![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vraag me af welke dapperen er in China een echte vakbond uit de grond durven stampen. ![]() Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
En akkoord, ze concurreren momenteel nog steeds op een oneerlijke manier. China is nu drie jaar lid van het WTO en niemand had verwacht dat de zaken van de ene dag op de andere zouden veranderen. China had "commitments" tov het WTO die eind 2004 zouden moeten vervuld zijn. We zijn net 2005, er is geen nood aan voorbarige conclusies. Er zijn trouwens al heel wat zaken veranderd. Isolement lost echter niks op. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk liever ruimer dan onze eigen samenleving. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() grappig hoe het liberaal-kapitalistisch profitariaat zich bijna voordoet als 'menslievend' om hun eigen zakken te vullen op kap van anderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Los daarvan zullen de Chinezen niet alles overnemen. Ze zullen nooit zomaar gratis producten naar ons sturen. (En als ze dat toch doen: dan is dat prima. Dan moeten we niet meer werken en hebben we gratis producten.) Neen: ze willen er iets voor in de plaats. Import= Export. En voor die export zijn ook werkkrachten nodig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Aan werkgelegenheid heb je niks. Werkgelegenheid die meerwaarde creëert, dat moet een doel zijn.
![]() |
![]() |
#86 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of is hij zo goedkoop omdat de PC-markt een kapitalistische markt is? Met bijzonder weinig protectionisme. Ik zou niet willen weten hoeveel een PC kost die volledig in België ontwikkeld en ontworpen is, inclusief alle software.
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
het moment dat die structureel in ons nadeel is, dan ist koekenbak. men dient zich daar goed bewust van te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik bewonder uw economisch inzicht maar heeft er hier dan werkelijk niemand schrik voor wat er eventueel met het milieu kan gebeuren ?
Ecologie, niet meer in de belangstelling ?
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
nu nog een fles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#93 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Parlementslid
|
![]() @utopische liberalen en ricardisten !
of is dat hetzelfde ? Eerst een Chinees ON TOPIC voorbeeld en dan een Antwaaaarps. Voorbeelden kunnen veel meer aantonen dan veel theoretisch gezaag of zoals scherpe Mitgard zegt : Citaat:
www.mo.be CHINESE ARBEIDSTERS De schreeuw van Yan Essay door Pun Ngai (hiér fél ingekort) ... ![]() Yan deelt een kamertje van drie op drie met zeven andere dagongmei, "werkende dochters" zoals de arbeidsters in China genoemd worden. Ze zijn allemaal zo uitgeput dat ze, meteen nadat ze opgeschrikt worden door de schreeuw van Yan, opnieuw in slaap vallen. Ik hoor een diepe zucht van Ping, die in het bed boven Yan slaapt, en het knarsetanden van Bin, die naast mij ligt. 'Het schreeuwen is begonnen toen we vorige maand drie dagen na elkaar moesten overwerken tot halftwaalf 's nachts. Die zondagochtend moesten we ook verhuizen naar een nieuwe slaapzaal. Ik was volledig uitgeput en mijn lijf deed overal pijn, het leek wel of het mijn lijf niet meer was. Ik had geen controle meer over de pijn en kon haar niet stoppen. Toen al mijn kamergenotes de stad in gingen om te shoppen, heb ik uitgehuild, zo luid dat ik het zelf niet kon geloven. Ik was geschokt door het geluid. Sindsdien keren die droom en die schreeuw elke nacht weer. Ze herhalen en herhalen zich.' 'Ik heb een knagende pijn in mijn rug', zegt Yan. 'Ik heb er echt vaak last van. Die rugpijn ontstond nadat ik hier een paar maanden werkte. Ik heb meer geluk dan de meisjes die aan de lopende band werken, die zitten dag en nacht aan de band. Ik zit te typen, maak opnames en zorg voor de boekhouding in het Productie Departement. Soms kan ik eens rondlopen en een pauze nemen, of zelfs een glas water drinken. En toch lijd ik aan die rugpijn, ik weet niet waarom. Vaak is het mijn rug, soms kruipt de pijn tot in mijn nek.' Yan werkt als klerk in de productie-afdeling van Meteor Electronic Company Ltd. -Meteor voor vrienden. De fabriek is eigendom van Hongkongse kapitalisten en is gevestigd in de Speciale Economische Zone van Shenzhen, vlakbij Hongkong. Ze is heel dubbel over haar rugpijn. Soms wijdt ze haar pijn aan de evidente zware werklast en de stress, maar op andere momenten mompelt ze dat ze, op vierentwintigjarige leeftijd, te oud is voor fabrieksarbeid. Ze vindt dat ze niet langer de energie heeft om twaalf uur per dag te zwoegen. De gemiddelde leeftijd van de arbeidsters in het bedrijf is 20,2 jaar en de meeste meisjes aan de lopende band zijn nog veel jonger, tussen 16 en 18 jaar. "Ouderdom" verwijst in deze context naar een lichaam dat te zwak geworden is om de industriële arbeid te verdragen. De meeste dagongmei gaan ervan uit dat hun gezondheid achteruit zal gaan als ze langer dan drie jaar in de fabriek werken. De elektronica-industrie is berucht om haar gebruik van giftige chemicaliën die de gezondheid van de arbeidsters schaden. Hoofdpijn, keelpijn, griep en hoesten, maagproblemen, rugpijn, misselijkheid, oogproblemen, duizeligheid, verzwakking en toegenomen menstruatiepijnen zijn vaak voorkomende, chronische klachten bij de arbeidsters. Hoe zeer de rugklachten van Yan ook te maken hebben met haar concrete werk bij Meteor, toch vertelt dat niet het hele verhaal. Door te verwijzen naar haar leeftijd geeft Yan aan dat ze niet alleen een fysiek probleem heeft, maar dat ze ook lijdt onder veel subtielere, culturele druk. In de rurale omgeving waaruit Yan komt, krijgt leeftijd heel specifieke betekenissen voor mannen en vrouwen. Yan groeide op in Hunan, de provincie waaruit ook Mao Zedong afkomstig was. Haar geboortedorp was een van de armste gemeenten uit de regio, maar haar eigen familie was niet verarmd aangezien haar beide ouders als officiële kaders werkten in het gemeentebestuur. Na haar middelbaar deed ze tweemaal tevergeefs een ingangsexamen om naar de universiteit te gaan. Op negentienjarige leeftijd stuurden haar ouders haar naar een éénjaarsopleiding boekhouding in Guangzhou, het vroegere Kanton en de hoofdstad van de provincie Guangdong waarin ook Shenzhen ligt. Ze keerde daarna terug om te werken in een bosbouwbedrijf, maar kon niet meer aarden in het kleine dorp, de kloof met de materiële levensstijl in de grootstad was te groot. Ze was zich ook bewust van het feit dat elke arbeider in Guangdong meer verdient dan haar loon als een kaderlid in Hunan. ... Ik kan jullie verzekeren dat de schrijfster n i e t liegt. Ook Priester Daens loog niet. Over de zéér lage kwaliteit vanhet geproduceerde ... doe b.v. navraag bij Siemens én Alcatel. 2. Antwerps voorbeeld ! In de naaste omgeving van Antwerpen ligt : "het dorp der rusthuizen". Eén VRT ervan is zélfs de grote "luxe". Je rijdt er binnen door een prachtige met bomen omzoomde dreef. De bodembedekking van de rijweg en de parking is echter : zand of ... slijk. Om die vuiligheid tegen te gaan liet de "vennootschap" enkele tonnen kiezel aanrukken. "Binnenlang zal de gemeente toch die rijweg asfalteren ". Gevolgen op korte termijn : - de bejaarden die nog te been zijn, kunnen de home niet meer uit; ook niet wanneer ze geholpen worden door het inderdaad zéér, zéér toegewijde personeel; - vermits er nu minder zand binnenkomt moeten de werkvrouwen nu nog slechts 4 dagen i.p.v. 5 dagen werken en verliezen die 1/5 van hun, al mager, loon; dus : - "kiezel"-financierende werkvrouwen in het jaar 2005, in de welvaartstaat België. Dantenesce toestanden ! Kapitalistische Groenten.
![]() |
![]() |
#95 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#97 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#98 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Stel dat in een eerlijke vrije markt wij als rente op ons geinvesteerd geld 100 tshirten geven, maar we er 200 krijgen? Dan is dat in ons voordeel. Wij hebben meer tshirten. Stel dat we voor ons mechanisch weefgetouw van Picanol in een eerlijke markt 300 auto's zouden krijgen en we krijgen er 500. Worden we daar slechter van? Neen. Want we krijgen 200 auto's meer. De mensen die in België niet meer kunnen werken kunnen dan een job zoeken die wél meerwaarde produceert. Bvb een café openen. En aangezien de auto's goedkoper zijn omdat de Chinezen ze zo goedkoop aanvoeren zullen mensen meer geld hebben om op café te gaan. (door die oneerlijke praktijken zullen de lonen in China trouwens sneller stijgen dan zonder) (enige bezwaar zou zijn is dat als de Chinese overheid bepaalde producten plots zou voortrekken en daarna plots niet meer, dat zou leiden tot foute investeringen enzo. Maar aangezien China toetreedt tot de WTO hebben we een efficiënt mechanisme om daartegen te reageren. Dat houdt echter niet in allerlei producten uit China te weren. Citaat:
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 9 januari 2005 om 20:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zonder klanten met een goed inkomen kunnen ze het wel schudden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En het moet natuurlijk niet persé een café zijn. 70% van de jobs die nu gebeuren waren 100 jaar geleden nog niet uitgevonden. Je bent dus erg naief als je zegt dat je kan voorspellen welke jobs mensen zullen uitoefenen om hun geld te verdienen. 1 ding staat vast: als de overheid een beleid voert waarbij ze gestimuleerd worden om iets te zoeken zullen ze snel vinden.
![]() |