een Model S heeft al enorme kofferuimte, heb jij ~ 900 liter ?
Ik ben wel een beetje verbaasd, had me eigenlijk niet goed geïnformeerd. Automatisch denk je bij een sedan van die afmetingen dat die niet kan tippen aan bv een Seat Alhambra, die toch een 885 liter kan slikken met de zetels opgeklapt. Eenmaal alle zetels neerliggen verliest de Tesla toch zwaar hoor, maar hoeveel komt die situatie voor?

Benieuwd wat Model X zal bieden, alleen die vleugeltjes vind ik maar niets (de jongens zullen er wel dol op zijn).

Citaat:
Dat laden valt nog redelijk mee, 1 �* 1,5 uur moet je meer rekenen voor een 1000 km trip. Bron: diverse media met testen Model S 85
bvb: http://www.computerbild.de/artikel/c...n-9108829.html
Dat het redelijk meevalt is nogal subjectief. 1 tot anderhalf uur vind ik echt wel veel. Onze volgende vakantie is 1300km ver, dat zou dus 1,5-2 uur extra reistijd betekenen in theorie. Ik heb het even uitgerekend voor onze vakantieroute op basis van bestaande superchargers: thuis-Senlis (250 km) en dan ben ik al verplicht de overvolle A6 te nemen omdat er langs de A71 en A75 er geen zijn. Maar goed Senslis-Auxerre: 217km. Auxerre-Vienne 329km (al riskant als er file is). Vienne-Narbonne: 361km (je zou ook in Nimes kunnen tanken). Narbonne-Vic-Sau: 228km. Samen goed voor 1385km en 4 herlaadbeurten waarbij je bij 2 wel erg lang vol moet tanken omdat er meer dan 300km moet overbrugd worden. Laten we 45 minuten per beurt rekenen is dat een extra reistijd van 3 uur. Dat zou een reistijd betekenen van 15 uur waar we normaal er via de A75 er inclusief stops 12-12,5 over doen.

Dat is voor mij het verschil tussen een zware rit in 1 dag en twee dagen op rij rijden, want 15 uur in de wagen zitten, daarvoor hebben we niet genoeg Mr Beans en Cars in de DVD speler zitten.

Citaat:
Tja dan moet men wat wachten zeker ? Maar voorlopig gaat het nog vlotjes.
Je gaat er licht over, maar Tesla zou wel eens het slachtoffer van zijn succes kunnen worden. Wanneer er niet meer superchargers komen, zowel de kwantiteit per station als de geografische spreiding, zou je tocht echt wel eens een hele lange pauze kunnen kennen. Stel dat je de derde in de rij bent, betekent dat een extra tijd van 2 uur die je vast zit op een parking. En dan hoop je dat je het volgende station de eerste bent.

Citaat:
De ruimte zal het minste probleem zijn, want een grotere koffer dan in een E-wagen ga je zelden vinden.
Toegegeven, al wil ik wel eens zien hoe de stoeltjes op de achterbank geplaatst zijn.

Maar ik wacht nog even af. Voor wie België niet verlaat met zijn wagen lijkt het me al wel interessant.
Oud 6 januari 2015, 13:08   #546
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat het redelijk meevalt is nogal subjectief. 1 tot anderhalf uur vind ik echt wel veel. Onze volgende vakantie is 1300km ver, dat zou dus 1,5-2 uur extra reistijd betekenen in theorie. Ik heb het even uitgerekend voor onze vakantieroute op basis van bestaande superchargers: thuis-Senlis (250 km) en dan ben ik al verplicht de overvolle A6 te nemen omdat er langs de A71 en A75 er geen zijn. Maar goed Senslis-Auxerre: 217km. Auxerre-Vienne 329km (al riskant als er file is). Vienne-Narbonne: 361km (je zou ook in Nimes kunnen tanken). Narbonne-Vic-Sau: 228km. Samen goed voor 1385km en 4 herlaadbeurten waarbij je bij 2 wel erg lang vol moet tanken omdat er meer dan 300km moet overbrugd worden. Laten we 45 minuten per beurt rekenen is dat een extra reistijd van 3 uur. Dat zou een reistijd betekenen van 15 uur waar we normaal er via de A75 er inclusief stops 12-12,5 over doen.

Dat is voor mij het verschil tussen een zware rit in 1 dag en twee dagen op rij rijden, want 15 uur in de wagen zitten, daarvoor hebben we niet genoeg Mr Beans en Cars in de DVD speler zitten.
Ik denk dat we hier aan een van de fundamenten van de e-keuze raken. Persoonlijk ben ik NIET voor een Model S gegaan op basis van mijn mobiele jaarbehoeften (= inclusief een tot tweemaal per jaar zo'n monsterrit van boven de 1.000 km x 2), maar wel op basis van mijn woon-werkbehoeften (= elke werkdag 75 km x 2) + mijn "uitstapjesbehoeften" (= 1 �* 2 keer per maand een 150 �* 200 km x 2).
Oud 6 januari 2015, 13:27   #547
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben wel een beetje verbaasd, had me eigenlijk niet goed geïnformeerd. Automatisch denk je bij een sedan van die afmetingen dat die niet kan tippen aan bv een Seat Alhambra, die toch een 885 liter kan slikken met de zetels opgeklapt. Eenmaal alle zetels neerliggen verliest de Tesla toch zwaar hoor, maar hoeveel komt die situatie voor?
Euh, de Tesla S heeft bijna 900 liter met neergeklapte zetels en 1800 liter met opgeklapte zetels. Vind jij 900 liter weinig objectief gezien ?

Citaat:
Benieuwd wat Model X zal bieden, alleen die vleugeltjes vind ik maar niets (de jongens zullen er wel dol op zijn).
Tja de garagehoogte zal voldoende moeten zijn, of men moet voorzichtig zijn... (of de achterste portieren niet gebruiken in de europese garage) ik ken het mechanisme niet. Heb je de website bekeken (klick en drag), ook met foto in een wslk hoge "US-garage" ? http://www.teslamotors.com/modelx

Citaat:
Dat het redelijk meevalt is nogal subjectief. 1 tot anderhalf uur vind ik echt wel veel.
Hangt er vanaf of je sowieso een aantal rustpauzes inlegt, in de regel leg ik minstens 1 langere rustpause in als ik een trip doe van ~ 1000 km (bvb naar Zuid-Oostenrijk vanuit Noord-Limburg)

Citaat:
Onze volgende vakantie is 1300km ver, dat zou dus 1,5-2 uur extra reistijd betekenen in theorie.
Voorzie best dan maar 2,5-3 uur, als het meevalt kan het minder zijn, een lagere gemiddelde snelheid (door druk verkeer) doet de reistijd soms verkorten, hoe raar het ook klinkt. Tesla noemt wel een autonomie tot 460 km bij 105 kmh, maar dat is niet zo comfortabel relax rijden als er minder verkeer is. Het bijladen gaat ook het snelst als de accu bijna leeg is, en laden boven de 80 % gaat relatief traag. Voor de eerste 80 % heeft men quasi tot 40 minuten nodig voor de laatste 20 % tot 35 minuten. Doet men een uitgebreide pauze onderweg kan men wat langer laden als 80 % (als er niemand staat te wachten...)
http://www.teslamotors.com/supercharger

@ Bartjeuh kan hier wel praktische raad geven hoe hij het meestal doet met zijn Tesla als hij naar Frankrijk rijdt.

Citaat:
Ik heb het even uitgerekend voor onze vakantieroute op basis van bestaande superchargers: thuis-Senlis (250 km) en dan ben ik al verplicht de overvolle A6 te nemen omdat er langs de A71 en A75 er geen zijn. Maar goed Senslis-Auxerre: 217km. Auxerre-Vienne 329km (al riskant als er file is). Vienne-Narbonne: 361km (je zou ook in Nimes kunnen tanken). Narbonne-Vic-Sau: 228km. Samen goed voor 1385km en 4 herlaadbeurten waarbij je bij 2 wel erg lang vol moet tanken omdat er meer dan 300km moet overbrugd worden. Laten we 45 minuten per beurt rekenen is dat een extra reistijd van 3 uur. Dat zou een reistijd betekenen van 15 uur waar we normaal er via de A75 er inclusief stops 12-12,5 over doen.
Interessant, maar vergeet niet dat de autonomie van een E-wagen gans anders is als bij een fossiele wagen, bij traag wat stotterend fileverkeer gaat de autonomie eerder langer worden, en niet korter zoals bij een fossiele wagen. De max autonomie van een Tesla S ligt bij cte 38 kmh of zowat langzaam fileverkeer. Bij het abrupt uitbollen hoeft men niet te remmen dan heeft men regeneratief remmen, de % ken ik niet (kan men wslk vinden). Ik neem aan dat men dat softwarematig kan instellen voor maximaal regeneratief remmen als men in fileverkeer zit.

Citaat:

Citaat:
Je gaat er licht over, maar Tesla zou wel eens het slachtoffer van zijn succes kunnen worden. Wanneer er niet meer superchargers komen, zowel de kwantiteit per station als de geografische spreiding, zou je tocht echt wel eens een hele lange pauze kunnen kennen.
Dat zou wel eens goed kunnen in de toekomst, maar vergeet niet dat het ook gratis bijladen is. Tesla zal niet tot in den treure superchargers �* 8/9 laadpalen bijleggen. Wat ze wel gaan doen is de laadtijd verkorten binnen een 3 tal jaar, wslk minstens halveren als ik bepaalde artikels zo lees.

Citaat:
Stel dat je de derde in de rij bent, betekent dat een extra tijd van 2 uur die je vast zit op een parking. En dan hoop je dat je het volgende station de eerste bent.
Als het een superchargerstation is met 8 laadpalen moeten er al minstens 8 Tesla´s aan ´t laden zijn en nog eens 8 Tesla´s die staan te wachten, maakt 16 , vanaf 17-24e die aankomt ben je dan 3e in de rij, mmh overdrijf je hier niet een beetje ?

Citaat:
Toegegeven, al wil ik wel eens zien hoe de stoeltjes op de achterbank geplaatst zijn.
Zo´n auto kopen gaat zeker niet over een dag ijs, men zal het gans plaatje dikwijls moeten bekijken, er zou wel tegen 2018 serieuze Europese concurrentie komen van de Europese premiummerken.

Citaat:
Maar ik wacht nog even af. Voor wie België niet verlaat met zijn wagen lijkt het me al wel interessant.
Idd, voor afstanden tot 400 km is het in de regel geen probleem, als ik naar familie in D rij is het enkele afstand maar 250 km (met eventuele supercharger in Kamen (D)), bij familie kan ik aan de normale stekker bijladen.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2015 om 13:39.
Oud 6 januari 2015, 13:36   #548
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we hier aan een van de fundamenten van de e-keuze raken. Persoonlijk ben ik NIET voor een Model S gegaan op basis van mijn mobiele jaarbehoeften (= inclusief een tot tweemaal per jaar zo'n monsterrit van boven de 1.000 km x 2), maar wel op basis van mijn woon-werkbehoeften (= elke werkdag 75 km x 2) + mijn "uitstapjesbehoeften" (= 1 �* 2 keer per maand een 150 �* 200 km x 2).
Dan kom je natuurlijk wel toe. Maar ik hoop dat ik mijn punt gemaakt heb: bij grote afstanden zit je wel niet echt comfortabel. Op dit ogenblik.
Oud 6 januari 2015, 13:45   #549
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Je hebt je punt gemaakt. Volledig akkoord...
Oud 6 januari 2015, 13:50   #550
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Euh, de Tesla S heeft bijna 900 liter met neergeklapte zetels en 1800 liter met opgeklapte zetels. Vind jij 900 liter weinig objectief gezien ?
Het is alleszins indrukwekkend. Maar als je eens wat moet verslepen, wint de grote monovolume hoor.

Citaat:
Tja de garagehoogte zal voldoende moeten zijn, of men moet voorzichtig zijn... (of de achterste portieren niet gebruiken in de europese garage)
Bij ons thuis lukt dat nog, maar ik ben benieuwd in ondergrondse parkeergarages. Nu, dat is een discussie over het design, daarmee is niets gezegd over het fenomeen elektrische wagens.

Citaat:
Dat zou wel eens goed kunnen in de toekomst, maar vergeet niet dat het ook gratis bijladen is. Tesla zal niet tot in den treure superchargers �* 8/9 laadpalen bijleggen. Wat ze wel gaan doen is de laadtijd verkorten binnen een 3 tal jaar, wslk minstens halveren als ik bepaalde artikels zo lees.
Dat zou al heel veel helpen. Stel dat je tot 80% kan herladen in 20 minuten, dat is al meer een pauze die familie plǝɹǝʍ aankan.

Citaat:
Als het een superchargerstation is met 8 laadpalen moeten er al minstens 8 Tesla´s aan ´t laden zijn en nog eens 8 Tesla´s die staan te wachten, maakt 16 , vanaf 17-24e die aankomt ben je dan 3e in de rij, mmh overdrijf je hier niet een beetje ?
Euh nee. Ooit op de A6 ongeveer de zoveelste geweest om te tanken en het was van moeten. Zeker als het fenomeen elektrische wagens zal doorbreken, ga je met 8 palen niet genoeg hebben op zwarte zaterdagen.

Citaat:
Zo´n auto kopen gaat zeker niet over een dag ijs, men zal het gans plaatje dikwijls moeten bekijken, er zou wel tegen 2018 serieuze Europese concurrentie komen van de Europese premiummerken.
Die willen de boot ook niet missen natuurlijk.

Citaat:
Idd, voor afstanden tot 400 km is het in de regel geen probleem, als ik naar familie in D rij is het enkele afstand maar 250 km (met eventuele supercharger in Kamen (D)), bij familie kan ik aan de normale stekker bijladen.
En thuis een 400V ladertje installeren kan ook geen kwaad.
Oud 6 januari 2015, 14:14   #551
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou al heel veel helpen. Stel dat je tot 80% kan herladen in 20 minuten, dat is al meer een pauze die familie plǝɹǝʍ aankan.
[...]
Die willen de boot ook niet missen natuurlijk.
2018 zal zeker een scharnierjaar worden op de E-markt.
Ik denk even wat luider na:
- Tesla zal zijn Gigafactory klaar hebben en naar massaproductie van accupacks overgaan.
- Het Tesla model III zal de Europese concurrentie nog meer pijn doen (vermoedelijk vanaf 40.000 € met 60 kW pack).
- De Europese concurrentie zal tegen dan iets serieus op de markt moeten brengen.
- Ik denk dat er wel een oplossing te vinden is voor het voldoende aantal snellaadstations, want ook die Europese merken moeten er mee voor zorgen (of lobbyen) dat er voldoende gaan komen. Zoals Nissan dat doet voor zijn Leaf.
Uiteraard nooit gratis maar tegen een redelijke prijs per kWh of per laadtijd. Stroommaatschappijen zullen zoiets niet laten liggen als laadstations rendabel worden.

- men hoopt tegen 2018 nog performantere accupacks te hebben als de huidige, minder power maar daarvoor meer autonomie of een combinatie naargelang keus (hybride-accupack met twee soorten gekoppelde accupacks: http://www.groen7.nl/tesla-krijgt-pa...ride-batterij/ )

Hier nog Tesla´s wens-timeline (ook betreft 250 kW laders of dubbel zo snel opladen tegen 2018)
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=48

2016: Improved battery pack options for Model S and X - range up to 500 miles; giga-factory opens; Superchargers upgraded to 200 kw; 90,000 Model S sales; 80,000 Model X sales; TSLA $950

2017: Model Y (GenIII crossover) prototype released; Model S mid-cycle refresh designs released; Mercedes adds more Tesla-built drivetrains to their line-up of cars; 50,000 Model E sales; 100,000 Model S and 90,000 Model X sales; TSLA $1,300

2018: Autopilot feature rolls out; announcement of new auto factory to be built in Europe; Superchargers upgraded to 250 kw; 150,000 Model E sales; 100,000 Model S sales; 90,000 Model X sales; TSLA $1,700
Citaat:
Sowieso.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2015 om 14:25.
Oud 6 januari 2015, 14:20   #552
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik wou dat de netwerkbeheerder dat deed. Hier in' straat is 3 fase 240V 40A de max.
Oud 7 januari 2015, 15:26   #553
plǝɹǝʍ ǝp
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik wou dat de netwerkbeheerder dat deed. Hier in' straat is 3 fase 240V 40A de max.
Toen wij ons huis kochten, was dat 400V 32A. Ik kan niet voorstellen dat je dat niet zou kunnen aanvragen bij de netbeheerder (tegen welke prijs?).
Oud 7 januari 2015, 17:05   #554
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de steden beweegt zich (weer) wat qua laadpalen: naja eerst zien... want in 2011 ging ook de laadpalentrommel en Infrax was er ook bij #

Citaat:
http://www.vroom.be/nl/autonieuws/laadpunten-evora

26 december 2014

In je straat een laadpaal aanvragen voor een elektrische auto moet eenvoudiger worden. Vijf automerken, drie Vlaamse steden en twee netbeheerders engageren zich om een betere infrastructuur uit te bouwen.

Het samenwerkingsplatform heet Evora (Lotus vindt dat ongetwijfeld ook een mooie naam) en wil inwoners de kans geven om een laadpaal in hun buurt aan te vragen. Er zijn in Vlaanderen relatief weinig laadpalen voor elektrische auto’s. Een frappant voorbeeld: in de stad Antwerpen vind je er amper 10, terwijl modelleerling Amsterdam in Nederland al meer dan 1.100 laadpunten aanbiedt.

Wie in de stad woont, is vaker aangewezen op de parkeerplaatsen op de openbare weg en heeft dus niet de mogelijkheid om zijn elektrische auto in de garage op te laden. Nochtans komt een elektrische auto met zijn geruisloze werking en nuluitstoot uitgerekend in de stad het best tot zijn recht. De meeste elektrische wagens zijn ook stadswagens.

Het Evora-project geeft zichzelf een jaar de tijd om concrete afspraken te maken. Vijf autoconstructeurs (BMW, Audi, Nissan, Renault en Volkswagen), twee netbeheerders (Eandis en Infrax) en drie steden doen alvast mee. Het project start in Antwerpen, Mechelen en Leuven, maar staat open voor alle Vlaamse steden.
#
Citaat:
http://www.infrax.be/NL/over-infrax/...e-auto-hasselt

Stad Hasselt zet deur wagenwijd open voor elektrische auto!

14-01-2011

Geen hype maar realiteit

Elektrische auto’s zijn geen hype, maar realiteit! Ze worden met de dag populairder. De meeste autoconstructeurs lanceren hun elektrische auto "morgen". Het zijn volwaardige voertuigen geworden die een proper en energie-efficienter alternatief voorstellen en die gewoon via het stopcontact opgeladen worden.

Toch blijft een uitgebreide en duurzame infrastructuur van voldoende oplaadpunten broodnodig om de bestuurders van een dergelijke auto een “comfortabel” en “zeker” gevoel te geven dat ze hun batterij kunnen opladen onderweg, tijdens het winkelen in de stad of tijdens het werken wanneer de auto op de parking of straat staat.

Burgemeester Hilde Claes: “Iedereen kan een pioniersrol spelen door op centrale plaatsen een intelligente oplaadinfrastructuur te voorzien voor ’elektrische auto’s en zo bewust het gebruik van duurzaam vervoer te stimuleren. Een streven waar wij in Hasselt voluit op willen inzetten.”

Wereldprimeur

Hasselt wil een gidsstad zijn op het vlak van duurzame technologie. Het pakt daarom uit met een wereldprimeur op vlak van de aangewende technologie voor de aansturing van laadpalen en de afwikkeling van de betaling. Deze technologie wordt geleverd door Belgacom/Mobile-for, dezelfde partij die vandaag reeds het SMS-parkeren in Hasselt en andere Vlaamse steden neerzet. De oplaadpalen worden overigens door Belgacom samen met Interparking gesponsord.

“We zijn heel blij met deze primeur”, vertelt burgemeester Claes. “De laadpaal wordt volledig door de mobiele telefoon bediend op dezelfde manier als vandaag bij ons SMS-parkeren. Een eenvoudig smsje opent de paal en zorgt ervoor dat na het aansluiten van de auto het opladen start. De kosten voor het opladen worden volledig afgerekend via de telecomfactuur of op termijn via de elektriciteitsfactuur bij je thuis. Niets is eenvoudiger dan dat! In deze proeffase van het project is de geleverde elektriciteit trouwens gratis. Het parkeren en opladen van een elektrische auto kost daarmee evenveel als gewoon parkeren vandaag, namelijk 1 EUR/uur tijdens de daguren en is ’s avonds en ’s nachts zelfs volledig gratis. We belonen op deze manier de pioniers die nu al het goede voorbeeld geven door elektrisch te rijden.“

Een eigen plaats!

Hasselt geeft de elektrische auto een eigen plaats. Ze plaatst daarom op haar grondgebied in deze eerste fase in totaal 6 oplaadpalen voor elektrische auto’s en fietsen. De eerste laadpaal wordt geplaatst aan de Guffenslaan. De overige palen worden geplaatst in de loop van januari en februari.

De oplaadplaatsen zelf krijgen een eigen groene inkleuring van het parkeervak met logo en een eigen verkeersbord dat duidelijk aangeeft dat het gaat om een parkeerplaats die exclusief bestemd is voor elektrische auto’s. Burgemeester Claes: “In het politiereglement zullen uiteraard de nodige toevoegingen worden gedaan om dit type parkeren te reglementeren zodat het correct gebruik kan worden bewaakt.”

Minister van Innovatie Ingrid Lieten is erg opgetogen met de vele initiatieven die de Stad Hasselt neemt: “Ik ben blij dat Hasselt bestuurders de mogelijkheid biedt om hun elektrische auto op te laden terwijl ze in de stad zijn. Bovendien vind ik het een goed idee om parkeerplaatsen waar elektrische auto’s kunnen opladen, duidelijk te markeren. Het is wel erg belangrijk dat de herkenbaarheid in heel Vlaanderen hetzelfde zal zijn. Daarom wil ik samen met mijn collega minister van Mobiliteit Hilde Crevits en VVSG bekijken of we hier geen gezamenlijke richtlijnen voor kunnen opstellen. De parkeerplaatsen voor autodelen (Cambio) dienen voor mij als een goed voorbeeld.”

100 elektrische auto’s voor burgers

Op 23 december 2010 startte minister Lieten de Proeftuin Elektrische Voertuigen. Zo’n proeftuin heeft tot doel reële gebruikers te betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe technologie. Een voorbeeld van een dergelijk project is een aantal gebruikers met elektrische auto’s te laten rijden om meer informatie te krijgen over het reële rijgedrag en het opladen van de batterijen.

Steve Stevaert, voorzitter van Infrax: “Als netbedrijf zijn wij erg geïnteresseerd in het verhaal van de elektrische auto’s en de nieuwe perspectieven die ze bieden in de elektriciteitssector. Onder andere in het project ‘slimme netten’ waar Infrax al geruime tijd mee bezig is past het verhaal van de elektrische auto perfect. De grote decentrale productie van groene stroom zorgt immers her en der voor een overbelasting van het distributienet. Slimme netten zullen ervoor zorgen dat geen elektriciteit verloren hoeft te gaan omwille van capaciteitsproblemen. In dat concept wordt o.a. rekening gehouden met de opslagcapaciteit van batterijen in elektrische wagens.“

“Tijdens een werkbezoek aan Infrax daagde ik hen uit om mee te doen met de Proeftuin,” aldus minister Lieten. Infrax nam de uitgestoken hand aan en wil nu een project opstarten om 100 elektrische auto’s een jaar lang gratis ter beschikking te stellen van evenveel geselecteerde proefpersonen en -gezinnen.

Infrax wil een project indienen om met steun van de Vlaamse overheid een groot proefproject te realiseren waarin de burger rechtstreeks betrokken wordt. Totnogtoe worden elektrische voertuigen vooral door overheden en bedrijven uitgetest. Maar gewone burgers hebben nog niet kunnen proeven van elektrisch rijden. Toch is het belangrijk dat ook zij binnen afzienbare tijd de voordelen ervan inzien. Daarom wil Infrax maar liefst 100 elektrische auto’s een jaar lang gratis ter beschikking te stellen van –100 burgers. Het zal een uitgelezen kans zijn om te weten hoe de bevolking met deze nieuwe technologie omgaat. Wij willen samenwerken met een aantal belangrijke partners om dit te realiseren. Er moeten immers ook voldoende laadpalen zijn, er moet technische en organisatorische ondersteuning komen, enz. Heel wat bedrijven uit de sector willen we meenemen in dit project dat we gaan indienen.

Het project dat netbedrijf Infrax voorstelt is volgens de minister een schitterend idee: “Door honderd elektrische auto’s een jaar lang gratis ter beschikking te stellen van de burgers kan een schat van nuttige informatie verzameld worden die alle spelers in het veld goed van pas zal komen. De elektrische auto heeft nu nog een aantal beperkingen. Als we dit kunnen realiseren hebben we een echte proeftuin waarin heel wat vooruitgang kan geboekt worden om van elektrische wagens een volwaardig alternatief te maken. We moeten een vicieuze cirkel doorbreken. Zonder een degelijk uitgebouwde infrastructuur is natuurlijk niemand gemotiveerd om over te schakelen naar een elektrisch voertuig.” ....]
In een eerste faze 6 laadpalen in 2012 ?
Even kijken hoeveel er vandaag staan: 4...
http://www.hasselt.be/nl/geosys_poi-...-laadpaal.html

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2015 om 17:15.
Oud 7 januari 2015, 17:14   #555
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen wij ons huis kochten, was dat 400V 32A. Ik kan niet voorstellen dat je dat niet zou kunnen aanvragen bij de netbeheerder (tegen welke prijs?).
Oh, als ge betaald dan kan er zelfs hoogspanning aangelegd worden.

Maar zoals ik al schreef, we kunnen tot 240V 40A aanvragen en krijgen mits het betalen van een leuk bedrag.
Oud 7 januari 2015, 17:20   #556
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, als ge betaald dan kan er zelfs hoogspanning aangelegd worden.

Maar zoals ik al schreef, we kunnen tot 240V 40A aanvragen en krijgen mits het betalen van een leuk bedrag.
Waarom maar tot 240V 40A ? Wat is de uitleg van de netbeheerder ?

Citaat:
http://www.infrax.be/nl/Elektricitei...roter-vermogen

Groter vermogen elektriciteitsaansluiting

Aansluiting tot en met 3x80 ampère

Je hebt niet voldoende met een standaardaansluiting, maar de gewenste stroomsterkte is maximum 80 ampère? Dan kan je meteen je aanvraag invullen. Infrax onderzoekt of het gewenste vermogen op het elektriciteitsnet beschikbaar is.

Meer dan 3x80 ampère of middenspanning

Bij aanvragen groter dan 3x80 ampère of een aansluiting op het middenspanningsnet gebruik je het aanvraagformulier dat je hier kan downloaden. We hebben voor deze aansluiting bijkomende gegevens nodig.

Documenten
Aanvraagformulier grote vermogens (pdf, 355 kB, 6p)
Oud 8 januari 2015, 08:38   #557
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Hola! Er schijnt precies toch een en ander in een stroomversnelling te raken...
Nu maar duimen dat we snel iets concreets zien beslist worden!
Oud 8 januari 2015, 16:40   #558
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom maar tot 240V 40A ? Wat is de uitleg van de netbeheerder ?
Waarom zou die uitleg moeten geven. Toen we navraag deden om drijfkracht in huis te halen, voor mijn werkplaats, dan kregen we de opmerking dat het maximale 3*240V 40A is.
Oud 8 januari 2015, 16:46   #559
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou die uitleg moeten geven. Toen we navraag deden om drijfkracht in huis te halen, voor mijn werkplaats, dan kregen we de opmerking dat het maximale 3*240V 40A is.
En ondertussen is er niets veranderd neem ik maar aan.

Naja 40 A is ook al wat.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2015 om 17:00.
Oud 8 januari 2015, 17:53   #560
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Onze volgende vakantie is 1300km ver, dat zou dus 1,5-2 uur extra reistijd betekenen in theorie. Ik heb het even uitgerekend voor onze vakantieroute op basis van bestaande superchargers: thuis-Senlis (250 km) en dan ben ik al verplicht de overvolle A6 te nemen omdat er langs de A71 en A75 er geen zijn. Maar goed Senslis-Auxerre: 217km. Auxerre-Vienne 329km (al riskant als er file is). Vienne-Narbonne: 361km (je zou ook in Nimes kunnen tanken). Narbonne-Vic-Sau: 228km. Samen goed voor 1385km en 4 herlaadbeurten waarbij je bij 2 wel erg lang vol moet tanken omdat er meer dan 300km moet overbrugd worden. Laten we 45 minuten per beurt rekenen is dat een extra reistijd van 3 uur. Dat zou een reistijd betekenen van 15 uur waar we normaal er via de A75 er inclusief stops 12-12,5 over doen.

Porsche panamera E-hybrid : aan 120-150 km/uur op autosnelwegen geeft dit een gemiddeld verbruik van 5,7 liter/100km. Was Naar Bologna/Italië en terug. Of ongeveer een 1200 kilometer enkele reis. Dus met 1 tank van 100 liter geraak je er zonder problemen. Cruisen in alle luxe en comfort. In 1 keer naar ginder rijden en uitgerust uitstappen.

Maar toch ben ik meer en meer fan de TESLA P85D
Puur voor de power dat die gaat hebben.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be