Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben. |
|
Discussietools |
1 juni 2016, 17:49 | #1 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
VRT journaal op 01/06/2016.
In het VRT journaal van 01/06/2016 om 18h00 zei nieuwslezeres Annelies Van Herck het volgende over de spoorwegarbeiders:
De vakbonden kunnen dit niet blijven verdedigen. Het ging over de inhaalrust voor spoorwegmannen en spoorwegvrouwen. Haar woorden waren : inhaalrust omdat ze 36 uren werken per week werken en normaal moeten dat 40 uren zijn. Dit is foute informatie.Waar haalt de VRT zijn informatie? Het moet zijn :inhaalrust omdat ze 40 uren werken per week en normaal moeten ze maar 36 uren werken. Die 4 uren per week teveel werken geeft 13 bijkomende kredietdagen per jaar. Vroeger 40 uren per week werken en 40 uren per week betaald krijgen. Toen 38 uren werken en daarna 36 uren per week werken maar met loonverlies, maar toch 40 uren werken per week. Dus 40 uren werken per week en maar 36 uren betaald zijn. Daarom 13 bijkomende kredietdagen per jaar op te nemen gelijk verlofdagen. Wij mogen bij de NMBS geen overuren maken die we betaald krijgen. Als wij overuren maken dan wordt dat opgespaard tot 8 uren en dan ben je een dag meer thuis. Laatst gewijzigd door Patrick M. : 1 juni 2016 om 17:52. |
3 juni 2016, 12:15 | #2 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.321
|
Ik krijg 6 dagen voor 38/40
Jij krijgt 13 dagen voor 36/40 Dat is 1 dag extra cadeau! Nu is mijn vraag: WAAROM gaan jullie staken als jullie MEER krijgen dan in andere bedrijven?
__________________
"We moeten ook eerlijk zijn; we hadden de ambitie om de grootste partij te worden in gans Vlaanderen. Daar zijn we niet in geslaagd. De grootste partij is de N-VA en ik feliciteer ook uitdrukkelijk Bart De Wever en alle N-VA militanten, zij verdienen ook een applaus." - Tom Van Grieken, 9 juni 2024 |
3 juni 2016, 12:57 | #3 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
Citaat:
En je had ook bij de NMBS kunnen werken. Omdat ze ons kredietdagen willen afnemen. Er was een akkoord over die 13 kredietdagen en nu gaat de top van de NMBS de akkoorden eenzijdig wijzigen. |
|
4 juni 2016, 09:01 | #4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.194
|
Citaat:
Anders dreigt het faillissement.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze! Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA "Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein |
|
4 juni 2016, 09:19 | #5 |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
|
Jullie gaan liever de dieperik in en geen job of bedrijf meer.
|
4 juni 2016, 12:15 | #6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.194
|
Blijkbaar zijn de verworven rechten voor eeuwig en altijd. Betaalbaar of niet.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze! Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA "Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein |
4 juni 2016, 12:30 | #7 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
Citaat:
Dan had je ook maar bij de NMBS moet beginnen te werken. Maar jij hebt gekozen voor in de privé te werken en ik heb gekozen om bij de NMBS te werken. Ieder job zijn voordelen. Jij zult bij de privé ook voordelen hebben die ik niet heb. Maar dat is iedereen zijn of haar eigen keuze. Zo is één van de voordelen in de privé een firmawagen, dat hebben wij ook niet. Maar dat mag van mij maar jullie zijn wel jaloers op mijn voordelen. |
|
4 juni 2016, 12:51 | #8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.236
|
Citaat:
Krijgt iedere bandarbeider bij Volvo Gent of bij New Holland Zedelgem een salariswagen? Waar haalt u het vandaan? |
|
4 juni 2016, 13:09 | #9 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
Citaat:
Daarbij bedoel ik dat niet iedereen dat krijgt en dat weet ik ook. Zo kan ik ook zeggen dat één van de voordelen van die in het onderwijs werken is dat ze veel verlof hebben. Maar als ik zoveel verlof wou als die in het onderwijs dan had ik moeten zorgen dat ik in het onderwijs werkte. Iedereen maakt zijn of haar eigen keuzes. Iedere job heeft nu eenmaal bepaalde voordelen. Maar jullie zijn precies wel jaloers op de voordelen die de werknemers van de NMBS hebben. Als jullie dezelfde voordelen willen als de werknemers van de NMBS dan hadden jullie ook maar ervoor moeten zorgen dat jullie bij de NMBS werkte. |
|
4 juni 2016, 14:58 | #10 |
Minister-President
|
Waarom moesten de lonen etc dan opgetrokken worden voor ambtenaren? Als ze dat wensten moesten ze maar in de privé gaan werken of werkt die logica van je maar een kant op? Gezien het huidig aantal stakingsdagen verbaast het me overigens niets dat je geen idee meer hebt wanneer je nog vakantie zou moeten nemen. Overigens verdwijnt de NMBS binnen enkele jaren, ze gaan onmogelijk op kunnen tegen de concurrentie, zeker met hun huidige mentaliteit. We kunnen alvast hopen dat een deel van het personeel ontslagen wordt wegens dringende reden, onwettige aanwezigheid via wilde staking weet je wel.
Laatst gewijzigd door Gwyndion : 4 juni 2016 om 14:59. |
4 juni 2016, 15:05 | #11 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
Citaat:
NMBS privé. Het begint gelijk alle sprookjes... er was eens...en ze leefden nog lang en gelukkig. Laatst gewijzigd door Patrick M. : 4 juni 2016 om 15:10. |
|
4 juni 2016, 15:10 | #12 |
Minister-President
|
Als je een keertje leest wat er geschreven wordt zou het helpen in plaats van je eigen wensen voor realiteit te nemen. Iets waar je ironisch genoeg altijd anderen van beschuldigt. NMBS privatiseren zou ook goed zijn maar daar had ik het niet over. Ik zeg letterlijk dat ik geloof dat de NMBS zal verdwijnen door de concurrentie. Vanaf 2023 kan concurrentie daar ook voor en NMBS zal daar nooit concurrentie tegen kunnen geven op huidige koers. Denk je overigens dat de NMBS dan ook nog zoveel miljard overheidssteun per jaar mag krijgen of zal het dan concurrentievervalsing zijn?
|
4 juni 2016, 15:13 | #13 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
Citaat:
Anderen lezen ook het jaartal 2023 en schrijven dan dat het heel vlug zal zijn. In mijn ogen toch nog 7 jaar. En 7 is het geluksgetal dus het zal nog tenminste 7 jaren duren. |
|
4 juni 2016, 15:17 | #14 |
Minister-President
|
En is enige inhoudelijke reactie ook mogelijk? Want nu zie ik niets meer dan struisvogelpolitiek in de hoop dat de NMBS uit zichzelf plots winstgevend zal zijn. "Want 7 jaar is nog lang". Het is nog een tijd en misschien lang genoeg voor de mensen die tegen dan op pensioen zijn. Om een organisatiecultuur die zo vastgeroest is als die van de NMBS om te gooien zodat ze concurrentieel is zou 7 jaar wel eens krap kunnen zijn.
|
4 juni 2016, 15:31 | #15 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
Citaat:
Binnen nu en 7 tot 9 jaar is 60% van de werknemers die nu bij de NMBS werken op pensioen. Maar de top van de NMBS zegt altijd dat dat een probleem is voor de toekomst. Maar binnen een kleine drie jaar zijn van de werkmannen waar ik werk er 7 op pensioen van de 13. Dus blijven er maar 6 werkmannen over en om alles vlot te laten verlopen zijn er 7 werkmannen nodig per dag. Voor dat probleem op te lossen moeten ze geen 7 jaar gaan wachten. |
|
4 juni 2016, 15:41 | #16 |
Minister-President
|
Als ze nu meer inzetten op automatiseren en innovatie ipv de werknemers te vervangen zou het ook al hepen.
|
4 juni 2016, 15:49 | #17 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
Citaat:
Nog één van de sprookjes die ik hier soms lees is over zelfrijdende treinen en treinen zonder conducteur. Is niet haalbaar alleen al om de veiligheid. En om alles te automatiseren moet de infrastructuur aangepast worden en dat zit er bij de besparingen bij de NMBS ook niet in. Hier was er wel ene die kwam vertellen dat de firma waarvoor hij werkte dat in 1 jaar kon oplossen. Dat is nog zo een verhaaltje dat thuishoort in het sprookjesboek. Zoals het verhaaltje om rolwagens zonder hulp in de treinen te krijgen, dan moeten alle perrons in alle stations van heel België op dezelfde hoogte zijn en moet al het treinmateriaal aangepast zijn. Kost minstens 10 jaar om dat te realiseren. |
|
4 juni 2016, 16:03 | #18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.236
|
Citaat:
|
|
4 juni 2016, 16:06 | #19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.236
|
Citaat:
Enige tijd geleden was ik in het Zwarte Woud. Treinen zonder conducteur. Wel met duidelijke vermelding van torenhoges boetes voor wie geen treinkaart aan de automaat koopt (of een abonnement heeft). |
|
4 juni 2016, 16:43 | #20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.745
|
Je moet één zaak leren begrijpen: er komt een Europese markt voor spoormobiliteit. Als jullie niet willen dat de NMBS op de kortste keren verdwijnt dan moeten jullie zich aanpassen. Als er in Nederland of in Duitsland bij het spoor 38 of 40 uren moet gewerkt worden zonder "compensatiedagen" dan moeten jullie niet willen dat het hier 36 uren is mét compensatiedagen als cadeau er bovenop. Jullie zullen moeten aanpassen of verdwijnen. Zo eenvoudig is het.
|