Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2018, 16:37   #101
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nope 1,2 Tsi 105 PK. 47 kmh/1000 t/min in zevende (overdrive)

Oude diesel 90 PK, 2000 cc, 37 kmh/1000 t/min in vijfde (geen overdrive)

Atmosferische benzine? Vijf-versnellingsbak?
Diesel 5, benzine 6.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 16:42   #102
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

De Vlaming is een kuddebeest he. Zeggen ze op TV dat een diesel niet meer interessant is dan stappen ze massaal over naar benzine. Binnen afzienbare tijd is hun benzinewagen ook volledig voorbijgestreefd en waardeloos. Dan komt het volgende en ga zo maar verder.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 16:42   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Diesel 5, benzine 6.
Atmosferische motor of drukvulling (turbo)?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 16:45   #104
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een moderne turbobenzine haalt in de regel bij lagere toeren zijn max koppel dan een moderne turbodiesel. Of moeten er koppelgrafiekjes bij? Iedereen kent die afgeplatte koppelgrafiekjes toch van turbomotoren?

Triestig hier te lezen dat die kemels steeds meer blijven opduiken.

Een atmosferische diesel heeft ook altijd minder koppel gehad dan een atmosferische benzine, maar hier moest een benzine wel meer toeren draaien voor max koppelpiek. Ook hiervoor is geen bewijs nodig, neem wiki uit de 80 ies.

Van dat appel en peren vergelijk om zot te worden.
Micele kijk nu eens naar uw eigen voorbeeld:

Citaat:
Maar minder vermogen, simpel.

Een benzine kan ook meer koppel halen dan een diesel en dat op een legale manier.

Dit is een voorbeeld wat je uit 2000 cc kunt halen (de 300 PKs zijn daar een gevolg van...):

Diesel is gewoon brol, een stukje veel koppel en dan zakt het koppel als een pudding in mekaar. Afgewurgd. En dan moeten ze er nog voor sjoemelen ook.
Wie bedriegt heeft het zitten.
Een benzine van 300 pk en hij haalt nog maar 380 Nm.
Een goeie diesel haalt dat met 150-160 pk.

Ge gaat hier echt komen vertellen dat een benzine een hoger koppel heeft dan een diesel?
Oud 28 februari 2018, 16:46   #105
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
De Vlaming is een kuddebeest he. Zeggen ze op TV dat een diesel niet meer interessant is dan stappen ze massaal over naar benzine. Binnen afzienbare tijd is hun benzinewagen ook volledig voorbijgestreefd en waardeloos. Dan komt het volgende en ga zo maar verder.
Dat is zo. Vroeger waren diesels zogezegd beter.
Oud 28 februari 2018, 16:49   #106
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De diesel is alvast al 15 jaar voorbijgestreefd, zonder sjoemelen haalden ze zelfs geen homologatie. Je moet best eens naar het Duitse nieuws kijken, daar zijn het zelfs motoringenieurs die dat durven te zeggen.
Hier de motorenpaus:
http://www.handelsblatt.com/meinung/.../19843796.html

Het ligt enkel aan het oogluikend sjoemelen en aan de energierijkere brandstof aan zich. Smijt er nog maar een turbo bij en verhoog de inspuitdruk nog maar eens met 500 bar. Niemand controleert wat we vervuilen aan NOx. 6 maal meer dan de norm, moet kunnen niet?

Aha mogen we het nu niet meer? Dan zetten we er een adblue inspuiting en dito bij, de domme klant betaalt dat wel, wie weet merken ze het pas in 2021. Maar die oude opgewarmde dieselmoteurtjes hebben we toch maar lekker verkocht. Lijkt wel chiptuning met wat extra koeling.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2018 om 16:56.
Oud 28 februari 2018, 17:02   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Micele kijk nu eens naar uw eigen voorbeeld:

Een benzine van 300 pk en hij haalt nog maar 380 Nm.
Een goeie diesel haalt dat met 150-160 pk.
Een goeie diesel haalt dat uit zijn cilinderinhoud, wat ben je toch aan het zeveren? Leer eerst eens hoe een motor werkt, neem wiki en kom dan eens terug.

Neen die heeft 2000 cc, zie je dat niet? En omdat het een benzine is en dat hoog koppel zolang kan aanhouden - integendeel tot een toeren-handicap-diesel - haalt die idd max 300 PK die men in de regel amper gaat kunnen gebruiken.

Citaat:
Ge gaat hier echt komen vertellen dat een benzine een hoger koppel heeft dan een diesel?
Ik bewijs net dat een benzine ook een hoger koppel kan hebben dan een diesel Of is 380 Nm niet meer dan 360 Nm

Als je 380 Nm te weing vindt uit 2000 cc ZUIGER-verplaatsing kan ik er ook vinden van 400 Nm en meer, gewoon wat meer turbodruk chip anders programmeren, navenant meer luchtmassa (uiteraard hardware luchtfilter enzo aanpassen). Poepsimpel. Wil je meer dan 400 Nm.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2018 om 17:09.
Oud 28 februari 2018, 17:04   #108
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Het woord sjoemelen. De overheid stelt een bepaalde manier van meten op en de fabrikanten gebruiken deze wetgeving op alle mogelijke manieren. Dan komt uit dat de software er wat mee "sjoemelt" en het hek is van de dam. En wat doet de overheid dan maar : diegenen bestraffen die de wetgeving hebben geoptimaliseerd. Maar zij zijn zelf de schuldigen door een wetgeving met veel gaten in te maken.

En 15 jaar geleden was de diesel al voorbij gestreefd? Dan heeft de overheid wel heel lang hun kop in het zand gestoken. Eerst even nog dik cashen en dan nog eens extra dik gaan belasten. Maar is ook weer zo typisch om aan politiek te doen en de gewone burger te kunnen blijven kloten.

Maar ik blijf het zeggen : groen is poen. En de domme klant kan niet anders dan betalen. Is het dan niet meer dan normaal dat iedereen, van fabrikant tot eindgebruiker, alle mogelijke achterpoorten zoekt en zich zo in de grijze zone plaatst?

We kunnen er nog honderden bladzijden over blijven lullen. De echte poenpakkers beslissen morgen en wij mogen ons erbij neerleggen. Onthoud mijn woorden : eens de diesel verbannen is gaan ze terug hetzelfde met de benzine doen. En eens de meerderheid dan naar een E-wagen is overgeschakeld gaan ze die nog tien keer zo hard belasten. Vandaag is een E-wagen kopen hip en cool, binnen x aantal jaren betaal je je blauw aan belastingen en dure elektriciteit.

Maar wat gaat de prijs van diesel doen als iedereen op benzine zou gaan rijden? Als dit wereldwijd zou gaan gebeuren dan zitten ze met een afvalproduct. Ik zie het al voor mij : binnen bepaalde heb je een dikke diesel die oldtimer is geworden en waar de brandstof bijna weg gegeven wordt. Misschien worden dat nog echte kassakanonnen
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 17:10   #109
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Het woord sjoemelen. De overheid stelt een bepaalde manier van meten op en de fabrikanten gebruiken deze wetgeving op alle mogelijke manieren. Dan komt uit dat de software er wat mee "sjoemelt" en het hek is van de dam. En wat doet de overheid dan maar : diegenen bestraffen die de wetgeving hebben geoptimaliseerd. Maar zij zijn zelf de schuldigen door een wetgeving met veel gaten in te maken.

En 15 jaar geleden was de diesel al voorbij gestreefd? Dan heeft de overheid wel heel lang hun kop in het zand gestoken. Eerst even nog dik cashen en dan nog eens extra dik gaan belasten. Maar is ook weer zo typisch om aan politiek te doen en de gewone burger te kunnen blijven kloten.

Maar ik blijf het zeggen : groen is poen. En de domme klant kan niet anders dan betalen. Is het dan niet meer dan normaal dat iedereen, van fabrikant tot eindgebruiker, alle mogelijke achterpoorten zoekt en zich zo in de grijze zone plaatst?

We kunnen er nog honderden bladzijden over blijven lullen. De echte poenpakkers beslissen morgen en wij mogen ons erbij neerleggen. Onthoud mijn woorden : eens de diesel verbannen is gaan ze terug hetzelfde met de benzine doen. En eens de meerderheid dan naar een E-wagen is overgeschakeld gaan ze die nog tien keer zo hard belasten. Vandaag is een E-wagen kopen hip en cool, binnen x aantal jaren betaal je je blauw aan belastingen en dure elektriciteit.

Maar wat gaat de prijs van diesel doen als iedereen op benzine zou gaan rijden? Als dit wereldwijd zou gaan gebeuren dan zitten ze met een afvalproduct. Ik zie het al voor mij : binnen bepaalde heb je een dikke diesel die oldtimer is geworden en waar de brandstof bijna weg gegeven wordt. Misschien worden dat nog echte kassakanonnen
Slaapverwekkend.

Citaat:
Maar wat gaat de prijs van diesel doen als iedereen op benzine zou gaan rijden? Als dit wereldwijd zou gaan gebeuren dan zitten ze met een afvalproduct.
Het gebeurt al vele jaren bijna wereldwijd, wordt toch eens wakker dat de dieselpersonenwagen enkel in Europa echt kon doorbreken (en India op veel mindere grootte) de REST van de wereld kwam de dieselpersonenwagen niet van de grond. Wil je er de wereldkaart van ?

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2018 om 17:13.
Oud 28 februari 2018, 17:11   #110
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De diesel is alvast al 15 jaar voorbijgestreefd, zonder sjoemelen haalden ze zelfs geen homologatie. Je moet best eens naar het Duitse nieuws kijken, daar zijn het zelfs motoringenieurs die dat durven te zeggen.
Hier de motorenpaus:
http://www.handelsblatt.com/meinung/.../19843796.html

Het ligt enkel aan het oogluikend sjoemelen en aan de energierijkere brandstof aan zich. Smijt er nog maar een turbo bij en verhoog de inspuitdruk nog maar eens met 500 bar. Niemand controleert wat we vervuilen aan NOx. 6 maal meer dan de norm, moet kunnen niet?

Aha mogen we het nu niet meer? Dan zetten we er een adblue inspuiting en dito bij, de domme klant betaalt dat wel, wie weet merken ze het pas in 2021. Maar die oude opgewarmde dieselmoteurtjes hebben toch maar lekker verkocht.
Ik ben het met u eens dat ze de minimale uitstoot van een diesel al lang geleden bereikt hebben net zoals het rendement. Begin jaren 2000 waren er nog superzuinige diesels waarmee je waanzinnig lage verbruikscijfers kon neerzetten en toen kwamen de roetfilters en alles was om zeep. Diesels verbruikten op slag 1,5-2l meer.

En 15 jaar geleden werd de verkoop van diesels nog volop aangemoedigd met ecopremies voor zogenaamd zuinige diesels en het afschaffen van de extra dieseltaks die bovenop de BIV moest betaald worden.

Echt een voorbeeld van slecht beleid op lange termijn dit. In Nederland staan ze veel verder op dit vlak maar autobezit en autorijden is daar wel belachelijk duur.
Oud 28 februari 2018, 17:22   #111
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het met u eens dat ze de minimale uitstoot van een diesel al lang geleden bereikt hebben net zoals het rendement. Begin jaren 2000 waren er nog superzuinige diesels waarmee je waanzinnig lage verbruikscijfers kon neerzetten en toen kwamen de roetfilters en alles was om zeep. Diesels verbruikten op slag 1,5-2l meer.

En 15 jaar geleden werd de verkoop van diesels nog volop aangemoedigd met ecopremies voor zogenaamd zuinige diesels en het afschaffen van de extra dieseltaks die bovenop de BIV moest betaald worden.

Echt een voorbeeld van slecht beleid op lange termijn dit. In Nederland staan ze veel verder op dit vlak maar autobezit en autorijden is daar wel belachelijk duur.
Dieselwagen = Europees fenomeen. Autolobby deksel op de euronormen, geen aanpassing van de totaal verouderde labotest met bomma-snelheid. Gesjoemel ging verder. Kijk naar USA en Japan als voornaamste automarkten met Europa. Dieselaandeel < 3% , want daar konden ze niet sjoemelen en bovendien wordt de dieselwagen daar afgestraft door hogere milieutaksen, of met hogere dieselprijzen direct aan de pomp (USA)

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2018 om 17:23.
Oud 28 februari 2018, 17:22   #112
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een goeie diesel haalt dat uit zijn cilinderinhoud, wat ben je toch aan het zeveren? Leer eerst eens hoe een motor werkt, neem wiki en kom dan eens terug.

Neen die heeft 2000 cc, zie je dat niet? En omdat het een benzine is en dat hoog koppel zolang kan aanhouden - integendeel tot een toeren-handicap-diesel - haalt die idd max 300 PK die men in de regel amper gaat kunnen gebruiken.

Ik bewijs net dat een benzine ook een hoger koppel kan hebben dan een diesel Of is 380 Nm niet meer dan 360 Nm

Als je 380 Nm te weing vindt uit 2000 cc ZUIGER-verplaatsing kan ik er ook vinden van 400 Nm en meer, gewoon wat meer turbodruk chip anders programmeren, navenant meer luchtmassa (uiteraard hardware luchtfilter enzo aanpassen). Poepsimpel. Wil je meer dan 400 Nm.
Jaawadde
Oud 28 februari 2018, 17:24   #113
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Slaapverwekkend.
Misschien maar ik ben er zeer zeker van dat veel mensen diezelfde visie delen. Zeker wat het ooit zwaar belasten van E-wagens. Of waar denk je dat de mindere inkomsten van BIV en VB gaan moeten van komen? Een belasting op wat op dat moment het meeste gebruikt wordt, bovenop een kilometerheffing in verhouding van de zwaarte van het batterijpak. Ik hoop dat ik mis ben maar we zullen binnen 10-15 jaar het zien wie gelijk heeft en wie ongelijk.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 17:29   #114
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dieselwagen = Europees fenomeen. Autolobby deksel op de euronormen, geen aanpassing van de totaal verouderde labotest met bomma-snelheid. Gesjoemel ging verder. Kijk naar USA en Japan als voornaamste automarkten met Europa. Dieselaandeel < 3% , want daar konden ze niet sjoemelen en bovendien wordt de dieselwagen daar afgestraft door hogere milieutaksen, of met hogere dieselprijzen direct aan de pomp (USA)
Of ze in de VS zoveel beter zouden bezig zijn omdat er minder diesels rijden valt ook te betwijfelen. Er rijden daar nog steeds enorm veel grote benzinemotoren rond en dat is ook niet bepaald goed voor het milieu.
Oud 28 februari 2018, 17:35   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Misschien maar ik ben er zeer zeker van dat veel mensen diezelfde visie delen. Zeker wat het ooit zwaar belasten van E-wagens. Of waar denk je dat de mindere inkomsten van BIV en VB gaan moeten van komen? Een belasting op wat op dat moment het meeste gebruikt wordt, bovenop een kilometerheffing in verhouding van de zwaarte van het batterijpak. Ik hoop dat ik mis ben maar we zullen binnen 10-15 jaar het zien wie gelijk heeft en wie ongelijk.
Hoeveel aandeel wagenpark gaan ervan in Belgie zijn, in 2025-2030?

Gaat men die pakweg 5-10% propere E-wagens aanpakken of de vuile 90-95% ICE?

Waar is het meeste geld te halen met een goede reden (volksgezondheid) ?

Astemblief, mijn logisch en simpel antwoord. Lagere school is daarvoor voldoende.

En jij zegt toch altijd dat groen poen is?

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2018 om 17:37.
Oud 28 februari 2018, 17:45   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of ze in de VS zoveel beter zouden bezig zijn omdat er minder diesels rijden valt ook te betwijfelen. Er rijden daar nog steeds enorm veel grote benzinemotoren rond en dat is ook niet bepaald goed voor het milieu.
Maar altijd nog veel beter dan tientallen miljoenen grote dieselmotoren.

Natuurlijk kan het overal beter, ik zie geen Amerikaan in de rocky mountains de bakfiets nemen.

Het is wat echt uit de uitlaat komt, in Europa weten ze het nu ook...

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2018 om 17:46.
Oud 28 februari 2018, 17:51   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gij hebt dan een speciale benzine.

Ik reed mijn diesel op 2000 toeren, de benzine op 3000-3500 (autobaan, 120 per uur).
Kun je me eens even vertellen wat een klassieke Golf benzine 1,2 tsi aan 120 km welk toerental nodig heeft in zesde (manuele bak)?

ca. 48 kmh/1000 rpm = 120 kmh bij 2500 t/min.

Dezelfde motor als alle VAG versies. Tijdje geleden al afgelost door 1.0 Tsi , 110 PK, 3-cilinder, hoger koppel**. ik vermoed dat de overbrengverhoudingen identiek gebleven zijn, bandenhoogte weet ik niet, kan ik opzoeken.

** https://de.wikipedia.org/wiki/VW_Golf_VII#Ottomotoren

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2018 om 18:14.
Oud 28 februari 2018, 17:57   #118
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat kan zijn, dat moeten die Amerikanen weten

maar die rijden toevallig niet allemaal met ne 6 liter rond?
Groooooooooooooooot cillinderinhoud en dus ook veel koppel laag in de toeren.

Iets wat die normale en piepkleine cillinderinhoud van tegenwoordig niet kunnen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 18:02   #119
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Groooooooooooooooot cillinderinhoud en dus ook veel koppel laag in de toeren.

Iets wat die normale en piepkleine cillinderinhoud van tegenwoordig niet kunnen.
Yepsie een Mustang V8
Oud 28 februari 2018, 18:26   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Yepsie een Mustang V8
Als men geen geld genoeg had voor een Corvette.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be