![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
“Bohm gelooft dat leven en bewustzijn diep in de generatieve orde zijn besloten en dus in uiteenlopende graden van ontvouwing in alle stof aanwezig zijn, met inbegrip van de zogenaamde ‘dode stof’ zoals elektronen of plasma’s. Hij beweert dat er een ‘protointelligentie’ in de stof is, zodat nieuwe evolutionaire ontwikkelingen niet toevallig, maar op creatieve wijze verschijnen als betrekkelijk geïntegreerde gehelen uit impliciete bestaansniveaus. De mystieke betekenis van Bohm’s denkbeelden wordt onderstreept door zijn opmerking dat het impliciete domein ‘evengoed idealisme, geest, bewustzijn zou kunnen worden genoemd. De scheiding van de twee – stof en geest – is een abstractie. De basis is altijd één’.” … en: “Bohm geloofde dat de algemene geneigdheid van individuen, naties, rassen, maatschappelijke groeperingen, enz., om elkaar als fundamenteel verschillend en afgescheiden te beschouwen, een voorname bron van conflicten in de wereld was. Hij hoopte dat de mensen uiteindelijk tot de erkenning zouden komen van de essentiële onderlinge verwantschap van alle dingen en zich zouden aaneensluiten om een meer holistische en harmonische wereld op te bouwen.” http://www.theosofie.net/sunrise/sun...davidbohm.html Die eerste paragraaf kunnen we allemaal vaststellen, de tweede is de oplossing ervan. Evolutie is imo dan ook een impliciete ontvouwing van wat reeds besloten lag. En ondanks het feit dat de mensheid zowat het laatst is bijgekomen én tegelijk de meest complexe levensvorm op aarde is, betekent dit ‘expliciet’ dat wij tov alle andere levensvormen het langst aan het evolueren zijn, maw: “Ik leef al 15 miljard jaar.” http://www.geestkunde.net/uittreksel...15miljard.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
|
![]() Moest daar ook aan denken.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het historisch bewijs is er al vrij lang, iets minder dan 5 miljard jaar. Citaat:
Ons zonnestelsel houdt zich netjes aan natuurwetten. Daarom kunnen we ook netjes berekenen wanneer bijvoorbeeld er weer een zonsverduistering is in Europa, en dat de zon niet zomaar zal verdwijnen. Gelovigen beweren juist iets dat zich volstrekt niet aan natuurwetten houdt. *Poef* en er was licht, *poef* er was dag en nacht, *poef* er was een paradijs, *poef* 40 dagen regen. Geen enkele verklaring, anders dan magie. En ook daarvan is nog nooit iets waargenomen. Citaat:
Dan hebben we wel één dogma. Eén! (uiteraard alleen voor het argument) Dat is nog steeds niets in vergelijking tot alle religies die er honderden tot duizenden hebben.
![]() |
![]() |
#485 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat heeft de wetenschap nog steeds niet in de gaten en maakt de mensen wijs dat ze alles wat ze beweert ook kan laten zien. Maar nog nooit heeft iemand de oerknal gezien en nog nooit heeft iemand de toekomst gezien. *Deze logica in het algemeen is Gods oneindige en eeuwige Geest, het denken dus, bewezen in de logica van Hegel. Laatst gewijzigd door harriechristus : 12 april 2015 om 08:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 |
Banneling
|
![]() Mijn mening is dat we best op het geestelijke vlak evolueren. Daar is het meeste te bereiken op dit eigenste ogenblik, mensen bereiken en tonen het. Zij gaan jou niet opzoeken uiteraard. Je kan nu door het sleutelgat kijken en bepalen of je bevalt wat je ziet. De organistaties zijn er, het meeste dat wij hier bedenken/bespreken is ons al voorgegaan in de tijd, en geregeld. Wat heb je te verliezen?
We kunnen op fora over verlichting, overstijgen praten, maar zelden kan iemand daar een persoonlijke ervaring over delen…. Het is zichtbaar dat we in blindheid geslaan zijn en op het materiële evolueren. Het materiële loopt niet synchroon met uw geestelijk, dus uw geest wordt van jongs af onderdrukt. Er zijn mensen die zéér synchroon lopen met het geestelijke en daar heel wat mee kunnen bereiken. Ik weet niet of iemand ooit al eens spirituele healing heeft gekregen? Ik hoop dat het zo bevestignd als bij mij was. Herinner dus wie je bent, leef er naar, streef er naar en laat het horen. We kunnen niet meer elke dag rundsvlees eten… We zouden ecologisch moeten bekijken welke grondstoffen en voedingswaren we op dit ogenblik het meest duurzaam zijn. Als we dit in groep zouden kunnen bereiken op dit forum hebben we tenminste iets gedaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is ook nog een ander rijk en dat is het hemelrijk van onze geest aan denken en onze ziel aan gevoelsleven en voorstellingsvermogen. Dat is een rijk waarin we altijd al hebben gewoond, zonder het overigens bewust te zijn. Ook dat rijk moet verder ontwikkeld te worden om één met God te zijn. Niet de oude God van de oude godsdiensten die tot op den draad versleten zijn, maar de nieuwe godsdienst van de atoomtheorie om daaruit ook alle idealen te putten om deze aarde te behouden voor onze toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen enkele serieuze reden te bedenken dat het plotseling morgen anders zou zijn. Citaat:
En er is geen reden aan te nemen dat het plotseling anders zou zijn. Citaat:
En de gelovigen hebben goed gevoeld en ook deels beredeneerd dat het zo moet zijn en daarin hebben ze gelijk gehad, namelijk dat er een hogere geest moet zijn die ons heeft geschapen. En door Hegel en mij is dat verder doordacht en bewezen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus die protointelligentie van Bohm is zeer reëel aanwezig. Citaat:
Citaat:
Nooit is de verdeeldheid zo sterk aanwezig geweest. En dat is de strijd om de macht wie de eenheid op aarde het beste zal kunnen vertegenwoordigen, welke godsdienst of helemaal geen godsdienst en alleen de wetenschap. Citaat:
Citaat:
Hoe goed bedoeld weet ze niks nieuws te vertellen. Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
|
![]() Citaat:
Uit die link: “...een tweede impliciete orde, of superimpliciete orde, vertegenwoordigt. Hij veronderstelt dat er mogelijk een oneindige reeks kan zijn en misschien wel hiërarchieën van impliciete (of ‘generatieve’) ordes, waarvan sommige betrekkelijk gesloten lussen vormen en andere niet. Hogere impliciete ordes organiseren de lagere, die op hun beurt de hogere beïnvloeden.” Net wat jij al decennia beweert dus en mijn gemeend respect daarvoor, al ben ik ook van mening dat er verschil zit in jullie theorieën, mn in de (theoretische) vormgeving ervan. Bohm gaat uit van een (potentieel doch ongevormd) protobewustzijn, dat echter geen specifieke vormgeving bevat in die super-impliciete grondtoestand, itt tot de jouwe die je omschrijft als zijnde hoogtechnologische ruimteschepen. Nu, gezien ik me (als mens) in een lagere georganiseerde hiërarchie bevind als de zgn scheppende krachten of de microwezentjes waaruit ik besta, heb ik automatisch wat moeite om me een adequate voorstelling te maken over hoe zo’n micro-ruimteschip er dan wel kan uitzien, laat staan de fysieke voorstelling van die superintelligente en levenscheppende microwezentjes die al die mini-raketjes bevolken en door mijn lijf razen, net zoals ik me evenmin geen enkele voorstelling kan maken, van hoe zo'n ‘super-impliciete orde’ van Bohm er dan wel moet uitzien. In teksten van het boeddhisme wordt melding gemaakt van een ‘scheppende leegte’ of een ‘bewustzijn als een open hemel’, waarin alles verschijnt en opnieuw verdwijnt. Het is imo dus redelijk om aan te nemen, dat die ‘scheppende leegte’ eveneens het equivalent is van die superimpliciete orde, die verscholen zit in het onzichtbare bewustzijn en via de geest tot een wisselwerking komt in het zintuiglijke (materiele) gebied. De Boeddha, Bohm en jij hebben wsl alle drie gelijk, zij het elk in hun eigentijdse expressie ervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus hoe ze er uit zien dat weet ik niet. Maar het zijn wel in principe dezelfde ruimteschepen als die wij nu hebben gebouwd, maar dan veel verder ontwikkeld dus, ik denk naar micro-verhouding zo groot als zonnen en planeten waarin triljoenen microwezens wonen. Citaat:
Ze moeten van een hogere materiële en geestelijke orde zijn. Citaat:
De leegte is het primitieve begin, maar de microkosmos is juist hoger ontwikkeld. Citaat:
Dus andersom. De leegte schept niet, maar het oneindige en eeuwige systeem, dat dus al altijd volledig ontwikkeld is geweest en zichzelf in een voortdurende evolutie doorloopt. Citaat:
Niet uit de leegte, maar uit de grotere volheid (tot in het oneindige) en ook niet uit (potentieel doch ongevormd) protobewustzijn, maar zeer reëel en gevormd, namelijk als hoger bewustzijn van de microwezentjes die in ruimteschepen wonen. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
Banneling
|
![]() Harry, waar plaats je in heel je evolutieproces het dierlijk instinct? En dan niet dat instinct gezien zoals het door het menselijk verstand gedegradeerd werd maar als de motor die dieren, zonder na te denken, zonder te twijfelen, doet weten wat ze in bepaalde omstandigheden steeds weer moeten doen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
Banneling
|
![]() Wij muilekoek, wij.
One soul at a time. |
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen het inzicht dat we zelf verantwoordelijk zijn voor ons Eigen gedrag en moeten stoppen met ons te verschuilen achter de rug van grootsprekers, godsdienstige, politieke, moraalfilosofen, mannelijke en wat meer kan een vruchtbare en bruikbare kentering teweeg brengen. Al de rest is dwijlen met de kraan open. En de enige macht die dat zou kunnen bewerkstelligen is de vierde macht, nl de media; maar is het nu niet juist die macht die het volledig laat afweten en die, zelfs in democratieën het volk volledig in de steek heeft gelaten... Hun vaandelvlucht en hun onverantwoord propagandistisch optreden is hemeltergend en crimineel... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe verspreidt zich de godsdienstindoctrinatie, hoe verspreiden zich alle indoctrinaties? Hoe komen dictaturen tot stand? Heb je al eens goed nagedacht over de rol van de media daarin; oh het zijn geen vrije media, akkoord, het is de partij media; het is de staatsmedia; het is de godsdienstmedia.... maar het is 'media'. Indien een Hitler nu aan de macht komt... hij zou misschien zelfs geen oorlog meer Voeren, maar hij zou misschien, enkel via de media en de juiste mannetjes op de juiste plaats de hele wereld kunnen veroveren... En jouw media zou niet werken, want hij zou boven de hoofden van de bevolking heen praten en om aan te slaan heb je eerst en vooral mensen nodig die vanuit het niveau van de bevolking vertrekken; die het klaar en duidelijk voor hen op hun niveau uitlegt en hen alle mogelijk positieve, maar ook negatieve kanten laat zien; maar ja zo ver komt onze media niet meer... ze dwepen met de voordelen en ze verzwijgen de nadelen van hun Eigen ideeën terwijl ze met de ideeën van de tegenstander juist het omgekeerde doen... Laatst gewijzigd door marie daenen : 13 april 2015 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 |
Banneling
|
![]() Onafhankelijke media:
https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU Gaf iemand op dit forum mij een link naar deze film? Die sprong eens op op mijn gsm en ik weet tot heden toe nog steeds niet waarom dat opsprong? Misschien had ik per ongeluk iets aangeklikt maar ik weet niet van waar af? Very important video: Mensen hoeven zich niet aan te bieden. Laatst gewijzigd door Peche : 13 april 2015 om 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Instinc...ragspatroon%29 Maar de hersenen zijn gemaakt door de microwezentjes, dus in wezen berust het instinct op het bewustzijn van de microwezentjes, die het dier aldus via de hersenen automatisch of intuïtief doen reageren. Maar wat je dan met de menselijke degradatie bedoelt is me niet zo duidelijk. Misschien het verschil tussen het instinct als zijnde iets primitiefs en anderzijds juist zeer intelligent, bijvoorbeeld de nestbouw van de vogels wordt ook als zijnde instinctief beschouwd. In het algemeen zorgt het instinct ervoor dat de dieren zich kunnen handhaven, voortplanten en van alles en nog wat kunnen doen. Dus het is dan maar wat je primitief wilt noemen. Ons lichaam is ook niet primitief maar geniaal georganiseerd en zo is dat ook met het instinct wat bij dat lichaam hoort als de handelingen daarvan. Vraag is dan of je ook het evolutieproces als instinctief wilt beschouwen. Gezien de natuurlijke selectie als een verklaring zou ik zeggen van wel. Maar volgens mijn berust de evolutie op een planning van de microwezentjes in de eerste plaats en is de natuurlijke selectie bijzaak. Laatst gewijzigd door harriechristus : 13 april 2015 om 09:55. |
|
![]() |
![]() |