Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2015, 08:43   #121
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Eens gevonden denkt U van de obstakels af te zijn? De zijwegen leiden unaniem naar dezelfde weg, en onderweg komt ge zoveel tegen dat je uiteindelijk toch die zijweg neemt.
Obstakels zullen er altijd zijn. Maar velen erkennen ze niet, focussen op verkeerde dingen.

Citaat:
Gevoelens emoties leiden mij al ruim een dik half jaar niet meer.
Ik heb op dat vlak een zeer goede off knop ontwikkeld.
Neem nu vrije meningsuiting, worden wij daarin belet?
Vrijheid van geloof, worden wij daarin belet?
Mensen klagen wel over uitkeringtrekkers, maar vergeten wat zich hier allemaal afgespeeld heeft en hoeveel geld deze lieden nog tot op vandaag krijgen per maand.
Iedereen is in hypnose zeg maar PSYCHOSE van iets dat niet vanuit hun puur eigen verder komt. En ik kom zot daar tussen te moeten staan en mij conform te moeten buigen naar regels, meelopen en fake werklachjes veinzen etc....
It's all a big show, fake....
Je spreekt jezelf al tegen. Als gevoelens en emoties ze niet meer leiden, waarom laat je jezelf dan zot komen wanneer je tussen de massa staat?
Wat verlang je daarin? Dat de wereld zich aanpast naar jouw visie? Laat dat verlangen varen, het is een onoverwinbaar obstakel. Moet jij daarom meelopen? Bijlange niet.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 08:54   #122
Peche
Banneling

Standaard

De wereld hoeft niets. Enkel naar zichzelf wijzen.
En ieder vrij laten het Eigen te ontdekken. 1 er teveel van afleiden kan op lelijke dingen uitdraaien.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 10:53   #123
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Wat bedoel je eigenlijk onder, 'eigen vriend'? Wanneer ik het zo lees, lijkt mij dite visie grotendeels samen te vallen met boeddhisme, Eckhart Tolle's "Power of Now" en dergelijke.
Ik denk niet dat mensen, die niet het gevoel hebben van 'ik mis iets', op zoek zijn naar dergelijke levensbeschouwingen.
Kan zijn dat er in mijn visie wat Boudhisme, Eckhart Tolle en dergelijke in steekt, alhoewel ik niet zou kunnen zeggen waar dit of dat, want ik lees wel, maar vergeet daarna wat ik gelezen heb of vanwaar het komt. Wat mij interesseerde integreer ik dan, na het onderzocht te hebben of het voor mij wel of niet waar is, als deel van mijzelf...

De meeste mensen 'missen iets', maar er zijn heel wat minder mensen die dat in zichzelf herkennen... De meeste verdringen die gevoelens door heel druk bezig te zijn met van alles en nog wat; meestal weinig ter zake doende bezigheden en hoe drukker ze bezig zijn hoe minder tijd ze hebben om zich met de echte problemen, het gémis in zichzelf, bezig te houden...

We kunnen hier verder praten over levensbeschouwingen; wat ik enkel wou aanhalen is dat het feit dat je kunt zeggen dat je je Eigen vriend bent je een enorme innerlijke rijkdom verschaft. Wij bezitten niets en zullen met lege handen sterven, behalve die 'Eigen vriendschap', dat is iets dat blijvend is, en toch in ieder geval zo aanvoelt..., als een kracht die het tijdelijke als het ware overstijgt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 10:55   #124
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hoe kan je het zeggen.
Je kunt het enkel zeggen als je het ook zo ervaren hebt... Dus het kan niet uit boeken aangeleerd worden...
Oud 15 juni 2015, 11:08   #125
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Je kunt het enkel zeggen als je het ook zo ervaren hebt... Dus het kan niet uit boeken aangeleerd worden...
Een subjectieve waarheid dus?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 11:11   #126
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt om te delen, zo vrij en ongeschonden
Maar wel een beetje op mijn teen getrapt. Een hoer ontvang je, maar ons niet?
Ik ontvang haar niet in mijn huis. Zij ontvangt mij op haar kamer.
En bovendien gelooft zij mijn atoomtheorie.
En tja: een vrouw is zo heel anders dan een man en een hoer ook niet zo als het wezen moet.
En zoals het daar toch wel verkeerd zit, zo zit het ook verkeerd met de wereld.
Een heel moeilijk probleem wat ik helaas niet oplossen kan.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 11:25   #127
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat om iets dat je ervaart. Hoe verliefdheid voelt, hoe je muziek beleeft, hoe je kleuren ervaart kan je ook niet uit boeken leren.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 12:33   #128
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Subjectief zolang je in de 'schijn'-wereld blijft leven, maar enorm objectief eens je die schijnwereld achter je gelaten hebt en eens dat je die ervaringen kent. Je weet dan dat ze het Eigen zijn van alle mensen; maar die mensen zullen er zelfs achter moeten komen en zullen het zelfs moeten ondervinden en ervaren... Je kunt alleen maar hopen dat het eerder vandaag dan morgen zal zijn; maar meer waarschijnlijk zal het nog lang duren...
Alhoewel, eens een steen aan het rollen is....
Oud 15 juni 2015, 12:36   #129
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een weg die je moet zoeken, maar eens gevonden, heb je eigenlijk de gehele weg al afgelegd.
Eens de weg gevonden, denk ik dat er een nieuwe wereld voor je open gaat, maar dat je hem wel nog moet gaan en zelfs met vallen en opstaan...
Oud 15 juni 2015, 12:43   #130
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat zou je willen zijn waarin regels je beletten? Redelijk angstaanjagend.
Schuldgevoel is angst vanuit je verleden en faalangst angst voor de toekomst.
Waarom zou je jezelf laten leiden door zo'n gevoelens?
Het is juist door het versterken van die eigenschappen, schuldgevoelens en faalangst (angst voor het onbekende) dat machtinstellingen (godsdiensten, staten, leger..., dictaturen...) proberen de mensen in zijn ondergeschikte en onderdanige positie verstrikt en verstikt te houden...

Schud ze, waar je kunt, van je af want voor schuldgevoelens is het te laat en faalangst verlamd alleen maar en lost niets op...

Zoek je weg en doe je best, meer wordt er niet van je gevraagd, ten minste indien je in alles de wet van de werderkerigheid voor ogen houdt waar derden in het spel komen en welke wet ook voor die derden moet gelden...
Oud 15 juni 2015, 12:51   #131
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe zou Jezus zich gevoeld hebben bij de toenmalige regels?
Moet je eens inbeelden hoe men later op deze tijd gaat terugblikken, en indien nooit overstegen... waar we heen gaan.
Moet ik dan van anderen verdragen wat zij niet van mij moeten verdragen marie? Ja he, zelfs als zijn we een overgrote meerderheid die duidelijk maakt dat onze normen en waarden op een te conservatief gedachtengoed rusten.
Mensen duwt men in hokjes, terwijl men al meer dan decennia de relativiteit bespreekt. Die toepassen op een mens blijkt een onmogelijke taak, ieder conform gevormd tot hetzelfde... no way out. En loop je niet binnen de vooropgestelde regels/verwachtingen, wordt het je zo moeilijk gemaakt dat er geen ander alternatief is dan buigen.
Niemand heeft het recht om jou zijn ideeën, zijn geplogenheden, zijn wensen op te leggen. Jij bent even vrij als al die anderen... en degenen die jou iets anders willen doen geloven zijn leugenaars...
Onderzoek eerst en vooral of die zogezegde regels die jou tegenstaan wel zo algemeengeldend zijn en/of jij zelf ze aanhangt of niet. Want dikwijls storen regels ons zo erg, juist omdat wijzelf denken dat ze rechtvaardig zijn en omdat wijzelf menen dat we eraan moeten voldoen om een waardig mens te zijn... Loslaten van je Eigen vooroordelen, ook als ze als regels worden voorgehouden, help heel erg. Eens voor jezelf ingezien dat ze weinig of geen zin hebben, is hen soms verder verplicht volgen, want de maatschappij eist het al een veel minder erg probleem; je weet dat je het enkel doet omdat de maatschappij het eist, maar gevoelsmatig ben je er niet meer mee verbonden en dat op zich is al een hele bevrijding... Je heil hangt niet meer af van het al of niet volgen van die regels...; ze zijn soms wel nog hinderlijk, zoals een kwade vlieg die je van je af schult, maar het gaat niet meer verder...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 15 juni 2015 om 12:52.
Oud 15 juni 2015, 13:53   #132
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Subjectief zolang je in de 'schijn'-wereld blijft leven, maar enorm objectief eens je die schijnwereld achter je gelaten hebt en eens dat je die ervaringen kent. Je weet dan dat ze het Eigen zijn van alle mensen; maar die mensen zullen er zelfs achter moeten komen en zullen het zelfs moeten ondervinden en ervaren... Je kunt alleen maar hopen dat het eerder vandaag dan morgen zal zijn; maar meer waarschijnlijk zal het nog lang duren...
Alhoewel, eens een steen aan het rollen is....
Hoe weet je dat dan?
Oud 15 juni 2015, 14:21   #133
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Subjectief zolang je in de 'schijn'-wereld blijft leven, maar enorm objectief eens je die schijnwereld achter je gelaten hebt en eens dat je die ervaringen kent.
Marie,

Een ervaring is altijd subjectief. In welke 'wereld' je ook zit.

Zelfs in de allerhoogst mogelijke mystieke ervaring is het mogelijke object onkenbaar.

Waarom spreken grote mystici - zelfs christelijke - over het 'niets'? Eckhardt: god is niets. (Dat wil zeggen: niet kenbaar.)

Je ervaart alleen je eigen subjectiviteit.
Oud 15 juni 2015, 14:51   #134
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Marie,

Een ervaring is altijd subjectief. In welke 'wereld' je ook zit.

Zelfs in de allerhoogst mogelijke mystieke ervaring is het mogelijke object onkenbaar.

Waarom spreken grote mystici - zelfs christelijke - over het 'niets'? Eckhardt: god is niets. (Dat wil zeggen: niet kenbaar.)

Je ervaart alleen je eigen subjectiviteit.
Zolang wat ik ervaar besloten blijft in mijzelf en de grenzen van het ik niet overschreidt blijft het inderdaad subjectief... In het andere geval wordt het objectief want voor iedereen kan het zijn Eigen worden...

Zoals een hart mijn subjectieve Eigendom kan zijn; maar iedereen heeft een hart en het bezit van een hart is dus objectief...
Oud 15 juni 2015, 14:52   #135
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe weet je dat dan?
Hewel dat kan ik je niet zeggen; dat is juist weten...
Oud 15 juni 2015, 14:56   #136
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
De wereld hoeft niets. Enkel naar zichzelf wijzen.
En ieder vrij laten het Eigen te ontdekken. 1 er teveel van afleiden kan op lelijke dingen uitdraaien.
Onderzoek wat in jou je laat afleiden; eens dat geweten kan de wereld de maan op...
Oud 15 juni 2015, 15:02   #137
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat om iets dat je ervaart. Hoe verliefdheid voelt, hoe je muziek beleeft, hoe je kleuren ervaart kan je ook niet uit boeken leren.
Ons Marieke mixed voortdurend haar innerlijke ervaringen met een moreel oordeel, dat wil zeggen met een bepaalde leer omtrent rechtvaardigheid. Daarbij zijn o.a. de religieuze instituties en de politici de kwade pieren en de eenvoudige huisvrouwen zijn de ware nobelen. Die hoeven daarvoor niets bijzonders te presteren, ze moeten eigenlijk vooral dingen nalaten en zich nergens actief mee bemoeien, als ik het goed zie.

Het is erg naïef om te geloven dat je persoonlijke morele voorkeuren en gevoeligheden aan alle mensen eigen zijn, als ze zich er maar voor openstellen. Je moet angstvallig om de hete brei van actuele morele conflicten heen draaien om in die waan te kunnen blijven volharden. Allemaal prietpraat dus.
Oud 15 juni 2015, 15:25   #138
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang wat ik ervaar besloten blijft in mijzelf en de grenzen van het ik niet overschreidt blijft het inderdaad subjectief... In het andere geval wordt het objectief want voor iedereen kan het zijn Eigen worden...

Zoals een hart mijn subjectieve Eigendom kan zijn; maar iedereen heeft een hart en het bezit van een hart is dus objectief...
Spreek jezelf toch niet voortdurend tegen!

Voor 'iedereen' zijn 'eigen'....kan het subjectiever?
Oud 15 juni 2015, 15:28   #139
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ons Marieke mixed voortdurend haar innerlijke ervaringen met een moreel oordeel, dat wil zeggen met een bepaalde leer omtrent rechtvaardigheid. Daarbij zijn o.a. de religieuze instituties en de politici de kwade pieren en de eenvoudige huisvrouwen zijn de ware nobelen. Die hoeven daarvoor niets bijzonders te presteren, ze moeten eigenlijk vooral dingen nalaten en zich nergens actief mee bemoeien, als ik het goed zie.

Het is erg naïef om te geloven dat je persoonlijke morele voorkeuren en gevoeligheden aan alle mensen eigen zijn, als ze zich er maar voor openstellen. Je moet angstvallig om de hete brei van actuele morele conflicten heen draaien om in die waan te kunnen blijven volharden. Allemaal prietpraat dus.
Je kan mij van veel beschuldigen; ieder praat voor zich; maar wat het woord moreel hier de hele tijd komt doen; ik had liever a-moreel gezien...

Moreel is iets dat dikwijls gebruikt wordt om de mensen binnen het gareel vast te houden en als ik voor iets ben is het wel voor totale vrijheid; aan welke vrijheid ik alleen de grens stel dat je andere niet mag benadelen, zoals anderen jou evenmin mogen benadelen...

De actualiteit bewijst juist dat alle vorige wegen gefaald hebben en dat we andere wegen moeten zoeken. Hoe kan nog iemand vragen dat heel een vok hem moet volgen want hij kent de weg??? Het verleden bewijst dat het van het volk, van elke individu uit het volk moet komen en dat de leiders er in het beste geval voor spek en bonen bijlopen... In het slechtste geval is het zelfs niet nodig om te zeggen tot wat ze in staat zijn....
Oud 15 juni 2015, 15:36   #140
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Spreek jezelf toch niet voortdurend tegen!

Voor 'iedereen' zijn 'eigen'....kan het subjectiever?
Laat ik dan proberen het anders uit te leggen; iedereen heeft een hart; iedereen heeft iets dat ik 'het eigen' noem...
Waarom noem ik dat 'het eigen'? Ik noem dat 'het eigen' omdat het alleen via persoonlijk onderzoek gevonden kan worden. Zoals ik jou wel je hart kan aanduiden, kan ik jou nooit je 'eigen' aanduiden. Maar eens dat 'eigen' gevonden, realiseer je je, weet je dat iedereen datzelfde 'Eigen' heeft. In die zin is dat 'eigen' niet meer subjectief maar een objectief gegeven...

Dus je kan het woord aanklagen; maar ik vind er geen ander dat beter weergeeft waarover ik het heb...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be