Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2015, 09:50   #541
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
En anderzijds valt het niet uit te sluiten dat vele Vlaamsgezinden begrip toonden voor de VNV'ers of minstens één en ander gemeen hadden.
En volgens HO had hij verschillende Vlaamgezinden binnen zijn stamboom.
Zo l*llen kan het kleinste kind.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 3 mei 2015 om 09:50.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 09:52   #542
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Dit is het belachelijkste en infantielste argument dat ik hier ooit las.
Natuurlijk waren alle VNV-collaborateurs Vlaamsgezind.
VNV was een Vlaamse partij.
Geen enkele Franstalige was er lid van of had er een functie van belang in.

De argumentatie wordt echt belachelijk.
Tis maar dat je beseft hoe ernstig het probleem was.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 09:52   #543
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo l*llen kan het kleinste kind.
Hé, ik volg gewoon de redeneringen van HO. Dus eigenlijk is dit een PA naar hem toe.
Oud 3 mei 2015, 09:54   #544
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als die Vlaamse collaborateurs het probleem waren, dan collaboreerden de walen uit reactie? Zoiets?
Oud 3 mei 2015, 09:54   #545
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neen, ik wil alleen het gezegde van Henri wat bijstellen. Nu let wel, er waren ook mensen die collaboreerden zonder enige lidkaart. De economische collaborateurs bijvoorbeeld.

Van de andere kant waren er ook die 'in het geheim' lid waren van het VNV. Zoals Ernest Claes.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 mei 2015 om 09:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 09:56   #546
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En waar slaat dit cliché op? Heb je je al vastgereden in je eigen onzin?
Oud 3 mei 2015, 09:57   #547
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Hé, ik volg gewoon de redeneringen van HO. Dus eigenlijk is dit een PA naar hem toe.
Wie het schoentje past...
Ik heb toch niet iemand persoonlijk gelinkt aan mijn uitspraak.
Oud 3 mei 2015, 10:08   #548
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, ik wil alleen het gezegde van Henri wat bijstellen. Nu let wel, er waren ook mensen die collaboreerden zonder enige lidkaart. De economische collaborateurs bijvoorbeeld.

Van de andere kant waren er ook die 'in het geheim' lid waren van het VNV. Zoals Ernest Claes. Deze ontkende dit op zijn proces na de oorlog, maar spijtig voor hem, enkele jaren later kwam deze VNV-lijst met geheime lidmaatschappen boven water. En Nest bleek een gulle schenker voor het VNV.

Toch maar een leugenaar eigenlijk die hele Ernest Claes. Zijn beroemd boek zou moet geheten hebben, niet 'De Witte', maar 'De leugenachtige Witte'.
Gewoon lid zijn van het VNV uit Vlaamsgezindheid, ver van hetgeen door de leiding in Brussel gezegd en beslist werd, dat kan volgens jou niet dus?
In die tijd waren er geen internet of televisie, nauwelijks een radio, zelfs geen telefoons in de kleine Vlaamse gemeenten.
Stellen dat elke VNV'er de Nieuwe Orde onderschreef is lulkoek. Zelfs nu in tijd van massacommunicatie en vrede, ondersteunt niet elke N-Va'er het eerste artikel van het partijprogramma, maar zijn ze lid van de partij om andere, bv. socio-economische redenen. In andere, belgicistische partijen zitte ook Vlaamsgezinden, maar die vinden bv. bij de CD&V het ethische standpunt belangrijker, of bij de SP.a en PvdA hun eigen portemonnee of hangmatsituatie, of bij groen en de andere linkse partijen het vreemdelingengeknuffel.
Dat jij een lidmaatschap van een partij linkt met een gemeenschappelijke schuld en weigert elk geval apart te bekijken en te beoordelen op werkelijke misdaden, zegt veel over jouw democratisch en juridisch denken, over jouw ziekelijke drang om een groep te demoniseren.
Oud 3 mei 2015, 10:09   #549
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:

Ook na 41? In 41 ging Rex in Vlaanderen op in het de Eenheidsbeweging VNV. Er zal dus wel een of andere franssprekende rexist in de beweging werkzaam geweest zijn.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 10:11   #550
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:

Van de andere kant waren er ook die 'in het geheim' lid waren van het VNV. Zoals Ernest Claes.
Oeps, waarom heb je je tussenkomst plots ingekort? Was je toch niet zo zeker over dat 'geheime lidmaatschap' of heb je weer geen bron?
Oud 3 mei 2015, 10:15   #551
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon lid zijn van het VNV uit Vlaamsgezindheid, ver van hetgeen door de leiding in Brussel gezegd en beslist werd, dat kan volgens jou niet dus?
In die tijd waren er geen internet of televisie, nauwelijks een radio, zelfs geen telefoons in de kleine Vlaamse gemeenten.
Stellen dat elke VNV'er de Nieuwe Orde onderschreef is lulkoek. Zelfs nu in tijd van massacommunicatie en vrede, ondersteunt niet elke N-Va'er het eerste artikel van het partijprogramma, maar zijn ze lid van de partij om andere, bv. socio-economische redenen. In andere, belgicistische partijen zitte ook Vlaamsgezinden, maar die vinden bv. bij de CD&V het ethische standpunt belangrijker, of bij de SP.a en PvdA hun eigen portemonnee of hangmatsituatie, of bij groen en de andere linkse partijen het vreemdelingengeknuffel.
Dat jij een lidmaatschap van een partij linkt met een gemeenschappelijke schuld en weigert elk geval apart te bekijken en te beoordelen op werkelijke misdaden, zegt veel over jouw democratisch en juridisch denken, over jouw ziekelijke drang om een groep te demoniseren.
Dat Ernest Claes lid was van het VNV vóór de oorlog, daar kan ik geen probleem in zien, tenzij dat het VNV niet erg democratische was. Maar goed. Maar dat hij VNV-er blééf tijdens de oorlog en dan in het geheim, en dit tijdens zijn proces bovendien nog ontkende, dat is er bij mij te veel aan.

Een pikant detail: na de oorlog zei Claes tegen Van der Elst op een IJzerbedevaart: "het VNV herleeft!" Dit vertelt ons Van der Elst, de eerste voorzitter van de Volksunie in zijn memoires. Toch een leugenachtig ventje die Ernest Claes, niet?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 mei 2015 om 10:19.
Oud 3 mei 2015, 10:31   #552
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oeps, waarom heb je je tussenkomst plots ingekort? Was je toch niet zo zeker over dat 'geheime lidmaatschap' of heb je weer geen bron?
Technisch foutje dat inkorten. In het boek Verbrande Schrijvers' van L De Vos en Co, blz. 46-47, staat dit tekstueel.

'Ik was bij geen enkele beweging en geen enkele partij', zo zei Claes op zijn proces. We weten nu wel beter.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 mei 2015 om 10:36.
Oud 3 mei 2015, 10:32   #553
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat Ernest Claes lid was van het VNV vóór de oorlog, daar kan ik geen probleem in zien, tenzij dat het VNV niet erg democratische was. Maar goed. Maar dat hij VNV-er blééf tijdens de oorlog en dan in het geheim, en dit tijdens zijn proces bovendien nog ontkende, dat is er bij mij te veel aan.

Een pikant detail: na de oorlog zei Claes tegen Van der Elst op een IJzerbedevaart: "het VNV herleeft!" Dit vertelt ons Van der Elst, de eerste voorzitter van de Volksunie in zijn memoires. Toch een leugenachtig ventje die Ernest Claes, niet?
Ik had het niet over Ernest Claes, maar over de vele honderdduizenden Vlamingen en Vlaamsgezinden die lid van VNV waren door dezelfde vleesmolen van de collaboratie te draaien, ook al hadden die mensen niemand iets in de weg gelegd, misschien zelfs veel goed gedaan hebben. Jouw generalisering naar alle VNV'ers toe is gewoonweg belachelijk en zelfs vals. Daar ging mijn tussenkomst over en ik merk dat je daar geen tegenargument voor hebt en je eigenlijk bekent dat achter elke reactie die je hier plaatst een puur belgicistische agenda inhoudt.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 3 mei 2015 om 10:32.
Oud 3 mei 2015, 10:42   #554
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over Ernest Claes, maar over de vele honderdduizenden Vlamingen en Vlaamsgezinden die lid van VNV waren door dezelfde vleesmolen van de collaboratie te draaien, ook al hadden die mensen niemand iets in de weg gelegd, misschien zelfs veel goed gedaan hebben. Jouw generalisering naar alle VNV'ers toe is gewoonweg belachelijk en zelfs vals. Daar ging mijn tussenkomst over en ik merk dat je daar geen tegenargument voor hebt en je eigenlijk bekent dat achter elke reactie die je hier plaatst een puur belgicistische agenda inhoudt.
Heel wat VNV-ers werden na de oorlog zelfs in geen enkele mate vervolgd omdat ze lid waren geweest. Maar in mijn ogen, waren het collaborateurs. Je moest wel stekeblind zien om tijdens de oorlog niet te merken dat het VNV volop de kaart van de Duitse bezetter koos. En zeg maar dat zo goed als alle VNV-ers steevast en tot het allerlaatste hoopten op een Duitse overwinning. Moet er nog zand zijn?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 mei 2015 om 10:49.
Oud 3 mei 2015, 10:42   #555
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Mijn grootvader was VNV'er, en heeft een veroordeling opgelopen, en vond die eigenlijk niet terecht. Maar hij is er geen jaren over blijven doordrammen. Hij heeft zich in elk geval ver gehouden van verenigingen en partijen die dat wel deden. En hij vond het al helemaal onnodig daar later zijn politieke overtuiging op af te stemmen.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 10:50   #556
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Mijn grootvader was VNV'er, en heeft een veroordeling opgelopen, en vond die eigenlijk niet terecht. Maar hij is er geen jaren over blijven doordrammen. Hij heeft zich in elk geval ver gehouden van verenigingen en partijen die dat wel deden. En hij vond het al helemaal onnodig daar later zijn politieke overtuiging op af te stemmen.
De kat komt nog eens op de rode koord: VNV'ers die na de oorlog 'berouw' toonden en van 'gedacht' veranderden en in het belgicistisch pasje gingen lopen, zeg maar zij die de politiek 'correcte Belgische 'klik' maakten, zijn nog goei. Zij die hun Vlaamsgezindheid niet afzwoeren, zijn de slechten? Zoiets?
Oud 3 mei 2015, 10:52   #557
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Een opportunist zoals ze zeggen ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 10:53   #558
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel wat VNV-ers werden na de oorlog zelfs in geen enkele mate vervolgd omdat ze lid waren geweest. Maar in mijn ogen, waren het collaborateurs. Je moest wel stekeblind zien om tijdens de oorlog niet te merken dat het VNV volop de kaart van de Duitse bezetter koos. En zeg maar dat zo goed als alle VNV-ers steevast en tot het allerlaatste hoopten op een Duitse overwinning. Moet er nog zand zijn?
Dat is het nu juist: wat in jouw ogen juist is, is daarom niet juist. Jij blijft maar een een minuscuul element in het geheel. Breng jezelf terug tot de realiteit van de dag.
Oud 3 mei 2015, 10:54   #559
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kat komt nog eens op de rode koord: VNV'ers die na de oorlog 'berouw' toonden en van 'gedacht' veranderden en in het belgicistisch pasje gingen lopen, zeg maar zij die de politiek 'correcte Belgische 'klik' maakten, zijn nog goei. Zij die hun Vlaamsgezindheid niet afzwoeren, zijn de slechten? Zoiets?
Ik begrijp niet dat u zo het VNV blijft verdedigen.

Zeg gewoon: oké, het is waar, die VNV-ers hebben de verkeerde kaart getrokken, ze hebben gecollaboreerd, ieder VNV-lid had na een tijdje tijdens de oorlog moeten beseffen dat men fout bezig was en zijn lidmaatschap moeten opzeggen, het was een ramp voor de Vlaamse belangen en ze hadden dit nooit mogen doen.

Als u dat zegt, ja dan is de kous af en zwijgen we erover.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 mei 2015 om 10:56.
Oud 3 mei 2015, 10:54   #560
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om "van gedacht veranderen", laat staan "in de pas lopen" maar in 1970 stemmen over thema's van 1970 ipv 1946.

By the way, bovenstaand bericht illustreert net uw neerbuigendheid.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be