Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2018, 00:33   #401
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik onthou: rood is de kleur die staat voor "moed".

Daarom kozen de rooien allicht voor bloed-rood. Om aan te tonen hoe moedig ze zijn.

En daarom stoort panda er zich zo verschrikkelijk aan dat de Vlaams-nationalisten het rood uit hun leeuwenvlag bannen. Dat getuigt niet van moed maar van lafheid. Hoe DURVEN ze!
De Vlaamse Vlag (1973) is een verwezenlijking van VU parlementslid Evrard Raskin. Hij haalde zijn inspiratie uit het wapenschild van de graven van Vlaanderen. Het was een leeuw met rode tong en klauwen, symbool voor alle Vlamingen.

de kracht van symbolen, de zwartgelakte nagels van de Vlaamse leeuw

Wapenboek Gelre
In goud (= geel) een leeuw van sabel (= zwart) getongd en geklauwd van keel (= rood)
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 00:53   #402
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
De Vlaamse Vlag (1973) is een verwezenlijking van VU parlementslid Evrard Raskin. Hij haalde zijn inspiratie uit het wapenschild van de graven van Vlaanderen. Het was een leeuw met rode tong en klauwen, symbool voor alle Vlamingen.
de kracht van symbolen, de zwartgelakte nagels van de Vlaamse leeuw

Wapenboek Gelre
In goud (= geel) een leeuw van sabel (= zwart) getongd en geklauwd van keel (= rood)
Heel interessant uw bijdrage. Het oorspronkelijke 'wapen' van de graven van Vlaanderen was de geel-blauwe stralenkrans met een rood hart. Na deelname aan de kruistochten werd dit veranderd. Er kwam een zwarte leeuw op geel veld in de plaats. Later werd dit aangepast en verschenen de rode klauwen en tong. Hoe meer kleur hoe rijker of hoe machtiger. Dit was nu eenmaal zo in de late Middeleeuwen. Na 1831 heeft men in België uiteraard voor de meer kleurige variante gekozen. Frankrijk dat altijd aanspraak maakte op Vlaanderen behield de oudere tweekleurige leeuwenvlag voor het departement du Nord. In Rijsel hangen er enkel deze.
Oud 10 juli 2018, 01:33   #403
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Om dat we hier met een stel Vlamingen in de politiek zitten die de naam Vlaming niet duidelijk dubbel en dik waard zijn: die eender wat aanvaarden als ze maar mee aan de vetpotten mogen zitten.
FIFY
Oud 10 juli 2018, 07:50   #404
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nu kan ik niet meer volgen.
Dat ligt aan mij. Ik ging er, onterecht, van uit dat een Catalaanse burgerbeweging pro onafhankelijkheid was. Niet dus.

Citaat:
Ciudadanos – Partido de la Ciudadan?*a (Spaans: Burgers – Partij van het Staatsburgerschap), in het Catalaans Ciutadans – Partit de la Ciutadania, (losweg afgekort tot Ciudadanos of C's) is een Spaanse politieke partij die zichzelf in het politieke centrum plaatst. De partij wil het midden houden tussen liberalisme en sociaaldemocratie. Desalniettemin staat de partij een uitgesproken rechtse politiek voor, en wordt het in de Spaanse samenleving als een rechtse partij gezien. Ciudadanos is in 2006 ontstaan in Catalonië. Toch is Ciudadanos fel gekant tegen de Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging
Panda is dus wel degelijk consequent in zijn afkeer voor separatisten. Behalve die van 1830. Die bejubelt hij omdat de toenmalige francofone separatisten de "Belges" zoals panda van den Ollander hebben "gered".
Oud 10 juli 2018, 08:32   #405
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En toch verkies je Belgique boven Nederland.
Helemaal niet!

Mijn ideale staatkundige indeling is net een hereniging... dat heb ik hier toch al enkele malen gezegd?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 08:40   #406
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Helemaal niet!

Mijn ideale staatkundige indeling is net een hereniging... dat heb ik hier toch al enkele malen gezegd?
'Hereniging? Er is zelfs historisch nooit een eche 'vereniging geweest. Behalve een korte , die onder bedrog (Hollandse rekenkunde) tot stand kwam onder Willem I. U jaagt spoken na.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 08:48   #407
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
'Hereniging? Er is zelfs historisch nooit een eche 'vereniging geweest. Behalve een korte , die onder bedrog (Hollandse rekenkunde) tot stand kwam onder Willem I. U jaagt spoken na.
De Bourgondische Nederlanden, de Habsburgse Nederlanden (Pragmatieke Sanctie!)...

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 juli 2018 om 08:52.
Oud 10 juli 2018, 08:55   #408
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Bourgondische Nederlanden, de Habsburgse Nederlanden (Pragmatieke Sanctie!)...
De Bourgondische Nederlanden? Verre van een echte eenheid, laat staan een volledige eenheid: ken uw geschiedenis.

Habsburgse Nederlanden? Verre van een echte eenheid. De laatste gebieden werden met geweld toegevoegd door Karel V. Die nep-eenheid duurde heel kort want onder zijn zoon Filips I brak de 80-jarige oorlog uit. Weg de eenheid!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2018 om 08:58.
Oud 10 juli 2018, 09:01   #409
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Bourgondische Nederlanden? Verre van een echte eenheid, laat staan een volledige eenheid: ken uw geschiedenis.

Habsburgse Nederlanden? Verre van een echte eenheid. De laatste gebieden werden met geweld toegevoegd door Karel V. Die nep-eenheid duurde heel kort want onder zijn zoon Filips I brak de 80-jarige oorlog uit. Weg de eenheid!
De eenheid werd doorbroken door wat Filips II uitspookte.

Het was niet vanuit de Nederlanden dat die eenheid werd doorbroken, maar wel omwille van veroveringen van grote delen van de Unie van Utrecht door de Spanjaarden.

Uw argument van 'verre van een echte eenheid' gaat op voor de geschiedenis van tal van hedendaagse staten. Het begrip 'natiestaat' bestond toen uiteraard nog niet.
Oud 10 juli 2018, 09:09   #410
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eenheid werd doorbroken door wat Filips II uitspookte.

Het was niet vanuit de Nederlanden dat die eenheid werd doorbroken, maar wel omwille van veroveringen van grote delen van de Unie van Utrecht door de Spanjaarden.

Uw argument van 'verre van een echte eenheid' gaat op voor de geschiedenis van tal van hedendaagse staten. Het begrip 'natiestaat' bestond toen uiteraard nog niet.
En ..én door wat Willem de Zwijger uitspookte. Hij profiteerde van de zwakte van de vervangster van Filips II in de Lage Landen, Margaretha van Parma. Eigenlijk wilde Willem de Zwijger de macht in de Lage Landen. Meer nog, men verdenkt hem zelfs dat hij hier op termijn koning wilde worden.

Volstrekt onbetrouwbare kerel dienen Willem van Oranje. Daarom noemde men hem ook 'de Zwijger': men wist nooit wat hij echt dacht of wat hij in zijn schild voerde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2018 om 09:22.
Oud 10 juli 2018, 09:15   #411
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De details van die verre geschiedenis interesseren mij geen reet.

Sedert minstens enkele decennia zijn de Nederlanders en de Vlamingen ver uit mekaar gegroeid.

Samenwerken in Benelux en de EU: volmondig ja.
Maar meer dan dat: absoluut niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 09:21   #412
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Sedert minstens enkele decennia zijn de Nederlanders en de Vlamingen ver uit mekaar gegroeid.

Daar ben ik het volmondig mee eens.
Oud 10 juli 2018, 09:22   #413
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Sedert minstens enkele decennia zijn de Vlamingen en Walen ver uit mekaar gegroeid.

Oud 10 juli 2018, 10:02   #414
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sedert minstens enkele decennia zijn de Vlamingen en Walen ver uit mekaar gegroeid.

Dat is weer zo'n uitspraak die op zijn minste betwistbaar is. Ik denk dat er nog nooit zoveel Walen Nederlandse spreken als nu.
Oud 10 juli 2018, 10:04   #415
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is weer zo'n uitspraak die op zijn minste betwistbaar is. Ik denk dat er nog nooit zoveel Walen Nederlandse spreken als nu.
Louter het gevolg van het feit dat Vlaanderen economisch sterker staat en kennis van het Nederlands meer jobmogelijkheden biedt, niet omdat ze zich ineens meer verbonden zijn gaan voelen met Vlamingen.
Oud 10 juli 2018, 10:08   #416
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ge denkt het, maar ge zijt niet zeker ? Ik kom die alleszins nauwelijks of nooit tegen, en ik woon nochtans op amper 7km vd taalgrens.
En voor het geval het moest juist zijn, de hoeveelste generatie is dat sinds 1830 ???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 10:10   #417
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Louter het gevolg van het feit dat Vlaanderen economisch sterker staat en kennis van het Nederlands meer jobmogelijkheden biedt, niet omdat ze zich ineens meer verbonden zijn gaan voelen met Vlamingen.
Tja, voel ik mij als Limburger verbonden met een West-Vlaming? Of met een Antwerpenaar? Niet erg, moet ik eerlijk zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2018 om 10:12.
Oud 10 juli 2018, 10:10   #418
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het aantal Vlamingen dat goed Frans kent is dan weer op een all time dieptepunt.

Dat compenseert dan weer wat.

Oud 10 juli 2018, 10:25   #419
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het aantal Vlamingen dat goed Frans kent is dan weer op een all time dieptepunt.

U kent het spreekwoord: "Zoveel talen als men kan, zoveel keren is men man!"

Maar het is waar, de traditionele troef die wij Nederlandstalige Belgen hadden, brokkelt inderdaad af: meertaligheid.

Daar komt bij dat vele Vlamingen maar denken dat ze Engels kunnen spreken, maar al bij al is het toch een zeer gebrekkig Engels taaltje dat ze hanteren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2018 om 10:36.
Oud 10 juli 2018, 10:31   #420
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Enkel de slimmen doen dat nog. Hetzelfde eigenlijk bij de Walen. Onlangs Christophe Deborsu daarover gehoord: op school wordt er massaal voor Engels gekozen. Brussel is wat anders: daar weten ze dat beide talen belangrijk zijn.

En de gevolgen zijn goed hoorbaar: ministers en staatssekretarissen die schabouwelijk Frans resp. Nederlands praten.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be