Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2018, 09:49   #141
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ambtenaren moeten beschermd worden tegen politieke willekeur van hun oversten: van hun directe overste met een vakbondslidkaart annex politieke lidkaart, tot en met de schepen/burgemeester/minister.

Daarom is het uiterst moeilijk en delicaat om af te stappen van zeer algemene extra beloningen voor de betere onder hen.
Want die extra's zouden alleen maar gaan naar hen die de juiste kleur aanhangen.

Maar die bescherming met hun ziektedagen, dat heeft daar niets mee te maken.
Zeer correct nu van deze regering om hier het mes in te zetten.
Wel het idee van het opsparen van ziektedagen is goed omdat het de mensen motiveert om niet bij het minste akkefietje thuis te blijven maar het heeft natuurlijk een pervers effect.

Wat belangrijker zou zijn is de mensen een aangename werksfeer te bezorgen. Ik zou voor geen geld in de ambtenarij willen werken, ik werk liever dubbel zo hard voor hetzelfde geld in een dynamische omgeving dan in een verstarde organisatie waar inderdaad de partijkaart en vriendjespolitiek belangrijker is dan inzet en het resultaat.

Ik denk dat het instrinsiek in het systeem zit want dit is niet enkel zo in België maar dit quasi overal het geval. Vandaar vind ik dat de ambtenarij sowieso zo klein mogelijk moet gehouden worden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 10:29   #142
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ambtenaren moeten beschermd worden tegen politieke willekeur van hun oversten: van hun directe overste met een vakbondslidkaart annex politieke lidkaart, tot en met de schepen/burgemeester/minister.

Daarom is het uiterst moeilijk en delicaat om af te stappen van zeer algemene extra beloningen voor de betere onder hen.
Want die extra's zouden alleen maar gaan naar hen die de juiste kleur aanhangen.

De tsjevenvakbondsvriendjes die graag veel ziek zijn staan te juichen en hebben hun slag binnen gehaald. Ik hou me vast voor volgend schooljaar. Dit is het debiel afschaffen van een maatregel die in het verleden met goede redenen is aangenomen. ( Het lederen zetels project van jodelende Weyts is ondertussen ook al in alle stilte afgevoerd heb ik de indruk. Ze worden beschreven en kapot gesneden. )
Er zijn vermoedelijk wel statuten in de administraties waar het oppotten van ziektedagen geen nut heeft en men het kan afschaffen; maar in de zware beroepen als onderwijs en de witte sector zou ik daar toch maar wat voorzichtiger in zijn.

Gaza 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 10:37   #143
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wel het idee van het opsparen van ziektedagen is goed omdat het de mensen motiveert om niet bij het minste akkefietje thuis te blijven maar het heeft natuurlijk een pervers effect.

Wat belangrijker zou zijn is de mensen een aangename werksfeer te bezorgen. Ik zou voor geen geld in de ambtenarij willen werken, ik werk liever dubbel zo hard voor hetzelfde geld in een dynamische omgeving dan in een verstarde organisatie waar inderdaad de partijkaart en vriendjespolitiek belangrijker is dan inzet en het resultaat.

Ik denk dat het instrinsiek in het systeem zit want dit is niet enkel zo in België maar dit quasi overal het geval. Vandaar vind ik dat de ambtenarij sowieso zo klein mogelijk moet gehouden worden.
Inderdaad, mocht ik geweten hebben wat ik nu weet, was ik er nooit aan begonnen. Maar als ik nu terug verander scheur ik mijn broek zo hard inzake pensioenrechten, dat ik niet meer weg kan tenzij ik een gat in de markt vind. Mijn loopbaan is al gemengd, nog gemengder kan ze niet aan. Ik hoop alleen dat ik binnen ettelijke jaren zo geen gefrustreerde tegenwringer ga worden zoals ik er al verscheidene ben tegengekomen. Ik denk het niet want ik weiger te erven en ik heb de indruk dat het toch vooral diegenen zijn die het eigenlijk niet meer nodig hebben van te werken die zich zo laten gaan. Men zou erven moeten verbieden, er zouden er veel zijn die een ander toontje zouden zingen.

Gaza 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 11:52   #144
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Inderdaad, mocht ik geweten hebben wat ik nu weet, was ik er nooit aan begonnen. Maar als ik nu terug verander scheur ik mijn broek zo hard inzake pensioenrechten, dat ik niet meer weg kan tenzij ik een gat in de markt vind. Mijn loopbaan is al gemengd, nog gemengder kan ze niet aan. Ik hoop alleen dat ik binnen ettelijke jaren zo geen gefrustreerde tegenwringer ga worden zoals ik er al verscheidene ben tegengekomen. Ik denk het niet want ik weiger te erven en ik heb de indruk dat het toch vooral diegenen zijn die het eigenlijk niet meer nodig hebben van te werken die zich zo laten gaan. Men zou erven moeten verbieden, er zouden er veel zijn die een ander toontje zouden zingen.
Perfecte illustratie van hetgeen ik bedoel. Je zit vast in een systeem en je kunt er niet uit want de financiële implicatie is te groot. Eigenlijk is dit een moderne vorm van slavernij.

Wat doet een mens dan? Inderdaad tal van zaken zoeken naast de hoofdbezigheid en wachten op het pensioen. En als men ziektedagen over heeft is het dan zeer verleidelijk om die te gaan opnemen.

Nu, dit gezegd zijnde, mijn zoon stelde het een tijdje geleden correct, namelijk een werknemer heeft de illusie van zekerheid en een zelfstandige heeft de illusie van vrijheid.

Ik zou je desondanks inderdaad aanraden om binnen het kader waar je momenteel werkt te kijken naar oplossingen die je opnieuw plezier in het werk kunnen verschaffen. Je inbeelden dat je 25 jaar bent en nog alles moet bewijzen. Ik ben zelfstandige maar ik moet dit ook doen. Als ik niet mee ben met de nieuwe technologie mag ik morgen de boeken toe doen en verplicht op pensioen gaan.

Betreffende dit erven, het is niet omdat iemand anders erft dat jij minder hebt. Ik erf liever niets want dit betekent toch dat men een dierbare verliest.
Oud 28 juli 2018, 12:39   #145
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik ken zelfstandigen die een private verzekering hebben, waarvoor zij betalen. Omdat de organisaties van de zelfstandigen - op raadgeving van hun leden - niet willen weten van het betalen aan de sociale zekerheid van de staat.
"Laat ons doen, wij regelen zelf onze zaken wel"
en toch betalen ze
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 12:58   #146
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik ken zelfstandigen die elk weekend naar Luxemburg reden om hun couponnekes te verzilveren die ze uit zwart geld verkregen hadden. Officieel hadden die mensen bij de ziekenkas recht op 'verhoogde tegemoetkoming' voor kleine inkomens (mag je maar max. iets van een 18000 euro bruto per jaar verdienen), maar ondertussen reden ze wel met luxewagens rond en verbleven ze op vakantie in decadente suites en penthouses. En aan de zee kochten ze drie appartementen.

Ben zelf ambtenaar en ons loon is ook effectief ons loon. Ik kan het me niet permitteren er vanalles nog in het zwart bij te doen.

Uiteraard hebben wij profiteurs in de rangen die hun ziektedagen onterecht opsparen en misbruiken, maar het leeuwendeel doet dat niet. Wij worden weer gestraft voor de misbruikende minderheid. Niet dat ik die ziektedagen een heilige koe vind, maar ze gaan weer maar eens aan ons statuut morrelen. Dat was echter een voorwaarde voor indiensttreding. Ik ben tevreden met een - in mijn ogen - te laag loon, ontbreken van een salariswagen, het niet krijgen van maaltijdcheques en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dan heb ik als compensatie wel graag een beter pensioen, bescherming van mijn betrekking en dus ook die ziektedagen wanneer het echt nodig is.

Als ze aan onze voordelen willen morrelen, zullen ze dit moeten compenseren. Dat de vakbond het maar eens hard speelt en voor ons 10 % loonsopslag of maaltijdcheques vraagt. Een vervuilende salariswagen hoef ik niet. Als dat lukt, zal ik niet meer zagen over het afbouwen van onze voordelen

Als er al een veel zwart geld weet te ontvangen dan staat de ambtenaar toch wel zijn eerste in de rij.
Oud 28 juli 2018, 13:01   #147
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
en toch betalen ze
Idd .

22% van hun inkomen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 juli 2018 om 13:18.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 13:24   #148
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ken zelfstandigen die een private verzekering hebben, waarvoor zij betalen. Omdat de organisaties van de zelfstandigen - op raadgeving van hun leden - niet willen weten van het betalen aan de sociale zekerheid van de staat.
"Laat ons doen, wij regelen zelf onze zaken wel"
Ik heb zo'n verzekering. Het voordeel is dat men verschillende opties kan kiezen, zoals de wachttijd en het bedrag.

Ik heb een wachttijd van bijvoorbeeld 3 maanden. Het is dus enkel nuttig in geval van ernstige ziekte. Maar het is veel goedkoper.

Bijna al mijn verzekeringen hebben een hoge franchise omdat ik vind dat een verzekering dient om risico's te dekken waarvan de kosten zeer hoog zijn maar waarvan de waarschijnijkheid laag is.

Af en toe eens een dag ziek zijn is geen risico, het is een feit van het leven.
Oud 28 juli 2018, 14:10   #149
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
De enigen die politieke-macht zouden mogen hebben binnen het dagelijkse bestuur van het land zijn de volksvertegenwoordigers. Helaas is het in België anders en is het hebben van de juiste connecties nog steeds een dik voordeel als het aankomt op postjespakken.
Citaat:
Mis, die extra's die te vangen zijn, worden wel verdeeld onder de "vriendjes". Het echte werk mag wel gedaan worden door het voetvolk dat niet de juiste reten likt. (dat is de prive ook hoor)
Citaat:
Gewoon hetzelfde systeem als voor iedereen. Een bruikbare basis, en als je beter wil, betaal er zelf voor. Wat trouwens voor ambtenaren niet verboden is.
Oud 28 juli 2018, 14:26   #150
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Van ziektedagen opnemen en van uurroosters van leraars ken je precies veel meer dan van fiscaliteit en afschrijvingen.

Geef jij echt les?

Ik beklaag de studentjes.
Net zoals ik je werknemers beklaag ...
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 14:29   #151
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
HR klantendienst en personeelsadministratie rijden doorgaans niet rond met A6 firmawagens, hebben geen dikke bonusregelingen of allerhande perks.

De fout die menig ambtenaar maakt: kwa loon zich vergelijken met kaders en knelpuntprofielen in de prive.

Mijn vraag is: wat kan je dat geld oplevert ?
Ik heb een hooggeschoold profiel, heb in mijn leven regelmatig leiding moeten geven en werk ongeveer 60 uren per week.

Ik denk dus wel dat ik het profiel heb van middenkader of middle management. Dus ik mag mij daar wel aan spiegelen !
Oud 28 juli 2018, 14:31   #152
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
En dan nog het idee hebben dat de overheid ons financierd.

Behalve smakeloos ook nog ronduit idioot.
Als alle grote ondernemers en multinationals hier correct hun belastingen betaalden en vele aftrekposten geschrapt werden, dan zou ons vele miljaren per jaar opleveren.

Maar liever bezig zijn op de profiterende werklozen en potverterende ambtenaren. Terwijl de profiteurs daar 'slechts' enkele honderden miljoenen per jaar kosten aan de overheid.
Oud 28 juli 2018, 14:33   #153
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een hooggeschoold profiel, heb in mijn leven regelmatig leiding moeten geven en werk ongeveer 60 uren per week.

Ik denk dus wel dat ik het profiel heb van middenkader of middle management. Dus ik mag mij daar wel aan spiegelen !
Kan allemaal wel goed zijn, maar toch vind u het prima als ambtenaartje.
Of u bent een idealist, of u hebt een probleem met de realiteit.
Oud 28 juli 2018, 14:33   #154
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat ze wel goed kunnen die leraars is geld komen schooien bij de zelfstandigen.
Voor onnozele advertenties op hun tafelpapier als ze eens een soupe doen om geld te hebben.
Dan zijn we plots althans 1 dag wel aanspreekbaar.

De dag nadien snijden ze terug onze kloten af tegen hun studentjes.

Smerige zwijnen.
Gelukkig zijn niet alle ondernemers zoals u, ik heb er een pak in mijn vrienden- en kennissenkring, anders zou dat niet lukken.

U mag van mij als zelfstandige of ondernemer bakken geld verdienen, kan mij niets schelen dat u met een Porsche rondrijdt. Maar u moet wel eerlijk afdragen en niet altijd liggen te zeveren op de gewone werkmens.
Oud 28 juli 2018, 14:34   #155
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Er wordt serieus geschipperd met allerhande premies om de betere krachten* te belonen. Met bvb zondagswerk. Bij de politie, het openbaar vervoer, de witte sector, ... krioelt het van de mensen op zondag die er eigenlijk niets te zoeken hebben.

*dikwijls betreft het de 'socialere', beter netwerkende krachten

90% van de werknemers schat zich trouwens beter dan gemiddeld in
In vele sectoren, zoals onderwijs, is dat niet van toepassing.
Oud 28 juli 2018, 14:36   #156
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ongelofelijk hoe een pervers systeem uit de vorige eeuw zou moeten in stand gehouden worden omdat er een minderheidje,waarvoor grondige opvangnetten BESTAAN,(we zijn Griekenland niet hé?)door het afschaffen ervan zogezegd extra in de problemen zouden kunnen komen...

DIT,mensen,is hoe het maatschappoelijk debat over onze toekomst,over het stoppen met smossen met overheidsgeld (ONS geld),al decennia dichtgetimmerd wordt..
Hoe zou u reageren als ze uw arbeidsvoordelen zomaar afschaffen ? Je offert een aantal zaken op voor die 'voordelen', dus niet leuk dat die dan zomaar wegvallen. En dan zouden wij niet eens mogen reclameren ?
Oud 28 juli 2018, 14:37   #157
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In vele sectoren, zoals onderwijs, is dat niet van toepassing.
Dan doe je het verkeerd. Of heb je de extraatjes niet nodig als idealist
Oud 28 juli 2018, 14:38   #158
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe zou u reageren als ze uw arbeidsvoordelen zomaar afschaffen ? Je offert een aantal zaken op voor die 'voordelen', dus niet leuk dat die dan zomaar wegvallen. En dan zouden wij niet eens mogen reclameren ?
Simpel, dan geef ik mijn ontslag en ga ik elders werken. Zal niet de eerste keer zijn, en waarschijnlijk ook niet de laatste.

Laatst gewijzigd door maddox : 28 juli 2018 om 14:39.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 14:39   #159
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Vakbonden zijn er in dit land enkel en alleen maar om hun zuilen te verrijken, dat is het enige hoofddoel van die organisaties.

Verder doen ze er alles aan om hun trouwste publiek te behouden: de ambtenaren. Werknemers uit de privésector hebben niks verloren bij een vakbond, zelfs niet om hun uitkeringen te betalen als ze werkeloos worden. Een werknemer uit de privésector snijdt in zijn eigen vel als hij zich aansluit bij een vakbond.

En verder is het natuurlijk een zeer schone zaak dat die overdracht van die niet gebruikte ziektedagen voor ambtenaren afgeschaft is. Steen voor steen moeten al die belachelijke faciliteiten voor ambtenaren afgebroken worden, enkel zo kan het systeem terug een beetje eerlijk worden.
Ga maar allemaal uit de vakbond hoor, we zullen dan eens zien hoe snel we terug in daensistische toestanden terechtkomen. In de interimarbeid, waar bijna niemand gesyndiceerd is, is dat nu al het geval. Werknemers kappen zich daar nu al vol met pijnstillers, omdat ze het zich niet kunnen permitteren met hun dag- of weekcontracten eventjes thuis te herstellen. Ze zijn dan hun job kwijt !

Uiteraard zit er binnen de vakbonden veel smeerlapperij en we moeten dat boeltje verder opkuisen, maar zonder vakbonden zouden we nog veel slechter af zijn, ook werknemers in de privé.
Oud 28 juli 2018, 14:39   #160
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een diploma/titel brengt je in de privé tot het sollicitatiegesprek.
Ervaring bepaalt de trede op de ladder en promoties worden bepaald door prestaties.

BTW, 60-uren weken in de ambtenarij?

Citaat:
Het is niet omdat je in de ambtenarij wat leiding hebt gegeven en een hooggeschoold profiel hebt, dat je je daarom gratuit mag spiegelen aan de posities in de privé.

Laatst gewijzigd door hamac : 28 juli 2018 om 14:49.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be