![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#11381 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ² Veel mensen luisteren niet in het dagelijkse leven. Of ze lezen niet. Ze drammen door. Altijd maar weer kloppen ze op dezelfde hamer.
![]() |
#11382 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens sommigen ten onrechte. Allebei zaken die lang geleden gebeurd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11383 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van Stalin om de Baltische landen deel te laten uitmaken van de Sovjet-Unie? Wat met de beslissing om de DDR op te richten in Oost-Duitsland? De beslissing van de Franse regering dat Algerije deel zou uitmaken van het Franse rijk? De beslissing eind jaren 40 dat Bangladesh deel zou uitmaken van Pakistan? (een bloedige afscheidingsoorlog van Bangladesh was het gevolg) Als die beslissingen ongedaan gemaakt kon worden, als deze dwalingen uit het verleden rechtgezet konden worden, waarom dan niet deze beslissing van Khroetsjov? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En de echte democraten onder ons zullen concluderen dat het uiteindelijk de inwoners van de Krim zelf zijn die over hun lot moeten kunnen beslissen.
En dat hebben ze gedaan. Nu nog de inwoners van Donbas. Wat dan met de overige gebieden binnen de ex-sovjet-Unie waar Russen in de meerderheid zijn? In deze gebieden kan men ervoor kiezen deze Russen als evenwaardige burgers te beschouwen, hun taal officieel te maken, en goede relaties met Rusland na te streven, zoals Kazachstan en Kyrgyzstan deden, of men kan het tegendeel doen, zoals Georgië, Moldavië en Oekraïne deden. Moldavië is daar ondertussen van teruggekomen. Georgië probeert de spanningen te verminderen door betere relaties met Rusland aan te knopen en gesprekken op gang te brengen met de separatische Russischtalige regio's. Oekraïne daarentegen denkt dat ze die regio's zullen terugwinnen door oorlogszuchtige anti-Russische retoriek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11385 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zoals gezegd doe de moeite van de draad te lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11386 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Krim is uiteindelijk maar een hefboom voor de VS om een verdeel en heers spel te spelen. Afhankelijk daarvan wordt de wil van de bevolking al dan niet op de voorgrond geplaatst. En als we het niet over de actuele democratische wil van de bevolking willen hebben, wie bepaalt dan hoever in het verleden je dient terug te gaan om aanspraak nemen te kunnen maken op een stuk grond? Uiteindelijk werd de oorspronkelijke bevolking van heel de Américas van hun land beroofd, verdreven, gegenocideerd of door ziekte en ellende omgebracht door Europeanen. Hebben die dan geen recht op hun grond? Blijkbaar niet. Nog steeds niet. Kijk naar de plannen van Bolsonaro bijvoorbeeld. Ik denk dat we al blij mogen zijn dat in de Krim bloedvergieten vermeden werd. Vier vijfde van de bevolking is daar Russisch gezind volgens zelfs VS onderzoeken. Kiev zou daar nooit een referendum winnen. Laatst gewijzigd door Bach : 4 december 2018 om 09:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11387 | ||||||
|
![]() Ik zal hier op antwoorden met uw antwoord van post #11382
Citaat:
Volgens sommigen ten onrechte. Zaken die lang geleden gebeurd zijn. Citaat:
Volgens sommigen ten onrechte. Zaken die lang geleden gebeurd zijn. BOEMERANG Citaat:
Ge hebt er spijt van: SPIJTIG! |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11388 |
|
![]() Net omdat ik de draad heel goed gelezen heb , stel ik u een simpele vraag waar ge van wegloopt!
![]() Toen ik u hier zag opduiken dacht ik al: wat doet gij hier op een internationale thread! Normaal gezien zit ge hier op dit forum enkel te kakken op moslims en links. En ineens komt gij hier het buikje strelen van Tomm, de meest linkse van alle forummers! Ik wist direct: hier klopt iets niet! En mijn intuïtie heeft mij weer niet in de steek gelaten: want op de simpele vraag waarom gij over de gift uit 1954 van de krim begint, 'zomaar ineens plotseling' , daar wilt gij niet op antwoorden. Gaat ge de moed hebben om erop te antwoorden, of gaat ge weer weglopen? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11389 |
|
![]() Met de dood van Bush senior is het misschien interessant de analogie te maken met de VS invasie van Panama omwille van de controle over een kanaal in een land waar de VS niet eens een grens mee heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11390 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat dat kanaal betreft, dat werd uiteindelijk aan Panama overgelaten ondanks de miljarden die door de VS werden geinvesteerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11391 | |
|
![]() Citaat:
In de officiële versie van de geschiedenis in het westen is zelfs Hiroshima een nobele daad om levens te redden. Dat de geschiedenis geschreven wordt door de overwinnaars begrijp ik. Waar ik het moeilijker mee heb is dat mensen dat zo gemakkelijk geloven allemaal. Willen geloven vooral denk ik. Ik had de vergelijking misschien beter niet gemaakt. Ik wil niet zeggen dat Rusland Podochenko dient te kidnappen met excuus dat het een corrupte chocolade oligarch zou zijn, noch dat Oekraïne een oorlog tegen Rusland dient te beginnen omdat de NATO zo graag Rusland Sebastopol afhandig zouden willen maken. Ik zeg maar. Het is het dat allemaal niet waard. Onderhandelen en handel drijven. Dat is de oplossing. Zie "The Panama deception" documentaire.. Laatst gewijzigd door Bach : 4 december 2018 om 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11392 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11393 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat Tsjetsjenië betreft, het Russische leger trok daar weg in de jaren 90, waarna het gebied een terroristennest werd en uitvalsbasis voor aanvallen tegen andere Russische regio's. Maar vandaag heeft Tsjetsjenië een zeer ruime autonomie, weliswaar geleid door een weinig democratisch personage. Catalonië of Vlaanderen, als de meerderheid van de bevolking voor afscheiding is, zouden die het recht moeten hebben om onafhankelijk te worden. Maar de inwoners van Brussel en Barcelona mogen dan ook het recht hebben zich van deze nieuwe identiteit af te scheiden. Nationalisten zien enkel de eigen rechten maar niet de rechten van anderen.(dat zie je ook in Oekraïne) Wat Palestijnen betreft, een welbekend verhaal. Hun verdrijving en de bezetting gebeurden toen er reeds een VN was en internationaal recht dat is hun sterkte. Natuurlijk niet voldoende om hun rechten af te dwingen, maar wel voldoende om hen de "moral high ground" te geven in het conflict en Israel te laten veroordelen door internationale instanties. In de praktijk zijn ze daar vet mee zou je kunnen zeggen, maar anderzijds hindert dit Israël in hun handelen, elke kolonie die ze bijbouwen, elk Palestijns dorp dat ze onteigen stuit wereldwijd op groot protest. Zonder handel met de EU en massale steun van de VS zijn ze verloren want de buurlanden willen hen liefst zien verdwijnen. De inheemse bevolking van de Amerika's werd verdreven, gemarginaliseerd of uitgemoord toen er nog geen zo'n internationaal recht bestond. Ze moeten rekenen op de goodwill en de eerlijkheid van de blanke elite. Toch kun je zeggen dat ze ergens wraak genomen hebben want in veel Latijns-Amerikaanse landen is zelfs de elite ondertussen grotendeels van inheemse of gemengde origine. Bvb. in Bolivië, Peru, Ecuador, Guatemala, Nicaragua, etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11394 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11395 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus Rusland mag Oekraïne binnenvallen, Kiev veroveren als ze vinden dat ze het recht hebben Poroshenko in de gevangenis te gooien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11396 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11397 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11398 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Afscheiding van deelrepublieken was voorzien in de grondwet van de Sovjet-Unie. Iets dergelijk stond niet in de Oekraïense grondwet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11399 | |
|
![]() Citaat:
Dat is perfect volgens de Soviet regels goedgekeurd, en daarna is daar niet meer op teruggekomen. Ook niet in 1955, niet in 1956, niet in 1963 toen Breznev aan de macht kwam, die heeft ook die 'fout' niet opgemerkt. Hij heeft nochtans veel koerswijzigingen doorgevoerd, maar die 'fout' uit 1954 , die heeft hij niet rechtgezet. En Andropov, en Tjernenko en Gorbatshov, en Jeltsin hebben allemaal niets, maar dan ook niets over die 'fout' gezegd. Maar dan ineens plotseling in 2014 was dat een 'fout'. Als ge toch een fout wilt rechttrekken hé, laat alle Tataren terug naar de krim gaan. dat was echt een fout. als uw grootmoeder een juweel schenkt aan haar zuster in 1954, gaat gij dat dan in 2014 terugvragen? Of beter gezegd, gaat gij dan inbreken en dat juweel terugpakken? Laatst gewijzigd door geertvdb : 5 december 2018 om 20:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11400 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |