Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2017, 14:44   #621
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als we het echt goed willen doen, dan moeten we genoeg opslagcapaciteit klaarzetten.
xx-miljoenen electrische wagens...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 14:48   #622
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En weer komen we op het hele punt aan. Voor elke Wp in onstuurbare hernieuwbare energie moet er een stuurbare Wp klaarstaan om over te pakken.

Als we het echt goed willen doen, dan moeten we genoeg opslagcapaciteit klaarzetten.

Voor België hebben we een gemiddeld totaalverbruik van 650 megawatt/uur. Dit is van de grootindustrie tot het modelbouwautootje van uw kleinkind.
Laat ons aan wishfull thinking doen, en slechts 12u opslag voorzien. Da's 7,9 GWu.
Dat gaan we niet meer redden met een paar Tesla powerwalls.
Het probleem is dat je voor elke kWh die je uit opslag haalt je er 2 kWh moet produceren, dus de productie prijs verdubbelt al en het opslaan zelf vraagt een investering die al even groot is als de productie. Daarom dat goedkoper is om capaciteit te voorzien voor de volle piekbelasting en het overtollige niet te dissiperen.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 14:49   #623
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Het probleem is dat je voor elke kWh die je uit opslag haalt je er 2 kWh moet produceren, dus de productie prijs verdubbelt al en het opslaan zelf vraagt een investering die al even groot is als de productie. Daarom dat goedkoper is om capaciteit te voorzien voor de volle piekbelasting en het overtollige niet te dissiperen.
Sorry, ik bedoelde op het eind: en het overtollig te dissiperen ipv niet te dissiperen...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 14:50   #624
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
xx-miljoenen electrische wagens...
Alles in uw batterij pompen.
Dan alle batterijen op het net leegpompen.
Dan alle batterijen plat.
Dan alle batterijen terug opladen.

😂
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 14:50   #625
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.428
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
xx-miljoenen electrische wagens...
We kopen voor elke wagen( pak'mbeet 6 000 000) in België een Tesla 100D.

Dan kunnen we toch al een mooi uur backup voorzien.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 1 september 2017 om 14:53.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:01   #626
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En weer komen we op het hele punt aan. Voor elke Wp in onstuurbare hernieuwbare energie moet er een stuurbare Wp klaarstaan om over te pakken.

Als we het echt goed willen doen, dan moeten we genoeg opslagcapaciteit klaarzetten.

Voor België hebben we een gemiddeld totaalverbruik van 650 megawatt/uur. Dit is van de grootindustrie tot het modelbouwautootje van uw kleinkind.
Laat ons aan wishfull thinking doen, en slechts 12u opslag voorzien. Da's 7,9 GWu.
Dat gaan we niet meer redden met een paar Tesla powerwalls.
Deze cijfers lijken me wat laag. Volgens Febeg verbruikte België in 2016 zo'n 83.5 TWh aan elektriciteit, dat is 9.5 GWh per uur - of als men een halve dag wil opslaan, 115 GWh capaciteit is nodig.

Maar inderdaad, met Li-ion opslag gaan we er niet komen, zelfs indien maar een fractie van de benodigde opslag wenst te voorzien.

Een kWh PV-elektriciteit mag dan maar 30 euro/MWh kosten, één Li-ion gebufferde kWh PV-elektriciteit kost nu 350 euro/MWh.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:07   #627
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Deze cijfers lijken me wat laag. Volgens Febeg verbruikte België in 2016 zo'n 83.5 TWh aan elektriciteit, dat is 9.5 GWh per uur - of als men een halve dag wil opslaan, 115 GWh capaciteit is nodig.

Maar inderdaad, met Li-ion opslag gaan we er niet komen, zelfs indien maar een fractie van de benodigde opslag wenst te voorzien.

Een kWh PV-elektriciteit mag dan maar 30 euro/MWh kosten, één Li-ion gebufferde kWh PV-elektriciteit kost nu 350 euro/MWh.
Tavek, lees je wat Aurora_Borealis schrijft?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:11   #628
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Tavek, lees je wat Aurora_Borealis schrijft?
Jij leest niet wat ik schrijf.

Ik schrijf dat we het dagverbruik & dagproductie van zon en wind vrij goed kunnen voorspellen.

We kunnen dus perfect pogen om ons verbruik maximaal te laten produceren door zon en wind.

De rest door schakelbare bronnen. Een baseline door kernenergie. Als je de curves voor BE bekijkt (intradag) zie je snel dat er nog veel mogelijk is voor zon en wind voordat we in de problemen komen met opslag.

Jezus is dit nu zo moeilijk ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:16   #629
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Heb jij er al eens over nagedacht dat we:

Spreken over het volledige net.
We zon- en windproductie dagen op voorhand kunnen voorspellen, zeer nauwkeurig.
Er schaalbare capaciteit is (gas, hydro) die gebruikt kan worden om op niet-zonnige dagen de piekverbruiken door de dag op te vangen.

Ik denk dat hier nog te veel mensen denken in functie van hun eigen huis. Als jij naar huis komt en gaat koken, ben je niet meer op je werk, ergo, er wordt dan minder verbruikt in de fabrieken. En die vermogens zijn veel, veel groter dan bij u thuis.
Het punt dat ik hier tracht te maken is dat het utopisch is van te denken dat men de CO2 uitstoot kan naar 0 terugbrengen door zg groene energie en zonder kernenergie. En in wezen stem je er mee in, want je grijpt altijd terug naar een net gevoed door ofwel fossiele centrales ofwel kerncentrales op de momenten dat er geen zon of wind is. Deze draad gaat over electrische wagens. Electrische wagens als overheid als proper promoten op het moment dat men tot een kernuitstap heeft besloten is daarom totaal inconsistent. De energie van elektrische wagens zal na de kernstop hoofdzakelijk opgewekt worden door fossiele brandstoffen en dan is het effect op het milieu wat betreft CO2 uitstoot heel miniem of zelfs negatief...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:20   #630
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.428
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jij leest niet wat ik schrijf.

Ik schrijf dat we het dagverbruik & dagproductie van zon en wind vrij goed kunnen voorspellen.
Voorspellen, ja , dat is geen kristallenbol of stekende eksterogenwerk meer.
Maar sturen, da's een ander verhaal.
Citaat:
We kunnen dus perfect pogen om ons verbruik maximaal te laten produceren door zon en wind.
Met voldoende opslagcapaciteit zelfs aan te bevelen.
Citaat:
De rest door schakelbare bronnen. Een baseline door kernenergie. Als je de curves voor BE bekijkt (intradag) zie je snel dat er nog veel mogelijk is voor zon en wind voordat we in de problemen komen met opslag.
Kernenergie... Arg, vies, hoe durf je dat te schrijven.
Citaat:
Jezus is dit nu zo moeilijk ?
Blijkbaar ook voor U.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:20   #631
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

-
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 september 2017 om 15:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:23   #632
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
We kopen voor elke wagen( pak'mbeet 6 000 000) in België een Tesla 100D.

Dan kunnen we toch al een mooi uur backup voorzien.
Nu nog eens proberen voor Europa aangezien het netwerk Europees is. Pakweg tegen 2040 als nieuwe ICE-wagens verboden zijn. Gemiddeld 40 kWh buffer per BEV.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:32   #633
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
-
Welvaart opgebouwd door o.a. een efficiente energievoorziening middels kerncentrales investeren in een inefficiente energievoorziening middels zon- en wind en kostprijsmultiplicerende opslag? Is dat het plan?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:33   #634
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Welvaart opgebouwd door o.a. een efficiente energievoorziening middels kerncentrales investeren in een inefficiente energievoorziening middels zon- en wind en kostprijsmultiplicerende opslag? Is dat het plan?
En bovendien de kennis over kernenergie verloren laten gaan..
Hoe zo snel mogelijk naar armoede evolueren?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 15:36   #635
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.428
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nu nog eens proberen voor Europa aangezien het netwerk Europees is. Pakweg tegen 2040 als nieuwe ICE-wagens verboden zijn. Gemiddeld 40 kWh buffer per BEV.
België heeft momenteel 6 000 000 wagens voor 32 000km².

Welk land doet beter?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 16:51   #636
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
België heeft momenteel 6 000 000 wagens voor 32 000km².

Welk land doet beter?
Waarom?
Hoeveel personenwagens heeft Europa?

Personenwagens per 1000 inwoners lijkt me een betere maatstaf.
België staat daar 18e in Europa volgens:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...les_per_capita
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 september 2017 om 16:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 17:57   #637
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom?
Hoeveel personenwagens heeft Europa?

Personenwagens per 1000 inwoners lijkt me een betere maatstaf.
België staat daar 18e in Europa volgens:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...les_per_capita
Het gaat in de rangschikking om motorvehicles. Italië staat wellicht zo hoog omdat er velen zijn met een vespa of bromfiets etc...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 18:52   #638
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Het gaat in de rangschikking om motorvehicles. Italië staat wellicht zo hoog omdat er velen zijn met een vespa of bromfiets etc...
excludes is toch uitsluiten?
Citaat:
This article is a list of countries by the number of road motor vehicles per 1,000 inhabitants. Note that car is different from road motor vehicle as the latter includes automobiles but also vans, buses, freight and other trucks.
The list however excludes motorcycles and other two-wheelers.
Zoveel zware voertuigen zijn dat niet, maar ook die kunnen electrisch rijden. De lijst is zelfs beter omdat (lichte) vrachtwagens en bussen er ook bij staan, ook die kunnen electrisch rijden (wat ze al doen)

Maar als jij denkt dat Italië daarom zo hoog staat, dan zal deze bron waar enkel personwagens tellen dat tegenspreken:
Citaat:
http://www.worldatlas.com/articles/c...er-capita.html
The following is a list of the countries with the most automobiles per 1,000 people. For our purposes, any operational four-wheel vehicle qualifies as an automobile, meaning that motorcycles, mopeds, and motor scooters are not counted.

10. Austria (511)
Austria has 511 automobiles per 1,000 people. As the tenth richest country in the world, many of its citizens are able to afford the luxury of owning a personal vehicle.

9. Switzerland (524)
Switzerland, Austria’s neighbor to the west, has the ninth most cars per capita, with 524 vehicles per 1,000 people. Switzerland is the seventh richest country in the world, and its beautiful landscapes encourage many citizens to independently explore the countryside by car.

8. Australia (545)
With major cities hundreds, or even thousands, of miles apart, getting around Australia is no easy task for someone on foot or bike. With over 200,000 miles of paved roads, highways and expressways, around a third of a million miles of unpaved roads, and plenty of flat areas of Australian Outback and beaches upon which to go off-roading, one will find no shortage of driving venues in the Land Down Under.

7. Germany (566)
Germany has the seventh highest rate of vehicle ownership per capita, with 566 motor vehicles for every 1,000 Germans. As a leading producer of high quality motor vehicles, and as the location of the famed Autobahn highway system, Germany is well equipped for housing a vehicle-owning populace.

6. Italy (601)
Italy has 601 automobiles per 1,000 people, surpassing its northern neighbors, Switzerland and Austria, in their levels of vehicle ownership. Such luxury car manufacturers as FIAT, Lamborghini, and Ferrari are all headquartered on this Mediterranean Peninsula nation.

5. Puerto Rico (614)
Puerto Rico, a territory of the United States of America, has the fifth largest number of vehicles per capita at 614 automobiles per 1,000 people. Puerto Rico, like much of Latin America, posseses a plethora of secondhand vehicles originally used in the United States.

4. New Zealand (615)
New Zealand is in fourth place in terms of vehicle ownership, at 615 motor vehicles per 1,000 people. Like Australians, their neighbors across the Tasman Sea, many New Zealanders are outdoorsy and adventurous, and owning a vehicle allows for easier access to many outdoor activities and hobbies.

3. Brunei (649)
Brunei, a small country in Southeast Asia, has a vehicle ownership rate of 649 automobiles per 1,000 people. Brunei's economy revolves around the fossil fuel energy sector, so there is no shortage of wealth or petroleum to feed the nation's driving habits. Most motorcars in Brunei, like most commodities in general, are imported.

2. Iceland (667)
Iceland is isolated from any other country, and yet there are 667 vehicles for every 1,000 people there. This allows Icelandic people to explore their monumentally beautiful countryside. Route 1, also known as the "Ring Road", runs around the circumference of the island nation, and connects most of its major urban areas. Motor vehicles are especially important in Iceland, as it considerably lacks any significant railway infrastructure.

1. Monaco (748 per 1,000 people)
Monaco is a small country located on the Mediterranean coast, and its only national land border is with France. It may be small, but it is mighty in terms of driving prowess, coming out first for car ownership. There are 748 motor vehicles to be found for every thousand people living in Monaco. Having one of the most affluent citizenries in the world, owning luxury, Classic, and custom-made cars is a common hobby, and Grand Prix Formula 1 Racing and automobile rally races are some of the most popular sporting events there.
De lijst alle motorvoertuigen:
Citaat:
Rank Country Motor vehicles per
1,000 people Total Notes
1 San Marino 1,263 2014[1]
2 Monaco 899 2014[1]
3 United States 797 255,837,000 2014[1]
4 Liechtenstein 750 2014[1][2]
5 Iceland 745 2014[1]
6 Australia 740 2017[3]
7 Luxembourg 739 2014[1]
8 New Zealand 712 2014[1]
9 Malta 693 2014[1]
10 Italy 679 2014[1]
11 Guam 677 2014[4]
12 Canada 662 2014[1]
13 Greece 586 2014 [5]
14 Finland 612 2011[1]
15 Spain 593 2014[1]

16 Japan 591 75,057,000 2014[1]
17 Norway 584 2014[1]
18 Austria 578 2014[1]
19 France 578 38,148,000 2014[6]
20 Germany 572 46,332,000 2014[1]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 september 2017 om 19:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 19:01   #639
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Het gaat in de rangschikking om motorvehicles. Italië staat wellicht zo hoog omdat er velen zijn met een vespa of bromfiets etc...
http://www.comuni-italiani.it/statistiche/veicoli.html
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 19:28   #640
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Bevestigt mijn post, en Otherwise heeft niet goed gekeken betreft de vespas en bromfietsen want die worden uitgesloten in die wiki-lijst.

Eurostat heeft nog meer stats vooral van de EU.
pakweg 500 personenwagens per 1000 inwoners, cijfer 2015:
http://ec.europa.eu/eurostat/statist...cars_in_the_EU


Figure 2: Number of passenger cars per 1000 inhabitants, 2015 - Source: Eurostat (road_eqs_carhab)

Enkel EU-28 landen heeft 512 milj inwoners 2017, of pakweg 256 miljoen personenwagens.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 september 2017 om 19:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be