![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer niet. In die tijd was de naam Jezus heel gebruikelijk onder Joden, net als Maria bijvoorbeeld. Heel die vondst bewijst niets over Jezus uit het NT. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een archeologische vindplaats als bewijs voor het bestaan van de fysieke/historische jezus is mogelijk. Een archeologische vindplaats voor een literaire constructie is dat niet.
Laatst gewijzigd door Pandareus : 28 december 2016 om 13:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal verkeerd was die persoon Jezus niet.
Hij vermenigvuldigde tenminste niet alleen het brood. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De inscripties met de combinatie van de namen zijn onderzocht met kansberekening en maken de hypothese dat het om de historische jezus en zijn familie gaat geloofwaardig. Dit heeft uiteraard allemaal niets te zien met wat veel later in het NT is geschreven door derden. Literaire jezus en historische jezus dooreen haspelen is fout. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die "kunnen" moet je met een flinke korrel zout nemen. Of kunt u mij een gezaghebbende academicus/a aanhalen die in deze materie thuis is en uw bewering onderschrijft? Ik stelde de vraag trouwens al eerder...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als u het NT onbetrouwbaar of zelfs ronduit fout beschouwt, kunt u dat niet baseren om archeologische vondsten te duiden. Om welke reden zouden opschriften met Jezus naar die NT-Jezus verwijzen? U maakt een koppeling die dan aantoont dat u toch het NT als historische bron hanteert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens kan ik me zelfs niet inbeelden wat niet-menselijke bewoordingen zouden zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk. En u tracht dit te plaatsen in een wetenschappelijk kader. En daar zit de fout.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan komen we inderdaad uit bij mijn oorspronkelijke punt, met name het feit dat gelovigen dingen die ze niet kunnen verklaren verplaatsen naar een hoger, 'onverklaarbaar' kader. De intellectuele luiheid der gelovigen.
Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 december 2016 om 14:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#352 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En weer bent u aanbeland bij de foute benadering, nl. geloof als mogelijke weg om de dingen wetenschappelijk te verklaren. Alleen, daar draait het nu juist niet om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooruitgang wordt geboekt daar waar men beseft dat men dingen niet langer als onverklaarbaar moet beschouwen. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 december 2016 om 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gelovigen laten plaats voor "X". Tenzij je alwetend en zelf een God bent kan je ook alleen maar toegeven dat je niet alles weet....
![]() |
#356 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen het draait totaal niet om. U mag uzelf nu wel troosten met hetzelfde nog eens te herhalen, maar als gelovige kan ik u alvast meegeven dat u hier alvast geen goede samenvatting geeft van wat de kern hier is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarbij hij zelf opmerkt dat hij dus géén bewijs levert dat het de historische jezus is. Wel dat de kans erg groot is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de woorden 'bewezen noch ontkracht' moet u niet interpreteren in de strikt wetenschappelijke methode. Het staat u vrij een andere methode aan te reiken. 'Omdat ik er in geloof' is echter onvoldoende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wetenschappers laten dus ook plaats voor X. In tegenstelling tot gelovigen doen ze echter wel pogingen X te achterhalen in plaats van X voor te stellen als een onbewijsbare waarheid. Dat is wat ik bedoel met intellectuele luiheid. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 december 2016 om 14:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |