Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2017, 13:53   #461
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Waarom doe je daar zo emotioneel over ?
waarom denkt ge? Om geloof dat het een goeie taktiek is om met 10x harder geweld te riposteren op een aanval. De reden waarom de Palestijnen het desondanks blijven doen, DAT ontgaat u blijkbaar helemaal!
Citaat:
Israël is volledig weg uit Gaza, en heeft zijn eigen settlers die daar zaten manu military gedwongen om te verhuizen in 2005. Vanaf dan is gaza hun probleem niet meer. En nu, 12 jaar later, proberen die nog altijd in israël binnen te raken om er aanslagen te plegen.

Waarom ? De toekomst van de bewoners van gaza hangt totaal niet af van israël en kan enkel vanuit de arabische wereld komen.

Als Hamas israel gerust laat, gaat israel hen ook gerust laten.
Ik heb het ten eerste niet over de gaza strook, en ten 2e is het totale onzin wat ge schrijft.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 13:57   #462
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, die hebben ze niet. Gaza behoort niet tot Israël (was wel bezet door hen sinds de oorlog van 1967, maar het is onmiskenbaar dat zij er sinds 2005 weg zijn)
Als ze uit hun isolement willen, zullen ze terug moeten diplomatieke relaties aanknopen met hun grote buur Egypte, of stoppen met wapentuig te importeren zodat hun zeehaven terug open kan. Het is een illusie dat er ooit opnieuw open verkeer zou komen met israel. Zoiets vragen is hetzelfde als vragen dat israel de deur moet openzetten voor bomaanslagen e.d.

Dit is een bevroren conflict. Dat gaat nooit weggaan, en valt niet te winnen vanuit perspectief van gaza. Net zoals israel een bevroren conflict heeft met syrië. De enige oplossing om conflict te vermijden, is de grens volledig hermetisch maken en de beveiliging controleren en afdwingen.
Ze zijn de facto hun gijzelaars. Gaza is 1 groot concentratiekamp.

Ik had het enkel over de naakte feiten: ongeveer 10 dode Palestijnen voor iedere dode Jood.
Wringt dat niet een beetje? Bij mij wel.

En ik gun de Joden hun staat, enkel de sympathie ervoor is serieus afgenomen want ze zijn eigenlijk de enige apartheidsstaat die er nog bestaat.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 13 december 2017 om 13:57.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 13:58   #463
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

---

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 13 december 2017 om 14:00.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 14:00   #464
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik wil die geen kruisraketten geven! Dat gij daar al over nadenkt is ook al verschrikkelijk.
Ik wil net het tegenovergestelde, dat de Israelis stoppen met land af te pâkken van de Palestijnen, en stoppen te denken dat ze een opperwezen aan hun kant hebben!

Wat mij het ergste stoort aan u, is uwen avatar. Ge verdient dat niet.
Moest je wat minder emotioneel reageren, en gewoon lezen wat hij schreef dan zou je weten dat hij dat niet suggereert, maar wel zegt wat het eindresultaat zou zijn moesten de palestijnen kruisraketten hebben. Met name dat die dan ongetwijfeld per direct israël van de kaart zouden vegen. Een hypothese die klopt volgens mij persoonlijk.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 december 2017 om 14:00.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 14:00   #465
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moest je wat minder emotioneel reageren, en gewoon lezen wat hij schreef dan zou je weten dat hij dat niet suggereert, maar wel zegt wat het eindresultaat zou zijn moesten de palestijnen kruisraketten hebben. Met name dat die dan ongetwijfeld per direct israël van de kaart zouden vegen. Een hypothese die klopt volgens mij persoonlijk.
Danku. Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Oud 13 december 2017, 14:03   #466
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En jij gaat bepalen welke avatar ik mag nemen?
Ik kan dat niet bepalen, ik zeg alleen mijn mening daarover. Ik heb geen avatar, en dat is ook bewust. Als gij de 4HM gebruikt, dan is dat toch met een boodschap naar de andere forummers, niet?

Wel, laat het mij zo stellen: ik begrijp niet waarom ge de 4HM als avatar gebruikt, tenzij het is om hen te ridiculiseren? Dat zou ik nog kunnen begrijpen!
Citaat:

Mijn standpunt over het Israël-Palestina conflict staat volledig los van mijn standpunt over religie.

Denkt u nu echt dat die vier personen over elk onderwerp hetzelfde denken? Volgens u moet dat blijkbaar...
Nee, dat zeg ik niet! Maar de essentie van wat de nieuwe atheïsten zeggen is het complete tegenovergestelde van de reden waarom israel is ontstaan (een mythe gebaseerd op een heilig boek), en het hedendaags conflict: kolonisten die de grond afpakken op basis van datzelfde heilig boek, en 'gedoogd' worden door de overheid.

Zo een essentieel tegenstelling, dat is niet goed te praten met 'ik moet toch niet altijd hetzelfde denken'...
Oud 13 december 2017, 14:08   #467
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan dat niet bepalen, ik zeg alleen mijn mening daarover. Ik heb geen avatar, en dat is ook bewust. Als gij de 4HM gebruikt, dan is dat toch met een boodschap naar de andere forummers, niet?

Wel, laat het mij zo stellen: ik begrijp niet waarom ge de 4HM als avatar gebruikt, tenzij het is om hen te ridiculiseren? Dat zou ik nog kunnen begrijpen!

Nee, dat zeg ik niet! Maar de essentie van wat de nieuwe atheïsten zeggen is het complete tegenovergestelde van de reden waarom israel is ontstaan (een mythe gebaseerd op een heilig boek), en het hedendaags conflict: kolonisten die de grond afpakken op basis van datzelfde heilig boek, en 'gedoogd' worden door de overheid.

Zo een essentieel tegenstelling, dat is niet goed te praten met 'ik moet toch niet altijd hetzelfde denken'...
Ik heb al meermaals aangegeven dat het bestaansrecht van Israël in mijn ogen los staat van enige religieuze reden. Het recht van Israël om te bestaan is in mijn ogen niet omwille van wat in de bijbel of de thora staat geschreven. Dat heb ik in dit topic trouwens al gezegd.

Wat vindt u trouwens over de mening van Sam Harris? Ook hij is een nieuwe atheïst. Ook hij staat afgebeeld in mijn profielafbeelding.

Mocht Sam Harris eigenlijk niet worden uitgenodigd op dat gesprek ook al heeft zijn (en mijn!) mening over Israël niets te maken met geloof?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 13 december 2017 om 14:10.
Oud 13 december 2017, 14:08   #468
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom denkt ge? Om geloof dat het een goeie taktiek is om met 10x harder geweld te riposteren op een aanval. De reden waarom de Palestijnen het desondanks blijven doen, DAT ontgaat u blijkbaar helemaal!
Inderdaad. En het werkt. Zoals ik al eerder schreef : sinds het einde van operatie protective edge in 2014 heeft israël nauwelijks nog last van terrorisme vanuit gaza. Dat was daarvoor wel even anders. Na operatie cast lead in 2008 hadden ze het nog niet goed genoeg begrepen. Nu wel.

Citaat:
Ik heb het ten eerste niet over de gaza strook, en ten 2e is het totale onzin wat ge schrijft.

Ik sprak wel over gaza. Veralgemeningen over "de palestijnen" kunnen enkel gelul als resultaat geven. Dat heeft geen zin. Ofwel spreekt men over gaza, ofwel over de westbank. Totaal verschillende situaties.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 december 2017 om 14:15.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 14:46   #469
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Hamas verklaart de oorlog aan Israël!!!!
Ondanks al die zever van jullie al 22 pagina's lang vind den Hoomer dat Hamas weer niet moet komen bleiten als Israël hen zoals gewoonlijk billenkoek geeft.
Niet teveel op titels afgaan. Een intifada is een opstand van onderdrukten met primitieve middelen. Het is geen oorlogsverklaring.. De werkelijkheid wordt hier op zijn kop gezet.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 15:02   #470
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik begrijp het héél goed en NET daarom ben ik zeer kwaad!

Beseft gij wel wat ge schrijft???

laten we het even analyseren:

Als de palestijnen kruisraketten hebben vegen ze israel van de kaart, ongetwijfeld.

Ongetwijfeld??? Gij hebt blijkbaar een glazen bol en kunt 'ongetwijfeld' voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. En dat is dus de basis van uw argument: een toekomstvoorspelling dat enkel een alwetend wezen kan maken. Ge moet maar durven!

Maar dat is niet eens het ergste van uw bewering. Gij beschuldigt hen (allemaal natuurlijk, ge scheert elke palestijn over dezelfde kam) van de grootst mogelijke misdaad: genocide, net zoals de nazi's dat hebben geprobeerd. Palestijnen = nazi's. En de nazi's deden dat zonder reden, de palestijnen gaan dat ook zonder reden doen. Gewoon omdat dat héél héél slechte mensen zijn, en israelis hebben groot geijk hen onder de knoet te houden en excessief geweld te gebruiken.

Gij weet dat allemaal door in uw glazen bol te kijken.

Dat is uw doortrapte redenering. 1 woord daarvoor: walgelijk.
Oud 13 december 2017, 15:06   #471
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Niet teveel op titels afgaan. Een intifada is een opstand van onderdrukten met primitieve middelen. Het is geen oorlogsverklaring.. De werkelijkheid wordt hier op zijn kop gezet.
Kan er me iemand vertellen hoeveel minuten Israël nodig heeft om van heel dat Gaza gedoe een parking te maken.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 15:09   #472
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik heb al meermaals aangegeven dat het bestaansrecht van Israël in mijn ogen los staat van enige religieuze reden. Het recht van Israël om te bestaan is in mijn ogen niet omwille van wat in de bijbel of de thora staat geschreven. Dat heb ik in dit topic trouwens al gezegd.
Maar het bestaansrecht 'in uw ogen' is totaal irrelevant, het gaat erom wat de partijen daar ter plaatse vinden. Tenzij de israelis en palestijnen u consulteren en uw mening vragen...
Citaat:

Wat vindt u trouwens over de mening van Sam Harris? Ook hij is een nieuwe atheïst. Ook hij staat afgebeeld in mijn profielafbeelding.

Mocht Sam Harris eigenlijk niet worden uitgenodigd op dat gesprek ook al heeft zijn (en mijn!) mening over Israël niets te maken met geloof?
Maar ik heb het u heel goed uitgelegd, en ik heb u een filmke getoond van Hitchens: ge kunt misschien daar eens eerst op antwoorden?
Oud 13 december 2017, 15:14   #473
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het bestaansrecht 'in uw ogen' is totaal irrelevant, het gaat erom wat de partijen daar ter plaatse vinden. Tenzij de israelis en palestijnen u consulteren en uw mening vragen...
Maar ik heb het u heel goed uitgelegd, en ik heb u een filmke getoond van Hitchens: ge kunt misschien daar eens eerst op antwoorden?
Leg me dan voor de duidelijkheid nog eens uit waarom ik geen afbeelding van 'the four horsemen' mag gebruiken terwijl mijn mening over het Israël-Palestina conflict (quasi) volledig overeenkomt met wat één van de 'horsemen' daar over denkt?

Leg me dan voor de duidelijkheid nog eens uit waarom mijn mening over het Israël-Palestina conflict (een mening die niet gevormd is door enige religieuze overtuiging) zou botsen met mijn atheïsme?

Blijkbaar is het een probleem dat één van de vier afgebeelde personen in mijn profielafbeelding mijn mening over Israël/Palestina niet deelt, terwijl een andere persoon dat wél doet.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 13 december 2017 om 15:18.
Oud 13 december 2017, 15:20   #474
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Samengevat:

1) Mijn profielafbeelding verwijst louter naar wat ik denk over religie, niet wat ik denk over het Israël/Palestina-conflict (mijn mening daarover is immers niet religieus geïnspireerd)

2) Eén van de afgebeelde personen deelt wel degelijk mijn mening over het Israël/Palestina conflict (ook al is dat niet relevant, want dat staat los van mijn keuze voor die afbeelding).

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 13 december 2017 om 15:25.
Oud 13 december 2017, 15:25   #475
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Kan er me iemand vertellen hoeveel minuten Israël nodig heeft om van heel dat Gaza gedoe een parking te maken.
Als ze het hele blik conventionele munitie opentrekken, dan is het een paar uur, gebaseerd op de capaciteit van hun luchtmacht en artillerie.

Dan zullen er wel overlevenden zijn, maar geen enkele bovengrondse infrastructuur zal nog iets anders zijn dan niet recycleerbaar puin.
Moet er alleen nog asfalt over.

Maar als Israël dat doet, dan staat elke cosmo en tranzi op de achterste poten, te schuimbekken en te eisen dat elke jood geKadhafied wordt.
Oud 13 december 2017, 15:32   #476
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ze het hele blik conventionele munitie opentrekken, dan is het een paar uur, gebaseerd op de capaciteit van hun luchtmacht en artillerie.

Dan zullen er wel overlevenden zijn, maar geen enkele bovengrondse infrastructuur zal nog iets anders zijn dan niet recycleerbaar puin.
Moet er alleen nog asfalt over.

Maar als Israël dat doet, dan staat elke cosmo en tranzi op de achterste poten, te schuimbekken en te eisen dat elke jood geKadhafied wordt.
Inderdaad, even mijn vraag veranderen, moesten de Israëlieten de instelling van die zogenaamde Palestijnen hebben (Alle Joden dood -Hamas handvest) zou het reeds een parking zijn, denken jullie niet?
Moesten de Palestijnen de middelen hebben zouden er dan nog Joden leven in Israël?

Conclusie = Brave jongens en meisjes die Joden/

Laatst gewijzigd door Hoomer : 13 december 2017 om 15:33.
Oud 13 december 2017, 15:46   #477
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Danku. Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Volgens mij een verkeerde inschatting van zaken die zorgt voor een veiligheisconcept in Israël dat andere landen het recht op wapens wil ontzeggen. Het is deze paranoïde houding die aan de oorsprong ligt van de (fake) Iraanse nucleaire crisis. Ontmanteld door Obama, maar onder druk van Israel wil men nu terug beginnen. Dezelfde houding ligt ook aan de basis van het verlangen van Israël het midden oosten te balkanizeren. De oorlog tegen Syrië ook.

Het grote probleem met deze houding is dat het wel eens een self fulfilling prophecy kan worden. Israel blijft vijanden creëren door haar op paranoia gebaseerde politiek.

Het is ergens triest om zien hoe weinig inzicht in de menselijke psychologie de Israëliërs lijken te hebben. Soms lijkt het wel of ze slachtoffer willen zijn ondertussen dat ze zich reeds decennia meer als dader gedragen.

Laatst gewijzigd door Bach : 13 december 2017 om 15:48.
Oud 13 december 2017, 15:52   #478
Hoomer

Standaard

Citaat:
Volgens mij een verkeerde inschatting van zaken die zorgt voor een veiligheisconcept in Israël dat andere landen het recht op wapens wil ontzeggen. Het is deze paranoïde houding die aan de oorsprong ligt van de (fake) Iraanse nucleaire crisis. Ontmanteld door Obama, maar onder druk van Israel wil men nu terug beginnen. Dezelfde houding ligt ook aan de basis van het verlangen van Israël het midden oosten te balkanizeren. De oorlog tegen Syrië ook.

Het grote probleem met deze houding is dat het wel eens een self fulfilling prophecy kan worden. Israel blijft vijanden creëren door haar op paranoia gebaseerde politiek.

Het is ergens triest om zien hoe weinig inzicht in de menselijke psychologie de Israëliërs lijken te hebben. Soms lijkt het wel of ze slachtoffer willen zijn ondertussen dat ze zich reeds decennia meer als dader gedragen.
En gemakkelijkshalve vergeten we dat Israël omringt is door een honderd miljoen moslims die niet liever willen dan de Middelandse zee rood laten kleuren door het vergoten bloed der Joden. Palestina, waar zelfploffers helden zijn en hun familie levenslang onderhouden wordt door Hamas.
Ik vind dat die Israëlische jongens en meisjes zich heel goed verdedigen en een prachtige strategie hebben uitgebouwd en dit zonder ook maar een milligram paranoia maar met veel doorzicht.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 13 december 2017 om 15:58.
Oud 13 december 2017, 16:17   #479
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Israël meer gebaar zou zijn de internationale orde te respecteren dan haar recht van de sterkste politiek. Dat kan maar zolang goed gaan dat je effectief de sterkste bent. En daarbij kan ik me moeilijk voorstellen dat dat us hoe een God zou willen dat zijn uitverkoren bolk zich gedraagt. Israël lijkt eerder te bevestigen de validiteit van het spreekwoord dat de onderdrukten de onderdrukkers worden eens ze de macht in handen hebben. Is dat dan het grote voorbeeld dat God ons zou willen tonen? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Oud 13 december 2017, 16:21   #480
cato

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Israël meer gebaar zou zijn de internationale orde te respecteren dan haar recht van de sterkste politiek. Dat kan maar zolang goed gaan dat je effectief de sterkste bent. En daarbij kan ik me moeilijk voorstellen dat dat us hoe een God zou willen dat zijn uitverkoren bolk zich gedraagt. Israël lijkt eerder te bevestigen de validiteit van het spreekwoord dat de onderdrukten de onderdrukkers worden eens ze de macht in handen hebben. Is dat dan het grote voorbeeld dat God ons zou willen tonen? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Israel en Trump zullen een andere koers moeten varen ,
anders komt er nooit vrede in het MO.

citaat:
Op de top waren alle 56 OIC-landen vertegenwoordigd, er waren ook meer dan twintig leiders persoonlijk aanwezig. "We verwerpen en veroordelen scherp de onverantwoorde, illegale en unilaterale beslissing van de president van de VS om Jeruzalem te erkennen als hoofdstad van Israël. Wij achten die beslissing nietig en ongeldig", klinkt het. Volgens het Turkse persagentschap Anadolu zal de Organisatie naar de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties stappen als de Veiligheidsraad "geen actie onderneemt".

Eerder op de dag riep de voorzitter van OIC, de Turkse president Recep Tayyip Erdogan, al op om Oost-Jeruzalem als Palestijnse hoofdstad te erkennen. De Palestijnse leider Mahmoud Abbas herhaalde dan weer dat de Verenigde Staten hun kans hebben verkeken om een rol te spelen binnen het vredesproces.

https://www.topics.nl/islamitische-l...t=mijn-nieuws/

Laatst gewijzigd door cato : 13 december 2017 om 16:21.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be