Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2003, 20:00   #1
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Beste forummensen,

Ik heb een breed spectrum aan belangstellingen, echter mijn favoriete (cultuur, geografie en geschiedenis) brengen mij vaak naar de warme plaatsen van Afrika.

Dit furum lezend, werd ik mij nogmaals bewust van het leed der Afrikaners. Voor diegene die niet weet wat Afrikaners zijn:

De Afrikaners vormt een blanke groep mensen die in de loop der eeuwen veelal vanuit de Nederlanden (vooral uit Holland, Zeeland en Vlaanderen) zich in Zuid-Afrika hebben gevestigd. Sinds de overheersing van de Engelsen in Zuid-Afrika zijn de Afrikaners in het nauw gedrukt. De Afrikaanse taal was een tijdlang verboden (Afrikaans is een prachtige taal die afgeleidt is van het Nederlands (en in mindere mate Duits).
Door deze onderdrukking zijn veel Afrikaners o.l.v. Paul Kruger naar het Noorden getrokken waardoor de taal en culuur zich door heel Zuid-Afrika verspreide en ook in Namibië (officiële landstaal tegenwoordig).

Echter, tegenwoordig staat de Afrikanercultuur alsmede de Afrikaanse taal op een lijst van bedreigde taal/cultuursoorten. Dit heeft er onder andere mee te maken dat veel Afrikanen het Apartheidsregime steunden en zijn daardoor in diskrediet geraakt bij een groot deel van de bevolking. Dit is natuurlijk een begrijpelijke reactie, maar deze reactie slaat nu wel door. In alle hevigheid maken de Anglofielen gebruik van de situatie en wordt het Engels overal er doorheen gedrukt (dit te weten dat het Engels slechts bij een relatief klein deel van de bevolking als eerste taal wordt gesproken)...

Kortom, onze Nederlanders daar worden elke dag Engelser en dat vind ik persoonlijk verschrikkelijk. Ik ben echt niet super-anti-Angelsaksisch, maar ik vind het erg dat de Nederlandse talen het steeds vaker moeten afleggen tegen de 'standaard'. (Voorbeelden: Negerhollands, Creeolzeeuws, Nederduits en Berbicehollands).

Wat vinden jullie allemaal van deze ontwikkelingen en oh ja deze site is een echte aanrader:

http://members.tripod.com/roepstem/frinhoud.html

Groeten

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be