Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2016, 00:10   #101
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

hier, nog zo'n 'mysterie' van 1250 ton (moest het niet volledig gedocumenteerd zijn)
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 08:05   #102
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De piramides zijn niet gebouwd volgens een universeel ontwerp, o.a wegens het gebruik van verschillende bouwmaterialen. Veel piramides in Egypte zijn gebouwd van normaal bouwmateriaal: in de zongedroogde klei. Andere van het lichte en gemakkelijk te bewerken zandsteen. Ze werden afgedekt met duurzaam materiaal zoals graniet en edelmetaal. De vorm volgt uit de vorm van de toegepaste rechthoekige blokken en de wens een stabiele de eeuwen trotserend bouwwerk neer te zetten met zo weinig mogelijk materiaal. Destijds was de piramide de enige mogelijke architectonische oplossing, overal op aarde. Een voorwaarde voor het ontstaan van piramides was het bestaan van een groot koninkrijk. De koninklijke families bevorderden wetenschap en bouwkunst om hun macht te tonen en te behouden en daarbij hoorden monumenten die de relatie van deze families met de goden verkondigen en hun eeuwige bestaan. De functies van piramides verschillen. In Egypte zijn het oorspronkelijk graven, in Soemerie en Midden-Amerika zijn het hoge plaatsen waar offers werden gebracht aan de goden. Wat is er dan universeel aan die piramides? Uiteraard is er in hun orientatie en positie een verband met het beeld van de sterrenhemel, met de woonplaats van de goden.
Je zegt het zelf?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 08:09   #103
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dat uitgerekend jij dat komt te stellen.
Ik dacht dat ge u al verdiept had in die periode maar neen dus

Toen de Spanjaarden daar aankwamen waren die inderdaad militair superieur en genoten bovendien nog het voordeel dat Motecuhzoma II hen aanzag als de goden.
Dat waren Azteken maar gij refereert natuurlijk naar de nog hogere Mayacultuur (althans wat betreft de bouwsels) maar die hoogtijd (Calakmul, Copán, Palenque en Tikal ) was voorbij (niet verdwenen : Chichén Itzá, Cobá, Uxmal ,etc )
Wel de meeste zijn gebouwd uit diverse materialen : kalksteen, vulkanische tufsteen, zandsteen, cement uit limestone, zelfs hout voor lateien en andere vergankelijke materialen.
Zij maakten geen gebruik functionele wiel.
Stene werden gevormd door touw-en-water slijtage en obsidiaan gereedschappen.

Veel minder spectaculair als de Egyptenaren.

Maar ja da's natuurlijk allemaal niet zo 'mysterieus' als ancient aliens die nodig waren om twee stenen te snijden en te versjouwen
zie de film van Diego. Hoe gaat ge dat slepen in het bos van onbegane grond?
Het gaat niet alleen om de bouwmaterialen, maar dat mensen van vroeger in relatie met de hemel bouwde.
Oud 28 november 2016, 09:14   #104
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Je zegt het zelf?
Dat schrijf ik op grond van wat ik gezien heb van piramides van binnen en van buiten in Egypte en Midden-Amerika, ter plaatse vernomen heb en er over lees aangevuld met wat ik weet van bouwkunde en mechanica. Vertel maar wat er niet klopt en waarom niet.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 09:37   #105
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat schrijf ik op grond van wat ik gezien heb van piramides van binnen en van buiten in Egypte en Midden-Amerika, ter plaatse vernomen heb en er over lees aangevuld met wat ik weet van bouwkunde en mechanica. Vertel maar wat er niet klopt en waarom niet.
Heb ik gesteld dat er iets niet klopt?
neen ik vraag mij af wat de wereld rond ging voor het monotheïsme daar draconisch overheen ging.
Er is iets geweest dat de mensheid aangeraakt heeft. Iets heeft de mens geïnspireerd uit het hof van eden te komen en het anders te doen, richting civilisatie.
Oud 28 november 2016, 10:27   #106
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mijn interpretatie op de bijbel is alles na de zondeval van Adam en Eva een creatie van de duivel.
Wat de zogenaamde zondeval betreft wil ik je toch even herinneren aan een eerdere draad van mij, gebaseerd op het boek van Annine van der Meer: van Venus tot Madonna, waarin zij schrijft dat de Godin Heba (Eva) in Jeruzalem in de 14e eeuw voor Christus door de Jebusieten werd vereerd.
Maar niet als een zondares, wat de latere Joden ervan hebben gemaakt.

Integendeel schonk zij elk jaar haar appel van het eeuwige leven aan de koning.
Oud 28 november 2016, 10:52   #107
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen ik vraag mij af wat de wereld rond ging voor het monotheïsme daar draconisch overheen ging.
Er is iets geweest dat de mensheid aangeraakt heeft. Iets heeft de mens geïnspireerd uit het hof van eden te komen en het anders te doen, richting civilisatie.
Dat beschrijven antropologen. Het monotheïsme heeft pas recentelijk alle continenten overspoeld en nog steeds bestaan er primitieve volken. Denk je heus dat alle primitieve volken afstammen van hoog ontwikkelde volken en dat ze hun oude kennis verloren hebben? Zie je in de geschiedenis van Egypte een verlies aan kennis en kunde of een toename? Zegt de trits vroege/late steentijd, bronstijd ijzertijd iets in dit verband? Of zijn er bewijzen voor een bronstijd van 200.000 jaar geleden?
Oud 28 november 2016, 11:09   #108
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat beschrijven antropologen. Het monotheïsme heeft pas recentelijk alle continenten overspoeld en nog steeds bestaan er primitieve volken. Denk je heus dat alle primitieve volken afstammen van hoog ontwikkelde volken en dat ze hun oude kennis verloren hebben? Zie je in de geschiedenis van Egypte een verlies aan kennis en kunde of een toename? Zegt de trits vroege/late steentijd, bronstijd ijzertijd iets in dit verband? Of zijn er bewijzen voor een bronstijd van 200.000 jaar geleden?
De hamvraag is: waren onze voorouders wel zo primitief als wij denken?
Oud 28 november 2016, 11:10   #109
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wat de zogenaamde zondeval betreft wil ik je toch even herinneren aan een eerdere draad van mij, gebaseerd op het boek van Annine van der Meer: van Venus tot Madonna, waarin zij schrijft dat de Godin Heba (Eva) in Jeruzalem in de 14e eeuw voor Christus door de Jebusieten werd vereerd.
Maar niet als een zondares, wat de latere Joden ervan hebben gemaakt.

Integendeel schonk zij elk jaar haar appel van het eeuwige leven aan de koning.
Bedankt dit te delen.
Oud 28 november 2016, 11:15   #110
Peche
Banneling

Standaard

Volgens Jehova Getuigen heeft God de aarde voor de mens geschapen. Het was een ideaal paradijs.
Maar onze almachtige God verleidde ons met een heerlijke boom van kennis. Onze almachtige God wist dat wij er van zouden eten, dus wist dat de duivel ons ermee kon beïnvloeden. Toch zet God de vrucht te midden van zijn aards paradijs en verbiedt de mens ervan te eten. God beproeft ons.
Heeft dit dus bewust gedaan. Nu volgens JG leven wij in het Luciferiaans rijk. God laat ons samenwerken met de duivel om te laten zien dat we het niet kunnen zonder God. Maar niet getreurd, weldra worden alle slechte mensen vernietigd en zal er een heerschappij van 1000 jaar zijn. Jezus' koninkrijk op aarde. Maar God zal na 1000 jaar de duivel terug loslaten om mensen opnieuw te beproeven. Daarna zal dan het eeuwige leven voor iedereen op gaan.

Zitten wij in een genetisch fokprogramma of wat is dat hier?

Laatst gewijzigd door Peche : 28 november 2016 om 11:16.
Oud 28 november 2016, 11:36   #111
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een vraag die door de archeologie wordt beantwoord. Verder nog vragen?
Oud 28 november 2016, 20:53   #112
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Piero vraagt iets concreets, en direct vlucht je weg in gewauwel over de mensheid die "aangeraakt" is...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 22:36   #113
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Waarom men met zulke gigantische stenen bouwden is vermoedelijk ook de reden waarom met niet met gotische gevormde steunbogen heeft gewerkt.
Da's dus een gat in hun cultuur, vind ik, want dan hadden ze met veel minder materiaal veel grotere ruimten kunnen overspannen.
Zolang de onderlinge verhoudingen gerespecteerd worden, kan men in principe tot aan de hemel bouwen, ttz, als 'den harde' maar stevig genoeg is.

Rest nog de vraag hoe ze die zware brokken tot daar hebben kunnen transporteren en zo hoog op elkaar gestapeld kregen.
Om rotsblokken van 50-, 100- tot 200 ton spiegelglad te maken en naar +10 meter hoogte te tillen, zal er toch iets meer aan te pas moeten komen, dan ‘n koppel stevige koorden, een hoop manskracht en een pan lamaspek met eieren:

http://users.telenet.be/wouter.wylin...blijfselen.htm

Die oude/verloren kennis blijft hoe dan ook intrigerend.
Oud 28 november 2016, 22:39   #114
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
misschien omdat het niet ondanks is ?
Zowel bij de Egyptenaren, Maya's, Chinezen etc kan je stellen dat het over grote beschavingen met veel mankracht en middelen ter beschikking maar ook over kennis en ervaring ( zie de chronologische lijn der miskleunen ) op vlak van wis_ & bouwkunde.
Ge moet trouwens geen partiële differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen om op puur wat meetkunde methodes wat af te gaan passen.

Anderszijds weten we bv uit de 'Moskou Papyrus' dat ze op de hoogte waren over een inhoudsberekening voor een afgeknotte kegel met vierkant grondvlak ... rarara
Net daarom vind ik het redelijk frappant, dat pas na (tien-)duizenden jaren van stedelijke (en koninklijke) architectuur van ontwikkelde culturen van over heel de wereld, de romaanse boog pas rond het begin van onze jaartelling z’n toepassing vond in de stad Rome.
Dat is zoiets als de loopfiets uitvinden en dan duizenden jaren lang niet verder evolueren naar het trappersmodel.
Bizar.
Oud 28 november 2016, 23:38   #115
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zie de film van Diego. Hoe gaat ge dat slepen in het bos van onbegane grond?
allez ik was misschien niet duidelijk
Maya's gebruikten diverse materialen en dat naargelang hun voorkomen in de regio
Ze hadden een verhard wegennet aangelegd
En de stenen zijn belange niet zo zwaar ( ik dacht ergens gelezen te hebben dat de zwaarste 16 ton zou zijn )

Citaat:
Het gaat niet alleen om de bouwmaterialen, maar dat mensen van vroeger in relatie met de hemel bouwde.
...dat is niet verwonderlijk
fascinatie gecombineerd met religie
Oud 28 november 2016, 23:42   #116
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nogal een duale vraag hé

Vooral voor de nibura-fanaten onder ons want die stellen onze voorouders ( ons vermeend mainstream beeld ervan ) liefst zo dóm en onbehulpzaam mogelijk voor om aliens en verloren beschavingen te kunnen introduceren
Oud 29 november 2016, 00:03   #117
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Da's dus een gat in hun cultuur, vind ik, want dan hadden ze met veel minder materiaal veel grotere ruimten kunnen overspannen.
Zolang de onderlinge verhoudingen gerespecteerd worden, kan men in principe tot aan de hemel bouwen, ttz, als 'den harde' maar stevig genoeg is.
ja en vooral neen
Want daarvoor moet ge voldoende kennis hebben van bouwkunde.
Overspanningen etc zijn een volgende fase geweest... de paar pogingen bij de Egyptenaren en Maya's getuigen net dat ze er totaal geen aas van gegeten hadden.

Citaat:
Rest nog de vraag hoe ze die zware brokken tot daar hebben kunnen transporteren en zo hoog op elkaar gestapeld kregen.
Om rotsblokken van 50-, 100- tot 200 ton spiegelglad te maken en naar +10 meter hoogte te tillen, zal er toch iets meer aan te pas moeten komen, dan ‘n koppel stevige koorden, een hoop manskracht en een pan lamaspek met eieren:
Je kan zowat ieder denkbaar gewicht transporteren horizontaal ( of quasi horzontaal ) door louter mankracht.
Als ge er dan nog voor kunt zorgen dat er lastdieren, hefbomen en een aanzienlijke vermindering van de wrijving tot stand kan brengen zit ge wel goed

Het blijft leuk vast te stellen hoe er nog steeds wordt gefixeerd op dat gewicht terwijl het echte huzarenstukje van zulke projecten de logistiek is en blijft.
Oud 29 november 2016, 00:10   #118
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Net daarom vind ik het redelijk frappant, dat pas na (tien-)duizenden jaren van stedelijke (en koninklijke) architectuur van ontwikkelde culturen van over heel de wereld, de romaanse boog pas rond het begin van onze jaartelling z’n toepassing vond in de stad Rome.
Dat is zoiets als de loopfiets uitvinden en dan duizenden jaren lang niet verder evolueren naar het trappersmodel.
Bizar.
.... dat heb je nu eenmaal met uitvindingen hé
En wie weet was het al eenmaal uitgevonden maar weer verloren gegaan ( al wijst daar niet veel in die richting )
We mogen dus van geluk spreken dat hetgeen geïsoleerde cultuur betrof
Oud 29 november 2016, 05:17   #119
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt dit te delen.
Is dat alles wat je te zeggen hebt?

Want hieruit blijkt toch wel duidelijk dat het zogenaamde zondeval verhaal uit de Bijbel een patriarchale leugen is.

Of ben je al dusdanig geïndoctrineerd door de Jehova's dat je alles negeert wat niet met hun visie overeen komt?
Oud 29 november 2016, 07:24   #120
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Piero vraagt iets concreets, en direct vlucht je weg in gewauwel over de mensheid die "aangeraakt" is...
als ge u er tussen wilt wringen, trekt U dan niet op aan mij.
Zijn vraag beantwoordde zichzelf, niet waar? Of vatte jij dat daar dan niet uit op?

Laatst gewijzigd door Peche : 29 november 2016 om 07:24.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be