Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2016, 08:51   #501
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U heeft het last met begrijpend lezen, wat religie oplegt, is helemaal geen " vrije keuze". Bovendien leven moslima's niet op een eiland, hun opvattingen waarbij niet gelijke rechten maar " gelijkwaardigheid" het uitgangspunt vormt, heeft gevolgen voor vrouwen in het algemeen.
Omdat ook mannen die opvattingen delen en vrouwen gaan beoordelen als " goede" en " slechte" die " er om vragen".
Dus is het in ons belang er over te waken dat gelijke rechten de norm blijven en die " gelijkwaardigheid" zoals religie dit ziet, niet als evenwaardig wordt aanvaard, omdat dit gewoon niet zo is.

Moslima's worden niet beknot, ze kunnen kiezen uit gangbare kledij, die alle mogelijkheden biedt om zedig over strand te gaan.
Want dat is een badpak, of niet voor u?
Niemand wil de moslima's onder druk zetten om een bikini te dragen. Dat droegen de meisjes tijdens de zwemwedstrijden op de OS ook niet. Blijkbaar zijn voor die boerkina-moslima's de blote benen er ook teveel aan. Hetzelfde kan overigens gezegd worden van de hoofddoek. Als een bloot been of een haardos volgens hen "een man" teveel zou ophitsen, dan zegt dat veel over hun visie op het andere geslacht. Dergelijke houding vind ik eigenlijk beledigend voor de man (al of niet moslim).
Oud 3 september 2016, 08:55   #502
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een beetje logisch denken, beste. Je kan de eigen grondrechten en vrijheden niet verdedigen door diezelfde af te nemen van anderen die u niet liggen.
Ik ben niet akkoord . En u beledigd onze mode daar val ik over , gewaden en traditie kledij horen hier niet thuis .. het stoort de Westerse levensstijl. punt uit .
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 08:58   #503
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als een bloot been of een haardos volgens hen "een man" teveel zou ophitsen, dan zegt dat veel over hun visie op het andere geslacht.
U hebt het niet zo voor orthodoxe Joden, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 09:00   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Ik ben niet akkoord . En u beledigd onze mode daar val ik over , gewaden en traditie kledij horen hier niet thuis .. het stoort de Westerse levensstijl. punt uit .
Misschien stoort een gescheurde jeansbroek me wel? Wat is trouwens "onze mode"? Ga een paar kledingwinkels binnen en u zult zien dat er bij ons een enorme verscheidenheid aan mode-uitingen te vinden zijn.
Oud 3 september 2016, 09:05   #505
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien stoort een gescheurde jeansbroek me wel? Wat is trouwens "onze mode"? Ga een paar kledingwinkels binnen en u zult zien dat er bij ons een enorme verscheidenheid aan mode-uitingen te vinden zijn.
Ach met u valt niet te spreken , ge zijt precies een duivel in een wijwatervat .
Oud 3 september 2016, 09:08   #506
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt het niet zo voor orthodoxe Joden, nietwaar?!
De groep waar u op alludeert vormen slechts een gedeelte van de orthodoxie in het judaïsme. Er zijn heel veel orthodoxe gelovige Joden die gekleed gaan zoals u en ik. Niet alle gelovige orthodoxe Joden zijn Chassidim.
Oud 3 september 2016, 09:09   #507
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De groep waar u op alludeert vormen slechts een gedeelte van de orthodoxie in het judaïsme. Er zijn heel veel orthodoxe gelovige Joden die gekleed gaan zoals u en ik. Niet alle gelovige orthodoxe Joden zijn Chassidim.
U hebt dus geen probleem met het feit dat orthodoxe Jodinnen ook hun haar en lichaam strikt bedekken, maar schijnbaar wel als moslima's dat doen.

Dat ruikt naar heel inconsequent denken.
Oud 3 september 2016, 09:10   #508
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Discussiëren met u heeft geen zin. Ondanks een karrenvracht aan tegenargumenten (alleen al het schrijven van Mia Doornaert) blijft u de mantra van absolute vrijheid herhalen.
Absolute vrijheid bestaat niet. Ik mag bijvoorbeeld niet in nazi outfit de hitlergroet brengen en de holocaust ontkennen.
In een verstandige democratie wordt nu eenmaal op tijd en stond afgewogen welke "vrijheden" best beperkt worden in naam van het algemeen belang.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 09:15   #509
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt dus geen probleem met het feit dat orthodoxe Jodinnen ook hun haar en lichaam strikt bedekken, maar schijnbaar wel als moslima's dat doen.

Dat ruikt naar heel inconsequent denken.
Die vrouwen gaan dan niet paraderen op het strand in hun Chassidische kledij. Bovendien heb ik nog niet gemerkt dat die groep serieuze maatschappelijke problemen veroorzaakt. Hoeveel van alle aanslagen en incidenten van de voorbije jaren in Europa kunt u op conto van die joodse groep schrijven?

Laatst gewijzigd door quercus : 3 september 2016 om 09:16.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 09:17   #510
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Als 'niet-gelovige' heb ik er echt geen probleem mee om halalvlees te gaan kopen.
Maar wat is het nu? Ineens zijt ge een niet gelovige, en gisteren waart ge nog dit:

Ik ben dan ook geen atheist. Ik heb wel een heel persoonlijke definitie van wat god (zonder hoofdletter) is, en heb geen godsdienst, enkel een geloof (die ik niet uitoefen).

Citaat:
Dat sommigen zich verplicht voelen om halalvlees te kopen is hun eigen keuze, waar ik mij niet mee bemoei. Al denken zij dat die verplichting hen opgelegd werd door een of ander opperwezen.

En dat is dan ook de achterliggende kern van jouw betoog: omdat JIJ van mening bent dat er geen opperwezen is, moet IEDEREEN zo denken.
Neen!! Dat is niet de kern van mijn betoog! De kern van mijn betoog is dat ik niet aanvaard dat mensen privileges eisen , enkel en alleen omdat ze in een opperwezen geloven.
Citaat:
Jij wilt, zoals vele anderen, gewoonweg JOUW visie op de wereld opdringen aan anderen.
Zo werkt het niet.
Het is NET ANDERSOM! Het zijn de gelovigen die hun visie opdringen aan mij. (Trouwens; atheïsme is GEEN visie! Net zoals het niet verzamelen van postzegels geen hobby is.)

Op de school van mijn kinderen is er nu een aanbod van halal. Ik heb als atheist nooit gevraagd voor een speciale keuken.
Maar door dat extra aanbod van halal, is er verhoging van de kosten. Die kosten worden niet betaald door de moslim ouders, maar door iedereen. En dat is fundamenteel onrechtvaardig.

Citaat:

Ik heb heel duidelijk geantwoord op die vraag. Het enige waar jij mee afkomt is 'semantiek'. Punt.
Tja, ge begint uw betoog met uit te leggen wat voor u persoonlijk de betekenis is van 'geloof' en 'godsdienst', dan zeg ik inderdaad: semantiek.
En ik heb elke redenering die u daaruit hebt afgeleid weerlegd.
Citaat:

En daar ben je verkeerd in. Godsdienst gaat om veel meer dan gewoon het geloof in een opperwezen die onze wereld op één of andere manier zou geschapen hebben, zou controleren enz. (let wel, dit is volgens de monotheïstische visie binnen alle mogelijke geloven, hé). Zoals ik eerder zei, herlees artikel 9 van het EVRM. Je zal de verwijzingen zien naar de gevolgen van godsdienst op het individu (en ook op de maatschappij). Het zijn die gevolgen die ook mee beschermd worden door de vrijheid van godsdienst. En die gevolgen zijn niet noodzakelijk beschermd door andere fundamentele rechten.
Waarom? Wat is er zo uniek aan de 'gevolgen' van godsdienst dat het extra fundamentele rechten nodig heeft?
Citaat:
Het onverdoofd slachten is daar een voorbeeld van. Er bestaat geen enkel ander fundamenteel recht dan de vrijheid van godsdienst die de Moslims "beschermt" tegen een verbod op onverdoofd slachten.
Waarom moet onverdoofd slachten zo nodig beschermd worden? Wat is er zo uniek aan dat ritueel?
Gaan we vrouwenbesnijdenis ook beschermen? Want dat is ook niet beschermd door andere fundamentele rechten!
Citaat:
Net als geen enkel ander fundamenteel recht dan de vrijheid van godsdienst ingeroepen kan worden door de Sikhs om hun kirpan of hun tulband in een aantal omstandigheden te mogen dragen, .
Maar dat ritueel is niet in strijd met de wetgeving.
Citaat:

Fundamentele rechten gaan over het beschermen van het individu, ook wat zijn identiteit betreft. Om het eenvoudig te zeggen: ga jij een orthodoxe Jood verplichten om niet-koosjer maaltijden te eten?
Wat een domme vraag. Dat ga ik niet doen. Maar als hij mij verplicht om mee te betalen aan zijn dieet, dan ga ik protesteren.
Citaat:
Hoe denk jij dat hij gaat reageren? Hij zal dat ontegensprekelijk beschouwen als een aanval op zijn eigen persoon, nietwaar?
Ik ga dat dus niet doen.
Citaat:

Over het tweede, daar heb ik al op geantwoord: "Dit is er inderdaad eentje die mag verdwijnen, of men moet ook de mogelijkheid geven aan niet-gelovigen of gelovigen van niet-erkende godsdiensten, om hetzelfde te doen."
Maar dan is er nog steeds de discriminatie tegenover atheïsten. Ik heb geen dagen dat ik mijn kind thuis kan houden.
Citaat:

Mooi voorbeeld van uw 'discussietechniek'. Niks argumentatie, en wanneer je dan in het nauw gedreven wordt,
ha ha ha! Luistert goe, in alle eerlijkheid, op geen enkel moment hebt ik het gevoel 'in het nauw gedreven te zijn' door uw argumenten. Ik denk dat ge u zelf ietskes overschat.
Citaat:
de intellectuele onmogelijkheid om te erkennen dat je verkeerd waart.
Ik wil gerust toegeven dat ik verkeerd ben, maar geef mij een goed argument. Semantiek en machtsargumenten, dat is niet genoeg.
Citaat:
En dus rond de pot beginnen draaien.
Bij de Jezuïten gestudeerd, misschien?
En ook geen persoonlijke aanvallen. Dat gaat mij zeker niet overtuigen van uw gelijk...
Citaat:

Jij maakt die ontkoppeling, omdat je het niet begrijpt of niet wilt begrijpen.
Nee, gij maakt die ontkoppeling. Gij zegt dat godsdienst meer is dan geloven in een opperwezen. En dan komt ge af met zeer vage begrippen als 'gevolgen', 'identiteit', 'cultuur' ... Dat zijn loze begrippen die voor elk individu verschillende betekenissen hebben.
Citaat:

Ik zal het eenvoudig zeggen: geloof niet godsdienst zijn, maar wel deel ervan uitmaken.

Ik geef u een voorbeeld:

Geen flauw idee, ik ben de RvS niet, en heb geen weet van zo'n geval binnen de rechtspraak.
Het is trouwens een héél moeilijke, omdat godsdienst van vrijheid niet belet dat je het '�* la carte' uitoefent. De enige vraag is dan: ondervindt het meisje enig nadeel bij een verbod op de hoofddoek. Het antwoord zal dus afhangen van de concrete omstandigheden.
Proficiat: kunt ge niet NOG MEER de vraag ontwijken?

Allez, is er iemand anders hier die op dit voorbeeld wil reageren?

Zucht!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2016, 09:18   #511
geertvdb

Standaard

Citaat:
Wat is er foutief aan de niet Arabische mode in een niet Arabische continent ? ik versta niet waarom u als VB lid zo fel tegendraads reageert altijd ? geef toe dat dat radicaal tegen de draad ingaat van het Vlaams belang , ruil vlug uw lidkaart man ge zijt een niet VB waardig mens met uw verdediging altijd , het slaat gewoon nergens op wat u doet hier.
Hij geeft u gewoon ongelijk. Waarom is dat erg?
Waarom bent u hier op dit forum? Om heel de tijd uw mening bevestigd te zien?
Oud 3 september 2016, 09:18   #512
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die vrouwen gaan dan niet paraderen op het strand in hun Chassidische kledij.
Aha. Dus moslima's die gesluierd in de straten van Antwerpen lopen, vormen toch geen probleem voor u... In uw vorig bericht liet u toch anders uitschijnen.
Oud 3 september 2016, 09:19   #513
geertvdb

Standaard

Citaat:
Wat is er foutief aan de niet Arabische mode in een niet Arabische continent ? ik versta niet waarom u als VB lid zo fel tegendraads reageert altijd ? geef toe dat dat radicaal tegen de draad ingaat van het Vlaams belang , ruil vlug uw lidkaart man ge zijt een niet VB waardig mens met uw verdediging altijd , het slaat gewoon nergens op wat u doet hier.
Oud 3 september 2016, 09:24   #514
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het is wederkerig toch en het is discussie , waarom moet ik inbinden ? ik moet juist niks , ik mag ,en iedereen mag , wat krijg de gij nu ? heb ik u iets aangedaan misschien ?
Oud 3 september 2016, 09:30   #515
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha. Dus moslima's die gesluierd in de straten van Antwerpen lopen, vormen toch geen probleem voor u... In uw vorig bericht liet u toch anders uitschijnen.
"Gesluierd" in de zin van "het gelaat bedekkend" is bij ons alvast wettelijk verboden. Daarover hoeft er dus niet gediscuteerd te worden. Als u het dragen van een hoofddoek bedoelt dan hoeft u niet te denken dat ik daardoor van verontwaardiging in zwijm val. Ik vind dat de er achter schuilende argumentatie (het hoofdhaar van de vrouw zou t.a.v. de man te erotiserend werken) er wel over. Maar denk nu toch niet dat ik daartegen op straat een soort para-militaire stormloop zou ontketenen. Ik ben in het dagelijkse leven een rustige ouwe jongen.
Oud 3 september 2016, 09:35   #516
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Gesluierd" in de zin van "het gelaat bedekkend" is bij ons alvast wettelijk verboden. Daarover hoeft er dus niet gediscuteerd te worden.
Daar hebben we het dan ook totaal niet over. Wel over het feit dat u verontwaardigd reageert op wat moslima's aandoen, terwijl u er geen onvertogen woord voor hebt als jodinnen zich vanuit eenzelfde opvatting ook op een gelijkaardige manier kleden.
Oud 3 september 2016, 09:38   #517
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat de er achter schuilende argumentatie (het hoofdhaar van de vrouw zou t.a.v. de man te erotiserend werken) er wel over.
Dan bent u dus ook verontwaardigd als Jodinnen omwille van gelijkaardige argumenten het hoofdhaar bedekken (met een pruik, tichel...) en zich hullen in niet-aansluitende kleding (met bijhorende lange rok).

Oud 3 september 2016, 09:39   #518
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is wederkerig toch en het is discussie , waarom moet ik inbinden ? ik moet juist niks , ik mag ,en iedereen mag , wat krijg de gij nu ? heb ik u iets aangedaan misschien ?
Als u die redenering erop nahoudt, waarom zou ik dan moeten doen wat u mij opdraagt te doen? Ik moet ook niets. Ik mag... Enzovoort.
Oud 3 september 2016, 09:39   #519
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar hebben we het dan ook totaal niet over. Wel over het feit dat u verontwaardigd reageert op wat moslima's aandoen, terwijl u er geen onvertogen woord voor hebt als jodinnen zich vanuit eenzelfde opvatting ook op een gelijkaardige manier kleden.
Zie bericht #509.
Oud 3 september 2016, 09:41   #520
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je gelijk in, als de moslims hier even weinig overlast zouden verooraken als de Joden had dit dossier nooit op tafel gelegen.
Zij gaan mede slachtoffer zijn maar het kan niet anders.
Joden vertrekken trouwens al jaren op grote schaal naar Israël, ze zijn daar veiliger dan hier.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be