Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
|
Discussietools |
14 februari 2018, 14:23 | #281 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
|
Citaat:
8:39 Maar Jezus stuurde hem (de bezetene) weg en zei: 'Ga naar uw huis terug en vertel alles wat God aan u gedaan heeft.' Hij ging heen en verkondigde in heel de stad wat Jezus aan hem gedaan had.Dit is geen tekst van een onnozelaar: Jezus is God's Zoon en God zelf. De heilige Geest wordt niet vermeld want die is natuurlijk impliciet. Dat hoeft Lukas aan een jood niet uit te leggen en voor de heidenen is dat niet van belang. |
|
14 februari 2018, 17:18 | #282 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
Citaat:
|
||
15 februari 2018, 12:35 | #283 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
|
Citaat:
24 Wanneer de onreine geest een mens verlaat, gaat hij rondzwerven in dorre streken op zoek naar rust. Vindt hij die niet, dan zegt hij: Ik keer terug naar mijn huis, dat ik verlaten heb. 25 Bij zijn komst vind hij het schoongemaakt en op orde. 26 Dan gaat hij zeven andere geesten erbij halen, nog slechter dan hijzelf; ze trekken erin en gaan daar wonen. Het laatste is voor die mens nog erger dan het eerste.' (wb)Met dit idee van bezetenheid hadden de Romeinen geen probleem. Zij geloofden dat de proletariërs en plebejers door demonen werden bewoond, terwijl de hogere klassen bewoond werden door edele geesten. Ik denk dat gehelliniseerde joden dat ook geloofden. En zo konden zij zich de heilige Geest voorstellen als een persoon die in iemand woont en hem wijsheid en morele kracht schenkt. |
|
15 februari 2018, 13:07 | #284 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.152
|
En...zijn jullie er al uit of het op of in is?
Of misschien moet het: onder zijn?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. |
16 februari 2018, 11:22 | #285 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
|
Citaat:
Hier moet ik waarschuwen dat dit een oude vertaling is van Philo uit een Aramees handschrift en dat er mogelijk afwijkende versies van deze tekst bestaan. Philo schrijft nog meer over dit onderwerp en daarover bestaat literatuur. Hij noemt de mens "partaker of a soul". Dat kan betekenen 'deelhebber aan een universele ziel'. Interessant is verder dat Philo refereert aan schrijvers die het hoofd "de tempel van het verstand" noemen. Paulus sluit daar bij aan, enigszins onnauwkeurig welliswaar, als hij zegt: "16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest van God in u woont?" (1Kor.3) Hij zal bedoelen dat deze in het hoofd woont. |
|
16 februari 2018, 12:34 | #286 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Vanwaar deze conclusie ?? En nog zeer de vraag of dit gedachtegoed van hem kwam.
|
16 februari 2018, 22:15 | #287 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
|
vervolg
Het voorgaande was de inleiding voor een probleem in verband met de uitstorting van de heilige Geest op de verzamelde elite van Jezus' discipelen op het Pinksterfeest na de opstanding en hemelvaart. Namelijk de vraag waarom de heilige Geest niet op de apostelen rustte vanaf het moment waarop zij werden aangesteld. Jezus had hen niet alleen uitverkoren als discipelen, hij had hen ook opgedragen om te dopen net als Johannes de Doper, en hij had hen uitgezonden om zijn evangelie te prediken tot de joden. Johannes was vanaf de moederschoot vervuld van de heilige Gees om hen in staat te stellen zijn missie te volbrengen. Waarom kregen de apostelen geen hulp van de heilige Geest toen ze precies het zelfde werk gingen doen? Jezus zwijgt daarover als hij na zijn opstanding aan zijn discipelen verschijnt en hen belooft dat de heilige Geest over hen zal komen: "Hand.1:8 Maar gij zult kracht ontvangen van de heilige Geest die over u komt, om mijn getuigen te zijn in Jeruzalem, in geheel Judea en Samaria en tot het uiteinde der aarde.” (wb)
Een poging tot een antwoord komt van de evangelist Johannes: "7:39 Hiermee doelde Hij op de Geest, die zij, die in Hem geloofden, zouden ontvangen, want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was." (wb) Geen enkele (bevoegde) exegeet gelooft deze woorden. Allen beweren dat de apostelen natuurlijk wel eerder een beetje heilige Geest hadden genoten maar dat na de verheerlijking (glortificatie) van Jezus bij zijn hemelvaart de volle maat van Geest op de discipelen kwam te rusten. Toch houdt Johannes vol dat de Geest Gods niet eerder op de apostelen rustte. Nog viermaal herhaalt hij dat na Jezus' heengaan Gods Geest op de apostelen zal rusten: "14:16 Dan zal de Vader op mijn gebed u een andere Helper geven om voor altijd bij u te blijven: 17 de Geest van de waarheid". Voorts: "14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb." Voorts: "15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen." Voorts: "16:13 Wanneer Hij echter komt, de Geest der waarheid, zal Hij u tot de volle waarheid brengen". Laatst gewijzigd door Piero : 16 februari 2018 om 22:16. |
16 februari 2018, 22:25 | #288 | |||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
17 februari 2018, 13:20 | #289 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
|
vervolg
Citaat:
De evangelist Johannes gebruikt 61 maal het woord discipelen of leerlingen maar hij gebruikt nooit het woord apostelen. Slechts éénmaal spreekt hij over de twaalf, aan het eind van hoofdstuk 6, als hij zegt dat één van hen hem zal verraden. Hij vermeldt wonderen die Jezus verichtte maar zwijgt over de uitzending van de twaalf en de zeventig. Hiermee wordt alles wat over de twaalf apostelen is geschreven waardeloos. Want Johannes schrijft vanzelfsprekend de waarheid en onder inspiratie van de 'Geest der Waarheid' welke alles wat Jezus heeft gezegd en gedaan in herinnering zal brengen. Sommige theologen erkennen het: De twaalf apostelen zijn mytische figuren. De wonderen van Jezus en Paulus hebben nooit plaatsgevonden. En Johannes schreef voor christenen van de tweede eeuw die geen tekenen zagen gebeuren in de naam van Jezus en die zich geneerden voor het spreken in talen. Zij hielden zich bezig met theologie. Laatst gewijzigd door Piero : 17 februari 2018 om 13:39. |
|
17 februari 2018, 13:23 | #290 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.152
|
Citaat:
Ware dat niet zo dan was het hele lijden van Jezus aan het kruis zinloos geweest.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. |
|
17 februari 2018, 18:43 | #291 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.468
|
Citaat:
Veel gnostische fantasie is niet weerhouden, maar wat zou de reden kunnen zijn dat dit dan weer wel door de eindredactie is geraakt ? |
|
17 februari 2018, 20:00 | #292 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
|
|
18 februari 2018, 09:50 | #293 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
|
Citaat:
Er is twijel over de authenticiteit van het laatste hoofdstuk, en ik zou zeggen dat ook het voorlaatste deels een toevoeging is. Een tekst als "20:40 Zij namen het lichaam van Jezus en wikkelden het met de welriekende kruiden in zwachtels, zoals bij een joodse begrafenis gebruikelijk is. bewijst dat dit evangelie geschreven is ook voor niet-joden. |
|
18 februari 2018, 11:04 | #294 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.468
|
Citaat:
Als het hun echte bedoeling was om terug te keren naar de oorsprong en enkel het "betrouwbare" te filteren uit al de fictie van achteraf dan zou je toch verwachten dat Johannes eruit vliegt ? Wat zou hun motivatie geweest zijn ? |
|
18 februari 2018, 11:22 | #295 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
|
Citaat:
The Legacy of John - Second-Century Reception of the Fourth Gospel This volume investigates the early, second-century reception of the Fourth Gospel. This is an era when its fortunes are surrounded by silence and mystery. It was assumed, until quite recently, that Gnostic and other so-called heterodox groups were the first ones to appreciate this gospel, and hence the mainstream Christians avoided using it until Irenaeus rescued it for the church. Lately, this view has been challenged by several scholars for several reasons. The contributions in this volume, written by leading specialists in their respective fields, offer an approachable, fresh, comprehensive and up-to-date view of the second-century reception of John’s Gospel, in a situation where new understandings about various forms of early Christianity and its multiformity have started to emerge. |
|
18 februari 2018, 12:39 | #296 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
|
Citaat:
22 Na deze woorden blies Hij over hen en zei: “Ontvang de heilige Geest. 23 Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven, en aan wie ge ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven.”Jezus schenkt hier de heilige Geest aan zijn discipelen dus reeds vóór Pinksteren en vóór zijn hemelvaart. De exgeten trachten zich hier uit te draaien door srellen dat het niet de volle mate van heilige Geest was. Toch is deze tekst essentieel voor de structuur van dit evangelie, want in hoofdstuk 7 was deze gebeurtenis aangekondigd. In hoofdstuk 20 is Jezus verheerlijkt, want hij is opgestaan als een spiritueel wezen, met een onstoffelijk en onverderfelijk lichaam. Jezus schonk hen de Geest door op hen te blazen. Nergens anders in het NT is sprake van zo een handeling. Het refereert kennelijk aan de schepping van Adam waarbij God de levensadem in het gezicht van Adam blies. Hierboven is opgemerkt dat Philo dit gebeuren uitlegt. Philo meent net als griekse filosofen dat de mens een goddelijke component heeft. Leven is een goddelijke component. Johannes verklaart niet wat dit ritueel precies betekent. Het is mystiek. Maar de vergelijking met de schepping van Adam kan wijzen op de overdracht van een geestelijk of spiritueel leven als bij een cultus van wedergeboorte. De exgeten bagatelliseren deze gebeurtenis terwijl Jezus er aan toevoegde dat de discipelen vanaf dan de autoriteit hadden om zonden te vergeven. Johannes zit vol met verrassingen. Wat anders kan dit betekenen dan dat zij bevoegd waren om de biecht af te nemen? |
|
18 februari 2018, 13:17 | #297 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.152
|
Ach, ach, wie gelooft zulke onzin nog?...
De heilige geest is het denken en begrijpen wie God werkelijk is, zoals uitgelegd in mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. |
18 februari 2018, 16:12 | #298 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
Citaat:
|
||
18 februari 2018, 16:15 | #299 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
|
Citaat:
|
|
18 februari 2018, 18:20 | #300 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
|
Citaat:
Gnosis is dus zowel zelfkennis als godskennis. Desondanks kan alleen een openbaring en handeling van God zelf verlossing uit de kosmos mogelijk maken. Verlossing is zowel in de gnostiek als het hermetisme niet het vergeven van zonden, maar het opheffen van onwetendheid. Onwetendheid is de oorspronkelijke zonde. (wikipedia)Johannes accepteert de gnostische opvatting dat kennis door openbaring van het grootste belang is doordat hij vijfmaal stelt dat de discipelen de geest der waarheid zullen ontvangen en als dat moment daar is, in hoofdstuk 20, krijgt dat onverwacht een juridische betekenis: de discipelen mogen zonden vergeven. Op een andere plaats laat Johannes Jezus zeggen: "de waarheid (kennis) zal u vrij maken" en "ik ben de weg, de waarheid en het leven." En tegen Pilatus laat hij Jezus zeggen dat hij gekomen is om getuigenis af leggen van de waarheid. Deze centraalstelling van waarheid vinden we ook bij Paulus, bijvoorbeeld in de brief Romeinen negen maal. In de synoptische evangelies is de waarheid het eigenkijke onderwerp in de twistgesprekken die Jezus voert met schriftgeleerden en farizeeën. Lukas laat iemand tegen Jezus zeggen dat hij "de weg Gods leert naar waarheid" (20:21). Men kan vermoeden dat tegen het einde van de eerste eeuw de christenen grote concurrentie ondervonden van gnostische bewegingen en geschriften die een heel andere verlossing en christus predikten en die niet meer zwaar leunden op Mozes en de joodse profeten. Johannes bindt de strijd met ze aan en daarbij is hij zo radikaal dat hij David niet meer noemt en zelfs de moeder van Jezus geen naam geeft. |
|