Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2018, 21:48   #341
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Vakbonden zijn er in dit land enkel en alleen maar om hun zuilen te verrijken, dat is het enige hoofddoel van die organisaties.

Verder doen ze er alles aan om hun trouwste publiek te behouden: de ambtenaren. Werknemers uit de privésector hebben niks verloren bij een vakbond, zelfs niet om hun uitkeringen te betalen als ze werkeloos worden. Een werknemer uit de privésector snijdt in zijn eigen vel als hij zich aansluit bij een vakbond.

En verder is het natuurlijk een zeer schone zaak dat die overdracht van die niet gebruikte ziektedagen voor ambtenaren afgeschaft is. Steen voor steen moeten al die belachelijke faciliteiten voor ambtenaren afgebroken worden, enkel zo kan het systeem terug een beetje eerlijk worden.
Maar dan moet de overheid ook , net zoals alle privé bedrijven, afdragen voor sociale zekerheid zodat haar zieke werknemers op de mutualiteit komen te staan. wat nu niet is. Gelijkmaking houd ook dat in.

Laatst gewijzigd door Garry : 30 juli 2018 om 21:50.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2018, 21:56   #342
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik spreek hier nergens over mijn loon, alleen over de "voordelen" die elke werknemer in de privé krijgt volgens arme misdeelde ambtenaartjes.
Het is simpel. Ik ben het met je eens. Afschaffen van het systeem ziektedagen maar dat moet wel inhouden dat er een volledige gelijkstelling komt, niet het ene wel en het andere niet.

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=341
Oud 30 juli 2018, 22:02   #343
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Uw grootvader zal dan ook omzeggens niks hebben bijgedragen voor de sociale zekerheid. In die tijd was wat een zelfstandige verdiende netto in de pocket. Een paar facturen werden de laatste dag in alle rapte wat opgemaakt om toch iets te kunnen bewijzen.
De controleurs leefden van de giften onder tafel. Zelfs een slager deed voor 85 % aan zwart en al de rest nog een pak meer.
En is dat niet nog zo in de horeca bv.

De uitbaters van een taverne, man en vrouw, gaan samen inkopen doen ieders neemt een kar en laden die met de zelfde artikelen. De ene op factuur de andere zonder.

Het is aan de overheid van er voor te zorgen dat alle achterpoortjes gesloten zijn. een mens is maar een mens en niet alleen het vlees is verlokkelijk.

Laatst gewijzigd door Garry : 30 juli 2018 om 22:05.
Oud 30 juli 2018, 22:11   #344
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
niet-gebruikte ziektedagen, enz. enz. enz. ........

Het word voor jan en alleman steeds duidelijker, dat er massa aan geprivilegieerde “verworvenheden “ werden toegekend aan ambtenaren om hen zo “Om te kopen” te kiezen voor de partij “met” vakbond!

Dat de ambtenaren nu gelijk gezet worden zoals in de wet staat “ iedereen gelijk voor de wet” vinden de rot verwenden natuurlijk niet kunnen. Ondanks dat ze de vele voordelen dat ze jaren lang kregen niet moeten terug betalen >>> mogen behouden!
Eerder valstrikken waarmee de overheid goedkoop personeel ronselde. Zonder die schijnbare privileges werd het beroek van ambtenaar een Knelpuntberoep.

Dat is net het zelfde voor de politie, geeft die voortaan hun platte loon en schaft allerhande premies af en ge hebt morgen geen politie meer.

Laatst gewijzigd door Garry : 30 juli 2018 om 22:14.
Oud 30 juli 2018, 22:17   #345
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb het al eerder geschreven. Bij het spoor beginnen en €900 per maand inleveren? In de hoop een pensioen te krijgen dat een paar € per maand hoger is dan wat ik nu zou halen?

En ondertussen al mijn vaardigheden laten roesten, wegens toch niet nodig.

Goed zot.
dubbel

Laatst gewijzigd door Garry : 30 juli 2018 om 22:21.
Oud 30 juli 2018, 22:20   #346
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb het al eerder geschreven. Bij het spoor beginnen en €900 per maand inleveren? In de hoop een pensioen te krijgen dat een paar € per maand hoger is dan wat ik nu zou halen?

En ondertussen al mijn vaardigheden laten roesten, wegens toch niet nodig.

Goed zot.
Dat op zich is alweer zo een valkuil waar mensen in trappen.

"Ge krijgt hier wat minder loon jonge, maar later, als ge op pensioen gaat, krijgt ge een goe dik pensioen."

Dat het helemaal niet zeker is dat die " later " er ooit komt , en inderdaad voor vele er nooit komt, is winst in de zak van vaderke staat.
Oud 31 juli 2018, 04:47   #347
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
En is dat niet nog zo in de horeca bv.

De uitbaters van een taverne, man en vrouw, gaan samen inkopen doen ieders neemt een kar en laden die met de zelfde artikelen. De ene op factuur de andere zonder.

Het is aan de overheid van er voor te zorgen dat alle achterpoortjes gesloten zijn. een mens is maar een mens en niet alleen het vlees is verlokkelijk.
Nachtwinkels ook. Die komen in bulk kopen bij de colruyt, betalen cash.

Bij de groothandelaars is het op factuur, en dat willen ze niet....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 07:15   #348
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
ir.
Ach ik dacht dat je zei dat je de titel dr. ir. droeg. Eerst gewerkt en nadien gedoktereerd dan?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 12:35   #349
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat klopt, sommige bevoorrechte werknemers in de privé kunnen hiervoor opteren. Ik gun hen dat ten volle. Maar dan moeten ze niet zeiken op de 'profiterende' ambtenaren die volgens hen nauwelijks werken en liggen te slapen op hun bureau. Met sommige privé-mensen zou ik eens willen ruilen, ik denk dat sommigen er snel de brui aan geven.
Mijn vrouw werkt als ambtenaar. Ik werk in de privé. Als ik bovenstaande quote leest, kan ik alleen maar concluderen dat freespirit ab-so-luut geen benul heeft van wat hij/zij zegt (no offense).

In de privé, in deze neo-liberale tijden, moet je opbrengen, renderen, uitgewrongen worden...

Toen mijn vrouw nog in een druk verzekeringskantoor werkte, zaten haar bazen al te kijken waar ze bleef als ze 5 minuten naar het toilet was.

Als ambtenaar stopt ze, zoals iedereen op haar interne dienst ( enkel contact met sociaal assistenten, niet met klanten) 20 minuten eerder dan eigenlijk mag.

Haar baas vertelde al vanaf dag 1 dat het allemaal niet zo nauw steekt.

Probeer dat eens 1 keer in de privé???

Dagelijks deed ze onbetaalde overuren om haar dossiers af te krijgen...

Ze heeft 42 dagen betaald verlof per jaar ipv 21 in de privé.

En ik kan eindeloos doorgaan.

Ik gun het mijn vrouw van harte, want ze ging ten onder aan de werkdruk in de privé.

Maar wat ambtenaren echt niet snappen, is dat we niet allemaal ambtenaar kunnen worden. Dat argument van "ga er dan zelf voor", slaat dan ook nergens op.

En wat ze zeker al niet snappen, is dat de voordelen voor ambtenaren voor werknemers in de privé als surrealistisch worden ervaren.

Wat betreft "het niet jaloers zijn op andermans voordelen en pogen een beter statuut voor iedereen te bekomen ipv een minder voor een ander"-argument:

Doe eens normaal:

De tijd van de 6 werkmensen die voor het stad werken die een put moeten graven, waarbij er één delft en 5 anderen betaald op staan te kijken is voorbij hoor.
Geen enkele overheid ontsnapt aan die wetmatigheid.

Er is geen geld meer en we hebben al genoeg linksgeoriënteerde regeringen gehad die net zo min als de huidige rechrsgeoriënteerde regering hee geld vond waar het zat.

Ambtenaren zijn voor overheden broekzak-vestzak-operaties.

Alles wordt betaald door belastingen in de privé.

Alles!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 31 juli 2018 om 12:42.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 13:29   #350
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Mijn vrouw werkt als ambtenaar. Ik werk in de privé. Als ik bovenstaande quote leest, kan ik alleen maar concluderen dat freespirit ab-so-luut geen benul heeft van wat hij/zij zegt (no offense).

In de privé, in deze neo-liberale tijden, moet je opbrengen, renderen, uitgewrongen worden...

Toen mijn vrouw nog in een druk verzekeringskantoor werkte, zaten haar bazen al te kijken waar ze bleef als ze 5 minuten naar het toilet was.

Als ambtenaar stopt ze, zoals iedereen op haar interne dienst ( enkel contact met sociaal assistenten, niet met klanten) 20 minuten eerder dan eigenlijk mag.

Haar baas vertelde al vanaf dag 1 dat het allemaal niet zo nauw steekt.

Probeer dat eens 1 keer in de privé???

Dagelijks deed ze onbetaalde overuren om haar dossiers af te krijgen...

Ze heeft 42 dagen betaald verlof per jaar ipv 21 in de privé.

En ik kan eindeloos doorgaan.

Ik gun het mijn vrouw van harte, want ze ging ten onder aan de werkdruk in de privé.

Maar wat ambtenaren echt niet snappen, is dat we niet allemaal ambtenaar kunnen worden. Dat argument van "ga er dan zelf voor", slaat dan ook nergens op.

En wat ze zeker al niet snappen, is dat de voordelen voor ambtenaren voor werknemers in de privé als surrealistisch worden ervaren.

Wat betreft "het niet jaloers zijn op andermans voordelen en pogen een beter statuut voor iedereen te bekomen ipv een minder voor een ander"-argument:

Doe eens normaal:

De tijd van de 6 werkmensen die voor het stad werken die een put moeten graven, waarbij er één delft en 5 anderen betaald op staan te kijken is voorbij hoor.
Geen enkele overheid ontsnapt aan die wetmatigheid.

Er is geen geld meer en we hebben al genoeg linksgeoriënteerde regeringen gehad die net zo min als de huidige rechrsgeoriënteerde regering hee geld vond waar het zat.

Ambtenaren zijn voor overheden broekzak-vestzak-operaties.

Alles wordt betaald door belastingen in de privé.

Alles!
Ik ken er anders genoeg die in de privé een luizenleventje hebben. Ik heb in de twee gewerkt en ik kan enkel zeggen dat ik in de privé zeker niet harder moest werken.

Ik heb niet de indruk dat de loketbediende van het plaatselijke bankkantoor hier harder werkt dan de loketbediende van een Brussels OCMW ....Integendeel. En die laatste heeft zeker niet meer verlof dan de bankbediende maar heel zeker niet de voordelen van de banksector.

Het ene bedrijf of ene job is zeker de andere niet en de ene overheidsdienst is niet de andere;
Vergeet niet dat bejaarden helpsters verpleegsters hulpdiensten grafdelvers treinconducteurs en nog vele andere mensen ook ambtenaren zijn. Ik weet niet of die allemaal een luizenleventje hebben ??

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 juli 2018 om 13:36.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 13:38   #351
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ken er anders genoeg die in de privé een luizenleventje hebben. Ik heb in de twee gewerkt en ik kan enkel zeggen dat ik in de privé zeker niet harder moest werken.

Ik heb niet de indruk dat de loketbediende van het plaatselijke bankkantoor hier harder werkt dan de loketbediende van een Brussels OCMW ....Integendeel. En die laatste heeft zeker niet meer verlof dan de bankbediende maar heel zeker niet de voordelen.
Da's raar, mijn vrouw werkte jaren bij Dexia, later Belfius, later bij een verzekeringskantoor, telkens aan 21 dagen. Bij het OCMW heeft ze er 42.

Ik zal haar zeggen dat ze zich moet vergissen.

Ook wat haar ervaring betreft inzake werkdruk in de bank- en verzekeringssector en deze bij het OCMW.

U hebt immers een andere indruk, gespeend van elke vorm van realiteit, die niet overeenkomt met de ervaring van mijn vrouw.

En zo kan iedereen maar wat uit zijn nek kletsen en zijn "indrukken" als feiten poneren.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 13:39   #352
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als beroepsmilitair heb ik letterlijk niks gedaan.
En al de anderen ook niet.
Oud 31 juli 2018, 14:37   #353
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Toen ik enkele jaren geleden solliciteerde, waren de selectieprocedures - toch voor een ambtenaar klasse A (opleiding master/licentiaat of hoger) strenger en langer, meer diepgravend dan voor de meeste privé-vacatures. Ik ben ervan overtuigd dat de jongere generatie ambtenaren (tussen 25 en 40 jaar) kwalitatief minstens evenwaardig is met diegenen die in de privé werken.
Met de basis-profielen welen ja. Alleen voelt een beetje ambtenaar zich te goed om zich te vergelijken met een basis-profiel, ook al doet hij/zij niets meer dan wat een administratieve kracht in de privé doet.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 14:43   #354
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dus jij zou je zoon of dochter iets laten studeren dat ze niet graag doen, maar dat wel economisch interessant zou kunnen zijn ? Zou dat je kinderen gelukkig maken ?
Want een richting volgen waarmee je niet aan de bak geraakt, dat gaat hen wel happy maken?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 14:47   #355
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Eerder valstrikken waarmee de overheid goedkoop personeel ronselde. Zonder die schijnbare privileges werd het beroek van ambtenaar een Knelpuntberoep.

Dat is net het zelfde voor de politie, geeft die voortaan hun platte loon en schaft allerhande premies af en ge hebt morgen geen politie meer.
Maar het beroep van ambtenaar is nu eenmaal geen knelpuntberoep, ondanks het feit dat er veel meer ambtenaren zijn dan noodzakelijk.
Maar wat de politie betreft. Men schaft dan beter de premies af, en verhoogt het platte loon. Lijkt mij veel transparanter en rechtvaardiger.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 15:02   #356
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het wordt stilaan hoogtijd dat ik na al dat werken ook wat uit de SZ-Kas ga zuigen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 16:19   #357
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Want een richting volgen waarmee je niet aan de bak geraakt, dat gaat hen wel happy maken?
Uiteindelijk moeten ze toch nog zelf hun weg maken. Voor vele banen maakt het niet uit wat je gestudeerd hebt, je moet wel een hoger diploma hebben. Zoals ik al zei heeft de directrice van mijn bankkantoor romaanse gedaan, mijn verzekeringsagent heeft experimentele psychologie gestudeerd. De uitbater van de koffiebar op de hoek heeft filosofie gedaan en ik ken zelfs een manager in de petrol die geschiedenis heeft gedaan.

Zeker bij de masters zijn er maar weinig richtingen die anno 2018 rechtstreeks toegang bieden tot een geknipt beroepsprofiel op de arbeidsmarkt. Beter dan te focussen op de studiekeuze van onze jongeren, moeten we hen de mentaliteit aanleren van 'life long learning', overigens bewonderenswaardig wat je met latere omscholing nog allemaal kan bereiken. Een vriendin van mij heeft journalistiek gestudeerd, was haar job daar beu en heeft zich dan omgeschoold tot balsemer - begrafenisondernemer. En ik ken nog zo mensen die een totale ommekeer in hun leven bewerkstelligen.

Moraal van het verhaal: laat uw kinderen op hun 18de gewoon iets doen dat ze graag doen, waar hun passie ligt. Tewerkstelling zijn zorgen voor later, ze moeten toch nog zelf hun weg maken, sommigen slagen daarin, anderen iets minder. Ik wist ook niet op mijn 18de dat ik nu leerkracht zou zijn.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 16:21   #358
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Met de basis-profielen welen ja. Alleen voelt een beetje ambtenaar zich te goed om zich te vergelijken met een basis-profiel, ook al doet hij/zij niets meer dan wat een administratieve kracht in de privé doet.
U schijnt niet te begrijpen dat 'de ambtenaar' niet bestaat. Ambtenarij gaat van de mensen die werken voor de groendienst van de gemeente tot professoren en functies die duizenden mensen onder hen hebben staan. Het zijn dus zeker niet enkel maar kneusjes.
Oud 31 juli 2018, 16:24   #359
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Da's raar, mijn vrouw werkte jaren bij Dexia, later Belfius, later bij een verzekeringskantoor, telkens aan 21 dagen. Bij het OCMW heeft ze er 42.

Ik zal haar zeggen dat ze zich moet vergissen.

Ook wat haar ervaring betreft inzake werkdruk in de bank- en verzekeringssector en deze bij het OCMW.

U hebt immers een andere indruk, gespeend van elke vorm van realiteit, die niet overeenkomt met de ervaring van mijn vrouw.

En zo kan iedereen maar wat uit zijn nek kletsen en zijn "indrukken" als feiten poneren.
Familie van mij is manager bij KBC-verzekeringen. Persoon krijgt door gunstige CAO wel 45 dagen verlof per jaar bij elkaar. Moet enkel werken van 8.30 u tot 17.00 u met pauze ertussen. Nooit weekendwerk, avondwerk, zware overuren, ... heeft als master een brutoloon van boven de 4000 euro + recht op bonus + firmawagen + maaltijdcheques + groeps- en hospitalisatieverzekering + ...

De ene firma zal dus de andere niet zijn.
Oud 31 juli 2018, 16:25   #360
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als beroepsmilitair heb ik letterlijk niks gedaan.
En al de anderen ook niet.
Dat is voltooid verleden tijd ondertussen. Stap af van uw clichébeeld van de domme en luie beroepsmilitair ?* la Xavierke van FC De Kampioenen !
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be