![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#841 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#842 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- zichzelf totaal van het net te halen (ze zijn dan in "eiland mode"). Het volstaat om 1 tranche actief te houden, die kan alle andere van voldoende stroom voorzien om alles wat je wil doen, te doen. - zij kunnen hun vermogen op minder dan een paar minuten tussen de 30% en de 100% aanpassen. Maw, Franse kerncentrales zijn regelbaar, als ze niet lager dan 30% moeten gaan, en vrij snel regelbaar. Enkel hydrocentrales en gascentrales kunnen nog sneller regelen. Maar een Franse centrale kan op enkele minuten van 100% naar 30% gaan, en weer omhoog. Enkel de Fransen hebben dat nodig, omdat kernenergie zoveel uitmaakt van hun park. De Belgische centrales zijn niet regelbaar, en draaien in constante last, omdat zij slechts de helft van het vermogen leveren, en er genoeg andere, regelbare, bronnen zijn. Mochten we gelijkaardige centrales mogen bouwen dan die die ons al 40 jaar of meer van stroom voorzien, dan zou kernenergie vrij goeiekoop zijn. Maar we moeten centrales bouwen met zotte veiligheidseisen en dat maakt het onmenselijk duur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#843 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#844 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Maar ik baseer me op de conclusies die de Amerikanen gemaakt hebben na hun grote stroompanne in Noord-Amerika. Was op TV of in de krant dat ik het vernomen heb, weet ik niet juist meer. Waar het op neer kwam waren: - als er een volledige site uitvalt, en ver hoef je niet te gaan om een voorbeeld te vinden. Fukushima. - mocht er een hoogspanningstransformator helemaal om zeep geraken. Dat laatste zou een ramp betekenen want zo'n dingen worden immers op maat gemaakt. Die hebben ze niet zo maar op voorraad staan. Ook de gevaren van zonnestormen zijn toen ter sprake gekomen. https://www.visionair.nl/ideeen/were...m-de-gevolgen/ Natuurlijk moet je hier ook een dosis kansberekening gaan toepassen, maar 't waren toch puntjes die in dat verslag stonden. Maw, beginnen met als, als, of indien dat.... is soms ook overbodig gebrul. Kosten-baten, je weet wel. Beetje hetzelfde als een verzekering. Je kan je voor alles verzekeren, maar is dat altijd wel nodig ? Ergens ga je een lijn moeten trekken.
![]() |
![]() |
#845 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een waarneembaar voorbeeldje. Maar van de andere kant, hebben ze nu ook niet zo maar de Noordzee gekozen hé. Ik heb het in mijn voorbeeldje over een paar kilometer. Dat er zelfs al op vrij korte afstanden 'merkbare verschillen' kunnen zijn. Maar ik ben er bijna zeker van dat het in dat gebied dat ik aanhaalde wel wat minder zal zijn dan die 1000 Km. In andere gebieden op onze Aarde kan het mss meer zijn dan die 1000 Km, dus ik denk dat die 1000 gewoon een gemiddelde waarde is.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 17 augustus 2018 om 19:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#846 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is de laatste die uiteindelijk moet zorgen dat hij aan voldoende vermogen geraakt. Al dan niet door beroep te doen op andere sites of noodoplossingen toe te passen. Ik denk dat je die laatste over het hoofd hebt gezien. ![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 17 augustus 2018 om 19:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#847 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En van mij mogen de grote jongens een kunstmatige schaarste creëren, dat bewijst enkel dat ik volledig gelijk heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#848 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waar zijn nu weer beland ? Je hebt het zelf ook al gepost: 'een economisch optimum'. Kosten-baten en van die dingetjes. En verder bekijk je nu alleen maar de CF van één bron. Er is ook de CF van het geheel. De som der bronnen. Waar ze zich bevinden en hoe ze het geheel vormen spelen hier ook een rol hé. Niet de CF van één windmolenpark, maar de CF van alle windmolenparken tesamen als één geheel, en dan bekom je iets helemaal anders. Denk je niet ?
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 17 augustus 2018 om 20:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#849 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De terugverdientijd van de bestaande kerncentrales was 30 jaar. Conventionele centrales hebben een terugverdientijd van 15 jaar. Buiten de waterkrachtcentrales, die zijn te verschillende in terugverdientijd, hebben de alternatieve energwinningen een terugverdientijd van -10 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#850 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Elke energiebron heeft zijn voor- & zijn nadelen.
Het beste is om er voor te zorgen dat je niet op één paard wedt. Anders zou je eens bedrogen kunnen uitkomen.
![]() |
#851 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kostprijs windmolenpark op zee...
Nog altijd, zeker voor België, een kleine dooddoender. Subsidies, en dan kwam er aan het licht dat de Nederlanders het konden zonder, en het kot was ff te klein. Maar vergeet niet dat de Nederlanders wel wat meer ervaring hebben dan wij met 'water' en 'waterwerken'. Op dat vlak staan ze mijlenverder dan wij het geval zijn. Ook hier zullen dus de prijzen dalen bij ons. Ons eerste park op zee zal mss nog duur zijn, maar met de ervaring die we daar gaan opdoen kan het er alleen maar goedkoper op worden nadien. Idem met de windmolens zelf. Bouw je er 1, 10 of 100. De prijs per stuk kan alleen maar dalen. De techniek, die staat nu ook niet stil, en bijna elke dag vinden ze wel wat anders. Neem nu gewoon als voorbeeldje de elektrische wagen. Moest je nu 10 jaar in de tijd kunnen terugkeren en daar dan gaan verkondigen wat Elon Musk al allemaal bereikt heeft, dan ben je klaar voor de psychiatrie geloof ik. Maw, de kans dat ze je voor stapelgek gaan verklaren is groot. Kostprijs : ![]() De eerste de beste grafiek genomen die ik tegenkwam. Titel heeft minder belang. Prijzen zijn fors gedaald én bovendien zijn hun prestaties er alleen maar op vooruitgegaan. Een ander aspect dat hier volgens mij nog niet aan bod is gekomen. Maw, de kostprijs kan alleen maar de goede kant opgaan.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 17 augustus 2018 om 21:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#852 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#853 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog een koppel mogelijke opslag methoden:
Of ze haalbaar is, dat laat ik in het midden. Energieopslag in vliegwielen Opbouw van een vliegwiel Mechanische traagheid is de basis van de opslagmethode FES. Een roterend vliegwiel wordt versneld door een elektromotor. Elektriciteit wordt opgeslagen als de kinetische energie van het vliegwiel. Wanneer energie nodig is, werkt de elektromotor als een generator die het vliegwiel vertraagt en elektriciteit genereert. Wrijving moet tot een minimum beperkt blijven ter verlenging van de opslagduur door het vliegwiel in vacuüm te plaatsen en magnetische lagers te gebruiken. De opslagcapaciteit wordt beperkt door de materiaalsterkte, dikwijls wordt koolstofvezel toegepast. Bij een klein scheurtje vliegt het vliegwiel aan scherven door de middelpuntvliedende kracht. Onderhoud van de lagers stelt een probleem. De techniek is beperkt tot enkele megawatt.[20] Te Stephentown, New York werkt een installatie van 20 MW. Thermische energieopslag De zonnetoren van Gemasolar slaat warmte op in gesmolten zout Er zijn ontwerpvoorstellen voor het gebruik van gesmolten zout als warmteopslag voor het opslaan van warmte verzameld door een zonnetoren zodat het kan worden gebruikt om bij slecht weer of 's nachts elektriciteit op te wekken.[42] Voorbeeld hiervan is de centrale van Gemasolar in Fuentes de Andalucia bij Sevilla in Zuid Spanje met een productie van ca. 110 GWh per jaar, en een productiereserve van 15 uur.[43] Het is ook mogelijk om elektriciteit om te zetten naar warmte, power to heat of P2H, hetzij om ermee te verwarmen, hetzij om uit gesmolten zout met een stirlingmotor later weer elektriciteit op te wekken.
![]() |
#854 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#855 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alhoewel... ![]() Het heeft er natuurlijk ook mee te maken in welke richting je het verplaatst. Je kent het mss wel. Een fietswiel laten draaien, het in je handen houden, en er dan proberen mee te bewegen. https://www.youtube.com/watch?v=DfSARJZfE6o Nieuw is het echter niet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gyrobus
![]() |
![]() |
#856 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#857 | |
Parlementsvoorzitter
|