Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
|
Discussietools |
16 oktober 2017, 18:09 | #5941 |
Gouverneur
Geregistreerd: 22 mei 2006
Berichten: 1.012
|
*dubbele post*
__________________
Intelligence plus Character, That is the goal of true education (Martin Luther King) __________________________ Facebookpagina over Defensie Youtube kanaal Defensie Laatst gewijzigd door BladeToke : 16 oktober 2017 om 18:11. |
20 oktober 2017, 21:56 | #5942 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.825
|
Citaat:
|
|
21 oktober 2017, 09:06 | #5943 | |
Minister-President
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
|
Citaat:
Alleen zie ik niet hoe we op dit ogenblik - en ook nog niet vele volgende jaren - een volwaardige Europese oplossing hebben binnen het tijdskader van de vervanging van onze F-16 die niet kan blijven uitgesteld omdat die echt einde levensduur zijn. Ik zie dat noch operationeel noch financieel (gerekend op langere termijn).
__________________
Fortuna favet fortibus |
|
21 oktober 2017, 12:11 | #5944 |
Minister-President
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
|
Je moet de zaken overigens een beetje pragmatisch bekijken.
Neem nu het nieuwe transportvliegtuig A400M. Een Europees programma van formaat. De grote jongens doen mee vanaf het begin: Frankrijk, Duitsland, Italië, Groot Brittanië en Turkije. Ook 2 kleine jongens springen enthousiast in het project, België en Luxemburg (als ik me niet vergis). Ook Lockheed doet mee maar zal al snel afhaken en de eigen Hercules voort ontwikkelen tot de Super Hercules C130J. Het vliegtuig én de motoren worden Europees ontwikkeld. Super! Levering voorzien vanaf 2009. Dat is 7 jaar terug. Er zijn er al wel een paar geleverd hoor. Maar de problemen blijken enorm met het vliegtuig én met de motoren. Nog steeds. Wij kleintjes zitten vast. De grote jongens niet. Frankrijk én Duitsland hebben al een paar jaar terug beslist samen godbetert 10 Superhercules C130J te kopen.....om dingen te doen die de A400M nooit zal kunnen en die wij ook nooit zullen kunnen.... Stel voor dat wij voor de C130J hadden gekozen, wat zouden de groten ons verweten hebben....
__________________
Fortuna favet fortibus |
21 oktober 2017, 14:38 | #5945 | |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
|
Citaat:
|
|
21 oktober 2017, 14:51 | #5946 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.825
|
Citaat:
De F-35: het Pentagon heeft een groot deel van het origineel order geschrapt, vooral omwille van de enorme kostprijs. Als de Amerikanen al eens iets "duur" vinden, wat moeten wij er dan over denken ? |
|
21 oktober 2017, 14:53 | #5947 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.825
|
[quote=Boduo;8553661]Over de vervanging v.d. F-16 moet de regering volgend jaar beslissen.
De F-35: het Pentagon heeft een groot deel van het origineel order geschrapt, vooral omwille van de enorme kostprijs. Als de Amerikanen al eens iets "duur" vinden, wat moeten wij er dan over denken ? Het gebruik & de onderhoudskosten zouden onze Defensie zéér zwaar belasten. Wie zal dat betaaaalen ? Wie heeft zoveel geld ? Wie heeft zoveel... |
22 oktober 2017, 07:49 | #5948 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.665
|
Die Frans/Duitse overeenkomst om samen een squadron van een 10-tal Hercs uit te baten is ondertussen getekend..
http://www.janes.com/article/75088/g...-130j-squadron Dat zegt alles wat we moeten weten omtrent hoe geloofwaardig de Luftwaffe en de Armee de l'air hun eigen A-400's wel inschatten.Normaal hadden we eerder verwacht dat beide organisaties al hun bestaande Hercs in de uitverkoop zouden zetten,maar nee,ze INVESTEREN er in....Ze hebben samen vele tientallen A-400's in dienst,er zou eigenlijk geen enkele reden moeten zijn nog een ander,"ouder" systeem in dienst te houden. Nochtans was de A-400 het militaire middelzware vrachttoestel voor zware omstandigheden dat alle andere moest vervangen.... Bij onze Luchtcomponent moet het nu alarmfase rood zijn....... Ik hoop dat Belgie zijn aankoopcontracten nogal goed doorsprenkelt heeft met uitstapclausules...
__________________
Waarschuwing: geen betrouwbare informatiebron! Laatst gewijzigd door kelt : 22 oktober 2017 om 07:54. |
23 oktober 2017, 08:41 | #5949 |
Minister-President
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
|
Tiens...Je suis en bonne compagnie.
Un miroir peut vous aider, ?* condition que vous voulez voir.
__________________
Fortuna favet fortibus |
26 oktober 2017, 05:20 | #5950 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.665
|
De kleintjes worden fijngemalen....
Het verhaal van de Bulgaarse Luchtmacht is tekenend.
Sedert het armoedige Bulgarije zich geostrategisch losgekoppeld heeft van grote broer Rusland zijn alle krijgsmachtonderdelen eigenlijk afhankelijk van schenkingen en tweedehandsjes van de nieuwe "bondgenoten"... De "top"-machines" van de Bulgaren zijn ,nog steeds,enkele oude MIG-29's (een 20-tal)....Bulgarije zal hoogstwaarschijnlijk overgaan tot de aanschaf van Saab Gripens (of worden het toch tweedehands F-16's...wie zal het zeggen??) maar in de tussentijd moeten die oude MIGS vliegen.... En dat doen ze amper meer... http://www.janes.com/article/75191/l...to-fly-mig-29s Blijkbaar zijn de Bulgaarse jachtpiloten in een soort van "staking" gegaan,en zullen ze enkel nog Quick Reaction Alert missies vliegen en niks anders meer.Het moet zijn dat vliegen in een MIG29 ondertussen een "feest" is... UIteraard zijn de Bulgaren afhankelijk van de Russen voor levering van onderdelen en die hebben,blijkbaar,de gelegenheid te baat genomen om een NATO-lid eens een kl*t af te trekken.Van de laatste geleverde batch van 10 Russische straalmotoren voor die MIGS zijn er 6 onbruikbaar gebleken.Ik geloof helemaal niet dat de Russen zulke knoeiers zijn,ze leggen gewoon ijskoud de Bulgaarse Luchtmacht lam en dwingen eigenlijk andere NATO-luchtmachten om de schaarse middelen nu ook over de Zwarte Zee in te zetten ..(zoals in het Balticum).... Dit herinnert er andere kleintjes,zoals de Belgen ,aan hoe zorgvuldig men moet kiezen....
__________________
Waarschuwing: geen betrouwbare informatiebron! |
26 oktober 2017, 17:05 | #5951 | |
Minister-President
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
|
Citaat:
__________________
Fortuna favet fortibus |
|
26 oktober 2017, 17:16 | #5952 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.825
|
Citaat:
"Oude" mensen zeggen: "Je moet zaaien naar de zak". Zou onze regering dat (volgend jaar) ook niet doen ? Uiteindelijk kunnen 35 Typhoons toch ook een & ander doen. Die peperdure F-35's, hebben we die écht NODIG ? De Tyhoons kunnen toch ook NUTTIG zijn ? De aankoop van Typhoons zou AANGENAAM (?) zijn voor ons, belastingbetalers... |
|
26 oktober 2017, 20:51 | #5953 | |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
|
Citaat:
Ik denk mij niet te vergissen als ik het gevoel heb dat een niet onaanzienlijk deel van uw federale regeringsmeerderheid zich daar inmiddels goed van bewust is. Ik denk mij evenmin te vergissen als het mij logisch lijkt dat er geen formele stellingname moet verwacht worden zolang bedoelde bewustwording niet door gans uw federale regeringsmeerderheid wordt gedeeld, bij gebreke waaraan beslissingen wel eens naar een volgende bestuurscoalitie doorgeschoven zouden kunnen worden... |
|
26 oktober 2017, 21:10 | #5954 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.665
|
Citaat:
Denk eerder aan 110 a 120 miljoen euro het stuk dan,geloof niet dat de ene merkelijk "goedkoper" dan de andere zal zijn. Beide overgebleven "kandidaten" hebben kort na nieuwjaar 17/18 nog de gelegenheid hun "offerte" een laatste keer aan te passen,mogelijk omdat de Belgische overheid ook nog een paar opmerkingen zal gegeven hebben. De Britten,die in hun BAE-fabrieken eventueel onze Typhoons zouden samenstellen zijn deze week op promotietoer(kanaal-Z nieuws van 26 oktober),onderandere door het tekenen van onderzoekscontracten in Vlaanderen en Wallonie,het ons herinneren aan de reeds bestaande grote handel ivm BAE en Airbus(Voor Belgie betekent dat NU reeds,volgens dat nieuwsbericht, zowat 600 miljoen euro per jaar,en zeker 10000 vaste arbeidsplaatsen).....Maw,de Britten zijn een "bekende" partner en HEBBEN reeds een sterke poot in Belgie,ongetwijfeld goed uitgespeeld in hun offerte. De Amerikanen,die de F-35 vertegenwoordigen zitten op dit punt in het nadeel,voor zover mij bekend is Lockheed niet zulke grote klant van de Belgische vliegtuig- en aanverwanten-industrie en ik zie niet in hoe ze dat snel zouden kunnen worden.... De F-35 zal zich dus wonderbaarlijk veel beter en toekomstgerichter mogen gaan presenteren om dit "nadeel" dicht te fietsen. De race is dus NIET gelopen....
__________________
Waarschuwing: geen betrouwbare informatiebron! Laatst gewijzigd door kelt : 26 oktober 2017 om 21:14. |
|
26 oktober 2017, 21:27 | #5955 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
|
Citaat:
In alle vergelijkingen die ik lees komt de F-35 uit de bus als de allerduurste optie, (nog duurder dan de Eurofighter, die nochtans ook felle kritiek krijgt omwille van de oplopende kosten), met de vermelding steevast dat de prijs nog sterk kan oplopen door de ontelbare kinderziektes die het toestel nog steeds heeft die moeten worden opgelost. Omwille van die ellenlange lijst van kinderziektes lees ik zelfs analyses van Amerikaanse specialisten die stellen dat de problemen ter zake zo groot zijn dat het beter zou zijn de aankoop van dit toestel uit te stellen tot ten minste 2020. Verder werd het toestel ontworpen om zowat alles te kunnen, een soort 'all-in'-gevechtstoestel. Het gevolg daarvan blijkt nu wel dat het enorm zwaar is, té zwaar blijkbaar want veel trager dan andere toestellen. Ook zou dat enorme gewicht ten koste gaan van de wendbaarheid. Dit bovenstaande is toch geen kritiek die niks betekent? Alleen al het probleem van de enorm dure kostprijs en onderhoudskosten? |
|
27 oktober 2017, 09:19 | #5956 | |
Minister-President
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
|
Citaat:
En dat het toestel trager is dan de F-16? De gouden oude Starfighter - eerste vlucht 1954 - was nog een heel pak sneller dan de F-16. Maakt dat hem beter? Boven M 1.4 zakt de F-16 als een pudding in elkaar omdat zijn luchtinlaat 'off the shelf' (om kosten te sparen) niet aangepast is aan hoge snelheden. Dan begint de F104G pas wakker te worden. Die moest je intomen of hij ging boven zijn limieten. ik zal je eens een geheimpje verklappen. In mijn 13 jaar op F104G ben ik regelmatig supersonisch geweest, in mijn 10 jaar F-16 nooit. Wel als fighter bomber. Tot zo ver het belang van snelheid. Zelfs op de stokoude F84F gingen we supersonisch, heel hoog boven de zee en je dan als een baksteen laten vallen. Times are changing. Wil je de beste wendbaarheid? Dan hebben de Russen wel wat aanbiedingen. Het moderne gevechtsvliegtuig is een mobiele verpakking geworden van hoogtechnologische systemen. Maar daar hoor ik nooit iets over. En wat de echte kostprijzen betreft, blader eens door deze thread. De betreurde Adrian heeft daar interessante cijfers over gepubliceerd. Bij herhaling.
__________________
Fortuna favet fortibus |
|
27 oktober 2017, 09:35 | #5957 |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
|
Ik denk dat we er niet verder doekjes moeten om winden : inmiddels is het duidelijk dat (de visie van) uw minister van defensie niet (meer) de steun geniet van een meerderheid binnen de federale bestuurscoalitie : absoluut niet aan Franstalige kant, en kennelijk evenmin aan Nederlandstalige zijde. Ik verneem overigens dat dit bijlange niet alleen geldt voor de dossiers inzake geplande defensie-aankopen, maar evenzeer voor andere dossiers, onder andere inzake besparingen (geplande sluiting kazernes) en het personeelsbeleid.
Mogelijks kan de uitslag van de provincie- en gemeenteraadsverkiezingen in 2018 een invloed hebben op de groeiende spanningen, al ware het desgevallend erg naïef om te verwachten dat die invloed dermate positief kan zijn dat hij één en ander deblokkeert. Het ziet er derhalve naar uit dat uw federale regering de ingrijpende beslissingen o.a. met betrekking tot defensiedossiers voor zich uit zal schuiven tot over de parlementsverkiezingen van 2019, en derhalve zal overlaten aan een volgende (en misschien anders samengestelde) bestuurscoalitie. Mijn goede raad aan de al te zenuwachtigen onder u : verzet uw zinnen met leukere dingetjes en tracht de sereniteit en kalmte te bewaren, want anders houdt u de spanning en frustratie nooit vol tot minstens ergens einde 2019….. |
26 november 2017, 13:33 | #5958 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.665
|
Er wordt straks al gewerkt aan F-35 stukjes....in Belgie
http://www.airforce-technology.com/n...i-fighter-jet/
In het pseudo-stoere stukje in bijlage,over het opppikken voor herstel van een "ernstig defect geraakte F-35" ergens in de VS staat onderaan een interessant nieuwsje te lezen dat toont hoe het "militair industrieel complex" werkt.... Voor het vervaardigen van bepaalde onderdelen is het Nederlandse Fokker concern aangezocht (niet verbazingwekkend natuurlijk aangezien Nederland een van de originele F-35 partners is)... En die titanium delen zijn dan weer onderbesteed aan......Asco,in Zaventem Zie je,dat zouden we allemaal meer willen zien gebeuren,dat hetgeen er nog overblijft van onze "luchtvaartindustrie" zich toch op een of andere manier "onmisbaar" kan maken in de leveranciersketting.... Who cares wat de Luchtcomponent al dan niet zou kopen......de mensen in de industrie zouden het veel te druk moeten hebben om de uitstaande bestellingen af te werken eerder dan te wachten welke 34 vliegerkes de eigen luchtmacht zou kopen.... Misschien IS dat zelfs wel zo en is "lobbying" ondertussen echt wel een belachelijk, irrelevant en zelfs irriterend tijdverlies....
__________________
Waarschuwing: geen betrouwbare informatiebron! Laatst gewijzigd door kelt : 26 november 2017 om 13:37. |
26 november 2017, 16:20 | #5959 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
|
Heb toch ergens in een duidingsprogramma op canvas toch van een minister gehoord om de aankoop van gevechtsvliegtuigen nuttiger te besteden in plaats van aan geldverspilling te doen in het kader van de wapenindustrie...
Het is interessanter om de aankoop niet te doen en dat geld beter te besteden aan de mogelijkheden die er nog zijn, bvb een verbeterde onderhoud van de standplaatsen van het leger, betere opleiding van de rekruten, verbeterde inzetbaarheid van de beschikbare soldaten en niet mis te verstaan als ze uitgezonden worden om in oorlogsgebied te opereren waar in geval van overlijden iets te verbeteren in verband met de nabestaanden ? Het gaat er om dat de bevolking betaald voor de zogenaamde bescherming van het land, maar is dat met de eu nog perse nodig ?, een europese leger zou een betere uitkomst zijn dan de grootte van het leger individueel uit te spelen maar meer samen te bundelen zodat de individuele legers meer afgestemd zijn op de opdrachten die er mogelijk buiten als aan de grenzen van de eu te doen zijn, natuurlijk zijn er risico's betreft de dekking bij overlijden. |
26 november 2017, 20:04 | #5960 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.665
|
Citaat:
Onze politiek echter heeft nog steeds niet beslist om de F-16's niet te vervangen,dus draait de molen verder met de twee overgebleven kandidaten... De EU is op militair gebied een grote farce,zelfs de twee "trekkers",Duitsland en Frankrijk,geven amper een goed voorbeeld hoewel ze er konstant over lullen en ondertussen graag de kleinere landjes feeteren of zelfs wat onder druk zetten in de hoop hun spullen te slijten uit "Europitude"... Af en toe wat moffen en fransozen achter een vlaggetje doen marcheren voor de camera's,dat vat het zowat samen...Goddank is er de NAVO,dankzij dit instituut voelen serieuze mensen,(ik bedoel de Amerikanen) ,zich nog een beetje verplicht om desnoods te komen ingrijpen. Het is wat het is......
__________________
Waarschuwing: geen betrouwbare informatiebron! Laatst gewijzigd door kelt : 26 november 2017 om 20:14. |
|