Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2018, 02:41   #201
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het valt mij telkens op dat heel wat "Belgen" de Ollanders evenmin lusten als Vlaams-nationalisten. Voor hen zijn Limburgse Ollanders ook Ollanders, maar daar denken bepaalde Limburgse Belgen anders over. Eigen Limburgs volk eerst. Het maakt niet uit dat de maas tussen Ollands en Belgisch Limburg ligt.
Ik snap dat wel want ik ben zelf ook Limburger, maar ik vind het evengoed hypocriet.
Als het maar Limburgs is, dan is het goed. Waarmee ik niet gezegd heb dat Rieu geen goed orkest heeft. Hij heeft wel ontegensprekelijk een Ollandse neus voor zaken doen.
Zich hullen in een nevel van groepsgevoel geeft velen een gevoel van veiligheid. Voor mensen die individueel kunnen/durven denken is dat inderdaad hypocriet.
Voor anderen komt het als versterking over van hun mening. Schijnheiligheid is des mensen.
Oud 20 mei 2018, 04:37   #202
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Heb echt gewacht, gelezen en gehoopt dat ook maar iemand met idee of oplossing komt…… neen dus!
Wel ik ben er weer hoor met voorstel!!!

Maak van de provincies kantons met zelf beslissende en uitvoerende macht en laat de bevolking in die provincie kantons via directe democratie via referendum hun stem uitbrengen van op de werkvloer van de maatschappij zoals in Zwitserland…

Einde jaloezie tussen de provincies einde bloempotten smijten en schelden, wat uiteindelijk alleen maar kan leiden tot betere samen werken. Wat dan ook meteen het einde van graaien, sjoemel compromissen, en zo het sjoemel merk België zal evolueren naar degelijkheid waar men respect voor zou kunnen hebben!

Maar ja, waarom makkelijk??? Als het moeilijk kan met de sjoemel merk België methode >>> dat ons de hoogste belasting voet van EU levert en toch een schuldenberg hogere dan de hoogste Zwitserse bergtoppen!!!
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 20 mei 2018 om 04:38.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2018, 07:47   #203
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Heb echt gewacht, gelezen en gehoopt dat ook maar iemand met idee of oplossing komt…… neen dus!
Wel ik ben er weer hoor met voorstel!!!

Maak van de provincies kantons met zelf beslissende en uitvoerende macht en laat de bevolking in die provincie kantons via directe democratie via referendum hun stem uitbrengen van op de werkvloer van de maatschappij zoals in Zwitserland…

Einde jaloezie tussen de provincies einde bloempotten smijten en schelden, wat uiteindelijk alleen maar kan leiden tot betere samen werken. Wat dan ook meteen het einde van graaien, sjoemel compromissen, en zo het sjoemel merk België zal evolueren naar degelijkheid waar men respect voor zou kunnen hebben!

Maar ja, waarom makkelijk??? Als het moeilijk kan met de sjoemel merk België methode >>> dat ons de hoogste belasting voet van EU levert en toch een schuldenberg hogere dan de hoogste Zwitserse bergtoppen!!!
Dat is natuurlijk een uitstekend voorstel. Alleen zijn er een aantal politiekers die hun mond vol hebben van onafhankelijkheid en ook Zwitserland voorstellen als lichtend voorbeeld. Maar die wel als doel hebben een gecentraliseerd Vlaanderen, een België bis dus. En met uw voorstel verliezen ze de macht in Antwerpen. Daarom zal dat hier nooit gerealiseerd worden.
Uw voorstel zou het natuurlijk veel gemakkelijker maken voor bv de Limburgse kantons om de samenwerking met buitenlandse regio's te versterken. Een high tech regio (een euregio ruit) Eindhoven, Aken, Luik Hasselt, zou zo veel gemakkelijker kunnen gerealiseerd worden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2018, 07:53   #204
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Antwerpenaren! Ik was kameroverste bij het leger.
Een Antwerpenaar; een moederskindje die te jong was binnengesukkeld in het leger; kotste bijna alle dagen de kamer onder. De tweede; een stuk pretentie; vond er niet beter op om 2 uur bij nacht alle nachten een appel te eten om de kamer te pesten. Iedereen was wakker en mijnheer had plezier.
Het heeft niet lang geduurd. De kameroverste was verantwoordelijk.
Die snotneus heeft veertien dagen cachot gehad wegens weerspannig gedrag wan hij wilde zijn kots niet opkuisen en die appelvreter hebben ze een hele appel door zijn strot geduwd. Hij had het achteraf toch begrepen.
Van mij hebben ze nog een maand karweidienst bovenop gekregen.
Het was mu mijn beurt om te lachen.
De sergeant had trouwens ermee gedreigd; als het niet stopte; dat ikzelf waszaal, WC's en trappen mocht gaan opkuisen als het niet beterde.
Het was vlug gedaan met de kuren van die Antwerpenaren.
Met de rest van de kamergenoten nooit een probleem gehad.
Er viel mee te praten.
Ik ,begrijp uw verhaal niet.
He kan Antwerpenaar perfect vervangen door Limburger, Oost- of West Vlaming, ...

Overal heb je zo'n uitzonderingen.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2018, 07:54   #205
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eisden tuinwijk is een voorbeeld van hoe het wel moet. En jammer genoeg de enigste plek in Belgie waar ik vind dat het samenleven wel functioneert.

De overdaad aan groen, de brede, mooie wegen, enz...het comfort wat iedere bewoner ervaart zal er wel toe bijdragen dat men enige trots heeft op de wijk, ongeacht afkomst. En dat zorgt voor een soort samenhorigheid en gemeenschapsgevoel.

Mij lijkt dat ook een van de oplossingen te zijn voor de "vuilbakken" in de steden: renoveer ze, investeer in groen, maak ze letterlijk mooi. Nu zijn dat trootsteloze, grijze zones met geen 1 spriet gras.

No wonder dat daar geen kat graag woont.
Maasmechelen kreeg dan ook heel veel geld om dit te realiseren in Eisden.
Oud 20 mei 2018, 08:13   #206
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Maasmechelen kreeg dan ook heel veel geld om dit te realiseren in Eisden.
Van Europa.
Oud 20 mei 2018, 08:14   #207
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik ,begrijp uw verhaal niet.
He kan Antwerpenaar perfect vervangen door Limburger, Oost- of West Vlaming, ...

Overal heb je zo'n uitzonderingen.
Nooit in het leger geweest zeker?
Oud 20 mei 2018, 08:16   #208
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Van Europa.
Maakt het uit van wie ze dat geld kregen?
Ze kregen ook heel veel geld voor de village.

Het was nu eenmaal een CIF gemeente (kan nu een andere naam hebben).
Oud 20 mei 2018, 08:16   #209
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nooit in het leger geweest zeker?
Toch wel hoor.
Hetzelfde verhaal bij ons met ne West-Vlaming.
Oud 20 mei 2018, 08:22   #210
pajoske

Standaard

Citaat:
Maakt het uit van wie ze dat geld kregen?
Ze kregen ook heel veel geld voor de village.

Het was nu eenmaal een CIF gemeente (kan nu een andere naam hebben).
Je moet toch toegeven dat het geld dat Limburg kreeg, onder toezicht van het provinciebestuur, maar vooral door de samenwerking van verschillende belangengroepen goed besteed werd.
Oud 20 mei 2018, 08:30   #211
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet toch toegeven dat het geld dat Limburg kreeg, onder toezicht van het provinciebestuur, maar vooral door de samenwerking van verschillende belangengroepen goed besteed werd.
Ik weet niet of dit goed besteed is.
Andere gemeentes kregen weinig of niets en soms is de nood daar veel hoger.
Oud 20 mei 2018, 09:51   #212
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd

Een verloederde wijk zal niet zo rap voorgedragen worden bij unesco om werelderfgoed te worden.

bron: http://www.tuinwijk2020.be/

Ik fiets trouwens regelmatig door de oude koolmijncité's van Limburg. Ik zie in Vlaamse steden en de kust veel meer verloedering dan in deze Limburgse wijken.
Persoonlijk ken ik verschillende mensen, van Vlaamse origine met een hoge opleiding die geen probleem hebben om naast of in die cité's (vb Meulenberg, Eisden, Waterschei, Heusden-Zolder) met een hoog aantal Turkse (en andere nationaliteiten) inwoners een woning te kopen en er met hun gezin te wonen.
Eisden tuinwijk vindt ik trouwens zeer aangenaam om door te fietsen. Tijdelijk heeft het een beetje van zijn charme verloren omdat vele zieke bomen moesten gerooid worden. En de nieuwe aanplant zal wel enkel jaren nodig hebben om de cité in al zijn glorie te herstellen.
Ik ben toch niet zo gelukkig met die houtkap. Ze hebben al één laan onder handen genomen. Ik kan er niet aan wennen. Het ziet er maar troosteloos uit. In de volgende zes jaar komt de rest van wijk aan de beurt. Ik wil er zelfs niet aan denken hoe kaal het gaat uitzien. En het duurt twintig, dertig jaar voordat de nieuw geplante bomen weer iets of wat lengte hebben.
Neen, dat had de gemeente anders kunnen aanpakken. De zieke bomen moeten eruit maar dit is een grandioze misser.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2018, 11:03   #213
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik ben toch niet zo gelukkig met die houtkap. Ze hebben al één laan onder handen genomen. Ik kan er niet aan wennen. Het ziet er maar troosteloos uit. In de volgende zes jaar komt de rest van wijk aan de beurt. Ik wil er zelfs niet aan denken hoe kaal het gaat uitzien. En het duurt twintig, dertig jaar voordat de nieuw geplante bomen weer iets of wat lengte hebben.
Neen, dat had de gemeente anders kunnen aanpakken. De zieke bomen moeten eruit maar dit is een grandioze misser.
Hilarische wijze om niks te zeggen, he!
Ok, knapperd, vertel ons hoe het moet dan!
Vertel of 'oedsjoemulle'.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 20 mei 2018 om 11:03.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2018, 11:07   #214
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijna hetzelfde verhaal als in Oud Waterschei.
Voor- en tegenstanders om de hoge bomen weg te doen.

Voorstanders:
  • De bomen nemen veel licht weg.
  • Wij kunnen geen zonnepanelen leggen.
  • Veel last van afvallende bladeren met als gevolg verstopte rioolputjes.

Tegenstanders:
  • Is mooi
  • Erfgoed
Oud 20 mei 2018, 11:26   #215
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk een uitstekend voorstel. Alleen zijn er een aantal politiekers die hun mond vol hebben van onafhankelijkheid en ook Zwitserland voorstellen als lichtend voorbeeld. Maar die wel als doel hebben een gecentraliseerd Vlaanderen, een België bis dus. En met uw voorstel verliezen ze de macht in Antwerpen. Daarom zal dat hier nooit gerealiseerd worden.
Uw voorstel zou het natuurlijk veel gemakkelijker maken voor bv de Limburgse kantons om de samenwerking met buitenlandse regio's te versterken. Een high tech regio (een euregio ruit) Eindhoven, Aken, Luik Hasselt, zou zo veel gemakkelijker kunnen gerealiseerd worden.
Luik zal dan wel de eerste viool willen spelen in die Euregio Ruit en de voertaal zou er Frans zijn ,de natte droom van elke Belgicist

Van die francofiele Ruit moeten wij niets weten.

Samenwerking met Nederlands Limburg,Noord-Brabant en Zeeland zou wel een gouden zaak zijn voor Vlaanderen

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 20 mei 2018 om 11:31.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2018, 11:42   #216
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Hilarische wijze om niks te zeggen, he!
Ok, knapperd, vertel ons hoe het moet dan!
Vertel of 'oedsjoemulle'.
Bedankt voor het compliment. Ze gaan alle bomen vellen, zowel de zieke als gezonde. De meeste bomen zijn nog in orde.
Oud 20 mei 2018, 11:44   #217
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bijna hetzelfde verhaal als in Oud Waterschei.
Voor- en tegenstanders om de hoge bomen weg te doen.

Voorstanders:
  • De bomen nemen veel licht weg.
  • Wij kunnen geen zonnepanelen leggen.
  • Veel last van afvallende bladeren met als gevolg verstopte rioolputjes.

Tegenstanders:
  • Is mooi
  • Erfgoed
Er zijn wel meer argumenten om tegen te zijn. Hier in Eisden-Tuinwijk althans. De houtkap kwam voor mij en nog een aantal anderen als een verrassing. De gemeente hier heeft blijkbaar met een stille trom gewerkt. En ik stel mij ook serieuze vragen bij de rol van onze rood-groene oppositie.

Hieronder enkele uittreksels uit een mail die we begin april naar verschillende instanties gestuurd hebben. Nog steeds geen reactie. Het blijft oorverdovend stil.

Citaat:
De lanen van de tuinwijk verzorgen het overweldigend groene karakter waar Eisden tuinwijk voor bekend staat. Ze zijn echter niet alleen mooi voor ons (of de meeste onder ons) mensen
maar dienen natuurlijk ook als levensnoodzakelijke voedselbron (denk aan bijen die graag van hun nectar snoepen) en schuil- of verblijfplaats voor vele dieren. Eigenlijk kan je een boom zien als een ecosysteem op zich.
Een boom kan ieder jaar meer dieren voorzien van deze functies dus men kan stellen dat ieder jaar een boom waardevoller wordt.

De lanen hebben geen uniform karakter wat ook hun gezondheid ten goede komt. Als je teveel bomen van de dezelfde soort en dezelfde leeftijd samen plant worden ze vatbaarder voor ziektes. Ze vormen zo als het ware een makkelijke prooi. De laanbomen hier zijn grotendeels Amerikaanse rode eik (Quercus rubra), in mindere mate ook kastanjebomen (Castanea sativa), zomereik (Quercus robur), gewone plataan (Platanus x hispanica) , paardenkastanje (Aesculus hippocastanum) en een zeldzame beuk (Fagus sylvatica ) en gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus). Hun leeftijd varieert tussen 80 en 100 jaar. Soorten als de Amerikaanse rode eik worden in onze streken, en al zeker als laanboom, niet veel ouder als 100 jaar en men mag dus stellen dat ze in een soort aftakelingsfase zitten. De veiligheid van de omwonenden vraagt inderdaad om te starten met een verjongingsfase van deze bomen. Andere bomen als de zomereik en de tamme kastanje zitten op deze leeftijd pas in de fleur van hun leven en hebben nog tientallen jaren te gaan. Deze bomen verwijderen omdat de andere een risico inhouden houdt geen steek. Ook niet esthetisch. Het zijn prachtige monumenten die een individuele waarde en pracht hebben.

De bomen die ziek verklaard zijn zouden inderdaad best vervangen worden op termijn. Maar om over te gaan tot een totale kaalkap verspreid over 7 jaar zie ik echt geen argumenten. De gezondheid van een aanplanting in een tuinwijk als Eisden is afhankelijk van soortenrijkdom, de genetische variatie per soort en een variatie in ouderdom. Iets wat de tuinwijk heeft. Waarom zouden we nu alle bomen gaan kappen om dan deze voorsprong, die al bijna een eeuw in opbouw is, kwijt te spelen door enkel jonge bomen van dikwijls dezelfde soorten te gaan aanplanten. De meest duurzame manier om deze lanen verder te beheren is de manier waarop lanen al eeuwen beheerd worden. Namelijk door de zieke of oude, risicovolle bomen te verjongen. (Er is trouwens al aan verjonging gedaan in de tuinwijk met moeraseik en tamme kastanje.) Men kan dan over enkele tientallen jaren de zwakke schakels uit de wijk halen en toch de gezondheid en mooiheid van deze wijk bewaren.
Oud 20 mei 2018, 11:53   #218
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt voor het compliment. Ze gaan alle bomen vellen, zowel de zieke als gezonde. De meeste bomen zijn nog in orde.
Heb dat ooit meegemaakt op mijn oud adres in Meise.
Korte pijn: kappen. Toegegeven 't was geen zicht met dat nieuw aanplantsel later. Zeker toen nog een deel ook binnen het jaar vroegtijdig afstierf.
Vandaag is de dreef terug stilaan op zijn effe aan 't komen zeggen oude buren. (= +/- 20 jaar later.)
't Vraagt tijd maar 't was van moeten, he.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 20 mei 2018 om 11:55.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2018, 23:02   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk een uitstekend voorstel. Alleen zijn er een aantal politiekers die hun mond vol hebben van onafhankelijkheid en ook Zwitserland voorstellen als lichtend voorbeeld.
Kunt u ons een naam geven van een Vlaamse politicus/a die "Zwitserland voorstelt als lichtend voorbeeld"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2018, 12:36   #220
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u ons een naam geven van een Vlaamse politicus/a die "Zwitserland voorstelt als lichtend voorbeeld"?
Citaat:
N-VA: “Confederalisme naar Zwitsers model is voorbeeld”
.....
De partij is van mening dat Vlaanderen met betrekking tot het confederalisme veel zou kunnen leren van ‘succesmodel’ Zwitserland.......

bron: https://sceptr.net/2017/06/n-va-conf...nder-mandaten/
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be