Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2017, 09:20   #5081
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
[WitteModeAlternatief]Weer een reden om niet te gaan stemmen.[/WitteModeAlternatief]
Hadden er wat minder leeglopers in GB in hun bed blijven liggen, en wél gaan stemmen dan was de nipte meerderheid pro brexit er niet geweest.

Stel dat de mentaal normaal functionerende spanjaard in de catalaanse regio zou besluiten om in zijn nest te blijven liggen, dan gaan die LoLo's van separatisten nog wat meer miserie kunnen verkopen. Het mooiste zou zijn dat de LoLo's gewoon hun stomme referendum zouden verliezen.
Anders moet spanje het gewoon negeren.
Maar bij een overwinning kunnen ze de LoLo's nog in hun gezicht uitlachen ook.

Zo een voordeel wil je toch niet laten liggen, gewoon uit lamlendigheid ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 09:29   #5082
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hadden er wat minder leeglopers in GB in hun bed blijven liggen, en wél gaan stemmen dan was de nipte meerderheid pro brexit er niet geweest.

Stel dat de mentaal normaal functionerende spanjaard in de catalaanse regio zou besluiten om in zijn nest te blijven liggen, dan gaan die LoLo's van separatisten nog wat meer miserie kunnen verkopen. Het mooiste zou zijn dat de LoLo's gewoon hun stomme referendum zouden verliezen.

zou dat nu zo erg zijn, mochten de Catalanen voor een onafhankelijkheid stemmen?
Oud 5 juli 2017, 09:45   #5083
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik wist wel dat ik je snaartje kon laten trillen met mijn bovenstaande [Wittemodus]. -Hook, line & sinker dus -

Maar zonder gekheid en ietwat meer algemeen: 't doel van mijn stem is te belangrijk in mijn ogen om het enerzijds op een partijmachien te doen. En de vent/madam, waard om voor te stemmen vinden ze nog alleen in sprookjesboeken en da's niet mijn ding.
Ik herinner me nog de tijd dat ik in Belgenland op iemand stemde en zowat 1 jaar later mijn haren probeerde uit te trekken uit frustratie. Dien tijd is voorbij, merci.

(En neen, ben ondertussen niet kaal, slimmeke.)
Oud 5 juli 2017, 10:13   #5084
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zou dat nu zo erg zijn, mochten de Catalanen voor een onafhankelijkheid stemmen?
neen, blijft alleen politieke energieverspilling.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 10:15   #5085
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Als een meerderheid van de Catalanen dat wil, waarom zou dat energieverspilling zijn?

Draait uiteindelijk democratie daar niet rond, rond de wil van het volk?
Oud 5 juli 2017, 10:29   #5086
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een meerderheid van de Catalanen dat wil, waarom zou dat energieverspilling zijn?
Draait uiteindelijk democratie daar niet rond, rond de wil van het volk?
Je hebt gelijk en dan: 'bonjour les dégâts !'
1933 was een uitstekend voorbeeld.
Oud 5 juli 2017, 10:34   #5087
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard Puigdemont een dictator in wording ?

De catalaanse regionale MP heeft zijn minister van economie ontslagen, omdat die de euvele moed had om in een interview zijn mening te geven.

Citaat:
Divisions have emerged within Catalonia’s pro-sovereignty movement after a minister in the regional government was sacked for suggesting that this autumn’s controversial independence referendum would probably not go ahead because of fierce opposition from the Spanish government.

Last month, the Catalan president, Carles Puigdemont, announced that a unilateral, binding independence poll would be held on 1 October, with voters asked: “Do you want Catalonia to be an independent country in the form of a republic?”

The conservative government of Spain’s prime minister, Mariano Rajoy, has vowed to use all the means at its disposal to stop the referendum from taking place, arguing that it would be a clear violation of the country’s constitution.

On Monday, Jordi Baiget, the minister for business and knowledge, was sacked by Puigdemont after deviating from the government line by telling an interviewer: “The [Spanish] state is so strong that we probably won’t be able to hold the referendum.”

Puigdemont said the decision had not been taken lightly and thanked Baiget for his “dedication and loyalty”.

However, the move was condemned by senior members of the Catalan independence movement – including some of those who have been punished by the courts for their part in the symbolic independence referendum held three years ago.

The former Catalan vice-president Joana Ortega, who was banned from holding public office for 21 months for helping to facilitate the vote on 9 November 2014, tweeted: “Those of us who put our necks on the line wanted everyone to be able to have a say. Including @jordibaiget … ”

Francesc Homs, a former spokesman for the Catalan government who was barred from office for 13 months over the same referendum also criticised the move, tweeting: “Decisions such as this don’t contribute to the project or make it better – just the opposite.”

Catalan government sources described Baiget as a valued member of the administration but said the government was absolutely committed to holding the referendum and respecting the result regardless of which side won.

“The president wants to have the utmost confidence in all the members of his government,” said one. “When there’s a loss of confidence, there are decisions that have to be made … To be part of this government, you have to agree with what this government’s doing. If not, there’s no point.”

The unrest comes as the regional government sketches out its legal plans for the referendum. On Tuesday it announced that Catalonia’s independence would be declared immediately in the event of a victory for the yes campaign.

Spain’s deputy prime minister flatly dismissed suggestions that Catalonia could declare independence within 48 hours of the referendum result.

“The [Catalan] government can spend 30 days explaining the referendum law or judicial transience and it can say that it can declare independence in 48 hours,” said Soraya Sáenz de Santamar?*a on Tuesday.

“But one thing is clear: the [Spanish] state has shown that 24 hours is enough to appeal against these law sand get them suspended.”

Once again, the deputy PM made it plain that the referendum would not take place, “nor will anything happen 48 hours later”.

In an interview with the Guardian, Carme Forcadell, the speaker of the Catalan parliament, stressed that the October vote would be legally binding.

“If the result is yes, there will be negotiations with the Spanish state, as would be normal, about the separation of the powers,” she said.

“The negotiations will be about the separation. This is not the time to negotiate more powers. That may have been the case in the past, but that moment has passed. The intention is to implement the result.”

She added: “If there was a no vote, it would be respected and there would have to be fresh elections in Catalonia and the result will depend on the state of society at the time.”

Forcadell also insisted that Catalonia would gain international recognition as a state and would not be left in the diplomatic wilderness as some countries – such as Somaliland – have been after secessions.

“It’s always said there will be no recognition, but there have been secessions such as Slovenia that ended up inside the European Union,” she said.

“If a majority express their will democratically, it cannot just be ignored … In the past the EU has adapted to positions. There is no legal precedent that suggests the EU should ban Catalonia from being a member.”

Forcadell predicted the EU would not want to disbar Catalonia from the single market, pointing out most Spanish goods reach Europe through Catalonia: “Pragmatism will win. Spain will know it has to negotiate. This is a political conflict, and Spain is trying to solve the problem through the courts.”

Although Puigdemont, Forcadell and others insist the wealthy north-eastern region has a political, economic and cultural right to self-determination, the response from Madrid has been unequivocal.

A survey last weekend for the Barcelona-based newspaper La Vanguardia showed that 42.5% of those polled favoured independence to 37.6 who opposed it.

But hidden in the numbers is a good deal of scepticism. Only 54% said they would vote in the unilateral referendum and just 12% think it will eventually lead to separation. However, a large majority, 62%, believe the Spanish government should allow the referendum in the same way that the UK government allowed the Scottish independence vote in 2014.

More than 80% of participants opted for independence in the symbolic poll three years ago, although only 2.3 million of Catalonia’s 5.4 million eligible voters took part.
https://www.theguardian.com/world/20...efore-key-vote
Oud 5 juli 2017, 10:35   #5088
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom zou dat zo moeten zijn?
Oud 5 juli 2017, 10:36   #5089
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erg ? In zekere zin wel, want dan gaat de staat toch wel flink wat energie moeten steken in het beletten van eenzijdige en illegale toestanden. En die energie kan men beter in nuttige zaken steken.
Oud 5 juli 2017, 10:37   #5090
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Het uiteenvallen van Joegoslavie was ook een politieke energieverspilling. En daar bovenop nog eens de splitsing van Servie.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 10:37   #5091
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wist wel dat ik je snaartje kon laten trillen met mijn bovenstaande [Wittemodus]. -Hook, line & sinker dus -

Maar zonder gekheid en ietwat meer algemeen: 't doel van mijn stem is te belangrijk in mijn ogen om het enerzijds op een partijmachien te doen. En de vent/madam, waard om voor te stemmen vinden ze nog alleen in sprookjesboeken en da's niet mijn ding.
Ik herinner me nog de tijd dat ik in Belgenland op iemand stemde en zowat 1 jaar later mijn haren probeerde uit te trekken uit frustratie. Dien tijd is voorbij, merci.

(En neen, ben ondertussen niet kaal, slimmeke.)
Jie-Pie, in een referendum over separatisme stem je niet op personen, je stemt JA of Neen
Oud 5 juli 2017, 10:40   #5092
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erg ? In zekere zin wel, want dan gaat de staat toch wel flink wat energie moeten steken in het beletten van eenzijdige en illegale toestanden. En die energie kan men beter in nuttige zaken steken.
wel, als de mensen daar vinden dat die onafhankelijkheid een nuttige zaak is, zou ik zeggen, laat ze doen. Daar hebben wij ons niet mee te moeien.

Net zoals de Brexit, je moet er niet mee akkoord gaan, je mag er zelf ronduit tegen zijn, maar iedereen moet er zich wel bij neerleggen.
Oud 5 juli 2017, 10:51   #5093
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jie-Pie, in een referendum over separatisme stem je niet op personen, je stemt JA of Neen
Alsof je niet weet wat ik bedoelde, Panda.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  klein.png‎
Bekeken: 99
Grootte:  432,3 KB
ID: 106430  

Oud 5 juli 2017, 10:56   #5094
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
1933 was een uitstekend voorbeeld dat nu te pas en te onpas gebruikt wordt door de politieke verantwoordelijken om de mensen af te dreigen en braaf in het gelid, hun gelid, te doen lopen...
In plaats van de juiste les uit 1933 te trekken; nl. dat zij, de politieke verantwoordelijken moeten uitkijken dat zij de mensen het leven niet zo zuur maken dat de mensen op om het even wie, dictators het eerste, gaan stemmen, om van het corrupte bestuur van de zogezegde vertegenwoordigers van het volk af te geraken...
Maar neen, dat laatste vergeten ze (de plititieke santekraam) en ipv van hun werk, na 1933 naar behore te doen, dreigen ze de mensen nog meer af en verglijden ze verder in hun nepotistisch gegraai tegen alle democratische wensen van de bevolking in...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 10:58   #5095
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals verder eigen zakken vullen???
Oud 5 juli 2017, 10:59   #5096
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het uiteenvallen van Joegoslavie was ook een politieke energieverspilling. En daar bovenop nog eens de splitsing van Servie.
En waarom is dat zo ver gekomen???
Zou het kunnen omdat Joegoslavie alles behalve goed bestuurd werd???
Oud 5 juli 2017, 11:35   #5097
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belange niet erg. Het resultaat van de stemming houdt geen enkele wettelijke verplichting in. Als ze zich zo willen amuseren kunnen ze elk jaar eens stemmen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 11:38   #5098
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Helaas om kiezer te zijn hoef je geen intelligentie coefficient af te leggen. Trouwens waar zitten we hier over te zeveren, een verkiezing, volksraadspleging etc zijn volkomen onwettelijk in deze.
Qua onwettelijkheid zitten we in Madrid goed

Het huidige centrale gezag in Madrid

is de rechtstreekse opvolger van het Franco-regime,

dat geheel onwettelijk tot stand kwam door met militair geweld de

democratisch verkozen regering van Spanje te vernietigen .
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2017, 11:47   #5099
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel, als de mensen daar vinden dat die onafhankelijkheid een nuttige zaak is, zou ik zeggen, laat ze doen. Daar hebben wij ons niet mee te moeien.

Net zoals de Brexit, je moet er niet mee akkoord gaan, je mag er zelf ronduit tegen zijn, maar iedereen moet er zich wel bij neerleggen.
Beslissingen over de spaanse staat liggen bij het spaanse volk en zijn parlement. Spanje is een representatieve parlementaire democratie. Het volk beslist dus.

Brexit : ja, aangezien het britse parlement toestemming had gegeven om dat referendum te houden is het perfect legaal en ook logisch dat men daarna de uitslag omzet in beleid.
Oud 5 juli 2017, 11:50   #5100
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beslissingen over de spaanse staat liggen bij het spaanse volk en zijn parlement. Spanje is een representatieve parlementaire democratie. Het volk beslist dus.

Brexit : ja, aangezien het britse parlement toestemming had gegeven om dat referendum te houden is het perfect legaal en ook logisch dat men daarna de uitslag omzet in beleid.
Beslissingen over het Catalaanse volk liggen bij het Catalaans parlement. Dat mag daarover beslissen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be